پزشکان اعتقاد دارند انسان برای مبتلا نشدن به بیماری های گوارشی باید در سبد غذایی روزانه ی خود از انواع سبزیجات و میوه ها استفاده کند. متاسفانه این روزها کاشت سبزیجات در باغچه منزل همانند روزگار قدیم به صورت ارگانیک نیست و سبزیحات توسط کودهای شیمیایی رشد می کنند و با سموم مختلف سم زدایی می شوند.

استفاده از کود ها و سموم کشاورزی می تواند باعث شود سبزی و میوه جات به جای خاصیت ضد سرطانی، عامل تهدید کننده ای برای سلامت انسان شود. با وجود این موضوع، خیلی از ما برای حفظ سلامت خانواده، به دنبال یادگیری کاشت سبزیجات در باغچه و به صورت ارگانیک هستیم. اگر در خانه باغچه ای دارید که از آن استفاده ی به خصوصی نمی شود، دست به کار شوید. این مقاله را بخوانید و یاد بگیرید کاشت سبزیجات در باغچه چگونه است؟

خدمات باغبانی

بهترین متخصص با کمترین قیمت

خیلی از مردم هنوز طعم ناب سبزیجات تازه را امتحان نکرده‌اند، با ساخت باغچه و کاشت سبزیجات توسط خودتان طعم‌های شیرین و آبدار جدیدی را تست کنید!

کاشت سبزیجات در باغچه

ابتدا حدود یک یا دو متر مربع از فضای باغچه داخل حیاط را برای این کار در نظر بگیرید. با آجر یا بلوک های سیمانی یا قلوه سنگ، محدوده‌ هر سبزی را مشخص کنید و خاک های هر قسمت را شخم بزنید. با بیل کاملا خاک این قسمت را پشت و رو کنید و کلوخ‌ ها را با گوشه ی بیل خرد کرده و با شن‌ کش سطح خاک را کاملا صاف کنید تا آبیاری پس از رشد بذرها به آسانی انجام گیرد.

در مرحله ی بعدی بذرهای مورد نظر که از قبل خیس خورده را به‌طور یکنواخت روی خاک بپاشید و به اندازه‌ دو برابر قطر بذر روی آن را با خاک برگ الک کرده بپوشانید. در نهایت با آب پاش  آن را آبیاری کنید. دقت کنید آب را یکدفعه نریزید. آرام آرام و با ملاحظه این کار را انجام دهید.

اگر خاک با شلنگ و اصطلاحا به‌ طور “شره” آبیاری بشود بذرهای کاشته شده، در اثر فشار بیشتر از حد معمول آب در داخل خاک پایین می روند و جوانه‌ی بذرها قادر نخواهند بود سر از خاک بیرون آورند و زحمات شما بی‌ نتیجه خواهد ماند.

کاشت سبزیجات

نحوه کاشت سبزیجات در باغچه و نکات مهم آن

سه عامل مهم رطوبت، حرارت و هوای مساعد موجب سبز شدن بذرها می‌ شوند. به همین دلیل برای کشت در منزل حتی‌ الامکان از کاشت ردیفی استفاده کنید تا عملیات زراعی نظیر وجین، سمپاشی، کنترل علف‌های هرز و چیدن محصول راحت‌ تر و آسان‌ تر باشد.
انتخاب یک محل مناسب برای باغچه شما بسیار مهم است و در طعم و حجم سبزیجات تاثیر‌گذار خواهد بود. برای انتخاب محل باغچه به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • باغچه در یک مکان آفتابی باشد: اکثر سبزیجات حداقل به ۶ ساعت نور مستقیم خورشید در روز نیاز دارند. نور بیشتر درواقع برداشت سریعتر و بیشتر را برای شما به ارمغان خواهد آورد و همینطور سبزیجات بزرگتر و طعمی دلنشین تر خواهد داشت.
  • خاک مناسب باغچه: خاک خوب و نرم باعث می‌شود تا گیاهان به راحتی ریشه‌های خود را پخش کنند و استوار باشند. غنی سازی خاک را با کودهای کمپوست سرعت ببخشید و زهکشی مناسب را برای آبیاری صحیح در نظر بگیرید.

زهکشی مناسب برای خاک باغچه

  • محل باغچه سبزیجات مناسب باشد: قطعا باغچه شما نباید در مکانی که در معرض سیل و زیر باران‌های سنگین است بنا شود. یا از طرفی در محلی که خشک و دور از آبرسانی باشد. توجه داشته باشید وزش بادهای سنگین موجب شکسته شدن و از بین رفتن گیاهان و تغییر وضعیت گرده‌افشانی آنها خواهد شد.

به یاد داشته باشید: بهتر است برای شروع یک باغچه کوچک سبزیجات را اجرا کنید تا یک مزرعه بزرگ سبزیجات بی‌کیفیت!

سبزیجات که ممکن است بیشتر از یکبار در فصل به ثمر بشینند:

  1. لوبیا
  2. چغندر
  3. هویج
  4. کلم
  5. کلم بروکلی
  6. کاهو
  7. تربچه
  8. اسفناج

ده سبزیجات برتر برای کاشت در باغچه: سبزیجات پیشنهاد شده در زیر، گیاهان رایجی هستند که نسبتا آسان رشد می کنند.

  1. گوجه فرنگی
  2. فلفل
  3. کلم
  4. لوبیا بوش
  5. کاهو
  6. چغندرقند
  7. هویج
  8. شاد
  9. تربچه
  10. خیار

سبزیجات شامل دسته‌های متنوعی شامل حبوبات، سبزیجات برگ، سبزیجات ریشه‌ای ، ذرت، خیار، خربزه، کدو تنبل و غیره هستند. حبوبات منبعی عالی از پروتیین‌ها هستند. سیب زمینی و چغندر منبع عالی کربوهیدرات‌های پیچیده و همچنین مواد معدنی هستند. سبزیجات برگ، مانند کلم و کاهو، و همچنین سبزیجات مانند سبزیجات مانند خیار و کدو، منبع خوبی از بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری هستند.

زمان کاشت سبزیجات در باغچه

محصولاتی مانند سیب زمینی، لوبیا ، ذرت، خیار، خربزه، فلفل، گوجه فرنگی باید در اواخر بهار بکار برده شوند. اگر قبلا آنها را کاشته اید، اطمینان حاصل کنید که به خوبی از انها محافظت می کنید. همانطور که از نام آنها پیدا است این سبزیجات به خاک گرم و درجه حرارت بالا نیاز دارند و توسط سرمای زمستانی از بین میروند .گیاهان فصل گرم معمولا میوه میدهند که بخش خوراکی آنها است و می توانند برای مصرف زمستان نیز ذخیره شوند ؛ دیگر محصولات فصل گرم عبارتند از:بادمجان، بامیه، کدو، هندوانه، و غیره.

 

نتیجه گیری

با شروع کار بر روی باغچه قطعا انرژی و حال خوبی را خواهید داشت و چه بهتر با اجرای استاندارد این پروسه بتوانید از محصولات ارگانیک و طبیعی که توسط خودتان به ثمر نشسته است استفاده کنید. اما برای هر بخشی مخصوصا زهکشی و شروع کار اگر نیاز به کمک دارید ما اینجا هستیم و می‌توانید از سرویس باغبانی پین‌ورک استفاده کنید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش زهرا طباطبایی

درباره نویسنده

زهرا طباطبایی هستم! از روز های اول فعالیت "مجله پین ورک" دست به قلم شدم و نوشتم و یاد گرفتم و با بزرگ شدنش من هم بزرگ تر شدم... و توی این مدت، به قول " آنتوان کلیما " همیشه برام خود نوشتن مهم بوده; خیلی مهم تر از انتشارش!!! امیدوارم قلمم رو دوست داشته باشید :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    حسینی 21-04-2019

    سلام
    میخواستم بپرسم که بذر سبزیجات چند روز باید خیس بخورد؟ ممنونم

    سپیدبال 08-06-2019

    سلام
    لطفا بفرمایید که آبیاری باید باچه فاصله زمانی باشه؟
    کاش جزئی تر توضیح می دادید.

      زهرا طباطبایی 30-09-2019

      سلام دوست عزیز? با توجه به نوع خاک اگر خاک شنی باشد دو بار در هفته و اگر خاک رسی باشد یک بار در هفته آبیاری کافی است. بهترین زمان آبیاری سبزیجات نیز صبح‌ها میباشد که هوا خنک است.

    08-04-2020

    سلام
    بذر سبزیجات چند روز باید خیس بخورد

      زهرا طباطبایی 10-04-2020

      سلام دوست عزیز مدت خیساندن با توجه سختی پوست بذر تعیین می شود. معمولا بین ۱۲ساعت تا یک هفته است اما برای بذر های مقاوم تا ۱۲ روز هم ممکن است طول بکشد?