روش های مختلفی برای شستن گاز و تمیز کردن فر وجود دارد؛ اما در بسیاری از این روش ها، از مواد شیمیایی استفاده می شود. جوش شیرین یک جایگزین عالی و طبیعی برای مواد شوینده شیمیایی مضر و دشمنان محیط زیست است. اما استفاده از این مواد طبیعی هم قلق های خاص خودشان را دارند.

برای یافتن این قلق‌ها با پین ورک همراه باشید. البته می توانید نظافت منزل خود را به متخصصین ما نیز بسپارید!

نحوه تمیز کردن فر با جوش شیرین

۱. خارج کردن قفسه های فر

تمام قفسه های ی قابل جدا شدن فر را خارج کنید.

طرز شستن گاز

۲. پاک کردن غذای چسبیده به سطوح

ممکن است غذای شما بارها درون فر سوخته باشد. یا باقی مانده ی غذاهای چسبیده به سطوح در استفاده های بعدی سوخته و غیر قابل تمیز کردن به نظر برسند. قبل از استفاده از جوش شیرین، سعی کنید تا آنجا که ممکن است این مواد سوخته شده را از فر خارج کنید. ممکن است شما به یک کاردک پاستیکی یا سیلیکونی نیاز داشته باشید. اگر با کاردک هم جدا نشد نگران نباشید، جوش شیرین کار آن را خواهد ساخت!

۳. تهیه خمیر جوش شیرین

با آب و جوش شیرین یک خمیر درست کنید. ½ فنجان (۱۷۰ گرم) بکینگ پودر را با ۳ قاشق غذاخوری (۱۴٫۸ میلی لیتر) آب در یک کاسه کوچک مخلوط کنید تا یک خمیر تشکیل شود. این خمیر باید به راحتی قابل پخش شدن روی سطح باشد. اگر ۳ قاشق غذا خوری آب چنین خمیری را حاصل نکرد، کم کم به مقدار آب بیافزایید.

۴. گذاشن خمیر روی سطح داخلی فر

خمیر را به سطح داخلی فر بمالید. اگر دستکش به دست دارید، می توانید با استفاده از دست خمیر را به تمامی زوایای فر برسانید. در غیر این صورت می توانید از کاردک استفاده کنید. مراقب باشید مواد را روی المنت های حرارتی نزنید.
ممکن است رنگ خمیر تبدیل به قهوه ای شود یا پف کند. نگران نباشید! این یک واکنش شیمیایی طبیعی است.

۵. باقی گذاشتن خمیر روی سطوح جهت تمیز کردن فر

بگذارید خمیر یک شب روی سطح داخلی فر باقی بماند. اگر اجازه دهید به مدت یک شب یا به مدت ۱۲ ساعت خمیر در فر باقی بماند، این ماده بهتر عمل خواهد کرد. اگر زمان زیادی نداشته باشید، می توانید بعد از ۴۰ دقیقه مواد را پاک کنید. با این وجود، ممکن است مجبور شوید که این روند را دوباره را تکرار کنید تا فر کاملا تمیز شود.

۶. پاک کردن خمیر جوش شیرین

بعد از گذشت یک شب، جوش شیرین را پاک کنید. برای پاک کردن فر از پارچه ای مرطوبی که با آب گرم خیس شده است، استفاده کنید. ممکن است در این مرحله به زور بازو هایتان، برای پاک کردن خمیر خشک شده، نیاز بیشتری داشته باشید!

نظافت خانه با سرکه

۷. سرکه، راه حل دوم تمیز کردن فر

اگر نمی خواهید از زور بازو هایتان مایه بگذارید، سرکه این کار را برای شما خواهد کرد. کافی است کمی سرکه را روی محل مورد نظر اسپری کرده و بعد از چند دقیقه با دستمال تمیز کنید.
سرکه سفید را داخل بطری اسپری بریزید. سرکه را در مناطقی که خمیر باقی مانده است، اسپری کنید. ممکن است سرکه باعث ایجاد به وجود آمدن گاز شود.

۸. استفاده از دستمال مرطوب

مجددا برای پاک کردن اجاق گاز از یک پارچه مرطوب استفاده کنید. اگر نیاز بود، از سرکه بیشتر استفاده کنید و سپس دوباره تمیز کنید. همچنان تمیز کردن را ادامه دهید تا اجاق شما کاملا پاک شود.

۹. پاک کردن قفسه ها

جوش شیرین را بر روی قفسه های فر بریزید. سپس سرکه سفید را بر روی قفسه ها بمالید یا اسپری کنید. جوش شیرین باید کف کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، قفسه ها را به داخل آب داغ ببرید. اجازه دهید برای چند ساعت در همین حال بمانند.

۱۰. طرز شستن گاز و آبکشی

در اخرین مرحله بعد از آبکشی مجدد قفسه ها و سینی های آن ها را درون فر قرار دهید. اجاق گاز و فر شما برای استفاده بعدی آماده است! همچنین می‌توانید مطالب بیشتری در مورد تمیز کردن اجاق گاز بخوانید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

6 سال پیش زهرا طباطبایی

درباره نویسنده

زهرا طباطبایی هستم! از روز های اول فعالیت "مجله پین ورک" دست به قلم شدم و نوشتم و یاد گرفتم و با بزرگ شدنش من هم بزرگ تر شدم... و توی این مدت، به قول " آنتوان کلیما " همیشه برام خود نوشتن مهم بوده; خیلی مهم تر از انتشارش!!! امیدوارم قلمم رو دوست داشته باشید :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    فاطمه 05-07-2020

    برا دیواره های فر ساندویچی که چربی دارن و جنسشم ورق هسته هم این دستور ماثره؟؟؟