در سال ۲۰۱۹ روز جهانی موسیقی برابر است با ۲۱ ژوئن (Friday , 21 June – international music day 2019) قمری و  ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ شمسی که در تقویم بین‌المللی به عنوان روز جهانی موسیقی شناخته می‌شود. اما، آیا با تاریخچه این روز آشنایید؟

موسیقی بخشی بزرگ از تمدن بشری را تشکیل می‌دهد. شاید کمتر چیزی را بتوان یافت که مانند موسیقی در تمامی لحظه‌های زندگی ما حضور داشته باشد. این هنر که به نوعی از صدای طبیعت الهام گرفته شده است، امروزه در لحظات شاد و غمگین ما می‌درخشد و قدرت آن را دارد که حال ما را دگرگون کند. فارغ از این که از گلنار داریوش رفیعی لذت می‌برید، اهل نوکتورن‌های (Nocturne یا شبانه‌ها – فرمی از موسیقی کلاسیک  که حال و هوایی مناسب نواختن در شب دارد) شوپن هستید و یا عاشق سینه چاک پینک فلوید، موسیقی در زندگی هر کسی سهمی بزرگ به خود اختصاص داده است. پس، اختصاص یک روز به این هنر والا و ارزشمند، کاملاً بدیهی به نظر می‌رسد. در ادامه با بامیلو بلاگ همراه باشید.

تاریخچه روز جهانی موسیقی

این تاریخ در ابتدا توسط لرد یهودی منوهین (Lord Yehudi Menuhin) نوازنده افسانه‌ای ویلن به شورای بین‌المللی موسیقی پیشنهاد شد. این شورا در سال ۱۹۴۹ میلادی و توسط سازمان یونسکو بنیان گذاشته شد و ترویج موسیقی و البته، پذیرش گوناگونی‌ها و انواع مختلف این هنر از اهداف این سازمان است. لرد منوهین در سال ۱۹۷۳ میلادی، و با حمایت این شورا، اولین روز جهانی موسیقی را در تاریخ یک اکتبر ترتیب داد. شاید جالب باشد بدانید که  این روز، با پانزدهمین مجمع سالانه شورای بین‌المللی موسیقی در شهر لوزان در سوییس همزمان بود که اهمیت بیشتری به آن می‌بخشید. از آن زمان تا به امروز، روز جهانی موسیقی در بیش از ۱۵۰ کشور جهان گرامی داشته می‌شود و هر ساله جشن‌های مفصلی برای آن ترتیب داده می‌شود.

روز جهانی موسیقی

در روز جهانی موسیقی چه کنیم؟

خب، اگر راستش را بخواهید می‌توان در این روز هزاران کار انجام داد که به موسیقی مربوط است. ساده‌ترین کار ممکن این است که هدفون‌های خود را در گوش بگذارید و در دنیای جادویی صدا‌ها غرق شوید. البته، اگر به دنبال فعالیت خاص‌تری می‌گردید، توصیه می‌کنیم که در انواع مختلف کنسرت‌های مورد علاقه خود شرکت کنید. البته، اگر خود نوازنده هستید و دستی بر آتش دارید، چرا خود برای دوستان و فامیل کنسرت نمی‌دهید؟ سر زدن به موزه موسیقی هم می‌تواند فعالیت جالبی باشد ولی اگر حوصله بیرون رفتن از منزل را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم با خواندن یک کتاب یا دیدن یک فیلم درباره موسیقی، میزان اطلاعات خود را افزایش دهید.

مقاله مرتبط:

  1. روش تمیز کردن هندزفری در ۵ گام ساده
  2. ترفند هایی برای نگه داشتن هندزفری در گوش

روز موسیقی در تقویم ایران

روز موسیقی در تقویم ایران

موسیقی در ایران سابقه‌ای دیرینه دارد و به دوران ایران باستان بازمی‌گردد. ایران خاستگاه موسیقی‌هایی غنی و متنوع است و موسیقی سنتی ایران به عنوان یکی از مؤلفه‌های فرهنگ و هنر ایرانی به‌شمار می‌رود. تقریباً تمامی اقوام ایرانی دارای موسیقی محلی خاص خود می‌باشند.

در تقویم ملی کشور از سوی شورای فرهنگ عمومی تقریبا برای تمامی هنرها یک روز مشخص به ثبت رسیده است اما آنچه در بین این روزها موجب نارضایتی هنرمندان موسیقی شده این است که چرا نباید روزی با عنوان روز ملی موسیقی داشته باشیم؟

موسیقی علم ریاضی است که در ان از حالات نغمه ها از جهت توافق و تنافرشان نسبت به هم و همچنین از حالات زمان های میان این نغمه ها بحث می شود تا از این رهگذر کیفیت ترکیب اواها دانسته شود و برد و بخش (تالیف) حالات نغمه ها و(ایقاع) زمان میان نغمه ها و یا هماهنگ ساختن اواهاست. ابوعلی سینا

آنچه از تاریخ برگزاری روز موسیقی در تقویم ایران بر می‌آید این است که روز تولد ابونصر محمدبن فارابی که مصادف با نهم مهرماه است به عنوان روز ملی موسیقی در میان اهالی موسیقی شناخته شده است.

روز جهانی پیانو

روز جهانی پیانو چه روزی است (PIANO DAY 2019)

چرا دنیا به یک روز جهانی پیانو احتیاج دارد؟ دلایل زیادی وجود دارد ولی اغلب به این خاطر که پیانو به هیچ کسی آسیب نمی‌رساند. روز جهانی پیانو هر ساله توسط افراد مشتاق به پیانو جشن گرفته می‌شود. این جشن بعد از گذشت ۸۸ روز از آغاز سال برگزار می‌شود، زیرا تعداد کلاویه پیانو ۸۸ عدد است. در سال ۲۰۱۹ روز جهانی پیانو مصادف با ۲۹th March و تاریخ شمسی ۹ فروردین ۱۳۹۸ است.

هدف از روز جهانی پیانو گردهمایی برای بررسی ابعاد مختلف هنر موسیقی و ترویج پیانو است. همچنین در مراسمی افراد آماتور و حرفه‌ای و پیر و جوان هنر خود در زمینه پیانو را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

 

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

5 سال پیش ایمان علیشاهی

درباره نویسنده

نوشتن رو دوست دارم چون بهم امید و انرژی میده. بهم این قدرت رو میده که هرچی نتونستم بگم رو بنویسم

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.