سید محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، شاعر توانمند و پر آوازه‌ی ایرانی و از گنجینه‌های بی بدیل ادبیات فارسی است. وی در سرودن اشعار زیبای فارسی و ترکی تبحری مثال زدنی دارد. آثار عاشقانه و عارفانه زیادی از این شاعر گرانمایه به جای مانده است که در کنار انتقال حس های زیبا به مخاطبین، الهام بخش بسیاری از شاعران بوده است.

در این مطلب، پین‌ورک در مورد شهریار می‌نویسد. شاعری پر از احساس که اشعارش تا همیشه بر زبان‌ها و دل‌ها حک شده و باقی خواهند ماند. با ما همراه باشید.

زندگی‌نامه شهریار  زندگی‌نامه شهریارزندگی‌نامه شهریار

سید محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، شاعر خوش‌نام و پرآوازه‌ی ایرانی است. شهریار در سال ۱۲۸۵ روستای خشگناب استان آذربایجان، شهر تبریز متولد شد. وی دوران کودکی خود را در روستای خشگناب و قیش قورشاق گذراند. کودکی شهریار در روستا و در دامان زیبای طبیعت سپری شد و این از دلایل خجسته سرودن منظومه زیبا حیدر بابا در سال‌های بعد شد. پدر شهریار، حاج میرآقا خشگنابی یکی از وکلای تبریز و مردی خوش‌نام و درستکار بود. شهریار پس از اتمام دوره راهنمایی، در سال ۱۳۰۰ عازم تهران شد تا در آن‌جا به ادامه تحصیل بپردازد.

وی در مدرسه دارالفنون تحصیل کرد و سپس وارد رشته پزشکی شد. وی در اوایل دوران تحصیل در رشته پزشکی شیفته و دلباخته دختری به نام ثریا می‌شود. این اتفاق مسیر زندگی شهریار شاعر را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث می‌شود کمی پیش از اتمام رشته پزشکی، ترک تحصیل کند. دختر مورد علاقه شهریار ثریا نام داشت که پس از مدتی ارتباط با شهریار با فرد دیگری ازدواج می‌کند و این امر باعث آشفتگی و تشویش در زندگی و حالات روحی شهریار می‌شود.

شهریار در دوران جوانی با بزرگانی نظیر محمد تقی بهار، ابوالحسن صبا، عارف قزوینی، میرزاده عشقی و بعد از آن با افراد نام آشنا و بزرگی مانند نیما یوشیج، هوشنگ ابتهاج و … در ارتباط و رفت و آمد بود و رابطه دوستانه‌ای داشت. وی در بدو ورود به تهران و به واسطه آشنایی با استاد صبا نواختن سه تار را آغاز کرد.

زندگی نامه شهریار

شهریار به مدت چهار سال در خراسان روزگار گذراند و در آنجا در اداره ثبت اسناد مشغول به کار بود. در این وی پدرش را از دست داد. پس از این دوره وی بار دیگر به تهران بازگشت. او مدتی در تهران در بانک مرکزی مشغول به کار شده و پس از آن به تبریز منتقل شد. او در سال ۱۳۳۱ مادرش را نیز از دست می‌دهد و به بار غم‌های شهریار شاعر افزوده می‌گردد. وی در سال ۱۳۳۲ ازدواج کرده و حاصل این ازدواج دو دختر و یک پسر بود. 

شهریار در ۲۷ شهریور ۱۳۶۷، پس از تحمل یک دوره بیماری، در تهران دار فانی را وداع گفته و بنا به وصیت‌اش، در مقبره الشعرای شهر تبریز مدفون می‌شود.

زندگی نامه شهریار

 

زندگی‌نامه شهریار زندگی نامه شهریار: شعرشناسی و آثار شهریار زندگی‌نامه شهریار

شهریار در سرودن اشعار فارسی و ترکی توانا بود و آثار زیبا و قابل توجهی از وی برای ادبیات ایران باقی مانده است که جز گنجینه های اصیل ادب ایران است.  در سیزده سالگی اشعار شهریار با تخلص بهجت در مجله ادب به چاپ رسید.

بعدها او با تفال از حضرت حافظ، تخلص خود را به شهریار تغییر داد. اولین دفتر شعر شهریار در سال ۱۳۱۰، با مقدمه‌ای از ملک الشعرای بهار، سعید نفیسی و پژمان بختیاری انتشار می‌یابد. شهریار از سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۰ مشغول به سرایش منظومه اعجاب انگیز حیدربابایه سلام می‌شود. منظومه‌ای سرشار از عشق، اخساس و خاطرات سرسبز کودکی‌اش.

بسیاری از اشعار شهریار حاصل احساسات دوران پرفراز و نشیب زندگی او به خصوص دوران عاشقی است. برای مثال، در غزل‌های توشه سفر، پروانه در آتش، غوغای غروب، ماه سفر کرده و دیگر اشعار، نشانه بارزی از عشق آتشین شهریار نقش بسته است. همچنین شعر مشهور حالا چرا که شرح حال بازگشت معشوقه دیرین شهریار است که خواندن آن هر مخاطبی را به اوج وجد و احساس می‌برد. این غزل را با هم بخوانید…

آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا

بی وفا حالا که من افتاده ام از پا چرا

نوشداروئی و بعد از مرگ سهراب آمدی

سنگدل این زودتر می خواستی حالا چرا

عمر ما را مهلت امروز و فردای تو نیست

من که یک امروز مهمان توام فردا چرا

نازنینا ما به ناز تو جوانی داده ایم

دیگر اکنون با جوانان نازکن با ما چرا

وه که با این عمرهای کوته بی اعتبار                                                                                                                                             

این همه غافل شدن از چون منی شیدا چرا

شور فرهادم به پرسش سر به زیر افکنده بود

ای لب شیرین جواب تلخ سربالا چرا

ای شب هجران که یک دم در تو چشم من نخفت

اینقدر با بخت خواب آلود من لالا چرا

آسمان چون جمع مشتاقان پریشان می کند

در شگفتم من نمی پاشد ز هم دنیا چرا

در خزان هجر گل ای بلبل طبع حزین

خامشی شرط وفاداری بود غوغا چرا

شهریارا بی حبیب خود نمی کردی سفر

این سفر راه قیامت میروی تنها چرا

 

در غزل‌هایی از شهریار نظیر  انتـظار، وحشی شکـار، یوسف گـمگـشته، حراج عـشق، ساز صبا، و نای شـبان، دو مرغ بـهـشتی، ملال محـبت، نسخه جادو و غیره، عشق و احساس عارفانه شاعر بروز پیدا کرده است. وطن دوستی شهریار را می‌توان در شعرهای مختلفی از او ماننددر ستایش فردوسی، تخت جمشید، پر می‌زند مرغِ دلم با یادِ آذربایجان و غیره دید.

مقاله مرتبط:

زندگی نامه فردوسی : بررسی آثار فردوسی، ناجی بزرگ زبان پارسی

زندگی نامه عطار نیشابوری: بررسی آثار عطار نیشابوری

زندگی نامه سعدی : بررسی آثار سعدی شیرازی

زندگی نامه سهراب سپهری | شاعر ادراک و سلوک

 

درباره شهریار

غزل علی ای همای رحمت

آمده است که ٰآیت الله العظمی مرعشی نجفی یک شب خوابی می‌بیند که در آن حضرت علی (ع) در جمعی نشسته‌اند. وی در خواب می‌بیند که حضرت علی این جمله بر زبان می‌آورد: شهریار ما کجاست؟ و در عالم خواب شهریار شعری در رثای مولا علی می خواند. فردای آن شب آیت الله مرعشی جویای شهریار شاعر می‌شود و او را به قم فرا می‌خواند و در مورد این شعر از وی سوال می‌کند. شهریار متعجب است زیرا تا آن لحظه با شخصی در مورد آن شعر صحبتی نکرده است و این‌گونه الهام شعر به شهریار در دل این اتفاق بر همگان روشن می‌شود.

علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را
که به ماسوا فکندی همه سایه‌ی هما را

دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین
به علی شناختم به خدا قسم خدا را…

علی ای همای رحمت

زندگی‌نامه شهریار زندگی نامه شهریار: شهریار در آثار دیگر شاعران ایرانی زندگی‌نامه شهریار

مقام و ادب شهریار و توانایی وی در سرودن اشعار بر هیچ کس پوشیده نبوده و نیست. شاعران مختلفی در میان اشعارشان از شهریار بزرگ نام برده‌اند.

فریدون مشیری

در نیمه‌های قرن بشر سوزان
اشک مجسمی بود، در چشم روزگار
جان‌مایهٔ محبت و رقت
ای وای شهریار…

نیما یوشیج

رازی است که آن نگار می‌داند چیست

رنجی است که روزگار می‌داند چیست

آنی که چو غنچه در گلو خونم از اوست

من دانم و شهریا می‌داند چیست

 

 

در این نوشتار، مطالبی را در مورد شاعر شهیر، شهریار بزرگ خواندید. امیدواریم همانطور که خواندن شعرهای شهریار لذت‌بخش است از مطالب این نوشته نیز نهایت لذت را برده باشید. با پین‌ورک همراه باشید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش پریسا گلی نیا

درباره نویسنده

پریسا هستم. یک زیست شناس شاعر. زاده یک روز پاییزی برگ ریز. از زمانی که خودم را شناخته ام، می‌نویسم. دلنوشته، شعر، متن ادبی، داستان، مقاله. عاشق تجربه‌های جدید هستم. سفر به ماه را دوست دارم.فانتز‌ی‌ام هم‌ برای ادامه زندگی،‌ زیستن در اعماق اقیانوس‌هاست. همیشه دوست داشتم به جای انسان، ماهی به دنیا بیایم. یک ماهی شاعر. حالا یک انسانم...روی این کره خاکی. دوست دارم برجستگی قلم را روی دستانم حس کنم و بوی کاغذ را در هوای اطرافم.

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    M 17-10-2019

    واقعا شعر “حالا چرا” یکی از بهترین و احساسی ترین سروده های شهریار هستش…خیلی از ما در زندگی حقیقی، منتظر بازگشت ثریای خود هستیم…اما دریغ از زمانی که بگوییم: نوشدارویی و بعد از مرگ سهراب آمدی…
    خیلی متشکر از به اشتراک گذاشتن این مطلب.

      پریسا گلی نیا 14-11-2019

      شهریار یکی از بهترین و احساسی‌ترین شاعرا هست… ممنون از اشتراک نظرتون دوست عزیز?

    مصطفی 06-11-2019

    زنده باشی ماهی

    غلامعلی.نیک زاد 18-03-2020

    هرچه ازعلم وعمل خواهی درشعروشعرائ جستجو کن چون، عشق شعرا

      پریسا گلی نیا 03-04-2020

      سپاس از جمله زیباتون?