چگونه سن واقعی بدن خود را محاسبه می‌کنید؟

سن شما چقدر است؟ سن واقعی شما! در حالی که تقریبا همه می دانند که تاریخ تولد آنها، بدنی ست که می تواند بسته به شرایط فیزیکی و شیوه زندگی مثل یک فرد که بطور قابل ملاحظه ای از آنها جوانتر و یا سالمندتر به نظربرسد و عمل کند.
به عبارت دیگر، سن زمانی (تقویمی) شما ممکن است کاملا متفاوت از سن بیولوژیک شما باشد. در حالی که هیچ مقیاس علمی دقیق برای سن بیولوژیکی وجود ندارد، شما می توانید با اندازه گیری خودتان متوجه شوید کجا ایستاده اید و در چه سنی هستید.

شرایط بدن، اجزای بدن و شیوه زندگی خود را با خواندن این مقاله ی پین ورک آزمایش کنید تا تعیین کنید که آیا شما یک زندگی سالم و پر از طراوت دارید یا فراتر از سالهای سن خود به سر می‌برید.

محاسبه سن واقعی بدن

متود اول محاسبه سن واقعی بدن : تست شرایط فیزیکی برای محاسبه سن بدن

  1. سرعت پالس استراحت را پیدا کنید

قلب یکی از مهم ترین ارگان های بدن است .یک قلب منظم و سالم بخش بزرگی از سلامت عمومی بدن است. یک قلب معمولی معمولا بین ۶۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه میتپد. سرعت تپش شما بطور ایده آل نباید آرامتر یا سریعتر از زمانی  باشد که قلب در حال استراحت هست، هرچند سرعت تپش قلب برخی از ورزشکاران حرفه ای کمتر از ۵۰ بار در هر دقیقه است .دو انگشت اول دست راست خود را در داخل مچ دست چپ خود درست زیر انگشت شست ، روی یکی از شریان های اصلی خود قرار دهید. شما باید پالس را احساس کنید تعداد ضربان قلب را به مدت ۱۵ ثانیه شمارش کنید و سپس آن تعداد را در عدد ۴ برای محاسبه  ضربان قلب خود در هر دقیقه ضرب کنید.

به طور کلی، سرعت پایین تر استراحت نشان می دهد که قلب شما قوی است. سرعت های بالاتر به این معنی است که قلب شما برای انجام  همان کار باید سخت تر کار کند و به عبارتی ضعیف تر و نا کارآمدتر است.

اگرسرعت ضربان استراحت شما ۱۰۰ ضربه در دقیقه یا بیشتر باشد، ۱ واحد به سن زمانی واقعی بدن خود اضافه کنید

سن واقعی بدن 1

  1. تست انعطاف پذیری

آیا هنوز هم می توانید انگشتان دست خود را لمس کنید؟ انعطاف پذیری با افزایش سن کاهش میابد و می تواند توسط تعدادی از عوامل مانند افزایش دهیدراسیون، تغییر در ساختار شیمیایی بافت ها، از دست دادن فیبر عضلانی با الیاف کلاژن و افزایش  کلسیم رسوب شده در بدن های مسن محدود شود. انعطاف پذیری به شما برخی از حس های سلامت عمومی را می دهد. روی زمین بنشینید، کمرتان صاف باشد پاها را به هم بچسبانید دستها در سطح شانه و مقابل خود قرار دهید. در کنار پاهای خود،  روی زمین یک نقطه را بطور مستقیم  زیر نوک انگشتتان علامت بزنید نقطه را به طور مستقیم زیر نوک انگشتان خود قرار دهید و سپس به آرامی به جلو بروید، پاهای خود را مستقیما نگه دارید. جایی را که نوک انگشتان شما می رسد علامت  بزنید و فاصله بین دو علامت را بر حسب اینچ اندازه گیری کنید.

به چه فاصله ای رسیدید؟

هر چه دورتر بهتر، این نشان میدهد بدن شما همچنان چالاک و جوان است.

اگر شما قادر به رسیدن به کمتر از ۵ اینچ بودید، یک واحد را به سن خود اضافه کنید. اگر ۱۰ اینچ یا بیشتر، یک واحد کم کنید. اگر بین ۵ تا ۱۰ اینچ بودید، نه اضافه کنید و نه تفریق.( بی امتیاز)

سن واقعی بدن 2

  1. نیروی خود را ارزیابی کنید

چقدر قوی هستید؟ به طور کلی، افراد تا حدود ۳۰ سالگی عضله بدست می آورند. پس از آن، ما به آرامی توده عضلانی و بنابراین قدرت فیزیکی خود را از دست می دهیم. افراد بالای ۳۰ سال که غیر فعال هستند، می توانند به میزان ۳ تا ۵ درصد توده عضلانی خود را در هر دهه از دست بدهند و حتی توان انجام برخی از فعالیت های فیزیکی را  از دست می دهند. این از دست دادن توده عضلانی – sarocenia  نامیده می شود، به معنی از دست دادن قدرت و تحرک است و در سالمندان می تواند خطر سستی و ضعف، سقوط و شکستگی استخوان را افزایش دهد.

قدرت خود را آزمایش کنید . تا جایی که میتوانید بدون وقفه شنا روی زمین( روی زانو) انجام بدهید ،بدن خود را در یک راستا نگه دارید وقفسه سینه خود را به اندازه چهار اینچ تا زمین پایین بیاورید. تا جاییکه دیگر توان بیشتر انجام دادن ندارید ادامه دهید

مانند انعطاف پذیری، قدرت بیشترنیز بهتر است. اگر شما توانستید تعداد زیادی شنا را انجام دهید، احتمالادر وضعیت خوبی ازحجم توده عضلانی و استقامت فیزیکی هستید

اگر کمتر از ۱۰ شنا را انجام دادید، ۱ واحد به سن خود اضافه کنید. برای ۱۰-۱۹نه اضافه کنید نه تفریق. اگر شما تونستید ۲۰ شنا انجام دهید، ۱ واحدکم کنید. اگر موفق به بیش از ۳۰ شنا شدید ۲ واحد کم کنید.

سن واقعی بدن 3

متود دوم محاسبه سن واقعی بدن: اندازه گیری اجزای بدن برای محاسبه سن واقعی بدن

  1. نسبت دور کمر به باسن را تعیین کنید. شکل بدن شما بیشترشبیه گلابی، سیب، یا آووکادو است؟ بدن تمایل دارد به نسبت افزایش سن وزن خود را نیز افزایش دهد . فرم بدن فرد و به ویژه نسبت کمربه باسن ، یک روش سریع برای ارزیابی توزیع چربی بدن است که می تواند نشان دهنده خطرات سلامتی احتمالی همچون فشار خون بالا، دیابت و سکته و برخی انواع سرطان ها باشد.

اندازه باسن خود را (برحسب اینچ) را توسط اندازه کمر خود (بر حسب اینچ) تقسیم کنید و سپس دو عدد را تقسیم کنید( نسبت کمر به باسن). اطمینان حاصل کنید که دور کمر خود را از حدود دو اینچ بالای ناف و باسن خود را از پهن ترین نقطه خود اندازه گیری کرده باشید.

برای اندازه کمر به باسن، نسبت بیش از ۱٫۰ برای مردان و ۸۵/۰ برای زنان نشان می دهد که شما بیش از مقدار ایده آل چربی بدن در میان تنه خود دارید.

اگر از نسبت توصیه شده، تجاوز کرده اید( مقدار بالاتری دارید) ۱ واحد به سن واقعی بدن خود اضافه کنید.

سن واقعی بدن 4

  1. شاخص توده بدن (BMI) برای سن بیولوژیکی را محاسبه کنید.

شاخص توده بدنی یا شاخص توده بدنی (BMI) یکی دیگر از روشهای اندازه گیری آرایش بدن شما است که تقسیم وزن به کیلوگرم بر قد بر حسب مترمربع است.

BMI بالا می تواند میزان بالای چربی بدن را نشان دهد و شما را مستعد پذیرش بیماری های مرتبط با چاقی کند.

برای محاسبه BMI خود، ابتدا وزن خود رابه پوند در ۴۵ /۰ضرب و به کیلوگرم تبدیل کنید. قد خود را به اینچ در ۲۵/ ۰برای تبدیل آن به متر ضرب کنید. مربع قد خود (در خود عدد ضرب کنید) محاسبه، و در نهایت وزن خود را به  کیلوگرم با مربع قد خود  تقسیم کنید این BMI شما است. نتیجه ۲۵ یا بیشتر اضافه وزن در نظر گرفته میشود.

افراد بی علاقه به انجام محسبات ریاضی، همچنین می توانند وب سایت های آنلاین مانند …( کلیک کنید) که برای شما محاسبه میکند را پیدا کنند.

اگر نمره BMI شما کمتر از ۱۸٫۵ باشد (کم وزن)، ۱ واحد به خود اضافه کنید اگر بین ۲۵-۲۹٫۹ (اضافه وزن) ۲ واحد و اگر بیش از ۳۰ (چاق) ۳ واحد اضافه کنید. اگر شما بین ۱۸٫۵ تا ۲۵ (سالم) هستید،۱ واحد کم کنید.

سن واقعی بدن 5

  1. آنالیزچربی بدن را انجام دهید

دقیق ترین راه برای قضاوت در مورد اجزای بدن شما – بیشتر از نسبت دور کمر به دور کمر و یا BMI – توسط تجزیه چربی بدن است، و دقیق ترین روش برای انجام این کار توسط امپدانس (مقاومت به جریان متناوب)بیوالکتریک است. در طول چنین آزمایش که می توانید آنرا با یک مربی ورزشی انجام دهید. پاهایتان را خوابانده دو پایه الکترود را برداشته و روی  پا قرار دهید. سپس یک جریان الکتریکی از طریق بدن شما ارسال می شود. این جریان خیلی کوچک است – شما حتی آن را احساس نخواهید کرد. پس از آن تست مقدار دقیق چربی بدن شما را در مقایسه با بافتهای چربی مانند عضلات و استخوان محاسبه شده، و همچنین شما را به طور متوسط با دیگران مقایسه میکند.

برای رسیدن به اطلاعات درست نباید پیش از آن ورزش کرده باشید، و همینطور نباید سونا یا نوشیدن الکل در ساعات قبلی وجود داشته باشد. زنان باید چربی بیشتری نسبت به مردان داشته باشند.

برای زنان، اگر درصد شما بین ۱۵٪ -۲۴٪ عددی را اضافه یا کم نکنید و برای ۲۵٪ -۳۳٪ ۵واحد اضافه کنید.

اگر کمتر از ۱۵٪ یا بیشتر از ۳۳٪ هستید، ۱ واحد را به سن واقعی بدن اضافه کنید.

برای مردان، اگر درصد شما بین ۱۷٪ -۶٪ عددی را جمع  یا اضافه نکنیدو ۵واحد  برای٪ ۱۸ -۲۴٪ اضافه کنید. اگر زیر ۶٪ یا بیش از ۲۵٪ ۱ واحد هستید اضافه کنید.

سن واقعی بدن 6

سن بیولوژیکی سنی میباشد که بدن شما در آن قرار گرفته است. هرچند شاید شما جوانتر و یا پیر تر باشید ولی عوامل مختفلی باعث شده که سن بیولوژیکی شما متفاوت از سن واقعی شما به نظر برسد.

متود سوم محاسبه سن واقعی بدن: ارزیابی شیوه زندگی برای محاسبه سن بیولوژیکی

  1. خواب شبانه خود را محاسبه کنید

بدن انسان نیاز به خواب دارد خواب به مغز و بدن شما فرصت استراحت و ترمیم میدهد ، در حالی که کمبود خواب شما را در معرض فشار خون بالا، بیماری کلیوی، سکته مغزی، و چاقی قرار می دهد. عدم خواب نیز عملکرد شناختی مغز شما را مختل می کند.  شما هر شب  چقدر میخوابید؟ متوسط نیاز بزرگسالان بین ۷ تا ۸ ساعت در شب است خوابیدن  کمتر از این مقدار به طور منظم می تواند شما را نحیف،  از نظر ذهنی خسته، و از لحاظ جسمی پیرتر کند.

اگر شما به طور معمول ۷-۹ ساعت خواب را به طور منظم دریافت می کنید،۵ واحد از امتیاز سنی کم کنید

اگر شما بین ۵-۶ ساعت خواب دارید یا اگر بیش از ۹ ساعت در شب میخوابید ۱ واحد اضافه کنید. اگر کمتر از ۵ ساعت در شب میخوابید،  ۲  واحد را اضافه کنید.

سن واقعی بدن 7

  1. عادات رفتاری غلط خود را بشناسید

شما چقدر الکل می نوشید؟ در حالی که مقدار متوسط الکل خوب یا شاید حتی مفید باشد، مصرف بیش از حد آن می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان های خاص، سکته مغزی، فشار خون بالا، بیماری های کبدی و پانکراتیت قرار دهد. طبق گفته Clinic Mayo، حد سالم نوشیدن سالم زنان در سنین مختلف حداکثر یک بار در روز و دو بار در روز برای مردان ۶۵ ساله و جوانتر، یک بار در روز برای کسانی که بیش از ۶۵ سال دارند می باشد.اندازه گیری یک نوشیدنی برای هر کدام ( بر حسب نوع) متفاوت است آبجو (۱۲ اونس مایع) ، شراب (۵ اونس) و مشروب (۱٫۵ اونس).

در رابطه با سیگار کشیدن چطور؟ علم پزشکی در این مورد بسیار روشن است: هر گونه سیگار کشیدن (حتی استفاده از نیمی سیگار) برای سلامت شما مضر است. مصرف سیگار یا مصرف بیش از حد الکل، قطعا عمر بیولوژیک شما را افزایش خواهد داد.

درباره الکل، اگر شما هرگز نمینوشید، ازسن خود ۱ واحد کم کنید. اگر در دستورالعمل های توصیه شده روزانه باقی میمانید ۵ واحد کم کنید. اگر از رهنمودها تجاوز کنید، ۲ واحد را اضافه کنید.

برای سیگار کشیدن، اگر سیگار نمیکشید و اصلا حتی سیگار ندارید ۳ واحد ازسن خود کم کنید.  اگر پنج سال  یابیشتر از ۵ سال قبل سیگار را ترک کرده اید  واحد کم کنید۲و اگر در چهار سال گذشته سیگار را ترک کرده اید  ۱ واحد از سن واقعی بدن کم کنید. اگر در حال حاضر سیگار می کشید ۳ واحد را اضافه کنید.

سن بیولوژیکی بدن‌تان چقدر است

  1. تغذیه خود را آزمایش کنید

چقدر خوب می خورید؟ تغذیه مناسب با به وجود آوردن  عضلات، استخوان ها، دندان ها و اندام ها ی قوی سطح سلامتی شما را حفظ می کند. رژیم غذایی مناسب می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان، بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت و فشار خون بالا را کاهش دهد. همچنین می تواند ذهن شما را پویا و بدن شما را  پر انرژی نگه دارد.

چطور میتوانید اندازه گیری کنید؟ یک رژیم غذایی متعادل باید غذاهای سرخ شده وفرآوری شده سنگین، قند، سدیم، نیترات و چربی اشباع را محدود کند؛ این رژیم باید حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات (به طور ایده آل ۹ وعده در روز)، پروتئین های ساده مانند ماهی، مرغ و آجیل، و کربوهیدرات های پیچیده و تمامی غلات وحبوبات باشد.

عدم وجود این موارد در وعده های غذایی روزانه باعث افزایش وزن می شود، در حالیکه شما از مواد مغذی ضروری نیز محروم خواهید شد و از لحاظ بدنی در شرایط فیزیکی ضعیف تری قرار خواهید گرفت . برای دیدن دستورالعمل های اصلی، به صفحه وب NHS مراجعه کنید.

اگر بیشتر روزها را با دستورالعمل ها مطابقت می کنید، نه اضافه و نه کم کنید. اگر آن را انجام نمی دهید ۱ واحد اضافه کنید.

آیا توانستید سن واقعی بدن یا سن بیولوژیکی بدن خود را محاسبه کنید؟

همینطور که در این مقاله خواندید با تکیه به برخی روش‌ها می‌توانید سن واقعی بدن خود را بدون در نظر گرفتن سن شناسنامه‌ای محاسبه کنید و وضعیت کلی سلامتی جسمی بدن خود را بدست بیاورید. برخی مواردی که بیان شد با سلامت شما ارتباط مستقیم دارد پس بهتر است گام‌های را به سمت سالم زیستن و زندگی بدون از بیماری‌ها شروع کنید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش زهرا طباطبایی

درباره نویسنده

زهرا طباطبایی هستم! از روز های اول فعالیت "مجله پین ورک" دست به قلم شدم و نوشتم و یاد گرفتم و با بزرگ شدنش من هم بزرگ تر شدم... و توی این مدت، به قول " آنتوان کلیما " همیشه برام خود نوشتن مهم بوده; خیلی مهم تر از انتشارش!!! امیدوارم قلمم رو دوست داشته باشید :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    احمد 05-04-2019

    عالی

      زهرا طباطبایی 30-09-2019

      مچکرم??

    rgh 23-04-2019

    سلام
    عالی بود ممنونم واقعا

      زهرا طباطبایی 23-04-2019

      ممنون بابت نظر خوبتون راجب پین‌ورک 🙂

      زهرا طباطبایی 30-09-2019

      سلام دوست عزیز… ممنون از نظر لطفتون ?

    . 26-04-2019

    جالب بود

    Ahmadi 29-10-2019

    خدایی خیلی عالی بود دمتون گرم

      زهرا طباطبایی 31-10-2019

      ممنون از نظر لطفتون?

    مینا 10-11-2019

    عالی بود ومفید

      زهرا طباطبایی 10-11-2019

      ممنون از نظر لطفتون دوست عزیز?