ما هر روزه در تماس مستقیم با انواع محیط بیماری زا هستیم. بدون اینکه متوجه خطر احتمالی این نوع تماس ها باشیم. برای شروع می‌خواهیم یک سوال ساده از شما بپرسیم! به نظر شما کثیف‌ترین و آلوده‌ترین وسایل خانه چه چیزهای هستند؟ و این وسایل تا چه حد برای سلامتی خطرآفرین هستند؟ با هم نگاهی به ۱۰ مورد که در صدر لیست کثیف‌ترین‌ وسایل خانه قرار دارند می‌اندازیم.

آلودگی اسکناس

۱. کثیف‌ترین و آلوده‌ترین وسایل خانه: آلودگی اسکناس و قبض‌ها

اسکناس و قبض ها جزو آلوده ترین چیزایی هستند که ما متاسفانه در طول روز زیاد از آنها استفاده می‌کنیم. جالبه بدانید که یک پول کاغذی حدودا ۱۳۰۰۰۰ باکتری در سطح خود دارد! شاید با خودتان تصور کنید این روز ها کمتر از پول کاغذی استفاده می‌شود. اما کارت های اعتباری هم تا حد زیادی باکتری های بیماری زا را حمل می‌کنند.

بهتر است اسکناس‌های خود را تا نخورده در کیف پول قرار دهید، هرگز دست مرطوب خود را به اسکناس نزنید زیرا عفونت و آلودگی احتمالی را زودتر منتقل می کند، در مراکز ارائه مواد غذایی و بهداشتی، فردی که با مواد غذایی تماس ندارد، پول مشتریان را تحویل بگیرد و همچنین بهتر است تا جایی که امکان دارد به جای پول، از کارت بانکی، کیف پول الکترونیکی، سامانه های اینترنتی و تلفنبانک برای خرید و مبادله پول استفاده شود. با این روش خطر آلودگی اسکناس کمتر خواهد شد.

آیا می دانید از هر ۱۰ اسکناس و از هر ۵ سکه پولی که به دست می گیرید، یکی به انواع میکروب‌ها آلوده است؟

آلودگی کلید برق

۲.کثیف‌ترین و آلوده‌ترین وسایل خانه: آلودگی کلید و پریز برق

میکروب‌های کوچک عاشق این هستند که دور قاب های پلاستیکی پریز ها، چرخ بخورند. چون این ناحیه ها چندین سال توسط میلیون‌ها انگشت کثیف لمس می‌شوند؛ همچنین این نقاط حاشیه ای معمولا از دست پاک کننده‌ها در امان هستند. جالب است بدانید فقط در یک سانتی متر مربع از کلید های برق حدود ۷۰ باکتری وجود دارد!!! مطمینا کلیدهایی که در اماکن عمومی هستند وضعیتی به مراتب بدتر دارند. بنابراین برای رفع آلودگی کلید برق قدیمی خود سریعتر وارد عمل شوید.

آلودگی کیبورد

۳.کثیف‌ترین و آلوده‌ترین وسایل خانه: آلودگی کیبورد کامپیوتر

در یک آزمایش روی ۳۳ کیبوردی که به صورت رندم انتخاب شدند مشخص شد که از این میان ۴ کیبورد ناقل بیماری های کشنده ای بودند. در مقاله ی نظافت بدون مواد شیمیایی به چند روش تمیز کردن آلودگی کیبورد اشاره کرده‌ایم. در بیشتر موارد چه در اداره و چه در منزل این ۲ وسیله به ندرت تمیز می شود انواع باکتری ازجمله «استافیلوکوکوس » که منجر به مسمومیت غذایی می شود در این وسایل وجود دارد. در صورت رعایت نکردن بهداشت میکروب ها قادرند تا هفته ها روی این وسایل زنده بمانند.

بیشتر مردم به تجمع میکروب ها بر روی رایانه های شخصی شان توجه نمی کنند. عدم نظافت این وسیله به معنای آلوده کردن کاربران است.

موبایل کثیف

۴.کثیف‌ترین و آلوده‌ترین وسایل خانه: موبایل کثیف تر از دستشویی

تحقیقات جدید نشان داده است که گوشی تلفن همراه –دقیقا مثل ظروف کشت باکتری در آزمایشگاه ها-حاوی هزاران هزار میکروب هستند. با توجه به اینکه این گجت ها قابل شستسشو نیستند، دقت کنید بعد از استفاده از آنها، دست های خود را به دقت بشورید؛ و یا از ژل های پاک کننده دست استفاده کنید.

توجه کنید که موبایل کثیف با گوش و دهان ما، یعنی دو راه قوی ارتباط به داخل بدن همواره در تماس است و از این طریق می‌تواند به راحتی آلودگی را به بدن منقل کند و باعث ایجاد بیماری شود.

 

صندلی توالت فرنگی کثیف

۵. کثیف‌ترین و آلوده‌ترین وسایل خانه: صندلی توالت فرنگی کثیف

آمار و ارقام به ما نشان می‌دهند در هر ۱ سانتی متر مربع از محیط و سطح صاف صندلی توالت، ۱۰۰ باکتری در کنار ما در حال زندگی هستند! در اینجا لازم است به این نکته اشاره کنیم که نظافت سرویس های بهداشتی تا حد زیادی از بیماری های عفونی میکاهد. پس این مسئله حیاتی را در سلامت خود مد نظر داشته باشید!!!

توالت، دستشویی و سرویس بهداشتی از جمله مکانهایی است که تمام افراد از آنها استفاده می‌کنند و همه به تمیزی آن توجه می کنند. تمیزکردن توالت فرنگی بخش مهمی از نظافت خانه است که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

چرخ خرید آلوده

۶.کثیف‌ترین و آلوده‌ترین وسایل خانه: سبد و چرخ های خرید

یکی از تحقیقات دانشگاهی اخیر میگوید سبد‌ها و چرخ های خرید مملو از باکتری و بزاق دهان هستند و از وسایل عمومی و محیط های دیگر، مثل پله برقی، تلفن عمومی و حتی دستشویی های عمومی هم آلوده ترند. و جزو ده محیط بیماری زا به حساب می آیند.

ریموت کنترل

۷.کثیف‌ترین و آلوده‌ترین وسایل خانه: ریموت کنترل‌ها

دیگه نیازی نیست به خاطر این که کنترل تلویزیون دست شما باشه با کسی بحث کنید! کافی است این نکته را بدانید که بیماری های شدید عفونی و حتی بیماری‌های تنفسی به راحتی توسط کنترل‌های تلویزیون منتقل می‌شوند. اگر این نکته را در ذهن داشته باشید کافی است فقط روی مبل بنشینید و به کسی که کنترل را در دست دارد بگویید :کانال بعدی لطفا!

ریموت‌ کنترل دستگاه‌های الکترونیکی، خیلی سریع با چربی‌های پوست، گرد و خاک، خرده‎های نان و در کل هر گونه چرک، کثیف می‌شوند. تمیز کردن مکرر این ریموت‌ها، هم باعث می‌شود آنها بهینه‌تر کار کنند و از انتقال بیماری و میکروب جلوگیری شود.

کثیفی وان حمام

۸.کثیف‌ترین و آلوده‌ترین وسایل خانه: وان حمام

مراقب باشید. باکتری هایی که کنار چاه های حمام زندگی می‌کنند حتی از باکتری های توالت هم بدتر و بیماری زا ترند. با توجه به این موضوع، اگر مرتبا از وان های حمام استفاده میکنید، حساسیت خود را در نظافت از این محیط بالا ببرید!

لیست سرویس نظافت منزل پین‌ورک بر اساس مناطق :

  1. نظافت منزل در غرب تهران
  2. نظافت منزل در شرق تهران
  3. نظافت منزل جنوب تهران
  4. نظافت منزل در شمال تهران

تمیزی سینک آشپزخانه

۹.کثیف‌ترین و آلوده‌ترین وسایل خانه: سینک آشپزخانه

به طور معمول ۱۶۰۰۰۰ باکتری در هر سانتی متر مربع از یک سینک خالی وجود دارد. حالا دیگر تصور یک سینک پر از ظرف و ظروف چرب و کثیف باقی مانده از یک مهمانی بزرگ با خود شما!

سینک ظرفشویی فقط با آبکشی تمیز نمی‌شود و از جرم و باکتری پاک نمی‌شود. تمیز کردن و ضدعفونی کردن سینک باید به طور مرتب انجام شود

۱۰.کثیف‌ترین و آلوده‌ترین وسایل خانه: اسکاج آشپزخانه

اسکاجی که شما با آن ظرف ها و سینک را می شورید، بیماری زا و کثیف ترین قسمت آشپزخانه ی شما است. در واقع اسکاج ها به جای اینکه عاملی برای پاکیزگی بیشتر باشند، یک خانه ی گرم و نرم برای میکروب ها به حساب می آیند! به یاد داشته باشید تا حد امکان اسکاج ها را زود به زود عوض کنید.
در کنار رعایت نظافت، این موارد را به خاطر بسپارید تا از بیماری‌ها به دور باشید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش زهرا طباطبایی

درباره نویسنده

زهرا طباطبایی هستم! از روز های اول فعالیت "مجله پین ورک" دست به قلم شدم و نوشتم و یاد گرفتم و با بزرگ شدنش من هم بزرگ تر شدم... و توی این مدت، به قول " آنتوان کلیما " همیشه برام خود نوشتن مهم بوده; خیلی مهم تر از انتشارش!!! امیدوارم قلمم رو دوست داشته باشید :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.