چطور آشپزخانه را تمیز کنیم؟ تمیز کردن آشپزخانه همیشه یک کار عذاب آور برای خانم های خانه دار است. اما راه هایی برای سریع تر تمام کردن این قسمت از کار خانه وجود دارد. هنگام تمیز کردن آشپزخانه موسیقی مورد علاقه تان را بگذارید! نحوه تمیز کردن آشپزخانه در کمترین زمان ممکن را بدانید.

تمیز کردن روی اجاق گاز

۱٫ مشعل ها را پاک کنید. شما باید هر روز مشعل های اجاق گازی یا برقی خود را تمیز کنید. مشعل های گازی را میتوانید از اجاق جدا کرده و با آب گرم و صابون با دست بشویید. اگر اجاق شما گازی است خوشحال باشید، میتوانید پس از اینکه غذای چسبیده روی مشعل را تمیز کردید، آن ها را درون ماشین ظرفشویی بگذارید. برای مشعل های گاز برقی به کمک یک اسفنج مرطوب کثیفی ها را تمیز کنید.
• نوع پوشش فلز مشعل تعیین می کند که چگونه آن ها را تمیز کنید. اگر مشعل از یک فلز بدون پوشش بود، از یک اسکاج پشمی برای تمیز کردن آن استفاده کنید. اگر مشعل پوشش دار بود از یک اسفنج نرم استفاده کنید.

 

نحوه تمیز کردن آشپزخانه1
۲٫ سطح گاز را تمیز کنید. از یک اسفنج و صابون استفاده کنید یا با کمک مواد پاک کننده، لکه ها را کاملا از بین ببرید. اگر روغن روی اجاق شما پاشیده شد، سریع آن را پاک کنید زیرا هرچه دیر تر آن را تمیز کنید پاک کردن آن سخت تر می شود.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه 2
۳٫ دکمه های گاز را بیرون آورده و آه ها را درون سینک با آب گرم و مایع ظرف شویی بشویید. از شوینده های حاوی آمونیاک استفاده نکنید. زیرا این مواد موجب پاک شدن نوشته های روی دکمه ها می شوند.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه 3
۴٫ منافذ بیرونی هواکش را تمیز کنید. از یک پارچه آغشته به صابون برای تمیز کردن هواکش استفاده کنید. کف و صابون باقیمانده روی هواکش را با کمک یک پارچه مرطوب تمیز کنید و سپس با یک پارچه آن را خشک کنید. ماهی یک بار فیلتر های هواکش را بیرون آورده و درون آب صابون گرم خیس کنید. به آرامی آن را بسابید تا تمیز شوند سپس قبل از اینکه آن را در جای خود قرار دهید، اجازه دهید کاملا خشک شوند.

اگر جنس هواکش شما از فولاد زنگ نزن است، از محصولات پاک کننده مخصوص استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه 4تمیز کردن گاز
۱٫تمیز کردن پنجره های آهنی روی اجاق گاز. پنجره ها را از روی گاز برداشته و به مدت چند ساعت درون یک سطل آب گرم آن ها را خیس کنید. اگر چیزی به این پنجره ها چسبیده باشد به راحتی با اسکاج پاک می شود.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه 11
۲٫اجاق را به خوبی تمیز کنید. شما باید هر چند ماه یک بار یا زمانی که حین آشپزی گاز شروع به دود کردن میکند، آن را به خوبی تمیز کنید. برای ساخت یک مخلوط تمیز کننده مناسب برای گاز از مواد زیر استفاده کنید:
۱/۴ پیمانه نمک، ۳/۴ پیمانه جوش شیرین و ۱/۴ پیمانه آب.
قسمت های فلزی بدون پوشش یا لوله های ورودی گاز را با فویل بپوشانید تا مخلوط تمیز کننده به آن ها آسیبی نرساند.

• اگر اجاق شما برقی است، چنگک ها را برداشته و اجاق را روی حالت تمیز کردن قرار دهید. هنگامی که چرخه ی تمیز کردن تمام شد، با کمک یک پارچه تمیز و مرطوب کثیفی های به جا مانده را پاک کنید.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه 12
۳٫ مخلوط تمیز کننده را روی گاز پخش کنید و اجازه دهید برای یک شب بماند. برای برداشتن مخلوط از یک کاردک پلاستیکی استفاده کنید. با یک پارچه کهنه و تمیز گاز را پاک کنید. هنگامی که پنجره های فلزی خشک شدند، آن ها را سر جای خود قرار دهید.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه 13

تمیز کردن یخچال فریزر
تمیز کردن یخچال
۱٫ ابتدا همه مواد غذایی را از یخچال بیرون آورده و آن ها را بر اساس نوع اشان مرتب کنید. هر چیزی که تاریخ مصرفش گذشته یا فاسد شده است را بیرون بیاندازید. بهتر است قبل از اینکه برای یخچال خرید کنید این کار را انجام دهید تا جای کافی برای اقلامی که میخرید داشته باشید.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه 21

• دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را با ۱/۴ پیمانه آب مخلوط کنید. یک اسفنج را
داخل این محلول کرده و با کمک آن تمام سطوح یخچال را تمیز کرده و مطمئن
شوید که لکه های چسبناک کاملا از بین رفته اند.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه 22

• همه قفسه ها و کشو ها را بیرون آورده و تمیز کنید.

۲٫با کمک یک پارچه خیس محلول روی سطوح را پاک کنید. یک کهنه تمیز را با آب خوب خیس کنید و با کمک آن محلول جوش شیرین باقیمانده روی سطوح را پاک کنید. با یک حوله تمیز سطوح را خشک کنید.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه 23

۳٫یک جعبه حاوی جوش شیرین درون یخچال قرار دهید. اگر یخچال شما بوی بدی می دهد، یک بسته باز شده ی جوش شیرین داخل آن بگذارید. جوش شیرین بو های مختلف را جذب می کند و باعث می شود یخچال بوی تازگی دهد.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه

تمیز کردن فریزر
۱٫ ابتدا فریزر را از برق بکشید. سپس بسته های فریز شده را از فریزر خارج کنید. مواردی که فاسد شده اند را دور بریزید و بقیه اقلام را تا زمانی که کار تمیز کردن تمام شود در جای خنک نگه دارید.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه 31

۲٫ محلولی پاک کننده حاوی ۱ فنجان آب، ۱ قاشق چای خوری مایع ظرفشویی و یک قاشق چای خوری سرکه سفید تهیه کنید. اگر شیشه اسپری داشتید این محلول را داخل آن ریخته تا بتوانید تمام فریزر را با آن اسپری کنید.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه33
۳٫ با محلول کل فریزر را اسپری کنید. مطمئن شوید که تمامی سطوح اسپری شده باشند. اگر شیشه
• اسپری ندارید، یک کهنه تمیز یا اسفنج را داخل محلول کرده و همه سطوح را با کمک آن تمیز کنید. بعد ازاینکه فریزر را با محلول تمیز کردید با کمک حوله آن را خشک کنید. فریزر را مجددا به برق زده و بسته های فریز شده را سر جای خود بگذارید.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه 44

تمیز کردن کابینت ها و کانتر
۱٫ تمیز کردن کابینت ها. کابینت ها جایی برای نگهداری مواد غذایی، اقلام آشپزخانه یا ذخیره خوراکی ها هستند. تا جایی که ممکن است کابینت ها را تمیز کنید. مواد تاریخ مصرف گذشته را دور بریزید. کابینت ها را با یک پارچه نمناک و صابونی تمیز کرده تا گرد و غبار و آلودگی را از روی آن پاک کنید.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه 55
۲٫ درب بیرونی کابینت ها را تمیز کنید. دوده و روغن روی درب کابینت می چسبند. با یک پارچه خیس آن ها را تمیز کنید و سپس خشک کنید تا از هر گونه اعوجاج رنگی جلوگیری شود.

• اگر کابینت های شما چوبی هستند، توجه کنید که از یک پاک کننده ای که مختص چوب است استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه 66

۳٫کانتر(پیشخوان) را تمیز کنید. شما باید هر شب بعد از اینکه آشپزی تمام شد کانتر ها را تمیز کنید. با استفاده از اسفنج و آب صابون کلنتر را تمیز کرده و سپس با استفاده از یک کهنه تمیز یا حوله نازک آن را خشک کنید.

• می توانید از محصولات تمیز کننده برای پاک کردن کانتر ها استفاده کنید. محصولاتی مانند اسپری های ضد باکتری، دستمال مرطوب های یک بار مصرف و محصولات ضدعفونی کننده.

• اگر کانتر شما از جنس سرامیک یا سنگ است، باید از مواد تمیز کننده مخصوص آن ها استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه 77

تمیز کردن سینک
۱٫تمام ظرف های کثیف را بشویید. می توانید ظرف ها و استکان های کثیف را داخل ماشین ظرفشویی قرار داده و یا با دست بشویید. قبل از اینکه سینک را تمیز کنید تمام ظرف های کثیف را بشویید.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه 8
۲٫تمیز کردن کاسه سینک و شیر آب. برای جلوگیری از رشد کپک و لکه های آب، کاسه سینک را با اسفنج و آب صابون بشویید. گوشه های سینک را خوب تمیز کنید تا جرم های آب از آن کنده شود.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه
۳٫تمیز کردن اطراف شیر آب. مسواک را درون آب صابون گرم ببرید و با آن جرم های آب اطراف شیر و اتصالات را تمیز کنید. با یک پارچه خشک و تمیز جرم های کنده شده را پاک کنید.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه 9
۴٫تمیز کردن رسوبات معدنی. اگر آب مصرفی حاوی مواد معدنی بالایی باشد، موجب ایجاد رسوبات معدنی می شود. برای اینکه این رسوبات را از سینک و اتصالات پاک کنیدواز محلول یک واحد آب یک واحد سرکه سفید استفاده کنید. در انتها با یک پارچه کهنه رسوبات جدا شده را پاک کرده و محل را بشویید و خشک کنید.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه 10
۵٫زباله های پراکنده در سینک را دور بیاندازید. اگر سینک آب به سختی تخلیه می شود، زباله های درون سینک را بردارید و راه آب سینک را از پایین تمیز کنید تا هر زباله ای که ممکن است آنجا مانده باشد، خارج شود. بهتر است هر از گاهی راه آب سینک را تمیز کنید. سرکه سفید را داخل قالب های یخ ریخته و بگذارید داخل فریزر یخ بزند. این مکعب ها را درون سینک ریخته و سپس روی آن ها آب جوش بریزید. این کار کمک می کند راه آب سینک و لوله های فاضلاب از جرم تمیز شود.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه 11

تمیز کردن لوازم کوچکتر
۱٫مایکروفر را تمیز کنید. با استفاده از اسفنج و آب صابون گرم درون مایکروفر را از هر گونه آلودگی تمیز کنید. برای تمیز کردن لکه های خیلی سخت از محلول ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک چهارم پیمانه آب استفاده کنید. سپس با آب و دستمال آن را تمیز و خشک کنید.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه 75
۲٫بهترین روش برای تمیز کردن لوازم خانگی خواندن راهنما آن هاست. شما به سادگی می توانید بخش های مختلف یک وسیله خانگی را تمیز کنید(به جز قسمت برقی آن ها). بهتر است قبل از تمیز کردن لوازم، دفترچه راهنما دستگاه را مطالعه کنید. لوازم خانگی که باید تمیز کنید عبارتند از: توستر، قهوه ساز، مخلوط کن و آسیاب.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه 55
۳٫تمام قسمت های وسیله را به هم وصل کنید. زمانی که دارید یک وسیله را تمیز می کنید دقت کنید که قطعات جدا شده از هم را کجا میگذارید. هر قطعه از وسیله را به خوبی تمیز کنید و قبل از اینکه یادتان برود قطعات چگونه به هم متصل بوده اند، آن ها را به هم وصل کنید.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه 41
تمیز کردن نهایی
۱٫با کمک جارو و خاک انداز گرد و غبار کف زمین را تمیز کنید. قبل از اینکه کف را با شوینده تمیز کنید هر گونه ذرات گرد و غبار ، خرده نان و یا زباله ای که ممکن است روی زمین باشد را جارو کنید.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه 81
۲٫کف را در صورت نیاز تی بکشید. با استفاده از یک تی و سطل آب صابون زمین را به خوبی تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه 54
۳٫همه چیز را سر جای خودش بگذارید. وقتی تمیز کاری تمام شد، همه ی لوازم تمیز کردن را در جای مناسب خود قرار دهید تا هر وقت که نیاز داشتید بتوانید آن ها را پیدا کنید.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه 9
۴٫آشغال ها را بیرون ببرید. این کار را باید پس از تمام شدن تمیزکاری انجام دهید زیرا در حین تمیز کردن بدون شک چیز هایی هستند که بخواهید درو بیاندازید. سطل زباله را با آب و صابون بشویید و کیسه جدید داخل آن قرار دهید.


اگر فکر می‌کنید وقت کافی برای نظافت منزل ندارید از سرویس های پین‌ورک استفاده کنید.


 

نحوه تمیز کردن آشپزخانه 51

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش زهرا طباطبایی

درباره نویسنده

زهرا طباطبایی هستم! از روز های اول فعالیت "مجله پین ورک" دست به قلم شدم و نوشتم و یاد گرفتم و با بزرگ شدنش من هم بزرگ تر شدم... و توی این مدت، به قول " آنتوان کلیما " همیشه برام خود نوشتن مهم بوده; خیلی مهم تر از انتشارش!!! امیدوارم قلمم رو دوست داشته باشید :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.