چگونه روغن زیتون را طعم دار کنیم؟ از روغن زیتون که حاوی عصاره سبزی سبک و خوش طعم است برای افزودن عطر و طعم به وعده های مختلف غذایی می توان استفاده کرد. از روغن زیتون می توانیم در پخت و پز یا چاشنی روی غذا استفاده کنیم. روغن زیتون را می توانیم هم به صورت سرد و هم به صورت گرم طعم دار کنیم. باید دقت کنیم که روند طعم دار کردن روغن موجب رشد باکتری در بطری روغن زیتون طعم دار نشود!

طعم دار کردن روغن زیتون : ایجاد طعم های قوی

۱٫ روغن زیتونی با کیفیت بالا انتخاب کنید. در سوپرمارکت یا فروشگاه مواد غذایی تیره ترین بطری روغن زیتون را انتخاب کنید، بطری تیره و رنگ شده از عطر و طعم روغن حفاظت می کند. برچسب روی روغن را بخوانید تا مطمئن شوید که از زیتون خالص تهیه شده است. بطری ای را انتخاب کنید که منطقه رشد زیتون و تاریخ برداشت آن در برچسب اش ذکر شده باشد.

نظافت منزل

بهترین متخصص با کمترین قیمت

  • اگر نمی توانید روغن زیتون خیلی خالص پیدا کنید، می توانید روغن زیتون معمولی را که کیفیت آن پایین تر است اما طعم بسیار خوبی دارد و برای مصرف مناسب است خریداری کنید.
  • تاریخ تولید روغن را چک کنید تا مطمئن شوید که زمان کافی برای مصرف روغن دارید.

روغن زیتون طعم دار 1۲٫ اضافه کردن ماده ای به روغن برای ایجاد عطر قوی. بسیاری از مردم دوست دارند تنها یک افزودنی به روغن اضافه کنند تا طعم آن خاص شود. برای داشتن روغن زیتونی مطلوب و خوش طعم به آن رزماری، آویشن، سیر، قارچ، لیمو یا ریحان اضافه کنید.

  • برای مثال اگر می خواهید غذایی ایتالیایی درست کنید، از روغن زیتون با سیر در آشپزی استفاده کنید.
  • اگر می خواهید روغن زیتون را در سالاد استفاده کنید به آن لیمو یا زنجبیل اضافه کنید.

روغن زیتون طعم دار 2۳٫ عطر و طعم روغن را با اضافه کردن دو ماده تغییر دهید. طعم دهنده و گیاهانی را که معمولا در دستورالعمل های غذایی استفاده می کنید که با هم ترکیبات خوبی را تشکیل می دهند انتخاب کنید. چند ترکیب رایج عبارتند از: روغن زیتون-سیر-چیلی، روغن زیتون-گیاهان ایتالیایی، روغن زیتون-سیر-رزماری.

  • به عنوان یک قانون کلی بهتر است بیش از دو ماده به روغن زیتون اضافه نکنید. در برخی موارد ترکیب چند ماده مختلف می تواند برای سلیقه های مختلف طعم نا خوشایندی داشته باشد.
  • اگر می خواهید روغن زیتون را با اضافه کردن بیش از دو ماده طعم دار کنید بهتر است ابتدا کمی برای تست کردن درست کنید. این کار کمک می کند تا مطمئن شوید که ترکیب آن ها خوش طعم می شود یا خیر.

 

روغن زیتون طعم دار 3

۴٫ سبزیجات تازه و مواد ارگانیک را به روغن سرد اضافه کنید. برای افزودن عطر و طعم به روغن می توانید از ترکیبات گیاهانی مانند ریحان، پونه کوهی، گشنیز و جعفری یا دانه های فلفل استفاده کنید. این مواد را می توانید خرد کرده و به روغن سرد اضافه کنید.

  • اگر مطمئن نیستید که افزودنی را به روغن سرد یا گرم اضافه کنید، ابتدا آن را به روغن سرد اضافه کنید. بسیاری از طعم دهنده ها می توانند به این روش اضافه شوند و طعم های بی نظیر و ملایمی را ایجاد کنند.

روغن زیتون طعم دار 5

۵٫ گیاهان مقاوم به حرارت و مواد نگهدارنده را گرم کنید. اگر می خواهید از گیاهان چوب دار مانند رزماری و مریم گلی استفاده کنید، برای اینکه این مواد طعم خود را بهتر آزاد کنند آن ها را به روغن گرم اضافه کنید. این روش برای افزودن مواد نگهدارنده مانند قارج خشک و چیلی بسیار مناسب است.

  • تنها به چند شاخه از گیاهانی مانند رزماری، مریم گلی و آویشن برای طعم دار کردن روغن نیاز دارید. زیرا این گیاهان طعم های قوی دارند و به خوبی به روغن گرم طعم می دهند.

روغن زیتون طعم دار 6

روغن زیتون طعم دار : اضافه کردن طعم دهنده های تازه به روغن سرد

۱٫افزودنی های ارگانیک و گیاهان تازه را بشویید و خشک کنید. برخی طعم های افزودنی مانند جعفری، گشنیز و چیلی یا دانه های فلفل وقتی به روغن سرد اضافه شوند طعم بسیار خوبی به آن می دهند. این افزودنی ها را با آب گرم بشویید و اجازه دهید به مدت یک شبانه روز خشک شوند تا موجب نفوذ آب به روغن زیتون نشوند.

اگر مواد افزودنی خیس باشند، ممکن است موجب رشد باکتری در روغن شوند در حالی که باکتری ها نمی توانند در روغن خالص رشد کنند.

۲٫ گیاهان افزودنی را با دستگاه غذاساز به مدت ۳۰ ثانیه آسیاب کنید. به ازای هر ۹۵۰ میلی لیتر روغن حدودا یک فنجان یا ۲۴۰ میلی لیتر گیاه تازه اضافه کنید. افزودنی ها را داخل غذاساز ریخته و اجازه دهید به مدت ۳۰ ثانیه آسیاب شوند.

  • این کار کمک می کند تا گیاهان بتوانند عطر و طعم خود را به خوبی به روغن اضافه کنند.

۳٫ گیاهان را داخل یک بطری ریخته و روغن را به آن ها اضافه کنید. سبزیجات خرد شده را داخل یک بطری تمیز و خشک بریزید و روغن زیتون هم دما با محیط را به آن اضافه کنید. تا جایی که ممکن است شیشه را از روغن پر کنید سپس درب آن را محکم ببندید. هر از چند گاهی بطری را تکان دهید تا ترکیبات به خوبی با هم مخلوط شوند.

  • درب بطری روغن را به خوبی محکم کنید و مطمئن شوید که هوا به داخل بطری نفوذ نمی کند.

۴٫ به مدت ۱ تا ۲ هفته بطری روغن را در یخچال بگذارید تا خوب عطر و طعم بگیرد. یخچال جای مناسبی برای روغن زیتون طعم دار شده است زیرا دمای آن تنظیم شده است و تا زمانی که درب آن بسته شده باشد محیطی تاریک برای روغن فراهم می کند. هر ۲-۳ روز یک بار طعم روغن را بچشید تا چگونگی پروسه طعم دار کردن روغن را بررسی کنید.

  • برای اینکه روغن هایی که در حالت سرد طعم دار شده اند فاسد نشوند آن ها را داخل یخچال نگهداری کنید.

روغن زیتون طعم دار

۵٫ وقتی روغن به خوبی طعم دار شد مواد افزودنی را از آن جدا کنید. هنگامی که روغن زیتون به خوبی عطر و طعم گرفت، با کمک یک صافی مواد جامد افزوده شده به آن را جدا کنید و سپس روغن را درون یک بطری تمیز و خشک که درب آن به خوبی بسته می شود مانند شیشه مربا یا شیشه با درب چوب پنبه ای بریزید. برای اینکه ماندگاری روغن خوب باشد آن را داخل یخچال نگهداری کنید.

  • روغن هایی که سرد طعم دار شده اند را می توان به مدت ۲ تا ۳ هفته داخل یخچال نگهداری کرد. اگر طعم روغن تغییر کرد هر چه سریعتر آن را دور بریزید و یک بار دیگر روغن طعم دار درست کنید.

روغن زیتون طعم دار : طعم دار کردن روغن زیتون گرم.

۱٫روغن را تا دمای ۱۵۰ درجه فارنهایت یا ۶۶ درجه سانتی گراد روی شعله ملایم گرم کنید و از روی شعله بردارید و کنار بگذارید تا شروع به خنک شدن کند.

  • گرم کردن روغن تا بیش از دمای ۱۵۰ درجه فارنهایت طعم آن را تغییر می دهد. دما را تا حد ممکن پایین تر از ۱۵۰ درجه فارنهایت نگه دارید تا به بهترین نتیجه برسید.
  • در حین گرم کردن روغن هیچ ماده افزودنی به آن اضافه نکنید زیرا این کار شاخصه های طعم روغن زیتون را تغییر می دهد.

۲٫ گیاهان چوب دار و مواد افزودنی نگهدارنده را وقتی روغن گرم است به آن اضافه کنید. وقتی روغن را از روی شعله برداشتید مواد طعم دهنده مانند رزماری، آویشن، مریم گلی، چیلی یا قارچ خشک را به آن اضافه کنید. برای مخلوط کردن این مواد افزودنی با روغن از قاشق یا کفگیر کوچک استفاده کنید سپس اجازه دهید روغن به آرامی سرد شود.

  • پس از اینکه مواد افزودنی اولیه را به روغن اضافه کردید به آن ماده دیگری اضافه نکنید زیرا این کار عطر و طعم روغن را تغییر میدهد و یا ممکن است موجب سریع سرد شدن روغن شود.

 

۳٫ وقتی روغن تا دمای اتاق سرد شد آن را از صافی عبور دهید تا مواد افزودنی از آن جدا شود. حدودا بعد از یک ساعت روغن به دمای ۲۲ درجه سانتی گراد یا ۷۲ درجه فارنهایت میرسد. روغن را از صافی عبور دهید تا مواد افزودنی آن جدا شود و سپس روغن را داخل یک بطری تمیز و خشک بریزید.

  • به این نکته توجه داشته باشید که هر چه زمان بیشتری مواد افزودنی طعم دهنده در روغن باشند طعم قوی تری به روغن می دهند.
  • اگر می خواهید عطر و طعم قوی تری به روغن اضافه کنید اجازه دهید مواد افزودنی ۱ تا ۲ ساعت بیشتر درخل روغن بمانند سپس روغن را صاف کرده و داخل بطری بریزید.طعم دار کردن روغن زیتون

۴٫ روغن زیتونی که به صورت گرم طعم دار کردید را در دمای اتاق یا یخچال نگهداری کنید. وقتی که روغن را گرم کرده و سپس طعم دار کردید از صافی عبور داده و داخل بطری بریزید. مطمن ترین جا برای نگهداری روغن گرم طعم دار روی کانتر بیرون یخچال است. اما اگر می خواهید روغن را به صورت سرد استفاده کنید می توانید روغن را داخل یخچال نگهداری کنید.

  • روغن زیتونی که به صورت گرم طعم دار کردید را به مدت یک ماه می توانید داخل بطری نگهداری کنید. اگر متوجه هر تغییری در عطر و بو روغن زیتون شدید سریعا آن را دور ریخته و یک روغن دیگر تهیه کنید تا طعم دار کردن روغن زیتون با کیفیت باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش زهرا طباطبایی

درباره نویسنده

زهرا طباطبایی هستم! از روز های اول فعالیت "مجله پین ورک" دست به قلم شدم و نوشتم و یاد گرفتم و با بزرگ شدنش من هم بزرگ تر شدم... و توی این مدت، به قول " آنتوان کلیما " همیشه برام خود نوشتن مهم بوده; خیلی مهم تر از انتشارش!!! امیدوارم قلمم رو دوست داشته باشید :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    زهرا 08-10-2019

    با سلام خدمت شما سرکار خانم طباطبایی ارجمند
    تو اینترنت خیلی دنبال این موضوع بودم که چطور بوی بد روغن زیتون خالص رو میشه از بین برد یا لااقل بهترش کرد به مقاله شما رسیدم
    دست مریزاد ، خدا قوت
    براتون بهترینیها رو آرزو می کنم
    من هم از دور دستی بر آتش نوشتن دارم
    موفق و مانا باشید

      زهرا طباطبایی 09-10-2019

      سلام عزیز ? خوشحالم که این مطلب از پین‌ورک برای شما مفید بوده. موفق و پیروز باشید ?

    06-12-2019

    سلام:ازراهنماییتان ممنونم اماچطوری میشه تلخی روغن زیتون که توی خانه تهیه کردیم راکم کنیم

      زهرا طباطبایی 23-02-2020

      سلام دوست گل. میتونید از مخلوط آب و نمک و سرکه برای از بین بردن تلخی زیتون‌ها استفاده کنید.

    محمود 28-09-2020

    سلام ممنون از راهنمایی ومطالب مفید شما.من روغن زیتون طبیعی خریدم رنگش سبزه ولی بوی پشم گوسفند میده ! علتش چیه بنظرشما؟