چای سیاه مشهورترین چای جهان است و حتی از چای سبز شناخته‌شده‌تر است؛ اما آیا تابه‌حال کسی همه‌چیز در رابطه با چای سیاه را برایتان توضیح داده است؟شرط می‌بندم که تابه‌حال این اتفاق نیفتاده است و یک توضیح جامع در این رابطه ارائه نشده است. برای همین امروز همه‌ی آنچه در رابطه با چای سیاه می‌دانم را برایتان توضیح می‌دهم.پس یک فنجان چای برای خود درست کنید و پای این توضیح بنشینید. در این مطلب از پین‌ورک به معرفی چای سیاه و خواص این نوشیدنی آرام‌بخش می‌پردازیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما کاربردی و جالب باشد.

همه‌چیز در مورد چای سیاه

ازآنجایی‌که چای سیاه بسیار معروف است، نیازی به راهنمایی برای شناخت آن نیست. این چای را همه‌ی افراد استفاده می‌کنند؛ اما بااین‌حال بگذارید این بررسی را با پرداختن به سؤالات پایه‌ای شروع کنیم.

چای

چای سیاه چیست؟

چای سیاه یک چای واقعی است یعنی از برگ‌های گیاه کاملیا سیننسیس درست‌شده است. این گیاه، گیاه اصلی چای است که چندین قرن پیش در چین رویید. چای سیاه اولین نوعی از چای بود که یافت شد، اگرچه کمی بعد از آن چای سبز نیز روی کار آمد.

برگ‌های تازه و جوان گیاه کاملیا سیننسیس چیده می‌شوند و سپس کوبیده می‌شوند تا شروع به اکسید و تخمیر شدن کنند، بعدازاین مرحله در معرض دمای بسیار بالا قرار می‌گیرند تا خشک شوند و تنها طعم آن‌ها باقی بماند. این فرآیند سبب رنگ تیره‌ی برگ‌ها می‌شود که غربی‌ها آن را چای سیاه می‌نامند. این نوع چای رایج‌ترین نوع چای در اروپا است و باید متوجه شده باشید که واژه‌ی چای معمولاً به همین چای اطلاق می‌شود. دلیل اصلی این امر این است که این چای ابتدا به اروپا و سپس به آمریکا صادر شد درست مثل چای‌های خاص دیگری همچون چای سبز و چای بابونه.

از کجا آمده است؟

چای سیاه اصالتاً مربوط به چین می‌شود، بااین‌حال امروزه تقریباً تمام آسیا به کشت چای سیاه می‌پردازند؛ بنابراین شما چای‌هایی را که در سریلانکا، تایوان، ژاپن، کره و حتی ترکیه تولیدشده‌اند خواهید یافت.

بزرگ‌ترین رقیب چین در تولید چای سیاه هند است. این کشور به نفع انگلیس به رقابت با چین در بازار چای پرداخت. می‌دانید که برخی از کشورها فقط از چای‌های چینی حمایت می‌کنند. انگلیسی‌ها این چای را دوست داشتند، اما می‌خواستند که خود آن را تولید کنند و بخشی از بازار چای را از آن خود کنند.

به همین جهت آن‌ها به هر کسی که مایل به کشت چای بود، زمینی رایگان در هند خصوصاً در منطقه‌ی آسام دادند  تا بتواند به کشت چای بپردازد و برای آن‌ها سودآوری کند. این موضوع باعث به وجود آمدن گیاه چای کاملیا آسامیکا شد که چایی تیره‌تر نبست به چای معمول بود و طعم نعنایی بیشتری داشت. این گیاه در تهیه‌ی چای آسام به کار می‌رود که شاید در مورد آن شنیده باشید.

خلاصه چای سیاهی که شما مصرف می کنید می‌تواند در هر نقطه‌ای از آسیا رشد کرده باشد و برای آگاه شدن از اصالت دقیق چای و محل کشت آن می‌توانید روی بسته‌ی آن را مطالعه کنید.

تاریخچه‌ای کوتاه

قدیمی‌ترین چیزی که از چای سیاه به ثبت رسیده به قرن سوم پس از میلاد بازمی‌گردد که در متنی پزشکی که به‌واسطه‌ی هوا توئو (پزشک قدیمی چینی) نوشته شده است، از آن صحبت شده است.

بنابراین اگر این فرد در آن زمان در رابطه با چای سیاه مطلب نوشته است، می‌توان گفت که نوشیدن چای (در آن زمان چای سیاه) حتماً زودتر از آن زمان آغازشده است و مدتی طول کشیده تا در چین شناخته شود تا این فرد بتواند در رابطه با آن مطلبی بنویسد. در سال ۲۰۱۶ آثاری فیزیکی در مقبره امپراتور جینگ هان، در زیان یافت شد. این آثار عبارت بودند از مقداری از بقایای برگ کاملیا سیننسیس که قدمت آن‌ها به قرن دوم پیش از میلاد می‌رسید.

پس از آن زمان تنها از واژه‌ی چای برای اشاره به آن استفاده شد که کم‌کم فراگیر شد و همراه با این مسئله بحث خواص پزشکی آن موردتوجه قرار گرفت. تا قرن هشتم پس از میلاد نوشیدن چای در کشورهای دیگر آسیا باب نشد. به‌مرورزمان کشت چای تخصصی‌تر صورت گرفت، کشاورزان در مراقبت از گیاهان چای مراقبت بیشتری به خرج دادند و فرآیند آماده‌سازی برگ‌های آن تغییراتی یافت. بدین‌صورت بود که چای سبز نیز به وجود آمد. این چای با ایجاد تغییراتی چای سیاه را به وجود آورد، متولد شد و به نوشیدنی ای مجزا تبدیل شد.

چطور درست می‌شود؟

چای سیاه با استفاده از برگ گیاه کاملیا سیننسیس یا آسامیکا تهیه می‌شود. این گیاه یک گیاه همیشه سبز است و این به این معناست که در تمام طول سال می‌توان آن را برداشت کرد. اما بااین‌وجود ازآنجایی‌که برگ‌های این گیاه در زمستان یا فصول سرد طعم و عطر چندانی ندارد و نوشیدنی خوش‌طعمی به دست نخواهد داد، بهتر است که در زمان سرما برداشت نشود.

چای

بنابراین برگ چای می‌تواند از اواسط فروردین تا اواسط شهریور برداشت شود. در نیمه‌ی اول فصل برداشت برگ‌ها تازه‌ترند و عطری شبیه به گل دارند اما در نیمه‌ی دوم فصل برداشت حالت خشک‌تر و زمخت‌تری پیدا می‌کنند.

زمانی که برگ‌ها چیده می‌شوند کوبیده و خرد می‌شود و یا بر روی آن‌ها پارگی ایجاد می‌شود این کار باعث می‌شود که شروع به تخمیر و اکسید شدن کنند و طعم چای را به وجود می‌آورد. معمولاً برگ‌ها بر روی‌هم تلنبار می‌شوند تا این فرآیند با سرعت بیشتری صورت بگیرد. چای سیاه اکسید شده ترین چای است و این بدین معناست که بیشترین میزان زمان را در این مرحله سپری می‌کند. برگ‌ها برای شروع به تخمیر شدن باید کوبیده و خرد شوند.

زمانی که تا حد مناسبی که مدنظر متخصص چای است اکسید شدند، در معرض گرمای شدید قرار می‌گیرند. این کار فرآیند اکسید شدن را متوقف می‌کند و دیگر تخمیری صورت نخواهد گرفت. پس از اینکه برگ‌ها در معرض گرما قرار بگیرند، رنگ سیاه و یا قهوه‌ای مایل به سبزی پیدا می‌کنند.

پس از اینکه برگ‌ها خنک می‌شوند حالت نرم و انعطاف‌پذیری پیدا می‌کنند، این بدین معناست که به حالت خمیده یا پیچ خورده درمی‌آیند که البته نوع چای باعث می‌شود که در نهایت چه شکلی داشته باشند. پس از این مرحله برگ‌ها کاملاً خشک می‌شوند. زمانی که این مرحله نیز تمام شود، برگ‌ها آماده‌ی مصرف خواهند بود.

طعم و روش‌های دم کردن چای سیاه

چای سیاه طعم خاصی دارد و اگر عاشق قهوه هستید به طعم چای سیاه نیز عادت می‌کنید؛ اما اگر طرفدار چای سبز هستید باید بدانید که چای سیاه طعم بهتری دارد و در این صورت پذیرفتن طعم چای سیاه برای شما آسان‌تر خواهد بود. با این حال باید دانست که چای سیاه انواع مختلف و طعم‌های متفاوتی را داراست، پس این مسئله را به یاد داشته باشید.

چای

چگونه چای سیاه دم کنیم؟

اگر می‌خواهید که چای سیاه خوبی دم کنید، باید کمی زمان بگذارید و به زمان دم کشیدن چای نیز دقت کنید. برای این کار به آب با دمای ۹۰ درجه سانتی‌گراد/ ۱۹۴ درجه‌ی فارنهایت نیاز دارید که در کتری جوشیده باشد و در مایکروویو داغ نشده باشد. چون آبی که در کتری بجوشد به صورت یکدست داغ خواهد شد.

چای

برای ۲۵۰ میلی‌لیتر آب جوش به دو قاشق چای‌خوری سر پر چای سیاه نیاز دارید. چای خشک را در چای‌صاف‌کن و یا قوری که در داخل آن چای‌صاف‌کن وجود دارد و یا هرچیز دیگری که دوست دارید بریزید و بر روی آن آب جوش بریزید. اگر چنین چیزی ندارید ، می‌توانید در ماگ‌های سرامیکی چای را دم کنید که حجم آن بالا و ۴۵۰ میلی لیتر است و با یک چای صاف کن در بخش داخلی طراحی شده است؛ همچنین یک در زیبا دارد که به داغ ماندن مایعات کمک می کند. پس چیزی برای دم کردن چای خود پیدا کنید.

بگذارید تا چای ۳ دقیقه در این حالت بماند. هیچ نیازی به هم زدن چای در این مرحله نیست ولی پس از دم کشیدن هم زدن چای بلامانع است. بعد از گذشت سه دقیقه برگ‌های چای را جدا کنید و مطمئن شوید که هیچ اثری از برگ در نوشیدنی نمانده است. با این دستورالعمل چای خوبی را خواهید داشت، البته به شرط آنکه تمام قسمت های آن را رعایت کنید.

طعم چای سیاه چگونه است؟

چای سیاه طعم‌های متفاوتی دارد؛ اما معمولاً طعم آن مالتی است که حالت گس دارد. این طعم، طعم اصلی چای سیاه محسوب می‌شود. اما با توجه به نوع چای سیاهی که مصرف می‌کنید گاه طعم‌های شدیدتر و گاه طعم‌های ضعیف‌تر و گل مانندی را تجربه خواهید کرد. مثلاً چای دارجلینگ دو بار در سال یعنی یک‌بار در تابستان و یک‌بار در بهار برداشت می‌شود. چای دارجلینگی که در بهار برداشت می‌شود دارجلینگ برداشت اول نام دارد و دارای طعم و عطری ملایم و گل مانند و رنگی کهربایی است. چای دارجلینگ برداشت‌شده در تابستان دارجلینگ برداشت دوم نام دارد و دارای طعمی گس، میوه‌ای و چوب مانند است.

نوعی از چای سیاه که حتماً آن را می‌پسندید

این نوع از چای سیاه یک نوع خاص از دارجلینگ است که ترکیبی از برداشت دوم و سوم این محصول است. این به این معنی است که در آخر یک طعم ترکیبی گس و ملایم خواهید داشت. این نوع چای طعمی شدید دارد و اگر به دنبال چای سیاهی هستید که طعمی قوی و شدید دارد باید آن را انتخاب کنید. این محصول دربسته‌های ۹۹ گرمی عرضه می‌شود که درصورتی‌که در هر فنجان دو قاشق چای‌خوری چای مصرف کنید، برای ۵۰ فنجان کافی خواهد بود. چای‌های سیاه دیگر، چای سیاه مخلوط هستند و یعنی به‌جز چای سیاه مواد دیگری هم دارند. مثلاً چای ارل گری که چایی کلاسیک است که از ترکیب چای سیاه و روغن ترنج درست می‌شود. در این چای می توانید طعم چای سیاه را حس کنید اما این طعم به خوبی با طعم ترنج که طعم مرکبات دارد آمیخته شده است و کمی عطر گل نیز در آن به مشام می رسد.

چای

چای عطری سیاهی که حتماً آن را می‌پسندید

برای مثال این چای عطری می‌تواند حاوی چای سیاه و انبه باشد. این چای سیلان نام دارد و مربوط به سریلانکا است. ترکیب عالی این چای برای تهیه‌ی آیس تی مناسب است (تنها کافی است برگ‌های چای را در طول شب در آب سرد بگذارید تا دم بکشد) و حتی می‌توانید یک چای داغ خوش‌طعم نیز با این نوع چای درست کنید.

انبه طعم خوبی دارد و عطر تابستانه‌ای به نوشیدنی‌تان می‌دهد. این محصول دربسته‌های ۹۹ گرمی عرضه می‌شود که درصورتی‌که در هر فنجان دو قاشق چای‌خوری چای مصرف کنید، برای ۵۰ فنجان کافی خواهد بود.

چند نوع چای سیاه وجود دارد؟

برشمردن انواع چای سیاه دشوار است چراکه این چای به صورت‌های گوناگون و به‌صورت مخلوط با طعم‌های گل مانند، گس، تلخ و کره‌ای عرضه می‌شود.

اما نکاتی در این مورد وجود دارد که راهنمایی‌تان می‌کند. معمولاً نام چای سیاه به ناحیه‌ای که در آن کشت می‌شود بازمی‌گردد. به همین جهت این چای‌ها موجود اند:

چای سیاه هندی: چای آسام و دارجلینگ هر دو مشهور هستند و به این گروه مربوط می‌شوند.

چای سیاه سریلانکایی که با نام چای سیلان نیز شناخته می‌شود که در واقع نام قدیمی سریلانکا است. این چای معمولاً ترکیبی میان انواع چای آسام و سیننسیس است.

همچنین چای سیاه چینی نیز وجود دارد که از نوع سیننسیس است و به ندرت می‌توان چای سیاه ژاپنی پیدا کرد.

انواع چای آسامیکا و سیننسیس (که گیاهان چای هستند) تفاوت چندانی ندارند ولی بااین‌حال باوجود تفاوت‌های اندکی انواع مختلف آن‌ها در بازار موجود است.

آیا می‌توان چای سیاه را با شیر مخلوط کرد؟

چای سیاه نیز همچون چای رویبوس می‌تواند با شیر مخلوط شود و اتفاقاً ترکیب بسیار خوبی را به دست می‌دهد و جزو بهترین چای‌هایی است که قابل‌ترکیب با شیر است.

چای

اینکه از چه نوع شیری استفاده می‌کنید به خود شما بستگی دارد بااین‌حال توصیه می‌کنم درصورتی‌که از شیر لبنی استفاده می‌کنید از شیری که دارای دو درصد چربی است بهره ببرید. در این صورت تعادل خوبی میان چای و چربی شیر به وجود می‌آید و طعم چای غالب می‌شود.

توجه کنید که به‌هیچ‌وجه از خامه‌ی قنادی در چای سیاه استفاده نکنید. این کار باعث سنگینی بیش از حد چای می‌شود. اگر می‌خواهید چیزی غلیظ‌تر از شیر به چایتان اضافه کنید می‌توانید از شیر بادام‌زمینی استفاده کنید اما توجه کنید که از خامه استفاده نکنید.

این نوع شیر غلظت بیشتری دارد اما خیلی سنگین نیست.

همچنین اگر از پودر خامه در چای استفاده می‌کنید، توجه کنید که برای داشتن طعم مطلوب باید میزان کمی از آن را به چای افزود.

آیا چای‌های صبحانه چای سیاه هستند؟

بله تمام چای‌های صبحانه چای سیاه هستند. دلیل آن را به شما خواهم گفت.

زمانی که چای سیاه رایج شده بود، هنوز از قهوه ارزان‌تر بود. این به این معنا بود که آحاد جامعه به‌اندازه‌ی قهوه توان خرید چای سیاه را نیز داشتند.

اما استفاده از چای سیاه به هنگام صبحانه از انگلیس شروع شد و این زمانی بود که کارگران در آنجا برای شروع روز به یک نوشیدنی غلیظ حاوی کافئین نیاز داشتند.

این به همین جهت است که نام برخی از چای‌های صبحانه builder’s tea است چراکه ابتدا توسط کارگران به هنگام صبحانه مصرف شد. این نوع چای غلیظ است و نسبت به سایر چای‌های سیاه کافئین بیشتری دارد و برای همین بیشتر موردتوجه قرار گرفته است.

برای همین می‌توانید به‌راحتی چای صبحانه را با چای سیاه جایگزین کنید. چای نسبت به قهوه ضعیف‌تر است و کافئین کمتری دارد: ۲۵۰ میلی‌لیتر چای سیاه نصف یک شات اسپرسو (۳۳ میلی‌لیتر) کافئین دارد.

این به این معناست که اگر کافئین این میزان چای را ۴۰ میلی‌گرم در نظر بگیریم، میزان کافئین اسپرسو ۶۰ تا ۷۰ میلی‌گرم خواهد بود. البته این میزان‌ها به نحوه‌ی دم کردن چای، سن برگ‌ها به هنگام برداشت و نوع قهوه‌ای که مورد استفاده قرار می‌دهید بستگی دارد.

یکی از دلایل اینکه چای یک جایگزین عالی برای قهوه محسوب می‌شود این است که نحوه‌ی تهیه‌ی آن خیلی آسان است.

دم کردن یک فنجان چای آسان است و با افزودن کمی شیر به آن می‌توان کمی آن را شبیه به قهوه کرد.

برای مثال این چای صبحانه‌ی Republic of Tea یک چای سیاه ارگانیک و از انواع آسام است.

این چای دارای برگ‌های کامل است و این بدین معناست که عطر و طعمی بهتر از چای کیسه‌ای دارد. این محصول دربسته‌های ۹۹ گرمی عرضه می‌شود که درصورتی‌که در هر فنجان دو قاشق چای‌خوری چای مصرف کنید، برای ۵۰ فنجان کافی خواهد بود.

چای

این محصول در بهترین فصل برداشت آسام چیده شده است و این به این معناست که برگ‌های چای جوان هستند. این موضوع باعث طعم ملایم‌تر و میزان کافئین بیشتر این چای شده است.

آیا چای قرمز و چای سیاه یکسان‌اند؟

این دو چای بسته به اینکه از چه کسی سؤال کنید یکسان هستند. برای اینکه منظور مرا بهتر متوجه شوید بگذارید به یک مسئله‌ی تاریخی بپردازیم.

چای سیاه و اصل چای به چین بازمی‌گردد. از این جهت چینی‌ها زمانی که رنگ چای را توصیف می‌کنند به رنگ آن پس از دم کشیدن اشاره می‌کنند نه رنگ برگ‌های آن.

و اگر به یک فنجان چای سیاه دقت کرده باشید متوجه می‌شوید که در حقیقت سیاه نیست بلکه کهربایی تیره‌ی مایل به قرمز است. به همین علت است که چینی‌ها (معمولاً تمام آسیایی‌ها) به آن چای قرمز می‌گویند.

عنوان چای سیاه اولین بار توسط انگلیسی‌ها استفاده شد که در واقع به برگ‌های چای خشک که خیلی تیره بودند اشاره داشت و پس از آن در غرب و اروپا نیز از این نام استفاده شد.

این به این معناست که به چای سیاه در غرب چای سیاه گفته می‌شود اما در شرق بیشتر آن را چای قرمز می‌خوانند.

چای دیگری نیز با نام رویبوس وجود دارد. این چای واقعاً قرمز است و در غرب هم با نام چای قرمز و یا با نام رویبوس شناخته می‌شود. این موضوع باعث ایجاد ابهام شده است و به همین جهت اخیراً همه آن را رویبوس می‌نامند.

اما در شرق از ابتدا به این چای رویبوس گفته می‌شد چراکه شرقی‌ها از قبل چای قرمز داشتند.

شاید برایتان سؤال باشد که چه کسی درست می‌گوید. اگر از من بپرسید می‌گویم استفاده از واژه‌ی چای به‌تنهایی همان‌طور که در ابتدا در چین نیز این‌گونه بود کافی است. در غیر این صورت عنوان چای سیاه که در غرب و آمریکا به کار می‌رود عنوان قابل‌قبول‌تری است.

چرا چای سیاه تلخ است؟

اگر چای سیاه زیاد بماند و کهنه شود می‌تواند خراب و تلخ شود. همچنین اگر بیش از حد آن را دم کنید و یا آب خیلی جوش به آن اضافه کنید تلخ خواهد شد.

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که از آب ۹۰ درجه‌ی سانتی‌گراد/ ۱۹۴ درجه‌ی فارنهایت برای دم کردن چای استفاده کنید اما چای را بیش از ۳ دقیقه در آن قرار دهید. مثلاً اگر این فرآیند ده دقیقه طول بکشد و یادتان برود که چایتان را در آب قرار داده‌اید، چای تلخ خواهد شد.

این اتفاق در میان افرادی که به دم کردن چای سیاه (و یا تمام چای‌های زمان‌دار) عادت ندارند معمول است. برای همین می‌تواند با گوشی خود زنگ بگذارید تا بعد از سه دقیقه زنگ بزند.

عامل دیگری که می‌تواند سبب خرابی چای شود استفاده از آب خیلی داغ است. مثل آب جوشیده که تازه از روی حرارت برداشته شده است.

آب خیلی داغ اجزای تلخ چای را آزاد می‌کند و باعث می‌شود که زودتر ازآنچه باید دم بکشد. این موضوع باعث آزاد شدن تانین در چای و تلخی آن خواهد شد.

چای

بااین‌حال تلخی چای سیاه از تلخی چای سبز بسیار قابل‌تحمل‌تر است.

برای کاهش تلخی چای می‌توانید کمی شکر یا شیر به آن اضافه کنید اما اگر باز هم فایده‌ای نداشت می‌توانید چای را دور ریخته و چای جدید دم کنید.

فواید چای سیاه برای سلامتی

چای سیاه نیز همچون چای سبز برای سلامتی خواصی دارد. البته شاید این خواص به‌اندازه‌ی چای سبز شناخته شده نباشد چون بر روی چای سبز بررسی‌ها و آزمایش‌های بیشتری صورت گرفته است.

اما چای سیاه نیز بر سلامت کلی بدن تأثیر دارد که در اینجا به آن می‌پردازیم.

آیا کافئین دارد؟

بله چای سیاه دارای کافئین است و به همین جهت جایگزین قهوه در صبحانه شد و انگلیسی‌ها از چای سیاه به‌عنوان روشی آسان برای بیدار ماندن و سرحال بودن استفاده می‌کنند.

میزان دقیق کافئین چای سیاه مشخص نیست چراکه اندازه‌گیری آن دشوار است.

اما معمولاً چای سیاه دارای ۴۰ میلی‌گرم کافئین در هر ۲۵۰ میلی‌لیتر است. با این حال کسی نمی‌داند که آیا چای سیاه بیش از حد میانگین کافئین دارد یا خیر. دلیل این موضوع را برایتان بازگو می‌کنم.

میزان کافئین موجود در برگ هر نوع چای به عواملی همچون گیاه چای، محل رشد این گیاه، شرایط آب و هوایی محل رشد، کیفیت خاک و ارتفاع محل بستگی دارد.

میزان کافئین موجود در چای دم شده نیز به مدت‌زمان دم کشیدن چای و میزان چای خشک استفاده شده در هر فنجان چای بستگی دارد.

به همین جهت نمی‌توان میزان دقیق کافئین موجود در چای را اندازه گرفت. اندازه‌گیری دقیق تنها می‌تواند با آزمایش چای دم شده به دست بیاید که بسیاری از مردم قادر به انجام آن در منزل نیستند.

اما در کل چای سیاه یک‌دوم برابر اسپرسو و یک سوم تا یک‌چهارم برابر قهوه‌ی تهیه شده با فیلتر کافئین دارد.

آیا مصرف آن برای کودکان و افراد سالخورده بلامانع است؟

کودکان ده سال یا بالاتر می‌توانند از چای سیاه استفاده کنند. در مورد افراد سالخورده نیز درصورتی‌که فرد دارای مشکل فشارخون، مشکل تنفسی، اضطراب و یا سابقه‌ی سکته‌ی قلبی نباشد مصرف یک فنجان چای سیاه در طول روز بلامانع است.

چراکه میزان کافئین چای پایین است و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

اما به یاد داشته باشید که من پزشک نیستم و اگر در رابطه با مصرف چای سؤالی دارید حتماً باید با پزشک مشورت کنید. مسلماً پزشک از آنجایی که گاهی سوابق پزشکی فرد را در اختیار دارد می‌تواند شما را بهتر راهنمایی کند.

آیا چای سیاه تانین دارد؟

بله چای سیاه دارای تانین است و در حقیقت غنی‌ترین منبع تانین در میان چای‌های مختلف شناخته می‌شود و به همین جهت است که برای سلامتی بسیار مفید است.

چای

حتماً در مورد آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز شنیده‌اید. این آنتی‌اکسیدان‌ها در برگ چای نیز یافت می‌شوند که پس از فرآیند تهیه‌ی چای سیاه اندکی تغییر کرده و به تانین تبدیل می‌شوند.

در واقع چای سیاه منبع غنی‌ای از آنتی‌اکسیدان‌های تغییر یافته است.

تانین موجود در چای به خودی خود خوب یا بد نیست. اگر میزان معمولی از چای را مصرف کنید تانین موجود در آن به متابولیسم بدن کمک خواهد کرد اما اگر زیاده‌روی کنید ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. بگذارید کمی در این مورد صحبت کنیم.

خواص آن کدامند؟

درصورتی‌که به مدت چند هفته تا چند ماه روزانه ۳ تا ۵ فنجان چای سیاه بنوشید، گردش خون و وضعیت قلبی شما بهبود می‌یابد.

این بیشتر به علت تانین موجود در چای سیاه است.

همچنین چای سیاه میزان کلسترول را تعدیل می‌کند یعنی کلسترول خوب را افزایش و کلسترول بد را کاهش می‌دهد.

همچنین چای سیاه همچون چای سبز می‌تواند تا حدی قند خون را کاهش دهد.

به علاوه ازآنجایی‌که چای سیاه دارای کافئین است در مقادیر کم می‌تواند به تقویت هوشیاری و تمرکز کمک کند.

عوارض جانبی آن کدم‌اند؟

علیرغم تمام فواید چای سیاه، درصورتی‌که این نوشیدنی بیش از حد یعنی به میزان بیش از ۵ فنجان در روز مصرف شود مخصوصاً به خاطر کافئین موجود در آن می‌تواند سبب بروز فشارخون بالا و اختلال در عملکرد قلب منجر شود. همچنین مصرف بیشتر چای سیاه به معنای مصرف بیشتر کافئین است که در نهایت تپش قلب را به دنبال خواهد داشت و مسلما هیچکس خواهان چنین تجربه‌ای نیست.


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که هم‌اکنون برای خود یک فنجان چای سیاه درست کنید و بگویید که آیا تا زمانی که این مطلب را درباره‌ی چای سیاه بخوانید، اطلاعات کافی از آن داشتید؟ حقیقتاً ما همیشه گمان می‌کنیم هر آنچه را که نمی‌دانیم خیلی خوب می‌دانیم.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.