به نظر می‌رسد کاپوچینو تأثیر کم‌تری دارد و انرژی کم‌تری به شما می‌دهد. آیا کافئین در کاپوچینو وجود دارد؟ جالب است بدانید برخی افراد معتقدند که انواع کاپوچینو دستورالعمل یکسانی دارند و به یک اندازه کافئین در کاپوچینو برای تهیه آن‌ها وجود دارد. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم کاپوچینو چیست، چگونه تهیه می‌شود و آیا چه مقدار کافئین در کاپوچینو موجود است؟ در این مطلب از پین‌ورک به بررسی میزان وجود کافئین در کاپوچینو می‌پردازیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما جالب باشد.

آیا کاپوچینو کافئین دارد؟

بله مقداری کافئین در کاپوچینو موجود است. حتی در کاپوچینویی که به نام بدون کافئین به فروش می‌رسد نیز مقداری کافئین (کم‌تر از ۳ درصد از محتوای اسپرسو مورداستفاده) وجود دارد. این بدان معناست که اگر کاپوچینو معمولی بنوشیم، کافئین مصرف کرده‌ایم؛ اما این‌که چه مقدار کافئین در کاپوچینو موجود است، موضوع دیگری است. میزان وجود کافئین در کاپوچینو به مقدار کاپوچینویی که در لیوان است و نوع آن بستگی دارد. بیایید کمی در رابطه با این موضوع صحبت کنیم.

کافئین

چه مقدار کافئین در کاپوچینو وجود دارد؟

به‌طورمعمول کاپوچینو به این صورت تهیه می‌شود: ۱ شات اسپرسو را در یک فنجان ۵ اونسی (۱۵۰ میلی‌لیتر) با مقداری کف شیر روی آن می‌ریزیم. کف شیر به ضخامت ۲ سانتی‌متر در بالای نوشیدنی قرار می‌گیرد و گاهی اوقات روی آن دارچین یا کاکائو پاشیده می‌شود. بنابراین باید به میزان کافئین موجود در اسپرسو توجه کنیم. میزان کافئین اسپرسو در کافی‌شاپ‌های مختلف متفاوت است، اما به طور کلی اسپرسو یک قهوه کوچک و غلیظ است که در هر ۱۷۰-۱۲۰ میلی‌گرم آن ۰٫۰۰۶ تا ۰٫۰۰۴ اونس کافئین وجود دارد.

کافئین

احتمالاً فکر می‌کنید اسپرسو کافئین زیادی دارد ولی در حقیقت یک فنجان قهوه معمولی ۸ اونسی (۲۲۶ میلی‌لیتر) کافئین بیشتری دارد. اصولاً اسپرسو یک قهوه غلیظ است که در مقیاس کوچک سرو می‌شود. اگر باریستای شما کاپوچینو را به‌طورمعمول درست کرده باشد، باید در هر فنجان ۱۷۰-۱۲۰ گرمی آن ۰٫۰۰۶-۰٫۰۰۴ اونس کافئین وجود داشته باشد، مگر این‌که کاپوچینوی بیشتری سفارش داده باشید. کاپوچینو در سه اندازه مختلف سرو می‌شود که هر کدام میزان کافئین متفاوتی دارند.

تحقیقات علمی نشان داده که قهوه موجود در کاپوچینو دارای آنتی‌اکسیدان بیشتری نسبت به دو مرجع شناخته‌شده برای دریافت آنتی‌اکسیدان، چای و کاکائو است. بر اساس همین پژوهش‌ها اثبات‌شده که قهوه بیش از هزار نوع آنتی‌اکسیدان در دانه‌های خود دارد. متأسفانه در فرایند رست کردن و آماده‌سازی قهوه برای دم شدن و تولید محصولاتی به مانند کاپوچینو مقادیر زیادی از این آنتی‌اکسیدان‌ها نابود می‌شود. علاوه بر موارد گفته‌شده، قهوه منبع رژیم مناسبی برای دریافت کافئین و آنتی‌اکسیدان است.

در این قسمت قصد نداریم درباره انواع اسپرسو صحبت کنیم ولی می‌خواهیم درباره انواع مختلف کاپوچینو صحبت کنیم.

معمولی‌ترین و قوی‌ترین کاپوچینو ristretto است که حاوی نصف فنجان آب است، به همین خاطر غلظت اسپرسو بیشتر و نوشیدنی غلیظ‌تر می‌شود. اگر شما کاپوچینو سفارش دهید، معمولاً این نوع کاپوچینو برای شما سرو می‌شود. نوع دیگر کاپوچینو با همین مقدار قهوه درست می‌شود ولی مقدار آب آن دو برابر حالت قبل است. اسم این کاپوچینو Lungo است.

همان‌طور که گفته شد کاپوچینو حاوی کف شیر است بنابراین مقدار کاپوچینو بیشتر از یک فنجان اسپرسو است اما مقدار کافئین آن برابر است. اگر می‌خواهید کاپوچینو کافئین کم‌تری داشته باشد، باید به باریستا بگویید وگرنه با افزودن شیر بیشتر به آن، مقدار کافئین کم‌تر نمی‌شود، با افزودن شیر به آن تلخی این کاپوچینو ممکن است کم‌تر و طعم آن مطلوب‌تر باشد.

برای تهیه کاپوچینو از کف شیر زیادی استفاده می‌کنیم به همین دلیل حجم این نوشیدنی از حجم اسپرسو تنها بیشتر است، اما مقدار کافئین این دو نوع نوشیدنی با هم برابر است. درواقع میزان شیر تغییری در مقدار کافئین موجود در اسپرسو ایجاد نمی‌کند. اگر به دنبال کافئین در کاپوچینو به مفدار کم‌تری هستید توصیه می‌کنم هنگام تهیه نوشیدنی از اسپرسو کم‌تری استفاده کنید. به یاد داشته باشید میزان کف شیر هیچ تأثیری بر مقدار کافئین موجود در اسپرسو ندارد. همچنین برای کاهش مصرف کافئین می‌توانید مقداری از اسپرسوی خود را فنجان باقی بگذارید و آن را تمام نکنید، گرچه بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد.

قهوه‌ای که مصرف می‌کنید حاوی میزان مشخصی از کافئین است!

نوع اسپرسویی که استفاده می‌کنید، میزان وجود کافئین در کاپوچینو را مشخص می‌کند. ممکن است این موضوع تحت کنترل شما نباشد، زیرا خودتان، نوشیدنی‌تان سرو نمی‌کنید. می‌توانید از باریستای خود درباره نوع قهوه‌ای که استفاده می‌کند سؤال کنید.

کافئین

برای درک این موضوع باید بدانید دو نوع دانه قهوه وجود دارد که بسیار معروف هستند. یکی از آن‌ها عربیکا و دیگری روبوستا است. دانه عربیکا که در اکثر کافه‌های جهان استفاده می‌شود، طعم ملایم‌تر و دلپذیری دارد. عربیکا معمولاً شیرین‌تر است و می‌تواند به‌تنهایی چند عطر و طعم ایجاد کند. اکثر مردم از عربیکا لذت می‌برند و تقریباً در تمام سوپرمارکت‌ها پیدا می‌شود. گاهی اوقات عربیکا با روبوستا یا انواع دیگر قهوه مخلوط می‌شود و گاهی اوقات ۱۰۰ درصد عربی است. قهوه عربیکا ۱٫۵ درصد کافئین دارد و روبوستا دارای ۲٫۷ درصد کافئین است.

بیشتر اسپرسوها از روبوستا ساخته می‌شوند. قهوه روبوستا تلخ‌تر و تیره‌تر از قهوه عربیکا است. این قهوه قند و چربی کم‌تری دارد و به نظر می‌رسد بالای این قهوه، کرم بهتری ایجاد می‌کند. بنابراین اگر قهوه روبوستا مصرف می‌کنید باید بدانید که کافئین آن بیشتر است. گاهی اوقات روبوستا و عربیکا با هم مخلوط می‌شوند. شما می‌توانید از باریستای خود درباره نوع قهوه‌ای که استفاده می‌کند سؤال کنید.

مقایسه کاپوچینو و اسپرسو نسبت به شیر مورد نیاز

وقتی تصمیم می‌گیرید کاپوچینو درست کند، باید نسبت مواد را به خوبی رعایت کنید. بیشتری کاپوچینو‌ها در یک فنجان ۵ اونسی (۱۵۰ میلی‌لیتر) سرو می‌شوند و آنچه اهمیت دارد نسبت قهوه به شیر است.

کافئین

متأسفانه هیچ‌کس نمی‌داند میزان دقیق این نسبت چقدر باید باشد. به‌عنوان‌مثال Illy (مارک معروف قهوه) توصیه می‌کند نسبت شیر به قهوه ۳/۱ یا ۴/۱ باشد. ممکن است برخی پیشنهاد کنند این نسبت باید ۲/۱ باشد؛ که این یعنی، شیر حدود ۲ سانتی‌متر ضخامت دارد. این موضوع واقعاً گیج‌کننده شده است. میزان استاندارد شیر نسبت به قهوه باید ۴/۱ باشد.

به نظر می‌رسد که از نظر بیشتر افرادی که قهوه تولید می‌کنند، باید نسبت شیر به قهوه ۴/۱ باشد. مهم‌ترین موضوع این است که شیر باید نرم و مخملی شود به همین خاطر درصد چربی شیر باید بالاتر باشد و کف شیر باید خامه‌ای باشد. بنابراین اگر کاپوچینو را در خانه درست می‌کنید ممکن است برای تهیه کف شیر کمی سروصدا ایجاد کنید. شیر باید در بالای اسپرسو قرار بگیرد و با آن ترکیب نشود. در این صورت می‌توان طعم اسپرسو را جداگانه متوجه شد.

“من همیشه در یک کاپوچینو در سایز متوسط سفارش می‌دهم که بالای آن کمی خامه قرار دارد و من می‌توانم طعم اسپرسو را به‌خوبی تمایز دهم.”

از نظر طعم و مزه به نظر می‌رسد بهترین نسبت، همان‌طور که گفته شد ۴/۱ است. نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است، اطمینان از کافه‌ای که شما کاپوچینویی‌تان را سفارش می‌دهید، است. شما می‌توانید درباره چگونگی تهیه کاپوچینو از باریستای خود سؤال کنید تا بتوانید کاپوچینوی موردعلاقه‌تان را در خانه تهیه کنید. اگر شما ۱۵۰ میلی‌لیتر حجم برای تهیه کاپوچینو در فنجان داشته باشید، ۵/۴ میلی‌لیتر آن برای کف شیر است و بقیه آن شامل اسپرسو است. درباره مقدار کافئین موجود در ۱۲۰ الی ۱۷۰ میلی‌گرم اسپرسو در قسمت‌های قبل صحبت کردیم. می‌توانید برای اینکه طعم کاپوچینو خانگی‌تان با طعم کاپوچینو کافی‌شاپ یکسان شود، از باریستا درباره نوع قهوه‌ای که استفاده می‌کند و نسبت شیر به اسپرسو را بپرسید.

انواع مختلف کاپوچینو

علاقه‌مندان به قهوه همیشه راهی برای تهیه قهوه خود در طول روز پیدا می‌کنند. بعضی افراد قهوه دم شده را ترجیح می‌دهند و بعضی دیگر اسپرسو اما برخی دیگر فراتر از این دو دسته گام برمی‌دارند و قهوه خود را با افزودنی دیگر مانند شیر میل می‌کنند. از انواع نوشیدنی قهوه با شیر، کافه لاته یکی از شگفت‌انگیزترین و خوشمزه‌ترین آن‌هاست.

کافئین

اگر در نوشیدنی‌تان به دنبال شیر بیشتری می‌گردید به جای کاپوچینو باید کافه لاته سفارش دهید. شیر این نوشیدنی نسبت به اسپرسو بیش‌تر است. اگر می‌خواهید طعم قهوه بیشتر باشد و شیر کم‌تری بنوشید ما به شما ماکیاتو را پیشنهاد می‌کنیم. این نوشیدنی معمولاً در یک فنجان ۳ اونسی (۱۰۰ میلی‌لیتر) سرو می‌شود و نسبتاً غلیظ است. این نوشیدنی، به مقدار خیلی کم شیر اشاره دارد که پس از آماده‌سازی به‌صورت کف، در حد یک یا دو قاشق غذاخوری بر روی یک فنجان اسپرسوی داغ گذاشته می‌شود. یک شات قهوه اسپرسو که به آن یک مقدار خیلی کمی شیر اضافه می‌شود اسپرسو ماکیاتو نامیده می‌شود.

همه این نوشیدنی‌ها با اسپرسو ساخته می‌شوند و اگر به همان اندازه ۱۷۰-۱۲۰ میلی‌لیتر اسپرسو را در هرکدام استفاده کنیم، مقدار کافئین برابری خواهیم داشت. هر چه مقدار اسپرسو بیشتر شود، مقدار کافئین موجود در آن نیز بیشتر می‌شود. بنابراین اینکه چه مقدار اسپرسو در فنجان شما باشد کاملاً دلخواه و سلیقه‌ای است. اگر می‌خواهید کافئین بیشتری مصرف کنید، باید اسپرسو دوبل سفارش دهید. این اسپرسو حاوی قهوه بیشتری در همان میزان آب است که کافئین موجود در آن نیز بیشتر است.


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که برای اطلاع دقیق از میزان کافئین موجود در کاپوچینو به پشت بسته کاپوچینو دقت کنید و آن را مطالعه کنید. همچنین اگر قصد دارید در کافی‌شاپ این نوشیدنی خوشمزه و آرام‌بخش را میل کنید می‌توانید از باریستا در مورد میزان کافئین موجود در کاپوچینو بپرسید. پیشنهاد می‌شود کاپوچینو را به‌صورت بسته‌ای خریداری نکنید، اما اگر کاپوچینو را به‌صورت بسته فوری تهیه کردید، باید به میزان وجود کافئین در کاپوچینو توجه کنید. در اکثر کاپوچینوهای فوری مقدار کمی کافئین وجود دارد. همچنین نسبت شیر به اسپرسو در این کاپوچینوها ۳/۱ است. بنابراین اگر می‌خواهید کیفیت کاپوچینو خود را بالا ببرید، باید اسپرسوی خود را تغییر دهید. به همین دلیل طعم کاپوچینو از محل به محل دیگری یا کشور به کشور دیگری متفاوت است. اگر می‌خواهید درباره قهوه یا چای بیشتر بدانید، سایر مقالات ما را نیز مطالعه کنید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.