وقتی‌که با دقت به سیستم اتومبیل نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که سیستم‌های برقی اتومبیل خیلی پیچیده نیستند. بسیاری از فناوری‌هایی که امروزه از آن‌ها استفاده می‌کنیم مانند باتری‌های اسیدی و سربی مدت‌زمانی طولانی است که مورداستفاده قرار می‌گیرند، در اطراف ما بسیاری از افراد فکر می‌کنند که به تنهایی می‌توانند تمامی کارهای خودرو مثل تعویض باتری را انجام دهند. این کار بسیار خطرناک است چراکه اگر شما مهارت کافی در انجام این کار را نداشته باشید ممکن است باعث انفجار باتری خودرو شوید و خسارات جبران‌ناپذیری را به بار بیاورید.

در این مطلب از پین‌ورک به بررسی خطرات انفجار باتری خودرو پرداخته و نکات ایمنی لازم برای جلوگیری از این امر به شما آموزش داده می‌شود. امیدوارم مطالعه این مطلب برای شما سودمند واقع شود.

انفجار باتری خودرو و مسائل مربوط به آن

اتصال اشتباه کابل‌های شارژ باتری می‌تواند خسارت زیادی به باتری وارد کند یا حتی باعث انفجار باتری خودرو شود. خبر خوب این است که اگر زمان کافی برای کشف علل انفجار باتری ماشین و آشنایی با اقدامات پیشگیری‌کننده اختصاص دهید، می‌توانید به‌راحتی از بروز این مسئله جلوگیری نمایید و هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشید.

 اتصال ایمن کابل‌های شارژ باتری

چند قانون کلی وجود دارد که می‌تواند به شما در اتصال ایمن کابل‌های “جامپر” کمک کند؛ اما استثنائاتی نیز وجود دارد که می‌توانید با دانستن آن‌ها به‌راحتی بر این قوانین مسلط شوید؛ بنابراین برای تهیه باتری مناسب و اتصال ایمن کابل‌ها بهتر است از یک فرد حرفه‌ای کمک بخواهید؛ و اگر خود قصد انجام این کار را دارید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که کتابچه راهنمای خودرو را بررسی کنید تا مطمئن شوید ماشین شما دارای اتصالات صحیحی است.

انفجار باتری خودرو

اگر باتری ماشین شما در جایی عجیب و غریب، مانند روی یکی از چرخ‌ها یا صندوق‌عقب قرارگرفته است، در فرصتی مناسب باید سایر اتصالات الکتریکی ماشین را از آن دور نمایید. صرف‌نظر از نوع وسایل نقلیه موردنظر، نکته اصلی در اتصال ایمن کابل‌های جامپر وجود دارد و آن اتصال سیستم برقی یک وسیله نقلیه که دارای باتری مناسب است، به سیستم برقی یک وسیله نقلیه‌ای است که باتریش خراب‌شده است، می‌باشد. کابل مثبت به مثبت و کابل منفی به منفی باید وصل شود، زیرا اتصال نامناسب می‌تواند به هر دو وسیله نقلیه صدمه بزند و جرقه‌های بالقوه خطرناکی ایجاد کند.

امن‌ترین روش برای اتصال کابل‌های شارژ

  1. اطمینان حاصل کنید که هر دو وسیله نقلیه در حالت خاموش هستند.
  2. یک کابل شارژ را به پایانه مثبت (+) باتری اهدا کننده وصل کنید.
  3. همان کابل را به پایانه مثبت (+) باتری خراب وصل نمایید.
  4. کابل جامپر دیگر را به پایانه منفی (-) باتری اهدا کننده وصل کنید.
  5. انتهای دیگر آن کابل را به فلز برهنه موتور یا قاب خودرویی که باتریش خراب است، متصل نمایید.

نحوه اتصال شارژر باتری نیز به همین روش انجام می‌شود، با این تفاوت که به جای باتری سالم، از شارژر استفاده می‌کنید. کابل شارژر مثبت باید به باتری مثبت (+) وصل شود، پس از آن کابل شارژر منفی باید به فلز برهنه در موتور یا قاب وسیله نقلیه متصل گردد.

استثنائاتی نیز وجود دارد، گاهی قسمت منفی کابل باید به باتری و قسمت مثبت به بدنه خودرو متصل گردد. گاهی می‌توانید شارژر یا کابل اتصال را به فلز برهنه روی قاب یا موتور یک وسیله نقلیه با باتری خراب متصل کنید و جریان فعلی را وارد باتری نمایید. به‌این‌ترتیب به راحتی جریان را وارد باتری خراب می‌کنید و آن را شارژ می‌نمایید.

دلایل انفجار باتری‌های اتومبیل

باتری‌های خودرو به عنوان “اسیدهای سربی” شناخته می‌شوند، زیرا از آن‌ها برای ذخیره و آزادسازی انرژی الکتریکی از طریق صفحات سربی غوطه‌ور در اسید سولفوریک استفاده می‌کنند. این فناوری درواقع از قرن ۱۸ آغاز شده است و از نظر حجمی و وزنی خیلی قابل توجه نیست. بااین‌حال، این باتری‌ها نسبت به وزنی که دارند از قدرت قابل توجهی برخوردار هستند که درواقع فقط بدان معنی است که آن‌ها در تهیه سطح بالای جریان موردنیاز توسط خودروها خوب هستند.

باتری ماشین

یکی از نقاط ضعف باتری‌های اسیدی و سربی، به غیرازاین واقعیت که آن‌ها یک روش بسیار کارآمد برای ذخیره انرژی نیستند، این است که آن‌ها از مواد نسبتاً خطرناکی تشکیل‌شده‌اند و این مواد خطرناک می‌توانند بهروش‌های خطرناکی منجر به خسارت‌های جبران‌ناپذیر شود. وجود سرب دلیل اصلی ناامنی باتری‌های اتومبیل است. به دلیل وجود اسید سولفوریک باید هنگام کار با آن‌ها مواظب باشید که به لباس و پوست بدنتان برخورد نکند، چرا که باعث سوختگی می‌گردد.

البته عمده خطری که ما در اینجا در نظر گرفته‌ایم و درباره آن بحث می‌کنیم، یک انفجار ناگهانی و فاجعه‌بار است و منبع آن خطر خاص تعامل بین سرب و اسید سولفوریک در یک باتری است. مقادیر کمی از گاز هیدروژن در هر دو فرآیند تخلیه و در حین شارژ تولید می‌شود که هیدروژن بسیار قابل اشتعال است؛ بنابراین هنگامی‌که یک باتری تا حدی تخلیه شده است که دیگر نمی‌تواند موتور استارت را تغذیه کند، همیشه این احتمال وجود دارد که مقداری از گاز هیدروژن در داخل باتری باقی‌مانده باشد؛ که وجود گاز نیتروژن خود می‌تواند منبعی برای حریق در نظر گرفته شود. این موضوع در مورد باتری که به تازگی شارژ شده نیز صادق است، زیرا شارژ شدن، به خصوص شارژ بیش از حد، با ولتاژ بالا منجر به تشکیل اکسیژن و هیدروژن می‌شود.


مقالات مرتبط :


جلوگیری از انفجار باتری خودرو

دو منبع اصلی برای احتراق وجود دارد که شما باید به آن‌ها توجه داشته باشید. شما به‌راحتی می‌توانید با استفاده از روش‌های دقیق شارژ از آن‌ها جلوگیری کنید. اولین منبع احتراق جرقه‌ای است که هنگام اتصال یا قطع کابل شارژ ایجاد می‌شود. به همین دلیل اتصال به فلز لخت روی موتور یا بدنه خودرو به‌جای باتری بسیار مهم است. اگر کابل منفی را به خود باتری وصل کنید، ممکن است هیدروژن به خاطر جرقه‌ای که ایجاد می‌شود، مشتعل گردد. به همین دلیل این کار اصلاً ایده مناسب و خوبی نیست.

باتری ماشین

نوع دیگر انفجار باتری خودرو همان گاز هیدروژن است، اما این بار منبع احتراق در داخل باتری است. مسئله این است که اگر باتری به‌درستی نگهداری نشود و سطح الکترولیت مجاز افت کند، صفحات سرب در معرض اکسیژن قرار می‌گیرند. این می‌تواند منجر به خم شدن صفحات در هنگام تخلیه جریان شدید هنگام روشن شدن موتور شود که می‌تواند باعث ایجاد جرقه در باتری گردد. این به‌نوبه خود می‌تواند هیدروژن موجود در باتری را مشتعل کند و باعث منفجرشدن آن شود.

آیا این موضوع در مورد ماشین‌ها مدرن نیز صحیح است؟

ماشین‌های مدرن نیز دارای دو نوع باتری اصلی هستند: باتری‌های اسیدی و سربی سنتی و باتری‌های VRLA که درواقع نیازی به سرویس‌دهی ندارند. در مورد باتری‌های VRLA، الکترولیت درون یک تشک شیشه‌ای یا ژله‌ای قرار می‌گیرد، بنابراین نیازی به شارژ مجدد نیست و در واقع نیازی به افزودن الکترولیت بیشتر ندارد، پس خطرات احتمالی بسیار کاهش می‌یابد. باتری‌های VRLA همیشه در معرض اکسیژن قرار دارد. باتری‌های VRLA از یک الکترولیت مایع استفاده می‌کنند.

باتری ماشین

اگر باتری VRLA دارید، چه شیشه‌ای باشد چه ژله‌ای، احتمال انفجار آن بسیار اندک است. به این ترتیب این ایده خوبی است تا بیشتر از این نوع باتری استفاده کنید تا خطرات احتمالی را به شدت کاهش دهید؛ بنابراین لازم نیست که به‌طور مرتب نگران شارژ یا میزان الکترولیت باشید. البته باید توجه داشته باشید که این نوع باتری‌ها نیز نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارند. چرا که با گذشت زمان سطح کارایی آن‌ها افت می‌کند و شما باید هر چند وقت یک‌بار میزان ولتاژ باتری را اندازه‌گیری و بررسی نمایید. اگر باتری نتواند انرژی خود را به اندازه تخلیه نماید، می‌تواند خطرآفرین باشد. به‌طورکلی هر نوع باتری که استفاده می‌کنید باید به طور مرتب آن را بررسی و چک کنید. علاوه بر این هنگامی‌که باتری اتومبیل شما خراب می‌شود باید در هنگام شارژ مجدد آن یا تعویضش، تمام موارد ایمنی را رعایت کنید تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری نمایید. به این ترتیب هم ایمنی شما و هم ماشینتان حفظ خواهد شد.

در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما در مورد انفجار باتری خودرو رعایت تمامی نکات ایمنی ارائه شده در این مقاله است. رعایت این موارد باعث سلامت و ایمنی شما و خودروتان خواهد بود. اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید بهتر است این کار را برای جلوگیری از هرگونه خطر به فردی کاردان و متبحر بسپارید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.