مدت‌هاست که دوران استفاده از جارو‌های دستی و قدیمی به سر آمده است و افراد برای نظافت منازل از جارو برقی استفاده می‌کنند‌. شیوۀ استفاده آسان و کیفیت جمع‌آوری زباله و آلودگی‌های محیط، از دلایل محبوبیت جاروبرقی‌ های امروزی است و شرکت‌های تولید کننده جاروبرقی و جاروهای شارژی همواره در تلاش هستند که ایرادات و نواقص خود را برطرف نمایند و یک محصول درجه یک و منحصر به فرد را برای مشتریان خود ارائه دهند.

با این حال، گاهی شاهد خرابی جاروبرقی‌‌ها هستیم و ممکن است درست زمانی که مشغول نظافت منزل هستیم جاروبرقی خاموش شده و فعالیت موتور آن متوقف شود. ما امروز در این مقاله قصد داریم که دلایل خاموشی ناگهانی جاروبرقی را برای شما بیان کنیم و بگویم که چرا جاروبرقی‌ها خراب می‌شوند؟ توصیه می‌کنیم که تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا بهترین ترفندها را برای مراقبت و نگهداری از جاروبرقی و همچنین مواجه با مشکلاتی نظیر خاموشی ناگهانی جاروبرقی یاد بگیرید.

تعمیر جاروبرقی در محل

بهترین متخصص با کمترین قیمت

علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی و دلایل خرابی جاروبرقی

علل خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی

تصور کنید که آخر هفته را اختصاص داده‌اید به نظافت منزل و شروع می‌کنید به نظافت. اول از اتاق‌ها شروع کرده وسپس به سراغ سالن پذیرایی می‌روید و شروع می‌کنید به جاروکردن سالن. هنوز چند دقیقه نگذشته که ناگهان جاروبرقی خاموش می‌شود. در این چنین مواقعی چه می‌کنید؟
حتما چندین بار برای روشن و خاموش کردن جاروبرقی اقدام می‌کنید، اما متاسفانه در بیشتر مواقع روشن و خاموش کردن‌ مجدد جارو برقی کارساز نبوده و بی‌فایده است. در این مواقع باید دلیل خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی را بیابید.

به کلیه مواردی که در ادامه ذکر می‌کنیم توجه داشته باشید، شاید یکی از موارد زیر در مورد خاموشی ناگهانی جاروبرقی شما نیز صدق کند، در این صورت خواهید دانست که باید برای تعمیر و بهبود عملکرد جاروبرقی چه کنید. دلایل خاموشی ناگهانی جاروبرقی به شرح زیر است:

۱٫ قطع شدن اتصال برق

ممکن است دلیل خاموشی ناگهانی جاروبرقی به قطعی سیم از دو شاخه مربوط باشد و بهتر است که اول از اتصال سیم اطمینان حاصل کنید. گاهی نیز ممکن است که اتصال برق در قسمتی از سیم جاروبرقی قطع شده باشد.
برای چک کردن این موضوع می‌توانید از یک ولت متر کمک گرفته و تا رسیدن به برق موتور جاروبرقی را تست کنید. پس سیم جاروبرقی را به برق متصل کنید و نهایت دقت را در چک کردن برق داشته باشید، چون ممکن است خطرناک باشد.

۲٫ داغ شدن ترموستات

اکثر جاروبرقی‌ها مجهز به ترموستاتی، در قسمت موتور خود می‌باشند و مکانیزم این ترموستات‌ها طوری است که به هنگام گرم شدن و افزایش دمای موتور جاروبرقی، آن را به صورت ناگهانی خاموش می‌کنند تا خنک‌‌ شود پس در این مواقع نگران نباشید و صبر کنید که موتور خنک شود. اگر به صورت مکرر هنگام استفاده از جاروبرقی این مشکل پیش آمد ممکن است که ترموستات نسبت به گرما حساس شده و دچار ایراد شده باشد و بهتر است که ترموستات را تعویض کنید.

۳٫ گیرکردن زباله

گاهی ممکن است زباله بزرگی مثل یک لنگه جوراب یا تکه‌ای کاغذ و مقوا بخشی از لوله جارو برقی را مسدود کرده و باعث خفگی و خاموش شدن ناگهانی جارو برقی شود.
در این مواقع بهتر است لوله جارو برقی را چک کنید تا اگر چیزی مانع مکش جاروبرقی شده باشد، آن را خارج کنید. توصیه می‌کنیم که حتما قبل از شروع به استفاده از جاروبرقی زباله‌های بزرگ را به صورت دستی جمع‌آوری کرده و دور بریزید تا از وقوع این دسته مشکلات جلوگیری کنید.

۴٫ بیش از حد کشیدن سیم 

هیچوقت سیم جارو برقی را تا نقاط انتهایی بیرون نکشید، وقتی تا نهایت ممکن سیم را بیرون می‌کشید فقط قسمت سر سیم به دو رشته فاز و نول تقسیم می‌شود و درست زیر قرقره جارو برقی گیر می‌کند و از آنجایی که تمام قدرت سیم را تحمل می‌کند، سیم از قسمت خودش خارج شده و موجب قطع شدن ناگهانی می‌شود.

۵٫ پر بودن کیسه زباله

هر از چند گاهی لازم است که پاکت جارو برقی را چک کنید تا کاملا پر نشده باشد. پر بودن کیسه آشغال جارو برقی یکی از دلایل خاموش شدن ناگهانی جارو برقی بوده و به موتور جاروبرقی آسیب جدی وارد می‌کند و باعث می‌شود که موتور داغ کرده و ناگهان خاموش شود، پس حتما این نکته را جدی بگیرید.
گاهی اوقات ممکن است کیسه آشغال جاروبرقی دچار پارگی شده باشد و یا به دلیل پخش شدن گرد و غبار عملکرد آن مختل شود، برای همین توصیه می‌کنیم که همواره کیسه آشغال جاروبرقی را چک کنید و یا از کیسه‌های آشغال یک بار مصرف استفاده کنید.

۶٫ کثیف شدن فیلتر 

بعد از چک کردن کیسه آشغال جاروبرقی، چک کردن فیلتر جاروبرقی در اولویت می‌باشد. تمیز بودن فیلتر نیز از داغ شدن موتور جاروبرقی جلوگیری کرده و منجر به خاموشی ناگهانی جارو برقی نمی‌شود.
فیلتر بیشتر جاروبرقی‌ها قابل شست و شو می‌باشند. اگر به روی فیلتر علامت قابل شست و شو را مشاهده کردید به راحتی می‌توانید برای شستن آن اقدام کنید، در صورتی که فیلتر قابل شست و شو نباشد حتما باید برای تعویض آن اقدام نمایید.
توجه داشته باشید که برخی از جاروبرقی‌ها مجهز به دو فیلترهستند، یکی برای دورکردن گردو غبار از موتور و دیگری فیلتر خروجی می‌باشد و باید هر دوی آن‌ها تمیز شوند.

۷٫ بررسی کلید استارت و قطع و وصل 

گاهی اوقات خاموش شدن اتفاقی جاروبرقی به کلید استارت و قطع و وصل جاروبرقی مربوط می‌باشد و ممکن است که آلودگی و گرد وغبار و یا حتی وجود وسیله کوچکی اختلال در این قسمت به وجود آورده باشد. حتما در این مواقع کلید قطع و وصل جاروبرقی را چک کنید تا در صورت شل و لق شدن آن، برای تعویض و تعمیر اقدام کنید.

۸٫ تنظیم نبودن دستگاه 

بعد از خرید جاروبرقی همواره به تنظیمات و میزان مکش جاروبرقی دقت داشته باشید. برخی از افراد چون دستگاه جاروبرقی خود را به صورت نادرست تنظیم می‌کنند، باعث خرابی و یا خاموشی ناگهانی آن می‌شوند. بهتر است که مکش جارو برقی را در حالت میانه قرار دهید تا فشار زیادی به موتور وارد نشود و توجه داشته باشید که برای جارو کشیدن سطوح سخت مثل سرامیک و چوب از مکش و توان بیشتر جاروبرقی استفاده کنید.

۱۰٫ بررسی موتور 

گاهی اوقات دلیل خاموشی ناگهانی جاروبرقی به موتور جارو برقی مربوط می‌شود و یا حتی ممکن است که موتور جاروبرقی سوخته باشد. برای اینکه مطمئن شوید که موتور جاروبرقی نسوخته است لازم است که آن را چک کرده و مورد بررسی قرار دهید. برای چک کردن موتور جارو برقی لازم است که آن را به صورت جداگانه از دستگاه جاروبرقی خارج کرده و به صورت مجزا به برق متصل کنید و اگر روشن نشد به احتمال زیاد سوخته است.
البته لازم به ذکر است که گاهی دلیل خاموش شدن و روشن نشدن جاروبرقی مربوط به آرمیپر می‌باشد و یکی از قطب‌های آن دچار ایراد شده‌اند که قابل حل می‌باشد.

توجه داشته باشید که در اکثر مواقع موتور جاروبرقی در ابتدا نیم‌سوز می‌شود و پس از مدتی به صورت کامل می‌سوزد. بهتر است هنگام نیم‌سوز شدن موتور متوجه آن شده و برای تعمیر آن اقدام می‌کنید، در غیر این صورت پس از سوختن موتور، خرید یک جاروبرقی مناسب، به صرفه‌تر از تعمیر آن می‌باشد.
معمولا موتور جاروبرقی‌ها هنگام نیم‌‌‌سوز شدن سر و صدای بیش از حد معمول و یا غیر عادی تولید می‌کنند، و باید به این نکته نیز توجه داشته باشید. در ادامه در مورد سر و صدای جاروبرقی‌ها برایتان خواهیم گفت که در برخی موارد نیز هیچ ارتباطی با نیم سوز شدن موتور جاروبرقی ندارد و مشکل از جای دیگری است. اما خرابی جاروبرقی و در نتیجه نیاز به تعمیر آن، علل دیگری نیز دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی و دلایل خرابی جاروبرقی

علت صدای گوش خراش جاروبرقی‌ها

جاروبرقی‌ها اساسا پر سر و صدا هستند اما گاهی صدای بلند آن‌ها به شدت آزاردهنده می‌باشد و معمولا مربوط به دلایل زیر می‌باشد.

  • تغییر فشار هوا
  • چرخش موتور 
  • لرزش بدنه موتور 
  • گرفتگی لوله‌ها
  • خراب بودن فن 

هر یک از موارد گفته شده به تنهایی می‌تواند عامل تولید سروصدای بسیار زیاد در جاروبرقی‌ها باشند و هم چنین موجب آسیب رساندن به موتور جاروبرقی شوند‌. اما برای رفع این سرو صدا چه باید بکنیم؟ با مطالعه ادامه مقاله راهکار‌های مناسبی برای حل این مشکل خواهید داشت.

ترفندهای کاهش صدای جاروبرقی‌ها

برای اینکه جاروبرقی شما صدای کاملا طبیعی و نرمالی داشته باشد، لازم می‌باشد به ترفند و راهکاری زیر توجه کرده و آن‌ها را اجرایی کنید.

  1. فیلتر و کیسه آشغال را از دستگاه خارج کرده و تمیز یا تعویض کنید.
  2. لوله‌های رودی را مورد بررسی قرار دهید تا اگر زباله‌ای داخل‌شان گیر کرده و راه مکش را مسدود کرده باشند، آن‌ را خارج کنید.
  3. اگر لوله دچار ترک یا شکستگی می‌باشد حتما آن را تعویض کنید.
  4. اگر فن سست و شل شده باشد آن را محکم کنید تا از لرزش بدنه و سر و صدای زیاد جلوگیری کنید.
  5. اگر صداهای عجیب و غریبی از موتور شنیدید حتما بلبرینگ‌های موتور را با گریس و روغن چرب کنید.‌ توجه داشته باشید که برای روغن کاری بلبرینگ‌ها حتما از دفترچه راهنما کمک بگیرید.
  6. سایر قسمت‌های دستگاه را بررسی کنید، ممکن است قسمتی از آن بر اثر فرسودگی شکسته و ایجاد صدا کنند.

با رعایت نکات گفته شده دیگر شاهد سرو صدای زیادی از جاروبرقی خود نخواهید بود و هم همچنین می‌توانید علت خرابی آن را بررسی کنید. بهتر است هنگام مشاهده هر یک از مشکلات گفته شده فورا با شخص متخصص و تکنسین در زمینه تعمیرات جاروبرقی‌ها مشورت کنید و با آگاهی کامل نسبت به تعمیر یا تعویض قطعات آن اقدام کنید.
معمولا دستگاه جاروبرقی که مورد تعمیر قرار می‌گیرد به مراقبت و نگهداری ویژه‌ای نیاز دارد. در ادامه برایتان خواهیم گفت که چگونه با رعایت نکاتی ساده طول عمر جاروبرقی خود را افزایش دهید.

مراقبت ویژه از جاروبرقی‌ها

  • به هیچ عنوان در ساعات اوج مصرف از جاروبرقی استفاده نکنید، زیرا ممکن است که به دلیل مصرف زیاد انرژی، نوسانات برقی وجود داشته باشد و آسیب جدی به دستگاه جاروبرقی وارد شود، که قابل جبران نباشد و همچنین میزان مصرف برق در ساعات اوج مصرف بیشتر است.
  • زمانی که کیسه آشغال جاروبرقی را تعویض و یا تمیز می‌کنید، مراقب باشید که به صورت درست آن را در بدنه جاروبرقی قرار دهید تا خرده زباله‌ها وارد موتور دستگاه نشوند.
  • برس روی قسمت پارویی را تمیز کنید و اجسام و زباله‌هایی که به این قسمت می‌چسبند، جدا کنید. می‌توانید این برس را با آب و صابون بشوید و حتما هر از چند گاهی نسبت به نظافت برس رولی پارویی اقدام کنید.
  • چک کردن تسمه جاروبرقی نیز باید جزء اولویت‌های شما باشد و در صورت فرسودگی و یا خراب شدن حتما آن را تعویض کنید.
  • درصورتی که هر مشکلی برای جاروبرقی شما پیش آمد، حتما با نمایندگی شرکت و یا حتما با تعمیرکاران مجرب تماس بگیرید.

پین‌ورک خدمات تعمیر جاروبرقی را به صورت شبانه روز در هفت روز هفته با پشتیبانی ۲۴ ساعته برای انواع برندهای جاروبرقی در کوتاه ترین زمان ممکن را ارائه می‌دهد. برای تعمیر جاروبرقی خود از انواع برندها مانند جاروبرقی ال جی، سامسونگ، بوش، پاناسونیک، ناسیونال، دلوونگی، دوو، زیمنس و… کافیست با شماره ۸۷۷۰۰۷۷۰ – ۰۲۱ تماس بگیرید و یا با نصب اپلیکیشن پین ورک می‌توانید به صورت آنلاین از قیمت تعمیر جاروبرقی توسط بهترین متخصصین مطلع شوید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش آرمینا رستمی کیا

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.