باتری سالم می‌تواند برای مدت طولانی‌تری قسمت‌های مختلف ماشین را روشن نگه دارد پس استفاده صحیح و نگهداری اصولی و شارژ کردن باتری ماشین بسیار مهم است و بهتر است اطلاعات زیادی در مورد این قطعه حیاتی خوروتان داشته باشید.

در این مطلب از پین‌ورک به بررسی روش‌های شارژ کردن باتری ماشین و نگهداری صحیح آن می‌پردازیم و امیدواریم اطلاعات جمع آوری شده برای شما مفید واقع شود.

نگهداری صحیح و شارژ باتری ماشین

در کنار مولد، باتری مهم‌ترین قسمت کل سیستم برقی ماشین است. وقتی موتور کار نمی‌کند، این باتری است که سیستم برقی را روشن نگه می‌دارد و هنگامی‌که موتور روشن است، در تنظیم ولتاژ مولد، نقش اساسی دارد و از تولید برق بیش از حد جلوگیری می‌کند.

شارژ کردن باتری ماشین

برخلاف سیستم‌ها ماشین‌های قدیمی‌تر که از دینام استفاده می‌کردند و برای روشن نگه داشتن سیستم برقی ماشین نیازی به باتری نداشتند، سیستم‌های جدید برای عملکرد درست، به باتری نیاز دارند. باتری خراب یعنی داشتن ماشینی که استارت نمی‌خورد و روشن نمی‌شود و مولدی که به‌اندازه‌ی بسیار کمی کار می‌کند و درنهایت از کار می‌افتد. به همین دلایل است که همه افراد باید روش درست شارژ کردن و اصول نگهداری صحیح باتری ماشین را بدانند.

روش‌های شارژ باتری ماشین

دو روش برای شارژ باتری وجود دارد. یکی با استفاده از مولد ماشین و دیگری با استفاده از شارژر جداگانه است. در شرایط معمولی، مولد ماشین، هر موقع که موتور روشن باشد باتری را شارژ می‌کند؛ اما در صورتی باتری تمام شود، دیگر مولد نمی‌تواند آن را شارژ کند و بهترین راه برای شارژ مجدد آن، استفاده از شارژر جداگانه است.

هنگامی‌که موتور خاموش است، برق مصرفی رادیو و چراغ‌های سقف توسط باتری تأمین می‌شود. وقتی موتور روشن می‌شود مولد شروع به تولید برق برای سیستم برقی ماشین، کرده و برق تولیدی اضافه را صرف شارژ کردن باتری می‌کند.

در بعضی مواقع مولد ماشین نمی‌تواند برق لازم برای روشن نگه داشتن قسمت‌های مختلف را تأمین کند. به‌عنوان‌مثال اگر پشت چراغ‌قرمز ایستاده باشید و کولر، شیشه پاک‌کن‌ها، چراغ‌ها، سیستم ضبط و دیگر قسمت‌ها را روشن کنید، مولد از پس تولید برق برای تمامی این قسمت‌ها برنمی‌آید. در این موقعیت، برای روشن نگه داشتن قسمت‌های مختلف، باتری به کمک مولد می‌آید.

میزان شارژ باتری ماشین

با شارژ شدن درست و در شرایط مساعد، هر باتری می‌تواند برقی با ولتاژ ۱۲٫۴ تا ۱۲٫۶ ولت را تولید کند و می‌تواند بین ۹ تا ۱۵ ساعت وسایل ۲۵ آمپری را روشن نگه دارد. بعد از استفاده ۱۵ ساعته از باتری، ولتاژ تولیدی به ۱۰٫۵ ولت کاهش می‌یابد و این ولتاژ برای روشن شدن ماشین، کافی نیست.

شارژ کردن باتری ماشین

بااینکه روی همه باتری‌ها میزان و زمان استفاده از جریان مشخص، قبل از کاهش ولتاژ ثبت شده است، اما بهتر است که از باتری‌های معمولی ماشین، به این اندازه و به این صورت استفاده نشود. در صورت تکرار این کار، باتری ماشین قدرت خود را برای نگه‌داشتن برق در خود از دست می‌دهد و تحت هیچ شرایطی دوباره شارژ نمی‌شود.

دماهای بسیار بالا و آسیب رسیدن به باتری هنگام شارژ و دشارژ، باعث کاهش ظرفیت باتری می‌شود. به همین دلیل است که گاهی روشن نگه داشتن چراغ‌ها برای زمان کوتاه باعث تمام شدن باتری می‌شود. درصورتی‌که باتری کاملاً سالم باشد، می‌توان چراغ‌ها را برای مدت طولانی روشن نگه داشت و همچنان ماشین را روشن کرد.

شارژ کردن باتری ماشین

وقتی مولد از پس شارژ کردن باتری برنمی‌آید یا باتری ماشین دیگر نمی‌تواند برای استارت زدن موتور، برق لازم را تولید کند، تنها راه شارژ کردن باتری ماشین، استفاده از شارژرهای جداگانه است. برق ورودی شارژر‌ها از نوع AC است و خروجی آن‌ها DC 12V با ولتاژ پایین است. استفاده از شارژر جداگانه، بهترین راه شارژ کردن باتری ماشین تمام شده است. استفاده از ولتاژ بالا برای شارژ کردن باتری ماشین، نشتی گاز هیدروژن را افزایش می‌دهد که این اتفاق باعث انفجار و انتشار گازهای سمی خطرناک در هوا می‌شود.

باتری ماشین

در خرید کابل‌های شارژ، به همان اندازه که برای خرید شارژر جداگانه دقت می‌شود، باید دقت به خرج داده شود. بهتر است که از شارژرهایی که آهسته شارژ می‌کنند استفاده شود تا در آینده مشکلی پیش نیاید.

چگونه شارژر را به باتری وصل کنیم؟

شارژ کردن باتری ماشین مانند شوک دادن به باتری نیست و با آن فرق دارد. برای وصل کردن شارژر به باتری، باید مراحل زیر را طی کنید:

۱ . مطمئن شوید که شارژر خاموش است. اگر مطمئن نیستید، آن را از برق بکشید.

۲ . کابل مثبت شارژر را به محل اتصال کابل مثبت روی باتری، وصل کنید.

۳ . کابل منفی شارژر را در زمین خاکی فرو ببرید.

مهم: اگر قصد دارید کابل منفی را به محل اتصال کابل منفی روی باتری وصل کنید، در هنگام شارژ کردن باتری ماشین به‌هیچ‌وجه نباید آن را تکان دهید یا به آن دست بزنید.

۴ . تنظیمات آمپر و ولتاژ را روی شارژر انجام دهید.

۵ . شارژر را روشن کنید یا اگر لازم است آن را به برق وصل کنید. اگر شارژر به تایمر مجهز است، آن را هم روشن و تنظیم کنید.

شارژ کردن باتری ماشین با استفاده از مولد ماشین دیگر توسط کابل استارتر

برای شارژ کردن باتری ماشین، می‌توانید از کابل استاتری که به ماشین دیگری وصل شده است نیز استفاده کنید. ولی استفاده از این روش، خطرات خود را دارد. بعد از وصل کردن سر دوم کابل به باتری، موتور یا بدنه ماشینی که باتری آن خالی است، می‌توان با روشن کردن ماشین دیگر و راه‌اندازی مولد آن برای چند دقیقه، باتری خالی را شارژ کرد.

باتری ماشین

 

در هنگام شارژ، تمامی قسمت‌های مختلف ماشین اول باید خاموش باشد. در غیر این صورت مولد قدرت کافی برای شارژ باتری خالی را نخواهد داشت. بسته به میزان خالی بودن باتری، معمولاً پروسه شارژ شدن چند دقیقه طول خواهد کشید.

بعد از اینکه باتری برق کافی برای استارت زدن را دریافت کرد، ماشین را روشن کنید و بدون روشن کردن قسمت‌های مختلف ماشین، کمی با آن رانندگی کنید تا باتری دوباره شارژ شود. بااینکه با این روش کارتان راه می‌افتد، اما مولد‌ها برای شارژ کردن باتری‌های خالی طراحی نشده‌اند و همیشه سعی کنید که از شارژر برای این کار استفاده کنید.

نگهداری از باتری ماشین

در کنار مواظبت‌های اولیه مانند، روشن نگه نداشتن چراغ‌ها در طول شب، بسیاری از باتری‌های اتوماتیک نیاز به مراقبت‌های ویژه مداوم مانند چک کردن سطح الکترولیت و سطح گرانی باتری نیز دارند. مایع الکترولیت که ترکیبی از سولفوریک اسید و آب است، باید همواره سطح صفحه‌های اصلی در هر سلول را بپوشاند. در غیر این صورت این صفحات به مرور زمان در معرض هوا خورده شده و از بین می‌روند.

اگر سطح گرانی در سلول‌های باتری پایین باشد، معمولاً به این معنا است که باتری به شارژ شدن نیاز دارد. اگر سطح گرانی پس از شارژ کردن باتری همچنان پایین ماند، به این معنا است که باتری باید تعویض شود. اگر سطح گرانی فقط در یک سلول باتری پایین است، یعنی باتری مشکل داخلی دارد. شارژ کردن باتری ماشین در این حالت می‌تواند خطرناک باشد.

بااینکه مولد ماشین همیشه باتری را پر از شارژ نگه می‌دارد، اما دلایل مختلفی برای خالی شدن باتری وجود دارد. هر باتری تاریخ مصرف دارد و پس از مدتی استفاده باید آن را کنار گذاشت و به جای آن باتری جدیدی قرار داد.


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما یادگیری این اصول برای نگهداری صحیح باتری ماشین و نحوه شارژ کردن آن است. برای ایمنی بیشتر کار، بهتر است این اقدام توسط افراد حرفه ای در این زمینه انجام شود تا خسارت‌های مالی و جانی برای شما در پی نداشته باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.