تمیز کردن شعله گاز کاری سخت و ترسناک به نظر می­ آید اما راهکار­های راحتی برایاز بین بردن کثیف­ ترین بخش­های شعله گاز نیز وجود دارند. برای شروع، سیم پیچ ها و شبکه های گرمایش آن را از اجاق گاز الکتریکی یا معمولی جدا کرده و با ترکیب آب و شوینده تمیز نمایید. از خمیر جوش شیرین برای از بین بردن لکه های سرسخت استفاده کنید و در صورتی که شعله ها از جرم و روغن مملو شده­‌اند، می­توانید از محلول آمونیاک نیز استفاده نمایید. رویه‌­ی شیشه ای گاز را می­توانید بوسیله اسپری جوش شیرین و سرکه تمیز نمایید و یا اینکه از دستمال های پاک کننده جادویی استفاد کنید. با ما همراه باشید.

روش ۱ تمیز کردن شعله گاز : شروع تمیز کردن اجاق گاز

  • شعله ها را جدا کنید. قبل از شروع تمیزکاری، شعله های گاز الکتریکی یا معمولیتان را جدا کنید. مطمئن شوید که اجاق خاموش است و تمامی بخش های آن مانند سیم پیچ ها و صفحات کاملا خنک شده­اند. آنها را بر روی کانتر آشپزخانه گذاشته تا بعدا تمیز کنید.
  • شعله ها معمولا براحتی جدا شده اما در برخی از موارد برای جدا کردن آنها نیاز به یک فشار یا چرخش ملایم است. اگر در این بخش به مشکل خوردید، به دفترچه راهنمای اجاق گاز خود مراجعه کنید.

شعله ها را جدا کنید

تعمیر اجاق گاز

بهترین متخصص با کمترین قیمت

 

  • شعله ها و سیم پیچ ها را پاک کنید. چند قطره مایع ظرفشویی را در یک کاسه آب بریزید و با ترکیب آنها یک مایع کف دار درست کنید. یک پارچه تمیز را در محلول فرو برده و بوسیله آن لکه ها و خرده غذاهای چسبیده را تمیز کنید. برای هر شعله این عمل را تکرار کنید.
  • در رابطه با شعله های گازهای الکتریکی حواستان باشد محل های اتصال را خیس نکرده و هرگز آنها را در داخل آب قرار ندهید.

شعله ها و سیم پیچ ها را پاک کنید.

  • شعله ها را با یک دستمال مرطوب آب کشی و سپس خشک کنید. دوباره یک دستمال تمیز را بوسیله آب خالی مرطوب کرده و با آن، شعله ها و صفحات مربوط به آن را کاملا تمیز کنید. مطمئن شوید که تمامی بخش های آنها را از شوینده پاک کرده باشید. شعله ها را بر روی یک حوله تمیز قرار داده تا خشک شوند.
  • برای داشتن بهترین نتیجه، بهتر است اجازه دهید شعله ها چند ساعتی خشک شده و سپس آنها را نصب کنید.

روش ۲ تمیز کردن شعله گاز: از جوش شیرین برای لکه های سر سخت استفاده کنید 

  • خمیر جوش شیرین تهیه کنید. اگر پس از انجام مرحله قبل همچنان لکه هایی باقی ماند، بوسیله این خمیر آنها را با ملایمت بسابید. در یک کاسه کوچک یک یا دو قاشق غذا خوری از جوش شیرین را بریزید و آرام آرام چند قطره آب به آن بیافزایید تا خمیری با غلظت مناسب بدست آورید.
  • خمیر را بر روی سطح مورد نظر گذارید. از یک پارچه نرم، اسفنج و یا یک مسواک کهنه جهت افزودن خمیر بر روی شعله ها استفاده کنید. از این خمیر حتما و فقط بر روی شعله هایی که از گاز جدا شده اند استفاده کنید و بگذارید ۱۵ الی ۲۰ دقیقه، خمیر بر روی شعله باقی بماند.

خمیر جوش شیرین برای تمیز کردن گاز

  • شعله ها را دستمال کشیده و بگذارید خشک شوند. از یک دستمال تمیز برای پاک کردن خمیر جوش شیرین استفاده کنید. تا جای امکان محکم دستمال بکشید تا هیچ چیز باقی نماند. بگذارید شعله ها و سیم پیچ های آن کاملا خشک شوند و سپس آنها را به گاز متصل کنید.

روش ۳ تمیز کردن شعله گاز : استفاده از محلول آمونیاک

  • شعله ها را در یک کیسه قرار داده و محلول آمونیاک را اضافه کنید. شعله ها و سیم پیچ های مربوط به آنرا جدا کرده و بصورت جداگانه در یک کیسه زیپ دار بزرگ قرار دهید؛ و سپس یک چهارم لیوان، آمونیاک را در هر کیسه بریزید. حواستان باشد محلول آمونیاک را از تمامی انواع سفید کننده ها دور نگاه دارید. زیرا ترکیب آنها موجب انتشار گازهای سمی می­شود.
  • اصلا لازم نیست شعله ها کاملا در محلول آمونیاک شناور باشند. گاز منتشر شده از آمونیاک به آرامی تمامی جرم ها را از شعله جدا می­کند.

استفاده از محلول آمونیاک در تمیز کردن شعله گاز

  • کیسه ها را به دقت ببندید. کیسه­های زیپ دار را بصورت کامل بسته و آنها را در خارج از خانه قرار دهید و یا در محلی از خانه که بوی آمونیاک را احساس نکنید. کیسه ها را در جایی قرار دهید که در صورت چکه، به سطح آسیبی نرسانند. (بطور مثال بر روی سطح سیمانی یا بتنی) شعله ها باید حداقل ۱۲ ساعت یا در طول یک شب در محلول باقی بمانند.
  • شعله ها را از کیسه خارج کنید. قبل از دست زدن به شعله ها و برای خارج کردن آنها، از دستکش پلاستیکی استفاده کنید. شعله ها را از کیسه خارج کرده و با یک دستمال یا اسفنج مرطوب تمیز پاک کرده و بگذارید در هوای آزاد خشک شوند.

روش ۴ تمیز کردن شعله گاز : پاک کردن شعله های گاز شیشه ای

  • بر روی سطح گاز جوش شیرین بپاشید. اجازه دهید تا سطح گازتان بصورت کامل خنک شود. بر روی شعله ها پودر جوش شیرین بریزید ( و یا در صورت تمایل بر روی کل سطح گاز ). حواستان باشد یک لایه ضخیم از جوش شیرین کل سطح مورد نظر را پوشش دهد.
  • سطح را بوسیله سرکه اسپری نمایید. یک بطری اسپری را با سرکه سفید پر کنید و سطح را بوسیله آن اسپری نمایید. اطمینان حاصل کنید تمامی جوش شیرین ها پوششی از سرکه داشته باشند. برای ۱۵ دقیقه بگذارید آنها بر روی سطح گاز باقی بمانند.

پاک کردن شعله های گاز شیشه ای

  • سطح را دستمال بکشید. از یک دستمال تمیز و مرطوب برای پاک کردن کل سطح گاز استفاده کنید. در طول این روند چندین بار دستمال خود را مرطوب کرده تا تمامی جوش شیرین ها و سرکه ها از روی آن پاک شوند. قبل از استفاده مجدد از اجاق گاز اجازه دهید بصورت کامل، تمام سطوح خشک شوند.
  • از بین بردن لکه های سر سخت. برای از بین بردن محل های سوختگی و یا لکه های مقاوم تر از پد جادویی استفاده کنید. پد را خیس کنید و به آرامی بر روی نقاط مورد نظر بکشید. برای اینکه این روند راحتتر طی شود، بلافاصله پس از ایجاد لکه ها، آنها را از سطح گاز پاک کنید تا به مرور زمان دارای مقاومت و چسبندگی بیشتری نشوند.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. از مجله پنی ورک دیدن نمائید. روی اینجا کلیک کنید.

 


مطالعه مقالات زیر را به شما توصیه می کنیم:

۱- تمیز کردن اجاق گاز با چند ترفند ساده

۲- طرز شستن گاز و تمیز کردن فر با چند نکته ساده

۳– چگونه هود آشپزخانه را تمیز کنیم؟

۴– از بین بردن لکه روغن از روی هود در ۵ دقیقه

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش زهرا طباطبایی

درباره نویسنده

زهرا طباطبایی هستم! از روز های اول فعالیت "مجله پین ورک" دست به قلم شدم و نوشتم و یاد گرفتم و با بزرگ شدنش من هم بزرگ تر شدم... و توی این مدت، به قول " آنتوان کلیما " همیشه برام خود نوشتن مهم بوده; خیلی مهم تر از انتشارش!!! امیدوارم قلمم رو دوست داشته باشید :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    ن ش 15-09-2019

    خیلی چیز ها را باید یاد گر فتم

      زهرا طباطبایی 30-09-2019

      ممنون از نظرتون?موفق باشید

    شالچی 07-12-2019

    ممنون از راهنمایی شم واقعا کامل وجامع بود

      زهرا طباطبایی 04-02-2020

      سپاس از لطف شما

    شالچی 07-12-2019

    کامل وجامع بود ممنونم

      زهرا طباطبایی 04-02-2020

      ممنون از نظر لطف شما