ماشین ظرفشویی یکی از محبوبترین وسایل خانگی است. این محبوبیت بعلت شست و شوی بی زحمت ظروف توسط این دستگاه بوجود آمده است. اما آنها نیز نیازمند تمیز کردن منظم هستند. می­توانید از سرکه یا سایر راهکارها برای جلوگیری از تشکیل لکه ها و بوی بد استفاده کنید. اگر ماشین ظرفشویی شما به اندازه ی قبل موثر نیست، می­توانید با تمیز کردن آن مجددا کارایی ایده ­آل را به آن باز گردانید. با ترفندهای تمیز کردن ماشین ظرفشویی آشنا شوید:

بخش اول : تمیز کردن ماشین ظرفشویی با آب و شوینده 

  • در یک سطل مقداری مایع ظرفشویی را با آب مخلوط کنید. شما می­توانید از یک شوینده معمولی برای شستشوی روتین ماشین ظرفشویی تان استفاده کنید. در صورتی که ماشینتان لکه های سر سخت تری داشت و یا تکه هایی به آن چسبیده بود، از شویندههای قوی تری استفاده کنید. یک سطل را با آب گرم پر کرده و حدود یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی به آن بیافزایید و این عمل را تا داشتن یک آب و کف مناسب تکرار کنید.
  • شما همچنین می­توانید از یک شیشه شور استفاده کنید. شیشه شور بهترین انتخاب برای جنس های استیل است.

مخلوط کردن آب و مایع شوینده

نظافت منزل

بهترین متخصص با کمترین قیمت

 

  • جرم ها و آثار انگشت را بوسیله دستمال کاغذی حوله ای آشپزخانه پاک کنید. یک دستمال حواله ای یا پارچه نرم و یا اسفنج را بوسیله محلولی که درست کرده اید مرطوب کرده. با دستمال تکه ها را بردارید تا کف آشپزخانه تان را کثیف نکند. در ماشین ظرفشویی تات را با محلول و دستمال تمیز کنید. به لبه ها و دستگیره توجه کنید زیرا معمولا جرم های فراوان و پنهانی در آنها وجود دارند.
  • از پاشیدن مقدار زیادی آب یا شیشه شور بر روی درب خودداری کنید. بسیاری از ماشین های ظرفشویی دارای بخش های الکترونیکی هستند که بر اثر رطوبت، آسیب می بینند. بهتر است شوینده را بر روی یک پارچه ریخته و سپس اقدام به تمیز کردن کنید.

تمیزکردن بدنه ماشین ظرفشویی

  • قفسه ها و محل های نگداری ظروف را در سینک ظرفشویی، بشویید. اگر بصورت معمول از ماشین ظرفشویی تان استفاده می کنید، احتمالا پوشش های جرمی را در گوشه و کنار آنها خواهید یافت. قفسه ها را از ماشین لباسشویی و نواری که بر روی آن قرار گرفته اند جدا کنید. جای ظروف را نیز به همین روش خارج کنید. ابتدا با یک دستمال باقیمانده غذاها را پاک کرده و سپس عمل شست و شو را بوسیله ی محلول شوینده انجام دهید.
  • اگر این بخش ها را سر سری تمیز کنید، آنها داخل ماشین ظرفشویی شما را فارغ از اینکه آن را تا چه میزان با دقت تمیز کرده اید، به سرعت آلوده خواهند کرد. بصورت منظم آنها را پاک کنید تا محفظه ی ماشین ظرفشویی شما همیشه تمیز باقی بماند.

تمیز کردن داخل ماشین ظرفشویی

  • محل تخلیه را بخوبی از رسوب و چربی پاک کنید. محل تخلیه در کف ماشین ظرفشویی تعبیه شده است. اگر دیر به دیر ماشین ظرفشویی خود را تمیز کنید، رسوبات سخت و چربی برای شما دردسر ایجاد خواهد کرد. از یک دستمال حوله ای برای پاک کردن چربی ها و رسوبات استفاده کنید و بوسیله باقی مانده شوینده، اطراف محل تخلیه را بخوبی تمیز کنید.
  • هر چیزی از قبیل پوست گوجه فرنگی تا پوست سایر میوه ها و حتی خرده شیشه می­توانند مسیر تخلیه را مسدود کرده باشند. به سرعت و جهت جلوگیری از آسیب های جدی آنها را تمیز نمایید. وجود رسوب اصلی ترین دلیل کاهش سرعت آب کشی ماشین ظرفشویی شما است. با تمیز کردن منظم آن دیگر نیازی به تماس گرفتن با لوله کش ندارید.

تمیز کردن ماشین ظرفشویی

  • تمیز کردن دیواره های و درب داخلی ماشین ظرفشویی. همچون تمیز کردن کف ماشین ظرفشویی ابتدا تکه های چسبیده را از دیواره ها جدا کنید. پس از آنکه تا جای ممکن آنها را پاک کردید، از محلول شوینده برای تمیز کردن داخل ماشین ظرفشویی استفاده کنید. لکه های و رسوبات سر سخت تر را می­توانید بوسیله سرکه یا جوش شیرین پاک کنید.

تمیز کردن دیواره های و درب داخلی ماشین ظرفشویی

  • از برس برای جاهایی که به آن دسترسی ندارید استفاده کنید. محل های اطراف در مانند لولاها و گوشه و کناره ها معمولا حاوی جرم بیشتری هستند. در این مواقع می­توانید از یک برس آشپزخانه استفاده کنید و اگر در دسترس نبود، یک مسواک هم می­تواند همان کار را انجام دهد. برس را در محلول آب و کف فرو برده و برای جرم گیری این بخش ها از ماشین ظرفشویی از آن استفاده کنید.
  • در هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی آب به این مناطق نمی رسد. پس بهتر است در هنگام جرم گیری و رسوب زدایی از ماشین ظرفشویی به این بخش ها توجه بیشتری بکنید.

تمیز کردن ماشین ظرفشویی با برس

  • تمام شوینده های باقی مانده را بخوبی تمیز کنید. قبل از راه اندازی مجدد ماشین ظرفشویی تمامی شوینده های جا مانده را پاک کنید. برای این کار از یک پارچه یا دستمال حوله ای استفاده کنید. تا همین جای کار هم ماشین ظرفشویی شما بسیار تمیزتر به نظر خواهد آمد.
  • مایع ظرفشویی می­تواند جرم هایی را بر روی قسمت های ماشین ظرفشویی شما ایجاد نماید پس بهتر است آنها را بصورت کامل آب کشی نمایید.

بخش دوم : تمیز کردن ماشین ظرفشویی و پاک کردن بخش های مربوط به آب کشی

  • در صورتیکه ماشین ظرفشویی شما دارای فیلتر است آنرا جدا کنید. سیستم های فیلتر در ماشین ظرفشویی مختلف متنوع است اما تمامی آنها در کف آن قرار دارند. محل آن معمولا در زیر بازوهای چرخان آب کشی قرار دارند. احتمالا یک شکل دایره ای بزرگ خاکستری خواهند داشت که کمی برجسته است. در جهت عقربه های ساعت آنرا بپیچانید تا جدا شود و سپس صفحات زیرین را به همین طریق بپیچانید تا جدا شوند.
  • اکثر سیستم های فیلتر از چند بخش تو در تو که به هم متصل است، تشکیل شده ایت. شما می­توانید از دفترچه راهنما برای جدا کردن صحیح آنها استفاده نمایید.
  • فیلترها مسئولیت جمع آوری تکه های بزرگتر پسماندها را دارند تا موجب گیر کردن آنها در شلنگ تخلیه نشوند. این بدان معناست که آنها به سرعت پر شده و ایجاد بوی نامطبوع می­کند. بنابراین آنها را بصورت منظم چک کرده تا بهترین عملکردشان را داشته باشند.

تمیز کردن فیلتر ماشین ظرف شویی

  • بخش های مختلف فیلتر را با برس و زیر آب گرم بسابید. هر بخش را بصورت مستقل در زیر آب تمیز کرده تا در حد امکان از رسوبات و باقی مانده ها پاک شود. سپس با دستما کاغذی حوله ای یا اسفنج آنها را تمیز کنید. ممکن است پس از این کار هنوز هم مقداری آلودگی های ریز و رسوب باقی مانده باشد ( تفاله قهوه یا چای ). مجددا از یک برس یا یک مسواک کهنه برای رسوب زدایی استفاده کنید. برای پاک کردن بخش هایی که دست به آنها راه ندارد، از یک آبپاش یا شلنگ برای پاک کرد داخل ماشین ظرفشویی استفاده کنید.
  • بازوی آبپاش را از ماشین ظرفشویی جدا کرده و بشویید. حتی اگر ماشین ظرفشویی شما فیلتر جداگانه ای نداشته باشد، قطعا بازوی آب کشی دارد. بازوی آب کشی شبیه به یک پروانه ی پلاستیکی است که می­توانید در مرکز کف ماشین ظرفشویی آنرا بیابید. تنها کافی است کمی آنرا بالا بکشید تا از نقطه ی اتصال جدا شود.
  • تمام خرده های غذا را جهت آبپاشی بهتر، بزدایید.

شستن آبپاش ظرفشویی

  • سورخ های آبپاش را با خلال دندان تمیز کنید. این سری سوراخ ها که بر روی بازوی آبپاش قرار دارند مسئول عمل پاشش آب هستند. ممکن است بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی شما در زیر هم سوراخ هایی داشته باشد. این سوراخ ها ممکن است جرم گرفته باشند پس قبل از نصب مجدد آن در داخل ماشین ظرفشویی آنها را بصورت کامل تمیز کنید.
  • شما می­توانید از یک سیم باریک یا یک سیخ کباب چوبی نازک برای تمیز کردن سوراخ ها استفاده کنید.
  • اگر ظروف شما پس از شست و شو کاملا مرطوب نیستند و یا بصورت کامل تمیز نشده اند، احتمالا مشکل از بازوهای شوینده است.

بخش سوم : جرم گیری و رسوب زدایی بهمراه رفع بوی بد ماشین ظرفشویی

  • یک لیوان سرکه سفید بر روی قفسه ی بالایی ماشین ظرفشویی قرار دهید. قفسه ها و سایر بخش های ماشین ظرفشویی را پس از نظافت به داخل آن باز گردانید. سپس یک ظرف قابل شستشو با ماشین ظرفشویی همچون یک کاسه یا لیوان پیمانه انتخای نمایید. آنرا با دو لیوان سرکه ( ۴۷۰ میلی لیتر ) پر کنید و برای یک شستشوی کاربردی و خیال راحت در ماشین ظرفشویی قرار دهید.
  • سرکه عملکرد خوبی در جهت از بین بردن چربی های به جای مانده و همچنین رسوب ها و بوی بد ماشین ظرفشویی دارد.
  • شما همچنین می­توانید از شوینده های مرسوم که در فروشگاه ها عرضه می­شود نیز استفاده کنید. بسیاری از آنها عملکرد قوی تر و موثرتری نسبت به سرکه در از بین برن رسوبات و جرم زدایی آنها دارد.

تمیز کردن ماشین ظرفشویی با سرکه

  • ماشین ظرفشویی را بر روی حالت آب کشی قرار داده و گرم ترین حالت آب را انتخاب کنید. درب ماشین ظرفشویی را ببندید و آنرا بر روی آب کشی معمول تنظیم کنید. آب داغ با رقیق کردن و پخش کردن سرکه در تمام ماشین ظرفشویی موجب درخشش بیشتر آن می­شود. پس از اتمام آب کشی اجازه دهید تا آب بصورت کامل تخلیه شده و سپس میزان تمیز شدن ماشین ظرفشویی تان را مشاهده کنید.
  • برای رفع بوی بد و تمیز شدن کامل ماشین ظرفشویی، عملیات آب کشی را در صورت نیاز چند بار تکرار کنید.

قرار دادن حالت شستشوی داغ ماشین ظرفشویی

  • برای تمیز کردن بیشتر، مقدار پودر جوش شیرین را بر روی کف ماشین ظرفشویی بریزید. استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن باقی مانده جرم ها و رسوب زدایی نهایی بسیار کاربردی است. این کار همچنین می­تواند باعث رفع بوی بد ماشین ظرفشویی نیز بشود. یک لیوان (۱۸۰ گرم ) جوش شیرین را بصورت کامل و یکسان بر روی کف ماشین ظرفشویی پخش کنید. در هنگام ریختن پودر، بخش های داخلی را جدا کرده تا راحتتر این کار را انجام دهید ولی آنها را از ماشین ظرفشویی خارج نکنید.
  • جوش شیرین خاصیت شوینده ملایم دارد بنابراین می­تواندی تمامی غذاها و جرم های باقی مانده ماشین ظرفشویی را از بین ببرد.

تمیز کردن ماشین ظرفشویی با جوش شیرین

  • ماشین ظرفشویی را بر روی آب کشی سریع با آب داغ تنظیم کنید. بعلت خاصیت شوینده خورنده­ی جوش شیرین از شستشوی طولانی استفاده نکنید. برای اینکه عملیات شست و شوی ماشین ظرفشویی بصورت کامل انجام شود، داغ ترین حالت ممکن را برای دمای آب انتخاب کنید. پس از پایان این کار ماشین ظرفشویی شما بصورت کامل جرم گیری شده و بوی بد آن رفع گردیده است.
  • اگر ماشین ظرفشویی شما همچنان بقدر کفایت تمیز نشده بود شما قطعا به یک شوینده ی قوی تر نیاز دارید. استفاده از میزان بیشتری سرکه و یا افزودن آب لیمو و در نهایت استفاده از شوینده های معمول موجود در بازار، می­توانند به تمیز کردن آن کمک کنند. اما حواستان باشد از میزان بیشتری جوش شیرین استفاده نکنید.

تنظیم آب داغ برای ماشین ظرفشویی

  • برای از بین بردن کپک ها و رسوبات بیشتر در کف ماشین ظرفشویی خود، کمی سفید کننده بریزید. لکه های زشت سبز، قهوه ای و سیاه نشان کپک هستند. استفاده از سرکه و جوش شیرین شاید برای از بین بردن آنها کافی نباشد. قفسه ها را خارج کرده تا به تمامی بخش های ماشین ظرفشویی تان دسترسی داشته باشید. ½ لیوان ( ۱۲۰ میلی لیتر ) سفید کننده را بصورت مساوی در کف ماشین ظرفشویی بریزید. سپس قفسه ها را به جای خود باز گردانید.
  • اگر ماشین ظرفشویی شما از جنس استیل است هرگز از سفید کننده استفاده نکنید زیرا آسیب های جدی به آن وارد خواهد کرد. بجای آن، بخش های کپک زده را با یک شوینده یا ترکیب آب گرم و مایع ظرفشویی بسابید.
  • هرگز بیشتر از یک لیوان ( ۲۴۰ میلی لیتر ) سفید کننده در یکبار شست و شوی ماشین ظرفشویی استفاده نکنید. حواستان باشد سفید کننده ها سمی هستند و تنفس بخار حاصل از آنها مضر است.

شستن ماشین ظرفشویی

  • ماشین ظرفشویی را در حالت نرمال و بر روی چرخه ی کامل شستشو قرار داده تا عملیات جرم گیری، رسوب زدایی و تمیز کردن ماشین ظرفشویی را تمام کنید. درب را ببندید و ماشین ظرفشویی را روشن کنید. آنرا بر روی مدت زمان معمولی تعریف کرده و گرم ترین حالت آب را انتخاب کنید. آب، با رقیق کردن سفید کننده از آسیب دیدن بدنه داخلی ماشین ظرفشویی شما جلو گیری می کند.
  • سفید کننده بهترین انتخاب برای از بین بردن کپک ها و قارچ های ایجاد شده در ماشین ظرفشویی است. در صورت کار نکردن سرکه و جوش شیرین استفاده از آنها را فراموش نکنید.
  • هرگز سفید کننده و سرکه را با هم ترکیب نکنید. ترکیب آنها گاز سمی ایجاد می کند. هر شوینده را بصورت مجزا استفاده کرده و هر بار ماشین ظرفشویی را بصورت کامل آب کشی کنید.

 تنظیم شستشوی سریع

این آموزش تمیز کردن ماشین ظرفشویی از پین ورک رو دوست داشتید؟ نظر خودتان را برای ما کامنت کنید! 🙂

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش زهرا طباطبایی

درباره نویسنده

زهرا طباطبایی هستم! از روز های اول فعالیت "مجله پین ورک" دست به قلم شدم و نوشتم و یاد گرفتم و با بزرگ شدنش من هم بزرگ تر شدم... و توی این مدت، به قول " آنتوان کلیما " همیشه برام خود نوشتن مهم بوده; خیلی مهم تر از انتشارش!!! امیدوارم قلمم رو دوست داشته باشید :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    ناجی 19-08-2020

    خیلی خوب ممنونم

    محمود 02-09-2020

    عالی و تشکر