گچ یکی از مصالح رایج و همه‌ی کاره‌ی ساختمانی است. تمیز کردن دیوار گچی تفاوت اساسی با تمیز کردن دیوارهای دیگر ندارد. چیزی که باید به هنگام تمیز کردن دیوار مورد ملاحظه قرار دهید محافظت از رنگ ان است مگر اینکه بخواهید خود رنگ را از بین ببرید. زمانی که رنگ را از بین می‌برید، بافت نفوذپذیر دیوارهای گچی ایجاب می‌کند که نسبت به سطوح دیگر با آن‌ها آرام‌تر کار کنید. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی نحوه تمیز کردن دیوار گچی می‌پردازیم و امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما جذاب و کاربردی باشد.

نحوه‌ی تمیز کردن دیوار گچی

روش ۱

تمیز کردن سطحی

 

از سری مخصوص تمیز کردن غبار جاروبرقی خود استفاده کنید.

فرچه‌ی غبار را به دسته‌ی جاروبرقی وصل کنید و روی دیوار را جارو بکشید. این کار کمترین سایش را در تمیز کردن دیوار گچی به همراه دارد و همیشه باید اولین گام شما باشد. اگر پس از استفاده از جاروبرقی مشاهده کردید که دیوارهایتان به‌اندازه‌ی کافی تمیز شده‌اند، باید پس از این مرحله کار را متوقف کنید.

  • زمانی که دیوارها را جارو می‌کشید به آن‌ها فشار وارد نکنید. به آرامی جارو را روی دیوار بکشید و بگذارید که مکش آن کثیفی را به داخل بکشد.
  • یک قسمت از دیوار را انتخاب کنید. از بالا شروع کنید و جارو را از یک طرف به طرف دیگر حرکت دهید و سپس پایین بیایید تا به زمین برسید. زمانی که به زمین رسیدید به سراغ بخش بعدی بروید. اگر قدتان به سقف نمی‌رسد از نردبان استفاده کنید.
  • پیش از اینکه این کار را شروع کنید جاروبرقی را تخلیه کنید.

 

یک سطل را با آب گرم پر کنید.

در تمیز کردن دیوار گچی به هنگامی‌که در حال نظافت هستید سطل آب را کنار خود بگذارید تا مجبور نباشید مدام به سراغ سینک بروید. زمانی که نظافت می‌کنید، مرتب آب کثیف اسفنج را با فشار خارج کنید و بار دیگر آن را در آب سطل خیس کنید.

دیوار گچی

 

در افزودن پاک کننده به آب ملاحظه به خرج دهید.

مقدار کمی از پاک کننده نیز می‌تواند به آب اضافه شود، تنها به مقداری که کمی حباب ایجاد شود. با این حال این کار خطر ایجاد آسیب به رنگ دیوار را به وجود می‌آورد. نظافت را بدون پاک‌کننده شروع کنید. اگر آب گرم به تنهایی برای تمیز کردن دیوار گچی کافی نبود، پاک کننده را اضافه کنید. شما باید تمیز کردن دیوار را با روش‌هایی که کمترین سایش را به همراه دارند شروع کنید و سپس در صورت لزوم به سراغ روش‌های سایشی‌تر بروید.

دیوار گچی

 

یک اسفنج سلولوزی را خیس کنید.

اسفنج نرم‌ترین وسیله برای تمیز کردن دیوار گچی است که می‌توانید از آن استفاده کنید و کمترین سایندگی را دارد. اسفنج را داخل آب ببرید و آن را فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. اگر اسفنج ندارید می‌توانید از حوله‌ی نرم نیز استفاده کنید.

دیوار گچی

برای جذب رطوبت حوله‌ای را بر روی زمین بگذارید.

برای جلوگیری از ریختن قطرات آب بر روی زمین چیزی را بر روی آن پهن کنید تا رطوبت را جذب کند. می‌توانید از حوله یا روزنامه استفاده کنید.

دیوار گچی

 

برای تمیز کردن بخش‌های دیوار از اسفنج استفاده کنید.

برای تمیز کردن دیوار گچی همان‌طور که به هنگام جارو کشیدن عمل کردید، یک بخش مستطیلی را بر روی دیوار برای تمیز کردن انتخاب کنید. از سقف شروع کنید و به چپ و راست حرکت کنید و زمانی که به پایان این قسمت رسیدید پایین‌تر بروید. همین‌طور ادامه دهید تا به زمین برسید. برای دسترسی به سقف در صورت لزوم از نردبان استفاده کنید.

  • توجه کنید که برای تمیز ماندن دست‌هایتان در طول این فرآیند دستکش بپوشید.

دیوار گچی

 

دیوار را با یک حوله‌ی نرم خشک کنید.

زمانی که یک بخش از دیوار را تمیز کردید، یک حوله‌ی تمیز بردارید. همان حرکت‌هایی را که برای تمیز کردن دیوار گچی قبلاً انجام دادید برای خشک‌کردن قسمتی که انتخاب کرده‌اید به کار بگیرید. حوله‌ای که به هنگام لمس کردن نرم است را انتخاب کنید تا از آسیب رسیدن به رنگ دیوار جلوگیری شود.

دیوار گچی

روش ۲

 لکه‌های شدید و تمیز کردن دیوار گچی

 

یک محلول پاک کننده درست کنید.

برای تمیز کردن دیوار گچی یک پاک کننده‌ی ملایم را با یک سطل آب مخلوط کنید تا به آرامی در آن حباب به وجود بیاید. برای درست کردن یک محلول پاک‌کننده ی قوی خانگی، مخلوط ۱ فنجان آمونیاک، نصف فنجان سرکه و یک چهارم جوش‌شیرین با یک گالن آب را امتحان کنید.

دیوار گچی

 

محلول را آزمایش کنید.

پیش از اینکه بخش بزرگی از دیوار را در معرض محلول قرار دهید، آن را بر روی بخشی از دیوار که کمتر قابل مشاهده است امتحان کنید. آن را روی دیوار بکشید و سپس خشک کنید. اگر بر روی دیوار اثر و یا تغییر رنگی به وجود نیامد می‌توانید محلول را در قسمت‌های قابل مشاهده‌تر دیوار نیز استفاده کنید. اگر محلول به دیوار آسیب زد، برای تعمیر دیوار از گزینه‌های دیگر استفاده کنید. برای مثال آن را بار دیگر رنگ کنید و یا یک نظافتچی حرفه‌ای را به کار بگیرید. رنگ‌های براق لعابی در برابر پاک کننده‌های سایشی بهترین مقاومت را دارند. رنگ‌های مات، ابریشمی و لاتکس پوسته تخم‌مرغی در برابر شست‌وشو حساس‌اند.

دیوار گچی

 

اسفنج خود را در آب خیس کنید.

یک اسفنج نرم را در آب فرو ببرید. برای گرفتن رطوبت اضافی آن را فشار دهید. در صورت لزوم از یک حوله‌ی نرم نیز می‌توان استفاده کرد.

دیوار گچی

 

نقطه‌ی مور نظر را با حرکت دایره‌ای شست‌وشو دهید.

نقطه‌ی مد نظر را به آرامی بسایید و اسفنج را به حالت دایره‌وار حرکت دهید. نقطه‌ای که دارای لکه‌ی شدید بود را خشک کنید. از استفاده از این محلول در نقاط فاقد لکه‌ی دیوار خودداری کنید.

  • این کار برای از بین بردن بیشتر لکه‌هایی که از نوشیدنی‌هایی همچون قهوه یا شراب به وجود آمده‌اند کافی خواهد بود.
  • اگر فکر می‌کنید که تمام دیوار شما به تمیز کردن شدید نیاز دارد سپس از محلول در سراسر اتاق استفاده کنید. با این حال به طور کلی تمیز کردن دیوار گچی سطحی بدون استفاده از محلول قوی برای هر مشکلی به جز لکه‌های شدید کفایت خواهد کرد. خطر آسیب رسیدن به نقاشی دیوار از فواید استفاده از محلول پاک کننده بر روی کل دیوار مسئله‌ی مهم‌تری است.

دیوار گچی

 

در صورت لزوم فرآیند را تکرار کنید.

اگر محلول شما برای پاک کردن نقطه‌ی مورد نظر به قدر کافی قوی نبود از محلولی که کمی ساینده‌تر است استفاده کنید. می‌توانید از خمیر جوش‌شیرین یا تمیز کننده‌های تجاری استفاده کنید. بار دیگر باید این محلول را نیز ابتدا پیش از مصرف بر روی بخش‌هایی که کمتر قابل مشاهده هستند امتحان کنید.

  • برای تهیه‌ی خمیر جوش‌شیرین، یک دوم فنجان جوش‌شیرین را با چند قاشق چای‌خوری آب مخلوط کنید. آن را کاملاً مخلوط کنید و سپس روی اسفنج بمالید.
  • به هنگام تمیز کردن لکه‌های حاصل از پاشیدگی روغن، چربی زدا بسیار مؤثر خواهد بود.

دیوار گچی

 

دیوار را خشک‌ کنید.

برای خشک کردن دیوار و تمیز کردن محلول از روی آن از یک پارچه‌ی نرم یا اسفنج خشک استفاده کنید. آن را به صورت دایره‌وار بر روی دیوار بمالید تا دیوار تمیز شود.

دیوار گچی

روش ۳

تمیز کردن مداد شمعی از روی دیوار

 

از یک چاقوی کند برای زدودن مداد شمعی استفاده کنید.

برای تمیز کردن دیوار گچی اگر قسمتی ضخیمی از مداد شمعی بر روی دیوار است ابتدا آن بخش را جدا کنید تا به لکه‌ی زیر آن برسید. چاقو را در زیر مداد شمعی قرار دهید و آن را بالا بکشید. دقت کنید که در این فرآیند دیوار را خراش ندهید. از چاقوی تیز استفاده نکنید.

دیوار گچی

 

دیوار را با دستمال جادویی بسایید.

دستمال جادویی را خیس کنید و با حرکتی آرام و دایره‌وار دیوار را با آن بسابید. این کار باید هر تکه‌ی باقی مانده از مداد شمعی را از بین ببرد.

دیوار گچی

 

دیوار را با اسفنج تمیز کنید.

برای از بین بردن آخرین لکه‌ها، یک اسفنج را در آب داغ خیس کنید و آن را فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس لکه را با حرکتی دایره‌وار تمیز کنید.

  • توجه کنید برای جذب قطرات آب بر روی زمین حوله پهن کنید.

دیوار گچی

 

دیوار را خشک کنید.

از یک حوله‌ی نرم یا اسفنج خشک استفاده کنید. نقطه‌ی خیس را با حرکتی دایره‌وار بسایید. زمانی که دیوار دیگر رطوبتی نداشت دست نگه دارید.

دیوار گچی

روش ۴

تمیز کردن لکه‌های ماژیک و خودکار

 

نقطه‌ی مورد نظر را با یک اسفنج خیس یا دستمال مرطوب بچه تمیز کنید.

این کار برای تمیز کردن دیوار گچی از لکه‌های حاصل از ماژیک‌های قابل شست‌وشو کفایت خواهد کرد. دیوار را به آرامی به حالت دایره‌وار بسایید. برای جلوگیری از ریختن قطرات بر روی زمین روی آن حوله پهن کنید.

دیوار گچی

 

لکه را با اسپری مو تمیز کنید.

اگر دستمال مرطوب بچه لکه را از بین نبرد روی آن اسپری مو بپاشید. سپس لکه را با حوله‌ی کاغذی یا پارچه‌ای نرم بسایید. آن را به آرامی به حالت دایره‌وار تمیز کنید. ببینید که آیا بخشی از لکه از بین رفته است یا خیر. اگر چنین بود این کار را ادامه دهید تا سطح تمیز شود.

  • شاید نیاز باشد برای رفع کامل لکه این مرحله را چندین بار تکرار کنید.

دیوار گچی

 

روی لکه را با خمیردندان بپوشانید.

اگر هیچ‌کدام از راه‌های قبلی جواب نداد، استفاده از خمیردندان را امتحان کنید. روی لکه را با خمیردندان بپوشانید و بگذارید ۱۰ دقیقه باقی بماند. پس از ده دقیقه سطح مورد نظر را با یک پارچه‌ی نرم تمیز کنید.

دیوار گچی

روش ۵

پاک کردن رنگ از روی دیوار گچی

 

یک پوشش موقت بر روی زمین پهن کنید.

پاک کردن رنگ دیوار باعث به وجود آمدن کثیفی بسیاری بر روی زمین می‌شود. باید چیزی همچون پوشش موقت بر روی زمین پهن کنید. سپس وقتی کارتان تمام شد می‌توانید پوشش را تا کنید، آن را بلند کنید و رنگ‌های اضافه‌ای روی آن را داخل زباله‌ها بریزید.

دیوار گچی

 

رنگ را با کاردک بتراشید.

برای تمیز کردن دیوار گچی اگر بخش‌هایی از رنگ دیوار از قبل سست شده‌اند یا ریخته‌اند، کاردک را در زیر رنگ قرار دهید و به سادگی شروع به زدودن رنگ کنید. از لبه‌ی مسطح کاردک استفاده کنید تا مبادا به گچ آسیب برسد.

  • اگر به گچ آسیب رساندید، نقطه‌ی مورد نظر را با بتونه پر کنید.

دیوار گچی

 

سطح مورد نظر را با کاغذ سمباده‌ی نرم بسایید.

در تمیز کردن دیوار گچی اتاقتان برای بخش‌های کوچکی که نتوانسته‌اید با تراشیدن جدایشان کنید از کاغذ سمباده استفاده کنید. برای زدودن رنگ کاغذ سمباده را روی سطح بکشید.

دیوار گچی

 

از رنگ‌بر شیمیایی استفاده کنید.

در تمیز کردن دیوار گچی در صورتی که رنگ‌برهای شیمیایی بیش از حد بر روی دیوار بمانند می‌توانند رنگ آن را خراب کنند. با این حال، اگر رنگ دیوار به قدری سست نیست که خود از بین برود یا با تراشیدن رفع شود احتمالاً باید از رنگ‌بر استفاده کنید. یک قلم موی نقاشی را وارد رنگ‌بر کنید و قلم‌مو را روی دیوار بمالید. بگذارید رنگ‌بر برای پنج دقیقه روی دیوار بماند. سپس با استفاده از کاردک رنگ را بتراشید.

این فرآیند را تکرار کنید تا دیوار تمیز شود. در وضعیت مطلوب زمانی که یک قسمت از رنگ را بتراشید می‌توانید با استفاده از کاردک و بدون به کارگیری رنگ‌بر بقیه‌ی بخش‌ها را نیز جدا کنید.

دیوار گچی

 

دیوار را با یک حوله‌ی مرطوب شست‌وشو دهید.

در تمیز کردن دیوار گچی پس از اینکه رنگ را زدودید، با اسفنجی که در آب سرد و تمیز خیسانده‌اید دیوار را به طور کامل تا پایین بسایید. این مرحله خصوصاً اگر از رنگ‌بر شیمیایی استفاده کرده‌اید بسیار مهم است. اگر رنگ‌بر شیمیایی بر روی دیوار بماند، می‌تواند به سطح آسیب برساند.

دیوار گچی


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که برای یافتن راه‌های تمیز کردن دیوار گچی جستجو کافی انجام دهید و با توجه به نوع لکه طبق دستورات ارائه شده در مطلب عمل نمایید.

 

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.