اگر یک فرد ایرانی با واژه‌ایی مثل بنزین روبرو شود اولین چیزی که به ذهنش می‌رسد قیمت الان و فردای آن است و اگر زیادی دور‌ اندیش باشد به یک باکِ اضافه هم فکر می‌کند و شاید چیز زیادی درباره روش صحیح بنزین زدن نداند.
بنزین این ماده‌ایی که بوی آن برای برخی‌ها خوشایند ترین رایحه است تا اواسط قرن نوزدهم میلادی به عنوان ماده‌ایی برای کشتن شپش استفاده می‌شد امروزه به عنوان سوخت صنعت و چرخه حمل و نقل تبدیل شده است. نیکولاس آگوست فردی نبود که بنزین را کشف کرد بلکه کسی بود که به بنزین هویت تازه‌ایی داد. او کسی بود که در سال ۱۸۷۶ موتور‌های درون سوز را اختراع کرد تا بنزین وارد دوران جدیدی شود. دورانی که بنزین از داخل بطری‌های شیشه‌ایی به داخل موتور‌ها انتقال یافت.

با پین ورک همراه باشید تا به دنیای ارزان ترین رایحه دنیا وارد شویم تا با روش صحیح بنزین زدن و دسته بندی انواع بنزین آشنا شویم.

بنزین چیست؟

بنزین Gasoline یا Petrol نام ماده ایی است که از نفت مشتق شده است، بنزین مشتق شده که توسط عمل تقطیر از نفت استخراج می شود نفت خام نامید می‌شود که زیاد در صنعت کاربرد ندارد و برای استفاده از آن افزودنی های مختلف مانند اتانول به آن اضافه می کنند تا از آن به عنوان سوخت استفاده شود.
در کشور های آمریکای شمالی و جنوبی از عبارت Gasoline استفاده می‌شود ولی در کشور های اروپایی و آسیا از عبارت Petrol کاربرد دارد. کشور ایالات متحده بزرگترین مصرف کننده بنزین در جهان است به طوری که حدود ۴۵ درصد بنزین در این کشور مصرف می‌شود.

بنزین چیست

روش صحیح بنزین زدن و ۷ راهکار برای کاهش مصرف سوخت

صرفه جویی در مصرف سوخت نه تنها باعث کاهش هزینه ها می‌شود بلکه باعث کاهش آلودگی هوا هم می‌شود. با رعایت کردن چند نکته ساده اما مهم و ضروری میتوان به میزان چشمگیری باعث کاهش مصرف سوخت شد. این نکات، روش صحیح بنزین زدن در طول شبانه روز را به شما آموزش می‌دهد تا با رعایت آنها منجر به کاهش مصرف سوخت شما شوند.

اواخر شب یا اوایل صبح بنزین بزنید!

اغلب ما زمانی بنزین می‌زنیم که ماشین مدت زمان طولانی در حرکت بوده است و درجه حرارات موتور و دیگر بخش‌های خودرو بالاست که بنزین زدن در این شرایط باعث می‌شود بنزین سریع‌تر از آنچه که فکر می‌کنید بسوزد پس بهترین زمان وقتی است که ماشین تازه روشن شده است و یا اواخر شب پس از آنکه موتور خنک شده است.

با باک نیمه خالی بنزین بزنید

یک نظریه علمی وجود دارد که چرا باید این کار را انجام دهیم و آن این است که هرچه باک پر تر باشد هوای کمتری در آن وجود دارد، بنزین و یا دیگر سوخت‌ها وقتی با هوا تماس داشته باشند سریعتر تبخیر می‌شوند. البته امروزه باک های بنزین دارای سقف داخلی شناور هستند که باعث ایجاد محیطی بین بنزین و هوا می‌شوند تا تبخیر به حداقل برسد.

اهرم مخزن سوخت را تا آخر فشار ندهید

همانطور که گفته شد، سوخت وقتی با هوا تماس داشته باشد تبخیر می‌شود حالا اگر اهرم را بیشتر فشار دهیم سرعت انتقال بیشتر می‌شود و سرعت تبخیر بالا می‌رود.

کاهش مصرف سوخت

هنگام تخلیه تانکر سوخت، بنزین نزنید

یکی دیگر از روش صحیح بنزین زدن این است که هیچ وقت زمانی که تانکر سوخت در حال تخلیه سوخت در مخازن بنزین می‌باشد سوخت گیری نکنید، زیرا بنزین در حال تخلیه با ته مانده های مخازن مخلوط می‌شود و ممکن است بنزین خوب نصیب شما نشود.

بررسی منظم فشار تایر ها

هر دو هفته یکبار باید فشار باد تایر‌ها بررسی شود، این کار نه تنها باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود بلکه از کشیده شدن تایر ها در زمان فرمان زدن می شود.

خالی کردن صندوق از وسایل بیهوده

قطعا در صندوق عقب ماشین یک فرد ایرانی انواع و اقسام وسایل بیهوده وجود دارد که شاید سالی یکبار هم به سراغ آنها نرویم و باید به یاد داشته باشیم که هر کلیو وزن اضافی بر روی ماشین به سوخت اضافی هم نیاز دارد.

تعویض به موقع شمع ها

هر ۵ سال یکبار باید شمع ماشین عوض شود، این کار باعث بهبود عملکرد سوخت رسانی و افزایش مسافت پیموده شده خواهد شد.

مقالات مرتبط با خودرو

  1. کارواش سبز چیست؟ مزایای کارواش سبز
  2. تمیز کردن داشبورد ماشین با ۱۰ روش طلایی !

دسته بندی انواع بنزین

در کشور ما دسته بندی بنزین بسیار محدود است و به دو گروه سوپر و معمولی تقسیم بندی می‌شود، تفاوت بنزین سوپر و معمولی در عدد اکتان آن بوده که در نوع معمولی ۸۷ و در سوپر ۹۵ می‌باشد. عدد اکتان نشان دهنده مقاومت سوخت در مقابل گرما، فشار و شروع احتراق است و هرچه این عدد بالاتر باشد آن سوخت در مقابل پدیده احتراق، فشار و گرما مقاوم‌تر است.
اما این تمام ماجرای دسته بندی بنزین نیست، دسته بندی بنزین به سه گروه معمولی، ویژه ۹۵ و ویژه ۹۸ تقسیم بندی می‌شود البته یک نوع دیگر هم وجود دارد که به آن e10 می‌گویند که بیشتر در کشور ایالات متحده مرسوم است.
عدد های ۹۸ و ۹۵ هم به عدد اکتان این بنزین ها مرتبط هست که بنزین ویژه ۹۸ با عدد اکتان ۹۸ و بنزین ویژه ۹۵ با عدد اکتان ۹۵ شناسایی می‌شوند.

دسته بندی انواع بنزین

تفاوت بین انواع بنزین

بنزین معمولی

بنزین معمولی بدون سرب که با عدد اکتان ۹۱ کمترین میزان عدد اکتان را به خود اختصاص داده است و ارزانترین بنزین هم محسوب می‌شود.

بنزین ویژه ۹۵

دارای کمترین میزان عدد اکتان در بین بنزین های ویژه است با عدد اکتان ۹۵، در بیشتر کشور های اروپایی برای ماشین‌ها حداقل عدد اکتان ۹۵ می‌باشد.

بنزین ویژه ۹۸

بیشترین عدد اکتان و در عین حال گران‌ترین بنزین حال حاضر، کارشناسان بر این باورند که این بنزین بهترین بنزین برای موتور می‌باشد.

بنزین این ماده که همیشه سر تیتر خبر ها بوده و هست همواره در حال تغییر و تحول در شاخص های جهانی ست شاید ارزان به نظر برسد ولی چرخیدن چرخ ها نیازمند آن است. با صرفه جویی در مصرف سوخت هم به فکر کاهش هزینه‌های خود باشیم و هم بدنبال هوایی پاک و سالم.
امیدواریم با روش صحیح بنزین زدن به سمت کاهش مصرف سوخت حرکنت کنیم اگر شما هم راهکاری برای کاهش مصرف سوخت دارید با ما در پین ورک به اشتراک بگذارید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

5 سال پیش زهرا طباطبایی

درباره نویسنده

زهرا طباطبایی هستم! از روز های اول فعالیت "مجله پین ورک" دست به قلم شدم و نوشتم و یاد گرفتم و با بزرگ شدنش من هم بزرگ تر شدم... و توی این مدت، به قول " آنتوان کلیما " همیشه برام خود نوشتن مهم بوده; خیلی مهم تر از انتشارش!!! امیدوارم قلمم رو دوست داشته باشید :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.