درصورتی‌که متوجه شدید باتری خودرو شما خراب‌شده یا در حال خراب شدن است، باید آن را تعمیر کنید. بنزین مانند غذایی برای اتومبیل است که باتری را شارژ می‌کند و باعث عملکرد اتومبیل می‌شود. اگر باتری اتومبیل شما ضعیف باشد می‌تواند اثر منفی در عملکرد خودروتان داشته باشد. البته استثنائات خاصی نیز وجود دارد، در بعضی از موارد می‌توان اتومبیل را بدون داشتن باتری هم روشن کرد. البته این مورد فقط درباره موتورهای کوچک قابل‌اجرا است؛ اما واقعیت این است که وقتی باتری ماشین شما خراب شود شما نمی‌توانید جایی بروید. در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع خرابی باتری خودرو و نحوه‌ی شارژ آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید 🙂

پنج علامت خرابی باتری خودرو

موارد و علائم بسیار زیادی وجود دارد که نشان‌دهنده خرابی باتری خودرو هستند؛ اما در همه شرایط این علائم یکسان نیستند. اگر باتری شما یکی از موارد زیر را داشته باشد باید بدانید که باتری شما در حال خراب شدن است.

باتری خراب و از کار افتاده ماشین

۱ . هنگامی‌که در ماشین را باز می‌کنید هیچ‌کدام از چراغ‌های ماشین روشن نمی‌شود و یا ماشینتان استارت نمی‌خورد.

۲ . اگر باتری ماشینتان به‌طور کامل خالی شده باشد موتور ماشین به‌هیچ‌وجه روشن نمی‌شود و هیچ صدایی از آن بیرون نمی‌آید.

۳ . اگر باتری ماشین خیلی ضعیف باشد در این صورت چراغ‌های داخلی نور بسیار کمی دارند.

  • علت موارد بالا می‌تواند خرابی فیوز باتری نیز باشد.

۴ . چراغ‌های جلو و رادیو روشن نمی‌شوند، یا چراغ‌های جلو بسیار کم‌نور هستند.

۵ . اگر چراغ‌های جلو و رادیو شما روشن نمی‌شوند و ماشین شما نیز شروع به کار نمی‌کند، به‌احتمال زیاد باتری شما خراب شده است.

  • دلیل موارد بالا می‌تواند خرابی فیوز اصلی، خوردگی باتری یا سایر مشکلات مربوط به سیم‌کشی باشد.

۶ . هنگامی‌که کلید احتراق را روشن می‌کنید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

۷ . اگر باتری کاملاً خراب شده باشد، وقتی سوییچ را در استارت ماشین می‌چرخانید، اصلاً چیزی نمی‌شنوید یا احساس نمی‌کنید.

  •  دلایل موارد بالا می‌تواند استارت معیوب، خرابی سوئیچ احتراق، فیوز ضعیف، نیز باشد.

۸ . هنگام چرخاندن سوییچ ماشین در استارت، استارت زده می‌شود ولی ماشین روشن نمی‌شود.

۹ . اگر موتور استارت خیلی آهسته کار کند، یا چند بار لرزش داشته باشد و درنهایت کلاً متوقف شود، احتمالاً باتری خراب شده است. در بعضی موارد، ممکن است مشکل از استارت ماشین باشد و باتری ایرادی نداشته باشد.

  •  اگر استارت به‌درستی کار می‌کند احتمالاً ایراد از مخزن سوخت یا باتری شماست.
  • این موارد می‌تواند به دلایل متناوبی مانند کمبود سوخت یا خرابی استارت موتور رخ دهد.

چر اتومبیل صبح‌ها به‌سختی شروع به کار می‌کند و پرش ناگهانی دارد؟

علت اصلی این مورد خالی شدن یک شبه باتری شما است که این از دیگر خرابی باتری خودرو به حساب می‌آید. ممکن است باتری نیاز به تعویض داشته باشد اما تنها راه رفع مشکل، یافتن منبع تخلیه است. این موارد به دلایل متناوبی مانند هوای بسیار سرد که توانایی باتری برای تأمین جریان تقاضا برای موتور استارت کاهش می‌یابد، رخ می‌دهد. تعویض باتری قدیمی با یک باتری جدید یا انتخاب یک باتری با درجه آمپر بالاتر، ممکن است در این حالت مشکل را برطرف کند. اگر باتری اتومبیل شما کار نکند به این معناست که ماشینتان کاملاً بلااستفاده است.

باتری خراب و از کار افتاده ماشین

قبل از اینکه سعی کنید ماشین خود را حرکت دهید، نکات زیادی وجود دارد که باید به آن توجه نمایید، یکی از این موارد چک کردن باتری ماشین است. به‌عنوان‌مثال، اگر هنگام باز کردن درب خودرو چراغ داخل ماشین به‌سختی روشن شد و نورش ضعیف بود، این یک پرچم قرمز است و نیاز به توجه بیشتری دارد.

به همین ترتیب، اگر زمانی که درب اتومبیل را باز می‌کنید و صدای سیستم الکترونیکی اتومبیل خود را نمی‌شنوید، در این صورت وجود این مشکل نیز احتمالاً به معنای خالی شدن باتری اتومبیل شما است. سیستم‌های دیگری نیز برای کار کردن به باتری نیاز دارند، مانند چراغ‌های داشبورد، چراغ‌های جلو و حتی رادیو که در صورت خراب شدن باتری از کار می‌افتند و روشن نمی‌شوند. در بعضی موارد، ممکن است چراغ‌ها روشن شوند، اگرچه ممکن است کم نور به نظر برسند.

اگر متوجه شدید که برخی از موارد کار می‌کنند و برخی دیگر کار نمی‌کنند، احتمالاً باتری شما ضعیف شده است. به‌عنوان‌مثال، اگر چراغ داخل اتومبیل روشن نمی‌شود و چراغ داشبورد شما نیز کار نمی‌کند، اما رادیو و چراغ‌های جلو روشن می‌شوند، ممکن است اشکال از سوئیچ داخل کابین ماشین باشد و وجود این مشکل ارتباطی با باتری خودرو شما نداشته باشد.

اگر باتری ماشین از کار بیفتد، موتور ماشین خاموش می‌شود یا به کار خود ادامه می‌دهد؟

وقتی به خرابی باتری خودرو پی بردید، بارزترین علامت این است که موتور شروع به کار نمی‌کند. بااین‌حال، دلایل بسیار مختلفی وجود دارد که ممکن است باعث اختلال در عملکرد موتور اتومبیل شود. اگر متوجه شدید که هنگام استارت زدن، هیچ اتفاقی نمی‌افتد، ممکن است باتری شما تمام شده باشد. برای کمک به محدود کردن موارد احتمالی، بهتر است با دقت به صدای استارت گوش دهید.

باتری خراب و از کار افتاده ماشین

اگر هنگام استارت زدن به‌هیچ‌وجه صدایی نمی‌شنوید، این نشانه‌ی خوبی است و بیان می‌کند که موتور استارت هیچ قدرتی ندارد. هنگامی‌که این مورد با موارد دیگر مثل روشن نشدن یا ضعیف شدن چراغ‌های اتومبیل همراه باشد، می‌توان نتیجه گرفت که باتری ماشین ضعیف شده و یا کلاً از کار افتاده است.

برای تأیید اینکه باتری مشکل دارد، باید ولتاژ را بررسی کنید. این کار را می‌توان با هر ولتاژ سنجی انجام دهید و می‌توانید آن را با قیمت کمتر از ده دلار تهیه کنید، اگرچه ابزارهای تخصصی مانند هیدرومتر یا تستربار، تصویر واضح‌تری را به شما ارائه می‌دهند.

اگر باتری خراب نشده باشد، ممکن است مشکل به سوییچ، استارت یا حتی چیزی مانند بست‌های باتری دچار مربوط باشد و یا یک تسمه‌ای شل شده باشد. تنها راه برای تشخیص این نوع مشکل، توجه به علائم و نشانه‌ها و در نظر گرفتن نکات ظریف است.

صدای روشن کردن موتور بلند است یا کم؟

اگر با ماشین خود آشنا هستید، احتمالاً با صدایی که هنگام روشن شدن خودرو شنیده می‌شود نیز آشنایی دارید. این صدای استارت موتور ناشی از درگیر موتور از طریق یک “فلکسپل” دنده‌ای و چرخش آنی آن است. هرگونه تغییر در این صدا بیانگر وجود یک مشکل است و نوع تغییر می‌تواند به شما برای تشخیص بهتر کمک کند.

به نظر می‌رسد وقتی استارت زده می‌شود ماشین شما شروع به لرزش می‌کند، این مسئله نشان‌دهنده خرابی باتری خودرو و یا وجود مشکلی در استارت است. شایع‌ترین دلیل این است که سطح شارژ در باتری برای عملکرد صحیح استارت کافی نیست. موتور استارت ممکن است قادر به چرخاندن موتور باشد اما به‌اندازه‌ای که بتواند آن را راه‌اندازی کند و منجر به حرکت ماشین شود، نیست.

در برخی موارد، این امکان وجود دارد که موتور خراب شده باشد، اما تلاش می‌کند آمپراژ بیشتری را از آنچه باتری قادر به تهیه آن باشد، به دست آورد.

اگر ولتاژ باتری طبیعی و دما یا فشار باتری نیز در حد نرمال باشد و کلیه اتصالات باتری و استارت نیز محکم باشند، بنابراین این احتمال وجود دارد که ایراد از استارت ماشین باشد. پس باید ابتدا آن را چک نمایید. قبل از تعویض استارت، مکانیک شما ممکن است از ابزاری استفاده کند تا تأیید نماید که ولتاژی بیشتر از حد مجاز وارد موتور می‌شود یا خیر.

علت پرش ماشین هنگام استارت زدن چیست؟

اگر زمانی که برای روشن کردن اتومبیل خود اقدام می‌کنید، صداهای غیرمعمول دیگری می‌شنوید، احتمالاً باید به خرابی باتری خودرو شک کنید. این مشکل معمولاً با “استوک استارت” در ارتباط است، درحالی‌که این احتمال وجود دارد که صدای شدید موتور در هنگام روشن شدن نشان‌دهنده یک مسئله جدی‌تر باشد.

هنگامی‌که از یک ماشین چنین صدایی شنیده می‌شود و سپس نمی‌تواند شروع به کار کند، بهتر است از روشن کردن اتومبیل خود صرف‌نظر کنید و اصراری به انجام این کار نداشته باشید. این نوع صداها و مشکلات می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که دندانه‌های موتور استارت به‌طور صحیح با دندانه‌های چرخ فلکس یا فلکسپل اتصال برقرار نکرده باشد؛ بنابراین اصرار به استارت زدن و روشن کردن موتور اتومبیل می‌تواند به میل‌لنگ موتور خسارت جدی‌ای وارد نماید. در بدترین حالت، شما به تعویض فلکسپلیت با دندانه‌های آسیب‌دیده موتور یا گیربکس یا هر دو نیاز دارید.

اگر از موتور اتومبیل صدایی عادی شنیده شود ولی شروع به کار نکند، علت چیست؟

اگر به نظر می‌رسد که موتور اتومبیل شما به‌طور عادی در حال چرخش است ولی قادر به حرکت و شروع به کار نیست، احتمالاً مشکل از باتری نخواهد بود. در این زمینه شما باید به‌سرعت به چرخش موتور اتومبیل توجه کنید تا بتوانید مشکل را ریشه‌یابی نمایید. به‌این‌ترتیب اگر مشکل مربوط به ضعیف شدن باتری باشد به‌راحتی می‌توانید این مسئله را متوجه شوید. اگر موتور ماشین صدای عادی دارد ولی نمی‌تواند شروع به کار کند و ماشین را به حرکت دربیاورد باید بدانید که مشکلی متفاوت رخ داده است.

بیشتر اوقات، موتوری که در حالت طبیعی شروع به لرزش می‌کند به نظر می‌رسد که مشکلش مربوط به سوخت است. روند تشخیصی می‌تواند بسیار پیچیده باشد، اما همیشه در ابتدا باید به بررسی سوخت در انژکتورها یا کاربراتورها بپردازید. در برخی موارد خالی بودن مخزن سوخت نیز می‌تواند این مشکل را به وجود آورد. همچنین شما باید دقت نمایید که از سوخت مناسب برای اتومبیل خود استفاده کنید تا در عملکردش اختلال و مشکلی به وجود نیاید.

آیا امکان دارد باتری ماشین صبح‌ها فقط دچار مشکل شود و ساعاتی بعد دوباره شروع به کار نماید؟

سناریوی متداول در اینجا این است که به نظر می‌رسد باتری شما از کار افتاده است و مشکل در خرابی باتری خودرو است، اما پس از مدتی دوباره کار می‌کند و ماشین شما را به حرکت درمی‌آورد. ممکن است ماشین شما در تمام طول روز یا حتی برای چند روز درست و خوب شروع به کار کند، سپس به‌طور ناگهانی دچار اختلال گردد. این نوع مشکل ممکن است نشان‌دهنده باتری نامرغوب باشد، اما مشکل اساسی احتمالاً هیچ ارتباطی با باتری ندارد. در بیشتر موارد، متوجه خواهید شد که سیستم الکتریکی شما دارای مشکل است.

باتری خراب و از کار افتاده ماشین

سایر موارد، مانند بسته‌ای باتری و کابل‌های فاسد نیز می‌توانند باعث بروز این نوع مشکل شوند. در هر صورت، می‌توانید با محکم کردن اتصالات باتری و سپس شارژ کامل باتری این مشکل را برطرف نمایید. همچنین هوای سرد می‌تواند باعث ایجاد این نوع مشکل شود زیرا درجه حرارت بیش از حد پایین توانایی باتری اسیدی برای ذخیره و تحویل برق به خودرو را کاهش می‌دهد. پس بهتر است سعی کنید اگر ماشین شما معمولاً با این مشکل مواجه می‌شود، آن را شب‌ها در پارکینگ پارک کنید.

در بیشتر موارد برای حل مشکل خرابی باتری خودرو ، تعویض باتری با یک دستگاه جدید، این مشکل را برطرف می‌کند. با این وجود، ممکن است بتوانید باتری جایگزینی برای آن پیدا کنید که از نظر میزان آمپراژ تحمل بیشتری در برابر سرما داشته باشد. اگر بتوانید چنین باتری‌ای را پیدا کنید، با خیال راحت می‌توانید ماشینتان را هر جا که دوست دارید پارک کنید و هیچ نگرانی‌ای نداشته باشید. اگرچه برخی از مشکلاتی که در بالا مورد بحث قراردادیم، اکثراً مربوط به باتری نامرغوب و ضعیف بوده است، اما باز هم برخی موارد ممکن است به دلایل دیگری رخ دهد. با این حال واقعیت این است که اگر باتری شما ضعیف باشد می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به خودرو شما وارد کند.

یک باتری سالم و درست از صفحات سربی که در محلول آب و اسید سولفوریک قرارگرفته، تشکیل‌شده است. با تخلیه باتری، گوگرد از اسید باتری خارج می‌شود و صفحات سرب در سولفات معلق می‌گردند. این یک روند برگشت‌پذیر است، به همین دلیل می‌توان باتری اسیدی را دوباره شارژ نمود. هنگامی‌که موتور در حال کار است، باتری جریان برق آن را تأمین می‌کند، در طی این فرآیند هیدروژن نیز آزاد می‌شود.

به‌طورکلی باید بدانید که تعداد دفعاتی که می‌توانید باتری را شارژ کنید، محدود است. به این ترتیب اگر مشکل از باتری باشد تعداد دفعات محدودی می‌توانید به این روش مشکل را برطرف نمایید. پس از مدتی باید اقدام به تعویض باتری کنید. مسئله مهم دیگر این است که وقتی ولتاژ باتری ماشین به حدود ۱۰٫۵ ولت کاهش می‌یابد، بدان معنی است که صفحات سرب تقریباً به‌طور کامل در سولفات غرق‌شده‌اند. چنین حالتی می‌تواند به موتور اتومبیل آسیب برساند. احتمالاً در چنین شرایطی دیگر نتوان باتری را شارژ نمود.


مقالات مرتبط :


در این مجله پین‌ورک به موضوع خرابی باتری خودرو روش های تشخیص و حل این مشکل پرداخته‌ایم. استفاده از چنین باتری‌ای آسیب‌های جبران‌ناپذیری به موتور اتومبیل وارد می‌کند. درنهایت باید بدانید که در چنین شرایطی تنها راه‌حل درست، تعویض باتری اتومبیل با یک باتری جدید و سالم است. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد 🙂

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.