اگر تاکنون برای شستن ظروف از ماشین ظرفشویی استفاده کرده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که بعد از شستشو، قطرات آب و ذرات باقی مانده مواد غذایی به صورت لکه بر روی آنها نمایان می‌شود. این مساله یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که اکثر استفاده‌کنندگان ماشین ظرفشویی با آن مواجه می‌شوند و همواره به دنبال یک راهکار مناسب برای رفع آن هستند، اما آیا واقعاً راهکار مناسبی برای جلوگیری از ایجاد لکه بر روی ظروف وجود دارد؟
برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که استفاده از مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی بهترین و موثرترین روشی است که می‌توانید به کمک آن هر گونه لکه‌ای را از سطح ظروف آشپزخانه خود پاکسازی کنید.

جلا دهنده ماشین ظرفشویی  در مرحله‌ای که ظروف در حال خشک شدن هستند نقش بسیار تاثیرگذاری ایفا می‌کنند. این مایع با توجه به قدرت براق کنندگی فوق العاده و مواد تشکیل دهنده‌ای که دارد، باعث کشش سطحی آب شده و مانع از پخش شدن قطرات بر روی سطح می‌شوند.

به طور کلی استفاده از ماشین ظرفشویی بدون مایع جلادهنده، باعث می‌شود که ظروف آشپزخانه شما همواره کدر و لکه دار باشند. اگر می‌خواهید با سایر ویژگی‌ها و مزیت‌های استفاده از مایع براق کننده ماشین ظرفشویی آشنا شوید و بدانید که چگونه باید از آن استفاده کنید، کافیست به ما اعتماد کنید و تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی و مزایای آن

مایع جلادهنده یا مایع کمک آبکشی ماشین ظرفشویی حاوی موادی است که استفاده از آن میزان کشش سطحی آب را کاهش می‌دهد. کشش سطحی آب که در سطح خارجی قطرات وجود دارد باعث می‌شود که این قطرات شکل کروی به خود بگیرند و در سطح ظروف پخش نشوند.
هرچقدر که میزان کشش سطحی قطرات آب کمتر باشد، فرم دایره ای شکل آنها به شکل سطح تخت تبدیل می‌شود و هوای بیشتری با آنها در تماس خواهد بود که در نتیجه آن فرایند خشک شدن آب از سطح ظروف با سرعت بالاتری صورت گیرد.

با افزایش سرعت خشک شدن ظروف، مدت زمان باقی ماندن قطرات آب بر روی آنها کاهش یافته و لکه‌های کمتری در سطح ظرف‌ها ایجاد خواهد شد. مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی علاوه بر پاک کردن لکه‌ها، باعث براق شدن و درخشندگی هرچه بیشتر انواع ظروف می‌شود. به طور خلاصه، استفاده از جلادهنده ماشین ظرفشویی ۳ مزیت مهم دارد که عبارت اند از:

  • براق شدن انواع ظروف و به ویژه ظروف شیشه‌ای
  • افزایش سرعت و کیفیت خشک شدن ظروف
  • جلوگیری از ایجاد لکه و خط و خش در ظرف های شیشه ای

این مایع از قسمت خشک کن وارد مدار ماشین ظرفشویی شده و هر زمان که میزان آن به حد صفر رسید، چراغ مخصوصی که بر روی نمایشگر دستگاه تعبیه شده است، روشن شده و هشدار می‌دهد که باید محفظه مایع کمک آبکشی را پر کنید. در اکثر ماشین ظرفشویی‌ها این چراغ به شکل یک ستاره می‌باشد.

پیامدهای عدم استفاده از مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی 

اگر شما از مایع کمک آبکشی ماشین ظرفشویی استفاده نکنید، اتفاق فاجعه باری رخ نمی دهد، اما در بلند مدت به وضوح می توانید تاثیرات عدم استفاده از این مایع را در ظاهر و کیفیت شستشو ظروف مشاهده کنید.
تصور نکنید که عدم استفاده از این مایع، باعث می شود که فرایند آبکشی و خشک سازی ظروف در ماشین ظرفشویی تان با اختلال مواجه می شود. چرا که در هر صورت ظروف شما به وسیله سیستم گرمایشی دستگاه خشک خواهد شد، اما در این حال به دلیل حرکات بیش از حدی که قطرات آب در سطح ظروف خواهند داشت، میزان لکه‌ها افزایش می‌یابد.

لکه‌های ایجاد شده در این حالت، در ظروف شیشه ای و چینی بیش از سایر ظروف خواهد بود، به همین دلیل اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید که در ماشین ظرفشویی از مایع جلا دهنده استفاده کنید، برای شستن این ظروف و به منظور جلوگیری از خط و خش‌های دائمی در سطح آنها ناچار به خرید مایع جلادهنده می باشید.
بنابراین توصیه می کنیم که به هیچ عنوان ریسک نکنید و به ظروف گران قیمت خود به دلیل عدم استفاده از مایع کمک آبکشی ماشین ظرفشویی آسیب نزنید. با به کارگیری از مایع براق کننده می توانید از بهینه بودن فرآیند ظرفشویی و همچنین سلامت ظروف گرانبها و با ارزش خود اطمینان حاصل کنید، اما سوال مهمی که در اینجا مطرح می شود، این است که چگونه باید از مایع آبکشی ماشین ظرفشویی استفاده کنیم؟ ما به شما خواهیم گفت. کافیست در بخش بعدی همراه ما باشید.

نحوه استفاده از جلادهنده ماشین ظرفشویی

همانطور که در بخش‌های قبلی هم اشاره کردیم، هر زمان که محفظه مایع براق‌کننده ظرفشویی خالی باشد، نمایشگر دستگاه به شما هشدار می‌دهد که باید این محفظه را پر کنید، اما چگونه باید این کار را انجام دهید؟

  1. در ابتدا باید درپوش مایع جلادهنده را طبق علامت راهنمایی که بر روی دستگاه وجود دارد، باز کنید.
  2. بعد از باز کردن محفظه، مایع را درون محفظه بریزید.
    در اینجا باید دقت کنید که مقدار مایع جلادهنده بیشتر از حد استاندارد مشخص شده، ریخته نشود.
  3. در گام آخر درپوش را بسته و با خیال راحت دستگاه را برای ادامه فعالیت آماده کنید.

حتماً از خودتان می‌پرسید که آیا می توان به جای مایع‌های جلادهنده ای که در بازار وجود دارد، از جایگزین های خانگی دیگری استفاده کرد؟ این سوال معمولاً توسط اکثر مصرف‌کنندگان و خریداران ماشین ظرفشویی مطرح می شود.
چراکه ماشین ظرفشویی دستگاهی است که به صورت روزانه مورد استفاده قرار می گیرد و مصرف مواد جلادهنده در آن به شدت زیاد است و از نظر اقتصادی شاید برای خیلی از افراد خرید مایع آبکشی چندان مقرون به صرفه نباشد.
خوشبختانه شما می توانید از مواد دیگری به عنوان مایع جلادهنده برای خشک کردن و براق کردن ظروف خود استفاده کنید که در بخش‌های بعدی بیشتر با آنها آشنا خواهید شد.

جایگزین‌های مناسب برای مایع جلا دهنده ماشین ظرفشویی

مایع کمک آبکشی ظرفشویی ماده نسبتاً جدیدی بوده که اخیراً به یکی از نیازهای اصلی هر خانه‌ای تبدیل شده است و خانم‌های خانه دار علاقه زیادی به استفاده از آن دارند. اگر حتی یکبار از این مایع استفاده کنید، متوجه می شوید که در مرحله آبکشی، زمانی که آب داغ بر روی ظروف ریخته می شود، دیگر قطرات آب به صورت کروی بر روی ظروف باقی نمانده و بر روی آنها سر می خورد.

اکثر برندهایی که امروزه در زمینه تولید و عرضه جلا دهنده ها فعالیت می کنند، معمولاً در تولید آنها از مواد اولیه شیمیایی و مضر استفاده می‌کنند. تصور کنید که در زمان شستشو مقدار اندکی از این مواد مضر در سطح ظروف باقی بماند، چه اتفاقی می افتد؟ بدون شک در بدن شما فاجعه بدی رخ خواهد داد!

پس یکی از بهترین روش‌ها برای براق کردن ظروف ماشین ظرفشویی استفاده از موادی است که کمترین میزان ماده شیمیایی را داشته باشد. در اینجا چیزی بهتر از مواد دست ساز خانگی سراغ دارید؟ طبیعتاً در هیچ کجای دنیا نمی توانید محصولی را پیدا کنید که به اندازه محصولات خانگی سالم باشند. پس در اینجا هم ما می خواهیم به شما بهترین جایگزین خانگی برای مایع جلادهنده ظرفشویی را معرفی کنیم.

۱٫ استفاده از سرکه سفید؛

خیلی ها توصیه می کنند که سرکه سفید یکی از جایگزین های مناسب برای مایع براق کننده ماشین ظرفشویی محسوب می شود.  این توصیه تا حدی درست است. چرا که سرکه سفید قدرت براق کنندگی فوق العاده بالایی دارد، اما خاصیت اسیدی آن باعث می شود که ظروفتان بعد از مدت طولانی دچار فرسودگی شوند و یا اینکه به ماشین ظرفشویی آسیب برسد.

بنابراین، اگر بعد از چندبار شستن ظروف در ماشین ظرفشویی، هیچگونه لکه و یا خشی را در آن مشاهده نکردید، اصلاً لزومی ندارد که خود را درگیر خرید مایع جلادهنده کنید. با این کار هم هزینه خرید مایع براق کننده کاهش می یابد و هم اینکه هیچ گونه مواد شیمیایی به بدنتان و یا محیط زیست وارد نمی شود.

البته ناگفته نماند که این موضوع کاملاً به ترکیبات معدنی آب منطقه محل زندگی و سلیقه شما بستگی دارد. حال اگر آب منطقه شما به گونه ایست که در ظروف لکه باقی می گذارد و نمی خواهید خود را در معرض آسیب مواد شیمیایی مایع جلادهنده قرار دهید، سرکه سفید بهترین گزینه برای شما خواهد بود، چرا که هم ارزان تر از مایع کمک آبکشی است و هم استفاده از آن خطری بدن شما و محیط زیست را تهدید نمی کند.

۲٫ سایر جایگزین‌های مایع آبکشی ماشین ظرفشویی؛

سرکه و مایع جلادهنده تنها موادی نیستند که می‌توانید از آنها برای خشک کردن و از بین بردن لکه‌های ظرف‌ها استفاده کنید، بلکه به غیر از اینها، مواد و روش‌های گوناگونی وجود دارد که می تواند به شما برای داشتن ظروفی تمیز و درخشان کمک کند؛ که برخی از آنها عبارت اند از:

  •   از ماده نرم کننده آب استفاده کنید.
  •   میزان مصرف مایع جلادهنده را تا حد امکان کاهش دهید.
  •   طریقه قرار دادن و برداشتن ظروف در ماشین ظرفشویی نیز تاثیر بسیار زیادی در خشک شدن و از بین رفتن لکه های آنها دارد. تا حد امکان ظرف‌ها را با فاصله قرار دهید. کاسه ها و ظروف گود را به گونه‌ای قرار دهید که آب در آنها جمع نشود.

در زمان خالی کردن ظروف، اول از همه ظرف های قفسه پایین را خالی کنید؛ در غیر اینصورت اگر آب در ظروف قفسه بالایی باقی مانده باشد، در زمان تخلیه بر روی ظروف پایینی ریخته می‌شود.

حال که با ویژگی‌های مایع جلادهنده و جایگزین‌های آن آشنا شدید، این به سلیقه خودتان بستگی دارد که می‌خواهید از کدام یک از آنها در ماشین ظرفشویی خود استفاده کنید. اگر با توجه به موارد گفته شده باز هم انتخابتان مایع جلادهنده است، لازم است در زمان خرید آن به یک سری نکات توجه داشته باشید.

توصیه‌های مهم قبل از خرید مایع جلادهنده

توجه به نکات و توصیه‌های قبل از خرید مایع جلادهنده باعث می‌شود که کیفیت انتخاب شما تا حد قابل توجهی بالاتر برود. از این رو اگر می‌خواهید بهترین و باکیفیت‌ترین مایع کمک آبکشی را داشته باشید، کافیست در زمان خرید به نکات زیر توجه کنید:

  1. اول از همه باید به غلظت این مایع توجه کنید. هرچقدر که غلظت آن بیشتر باشد، از بین رفتن آن سخت‌تر خواهد بود و احتمال باقی ماندن آن در سطح ظروف افزایش می‌یابد. از این رو به هیچ عنوان مایعی که غلظت بالا دارد، خریداری نکنید.
  2. یکی دیگر از نکات مهم در زمان خرید جلادهنده ماشین ظرفشویی برند آن است. طبیعتاً برندهای معتبرتر، محصولاتی با کیفیت بالاتر به بازار عرضه می‌کنند.
  3. تاریخ انقضا محصول نیز از جمله موارد مهمی است که باید به آن دقت کنید. معمولاً مایع جلادهنده حداکثر ۲ سال تاریخ مصرف دارد و بعد از گذشت این مدت ممکن است به ظروفتان آسیب برساند.

استفاده همزمان از قرص ظرفشویی و مایع جلادهنده!!

در حال حاضر برخی از شرکت‌ها اقدام به تولید انواع گوناگونی از قرص ظرفشویی کرده‌اند که در آنها مقداری مایع جلادهنده هم وجود دارد. اگرچه استفاده از این قرص‌ها برای مصارف روزانه یک راهکار بسیار مناسب به شمار می رود، اما تاثیر آن در تمیز کردن ظروف به هیچ عنوان به اندازه ریختن مستقیم مایع درون محفظه مخصوص آن نخواهد بود.

بسیاری از مصرف کنندگان طبق تجربه ای که دارند، معتقدند که قرص های ماشین ظرفشویی موجود در بازار کیفیت شستشوی مطلوبی ندارند و با وجود آنها هم باید از مایع جلادهنده استفاده کنند و هم نمک ماشین ظرفشویی، اما باید بگوییم که به هیچ عنوان مایع جلادهنده و قرص ظرفشویی را به طور همزمان استفاده نکنید، چراکه در صورت استفاده از قرص ظرفشویی معمولاً نیازی به مصرف مایع آبکشی نیست.
حال اگر به هر دلیلی متوجه شدید که قرص مورد نظر کیفیت خوبی ندارد به جای استفاده همزمان با مایع جلادهنده، سعی کنید که نوع آن را تغییر داده و گزینه‌های باکیفیت‌تری را خریداری کنید.

بسیاری از استفاده کنندگان ماشین ظرفشویی همواره شکایت دارند که ظروف پلاستیکی بعد از فرایند خشک کردن همچنان خیس باقی می‌ماند و هر کاری که میکنند، نمی‌توانند این مشکل را برطرف کنند و برایشان این سوال مطرح است که آیا مایع براق‌کننده ماشین ظرفشویی در خشک کردن و تمیزی ظروف پلاستیکی هم تاثیر دارد؟

ظروف پلاستیکی به دلیل خاصیت آب گریزی که دارند، آب کمتری جذب کرده و در مقایسه با ظروف شیشه‌ای به مدت زمان بیشتری برای خشک شدن آنها زمان نیاز است. این مشکل ممکن است که با استفاده از بهترین مایع کمک آبکشی هم برطرف نشود.
بنابراین اگر در صورت استفاده از مایع جلادهنده باز هم  دیدید که ظروف پلاستیکی خیس هستند، نگران نباشید. این یک امر کاملاً رایج بوده و آسیبی به ظروفتان وارد نمی شود.

 درخشندگی فوق العاده ظروف ماشین ظرفشویی به کمک پین ورک؛

در این مقاله متوجه شدید که یکی از دلایل خشک نشدن ظروف داخل ماشین ظرفشویی، عدم استفاده از مایع جلادهنده است. در صورتی‌که درون این محفظه مایع آبکشی وجود نداشته باشد، ظروف شما در فرایند خشک سازی ماشین ظرفشویی به خوبی خشک نمی‌شود.
علاوه بر این، تنظیم نبودن درپوش توزیع‌کننده یکی دیگر از دلایلی است که می‌تواند مانع از خشک شدن ظروف شود. در چنین مواقعی تنها یک متخصص حرفه‌ای می‌تواند در عیب‌یابی و برطرف کردن مشکل دستگاه به شما کمک کند.

ما در مجموعه پین ورک، آماده هستیم تا بهترین تعمیرکاران انواع برندهای ماشین ظرفشویی را به شما معرفی کنیم. کافیست همین حالا با شماره ۷۷۰۰۷۷۰_۰۲۱ تماس بگیرید تا بلافاصله بهترین متخصصان تعمیر ماشین ظرفشویی به محل مورد نظر شما اعزام شوند.

 

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش و.محمدی

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.