02187700770
02165979900

ویروس همه‌گیر کرونا؛ مبحث داغ این روزها که مردم کشورهای زیادی را مشغول به خود کرده است. در زمان نگارش این مطلب، بیش از ۸۰ هزار نفر در سراسر دنیا ویروس کرونا گرفته‌اند و بیش از ۲۹۰۰ نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند. در این بین که متاسفانه این ویروس در کشور ما هم فراگیر شده، عده‌ای خود را در خانه قرنطینه کرده‌اند اما این قرنطینه کردن به این معنی نیست که باید دست از کار خود بکشند! بسیاری که کارشان به صورت آنلاین هم می‌تواند انجام شوند، سراغ دورکاری رفته‌اند و حتی بسیاری شرکت‌ها هم کارمندان خود را تشویق کرده‌اند تا کارها را در منزل پیگیری کنند. در این پست قصد داریم چند نکته برای دورکاری در منزل را بگوییم تا بهتر بتوانید وقت و کارهای خود را مدیریت کنید و همزمان، از ویروس کرونا هم در امان بمانید.

 

آیا می‌دانید برای از بین بردن هر لکه از روی فرش باید از یک ماده مخصوص استفاده کنید تا بافت فرش از بین نرود و بعد از شستشو مثل روز باقی بماند. کار از بین بردن لکه‌های فرشت رو به پین‌ورک بسپار. کافیه اینجا کلیک کنی!

 

۱- کار در ساعات همیشگی

یک نکته که در دورکاری در منزل وجود دارد، این است که شما یک فریلنسر نشده‌اید! فریلنسرها معمولا باید زمان‌بندی اختصاصی برای خود مشخص کنند تا به پروژه‌های خود برسند اما اگر شما و شرکتی که در آن کار می‌کنید، کار در منزل را برای برهه زمانی کنونی در نظر گرفته‌اید، بهتر است در همان ساعاتی که هر روز سر کار بودید، در خانه هم کار کنید. برای لطمه نخوردن به کارهایتان، توصیه می‌کنیم از همان ساعتی که همیشه به سر کار می‌رفتید، بیدار شوید و شروع، و تا ساعتی که معمولا از دفتر کار خود خارج می‌شدید، کار کنید.

۲- در ساعات کاری آنلاین و گوش به‌زنگ باشید

در طول ساعات کاری خود باید سعی کنید همیشه برای صحبت با همکاران یا مشتریان خود، آماده باشید. اگرچه دیگر خبری از جلسه‌های حضوری نیست اما شاید لازم باشد جلسه‌ای با همکاران خود در اسکایپ داشته باشید! یا اینکه لازم باشد تلفن مشتریان خود را جواب دهید. چون در منزل کار می‌کنید، به این معنی نیست که قرار است در ساعات کاری به مسائل دیگر مشغول باشید؛ بلکه در عوض باید گوش به‌زنگ باشید تا از چیزی عقب نیفتید.

۳- اگر لازم است، محیط کار در منزل خود را بهینه کنید!

اگر شما هم یک بار کار از منزل را امتحان کرده باشید، حتما برایتان پیش آمده که روزهایی اصلا حوصله کار کردن ندارید. یا در محیط منزل آنقدر حواس‌پرتی برای شما وجود دارد که نمی‌توانید روی وظایف کاری خود تمرکز کنید. در همین راستا، پیشنهاد می‌کنیم یک جور میز کار برای خودتان در منزل بسازید که از هرگونه حواس‌پرتی به دور باشد. حتی اگر لازم است میزتان را جابه‌جا کنید، از این کار دریغ نکنید؛ نباید اجازه دهید موارد کم اهمیت، جلوی تمرکز شما را بگیرد.

۴- پلی‌لیست بهره‌وری خود را پیدا کنید!

کار کردن در محیطی ساکت می‌تواند خسته کننده باشد؛ مخصوصا اگر در پیژامه خود نشسته باشید! برای همین توصیه می‌کنیم یک پلی‌لیست از آهنگ‌هایی که می‌توانند به بالارفتن بهره‌وری شما کمک کنند انتخاب کنید و در طول کار، پخش کنید. قطعا هرکس سلیقه مخصوص به خودش را دارد اما اگر از من می‌پرسید، سراغ موسیقی‌های بی‌کلام بروید (اگر هانس زیمر هم باشد که دیگر چه بهتر).

۵- از قصد با همکاران خود مکالمه داشته باشد

اگر ارتباط خود را به کل با همکاران قطع کنید و با آن‌ها صحبت نکنید، احتمالا در حین کار کردن هم تمرکز خود را از دست می‌دهید. سعی کنید یک گروه با همکاران خود بسازید و آن‌جا با یکدیگر مکالمه کنید و حتی در مورد کار هم صحبت کنید. این موضوع باعث می‌شود تمرکز بیشتری روی کارهای خود داشته باشید.

۶- برنامه‌ریزی برای کارهای روزمره خود را فراموش نکنید

با برنامه‌ریزی و مشخص کردن ساعت به ساعت برای انجام هر کدام از وظایف‌تان، بهتر می‌توانید سراغ آن‌ها بروید. برای این کار می‌توانید از اپلیکیشن‌های ToDo List استفاده کنید. یک اپلیکیشن رایگان در این زمینه، Google Task است که هم برای اندروید و هم iOS قابل دانلود است. اپلیکیشن‌های پولی با امکانات بیشتر هم برای اینکار وجود دارند. اگر هم می‌خواهید سنتی عمل کنید، می‌توانید از کاغذ‌های استیکر استفاده کنید تا لیست وظایف روزانه را یادداشت و سپس سراغ آن‌ها بروید.

۷- وقت‌های استراحت هم برای خود در نظر بگیرید

وقتی حضور فیزیکی همکارانتان نباشد، شما هم راحت‌تر می‌توانید برای مدت طولانی روی صندلی خود بنشینید که این مورد اصلا برای سلامتی شما خوب نیست! بنابراین بهتر است هر چند دقیقه به خود و بدنتان استراحت بدهید. برای این کار می‌توانید چند دقیقه در خانه راه بروید، برای خودتان قهوه یا چای درست کنید و سپس به کار باز گردید. شاید بتوان گفت یک مزیت کار کردن در خانه این است که وقت‌های استراحت جذاب‌تری می‌توان داشت.

۸- در نهایت؛ با پیژامه کار نکنید!

این مورد آخر شاید کمی خنده‌دار به نظر برسد اما واقعیت این است که کار کردن با پیژامه می‌تواند روی بهره‌وری شما تاثیر منفی بگذارد. اگر لباس‌های رسمی‌تری بپوشید، درواقع به ذهن خود این سیگنال را می‌دهید که «حالا وقت کار کردن است». البته منظور این نیست که با کت و شلوار پشت کامپیوتر بشینید اما همین که لباس کار کردن شما با لباسی که از خواب بیدار می‌شوید فرق داشته باشد، خودش کمک شایانی است به این که حسابی روی کارهای خود تمرکز کنید.

 

در مورد کروناویروس جدید انتقال فرد به فرد بیشتر از طریق تماس نزدیک و از طریق قطرات تنفسی منتقل می‌شود. پس در جمع‌های عمومی خارج از بیمارستان  شایع‌ترین روش انتقال کروناویروس قطرات تولید شده از عطسه و سرفه و نشستن یا دست کشیدن روی آن سطوح و سپس مالیدن همان دست‌های آلوده به دهان، بینی و چشم‌هاست. پس ضد‌عفونی کردن سطوح یکی از موثرترین راه‌ها برای پیشگیری از مبتلا شدن به کرونا ویروس است.

ضدعفونی کردن و تمیز کردن محیط کار و منزل باعث می‌شود هم خودمان و هم اطرافیان سلامت بمانیم و از ابتلا به بیماری‌های مختلف در امان باشیم. ویروس کرونا بسیار مقاوم است و تا چند ساعت روی سطوح، زنده می‌ماند. در واقع این ویروس روی سطوحی که با دست‌های آلوده و عطسه و سرفه در ارتباط است، طول عمر بیشتری دارد تا اینکه به صورت معلق در هوا پخش باشد. پس یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن این ویروس، ضدعفونی کردن و شستشوی محیط و وسائلی به طور مداوم با آن در ارتباط هستید. در صورتی که در فروشگاه، مغازه کار می‌کنید، در یک اداره کارمند هستید یا به عنوان راننده تاکسی مشغول به کار هستید و در کل شغلی دارید که مرتب با وسائل و سطوحی که دست زیاد به آن می‌خورد کار می‌کنید، باید به طور مرتب آن‌ها را ضدعفونی کنید.

در منزل سطوحی مثل دستگیره‌های در، کانتر آشپزخانه، داخل و خارج ماکروفر، داخل ماشین لباسشویی،سینک دستشویی و حمام، کلیدپریزها، دکمه‌های آسانسور و مواردی از این دست باید ضدعفونی و به طور کامل تمیز شود. با رعایت بهداشت فردی و اجتماعی می‌توانید از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری نمایید.

در محل کار و اداره نیز وسائلی مثل صفحه نمایش و صفحه کلید لپ تاپ، تبلت، تلفت همراه، دستگاه پرینتر و اسکنر و … این وسائل به دلیل اینکه پس از کار کردن صفحه نمایش گرم می‌شود، محل مناسبی برای باکتری‌ها می‌شود، پس باید به طور روزانه ضدعفونی و تمیز شود. در محل کار پرسنل بهتر است از دستمال‌های دارای ماده ضد باکتری برای تمیز کردن وسائل استفاده کنند تا بیماری از یک فرد به فرد دیگر انتقال پیدا نکند.

سطح روی میزها باید به طور مداوم تمیز و ضد عفونی شود و بدون پاک کردن با دستمال، در مجاورت نور خورشید خشک شود. تمیز و ضدعفونی کردن سرویس بهداشتی از موارد بسیار مهم می‌باشد، چرا که به دلیل محیط مرطوب، زمینه ساز رشد ویروس می‌شود. حتما در محل کار از کیسه سطل زباله استفاده کنید و به طور منظم روزانه باید عوض شود.

به تمیز بودن و شستشو و عوض کردن ملحفه، روتختی، روبالشتی‌ها دقت کنید.

در صورت ابتلا به آلرژی و آسم با مواد شوینده، یا اگر کودک خردسال دارید یا افراد سالمند، توصیه می‌شود از متخصصین نظافت برای تمیز کردن و ضد عفونی محیط استفاده کنید. مخلوط کردن مواد شیمیایی مختلف با ترکیب اسید و باز می‌تواند منجر به تولید گاز‌های خطرناک و مرگبار می‌شود.
نکات لازمی که حین کار کردن با موا شوینده باید بدانید این است که حتما از ماسک، دستکش، کلاه برای پوشاندن موها استفاده نمایید و بهتر است هنگام استفاده از مواد شوینده برای جلوگیری از آسیب و خطر، در و پنجره‌ها را باز بگذارید.

نکته : شرکت‌های چینی برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا به کارمندان خود اجازه دورکاری تا دو هفته را داده‌اند و کارمندان کارهای خود را در خانه انجام می‌دهند. سفرهای کاری از چین به کشورهای دیگر و بالعکس به تعویض افتاد.

محلول ضدعفونی کننده محیط

جهت ضدعفونی کردن محیط از محلول کلر ۱% برای ضدعفونی کردن سطوح استفاده کنید. برای تهیه این محلول یک پیمانه وایتکس یا آب واژل را داخل یک بطری یا ظرف بریزید. سپس ۵ فنجان آب سرد به ظرف اضافه کنید. توجه کنید که حتما از آب سرد استفاده کنید. چون اثر کلر در آب گرم از بین می‌رود. برای استفاده از این محلول ابتدا گرد و غبار سطوح را با استفاده از یک دستمال خشک پاک کنید سپس از این محلول برای ضدعفونی کردن سطوح استفاده کنید. پس از تمیز کردن هر سطح، دستمال را به طور جداگانه با آب و وایتکس بشویید و دوباره این کار را برای سطوح دیگر تکرار کنید. توجه کنید که پس از ضدعفونی کردن، سطح مورد نظر را با دستمال دیگری خشک نکنید و صبر کنید تا سطح خود به خود خشک شود. این کار به جلوگیری از اپیدمی شدن ویروس‌های آنفولانزا و کرونا کمک می‌کند. همچنین بهتر است وسایل شخصی خود را روزی یک بار با استفاده از ضدعفونی کننده‌های عادی با حداقل ۶۰ درصد الکل ضدعفونی کنید.

 

روش‌های ضد عفونی کردن محیط کار و منزل:

۱٫باز گذاشتن درب‌ها و پنجره‌ها : فضای بسته باعث تکثیر ویروس و میکروب‌ها و باعث افزایش آلودگی محیط می‌شود. باز گذاشتن درها و پنجره‌ها باعث از بین رفتن میکروب‌ها و ورود هوای تازه و تمیز می‌شود و ضد عفونی محیط می‌شود.

۲٫دود کردن اسفند در محیط : اسفند یکی از گیاهان آنتی باکتریال و تصفیه کننده هوای محیط که خاصیت ضدعفونی کننده محیط را دارا می‌باشد. به جز اسفند، مریم گلی، عنبر نسارا، اکالیپتوس و بابونه نیز این خاصیت را دارا می‌باشد. دود کردن اسفند همراه کندر مانع از انتقال ویروس و موجب تسکین اعصاب می‌شود و بسیار آرامش‌بخش است.

۳٫ضد عفونی کردن با استفاده از مواد شوینده آنتی باکتریال : لوازم پرکاربرد که بین افراد به صورت مشترک در خانه و محیط کار‍ استفاده می‌شود مثل ریموت کنترل لوازم الکترونیکی، تلفن رومیزی، دستگیره‌ها، کلیدپریز، نرده پله‌ها، شیرآب حتما باید با استفاده از مواد شوینده ضد عفونی شود تا ویروس از فردی به فرد دیگر منتقل نشود.

۴٫ضد عفونی کردن اسفنج‌های شستشو : اسفنج‌ها و اسکاج‌های ظرفشویی از لوازمی هستند که شاید فکر کنید که نیازی به میکروب زدایی و ضد عفونی کردن آن‌ها ندارید، اما وقتی ویروس وارد فضا می‌شود به هیچ کجا رحم نمی‌کند و تمام محیط را دربرمی‌گیرد، بخصوص اینکه محیط ظرفشویی محیطی مرطوب و محل مناسبی برای رشد ویروس و باکتری است، در نتیجه ضدعفونی کردن وسائل شوینده نیز ضروری است.

۵٫ضدعفونی کردن وسائل شخصی : رعایت نظافت شخصی مثل نظافت و ضدعفونی کردن دسته کلید، تلفن همراه، کیبورد و صفحه‌ی لپ تاپ، شستشوی ملحفه، روتختی و روبالشتی بسیار در کنترل انتقال ویروس موثر می‌باشد. حتما به این نکته توجه کنید که اگر فردی در خانواده دوره بیماری ویروسی خود را طر کرد، تمام ملحفه و لباس‌هایش ضدعفونی و تمیز شود.

۶٫ضدعفونی سرویس بهداشتی و حمام : این محیط‌ها بسیار زود به زود کثیف می‌شوند و محل بسیار مناسبی برای رشد و تکثیر میکروب‌ها و ویروس‌ها می‌باشند و حتما باید برای میکروب‌زدایی آن‌ها هر هفته اقدام نمایید. برای از بین بردن باکتری‌ها باید به تمام نقاط از جمله لگن توالت فرنگی، شیرآلات و دستگیره‌ها، کاشی‌ها، سینک دستشویی، پرده و فن حمام و حتی شستشوی حوله‌ها در این مکان‌ها دقت کرد.

۷٫ضدعفونی کردن اسباب بازی بچه‌ها : در صورتی که ماشین لباسشویی شما امکان شستن اسباب بازی را دارد، هر چند وقت یکبار تمام لوازم بازی کودک را در لباسشویی قرار دهید. در صورتی که ماشین لباسشویی شما چنین ویژگی‌ای را ندارد کافی است با استفاده از آب داغ و مواد شوینده شستن اسباب بازی‌های کودکتان انجام دهید.

نقاطی که در اداره همواره کثیف می‌مانند.

آیا تا به حال به این مکان‌ها دقت کرده‌اید؟ این نقاط در محیط کار بیشتر از سایر نقاط به نظافت و توجه احتیاج دارند تا از ویروس‌ها و بیماری‌های مختلف در امان بمانید.

  • پشت دستگاه‌های کپی و پرینتر و لوازم اداره
  • میزهای اداره و سیستم‌های روی میز
  • پره‌های تهویه سقفی
  • دریچه‌های سیستم گرمایشی و سرمایشی
  • وسائل روشنایی
  • دیوارها و قاب عکس‌ها
  • پله‌ها و نرده‌های راهرو
  • کلید پریزها و دستگیره‌ها
  • آشپزخانه اداره بخصوص ماکروویو
  • لوازم اداری مانند صندلی‌ها و مبل‌های اداره و پارتیشن‌ها

اهمیت نظافت اداره چیست؟

محل کار فضایی است که حدود

رضایت کارمندان از محیط کار باعث می‌شود که بازده و سودآوری شرکت افزایش یابد و کارمندان در محیط کاری خود احساس خوبی داشته باشند.

با شروع یک روز کاری پشت میز کار خود می‌نشینید، جایی که یک‌سوم زندگی خود را آنجا سپری می‌کنید. برای بهره‌گیری از نور خورشید پرده‌ها را کنار زده و برای اینکه بتوانید از هوای مطبوع بیرون استفاده کنید پنجره‌ها را باز می‌کنید. زمانی که به کار مشغول می‌شوید ساعت‌ها با صفحه‌کلید مطالبی را تایپ می‌کنید، به تلفن پاسخ می‌دهید و سپس زمان نهار غذای خود را به آشپزخانه برده تا آن را با ماکروویو گرم‌کنید. این سناریو هر روز تکرار می‌شود تا زمانی که یک روز احساس می‌کنید بیمار شده‌اید و نمی‌توانید کارهای خود را انجام دهید. این اتفاق یک اخطار است که به شما می‌گوید، همان‌طوری که به انجام کارهای روزانه در محل کار پایبندید باید نسبت به نظافت اداره و تمیزکاری محیط کار خود نیز احساس مسئولیت کنید.

ازآنجایی‌که در فصل بهار، خورشید پرنورتر و طولانی‌تر می‌تابد بنابراین گردوغبار روی پنجره و میز کار در اداره بیشتر دیده می‌شود، بنابراین وقت آن رسیده که کارگر نظافتچی، گردوغبار را از روی میز و سایر نقاط اداره پاک کند. اگرچه ممکن است این گردوخاک توسط افرادی که روزانه در اداره کار می‌کنند دیده نشود اما برای مهمانان و مشتریان اداره کاملاً مشهود است و ممکن است احساس بدی را در آن‌ها ایجاد کند.
نظافت راه‌پله، نظافت محل انتظار مشتری و نظافت تمامی اتاق‌های اداره از وظایفی است که به عهده کارگر نظافتچی قرار داده‌شده است. در اداره نقاطی وجود دارد که زمان تمیزکاری اغلب نادیده گرفته می‌شوند مثل دسته ماکروویو، دستگیره‌های درب سرویس‌های بهداشتی و نقاط خاص دیگر مثل پشت پرینترها، بنابراین زمان تمیز کردن محیط کار، مکان را خوب وارسی کنید. برای تمیز کردن اداره می‌توانید با یک شرکت‌ خدمات نظافت آنلاین نیز تماس بگیرید و نظافت اداره خود را به آن‌ها بسپارید. وقتی‌که به سایت این شرکت‌ها مراجعه کنید این امکان برایتان فراهم است که وارد بخش رزرو آنلاین نظافتچی شده و کارگر نظافتچی را خودتان انتخاب کنید.

 

راهکارهای ضدعفونی و تمیز کردن وسائل محل کار و منزل

رضایت  از محیط کار:

وقتی‌که وارد اتاقی می‌شوید که بوی تمیزی می‌دهد احساس خوبی پیدا می‌کنید که این مسئله انرژی و میزان رضایت شما را افزایش می‌دهد. محیط کار کثیف روحیه کارمندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تمیز بودن محل کار احساس رضایت بیشتری را در کارمندان ایجاد می‌کند.

بهبود بهره روی:

انباشته شدن گردوغبار و میکروب‌ها بر تنفس و سطح انرژی کارمندان تأثیر می‌گذارد و منجر به سردرد و بیماری‌های پوستی در کارمندان خواهد شد. بنابراین محیط کثیف اداره آسیب‌هایی را به همراه خواهد داشت که ممکن است متوجه آن نباشید. اگرچه ممکن است نشانه‌های بیماری در کارمندان واضح نباشد اما اثرات آلودگی، انگیزه آن‌ها را برای کار کردن از بین برده و بهره‌وری آن‌ها را کاهش می‌دهد. بنابراین نظافت اداره تأثیر مثبتی بر سلامت کلی کارمندان می‌گذارد.

بیماری کارمندان بهره‌وری آن­ها را تا ۵۴ درصد کاهش می‌دهد. با رعایت نکات بهداشتی و نظافت اداره، سلامتی کارمندان حفظ خواهد شد.

به خطر افتادن شرکت ازنظر ظاهر:

فقط کارمندان با فضای اداره در ارتباط نیستند بلکه تأمین‌کنندگان، مشتریان و شرکای تجاری نیز با اداره ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین برای تمیز بودن اداره بهتر است نظافت راه‌پله، درب ورودی، و سرویس‌های بهداشتی با دقت بیشتری انجام شود تا افرادی که از بیرون وارد محیط اداره می‌شوند از تمیز بودن محیط لذت ببرند.

حفظ دارائی در درازمدت:

اگر برنامه منظمی برای تمیز کردن تجهیزات اداره داشته باشید می‌توانید به‌طور مؤثرتر و کارآمدتر از آن‌ها در درازمدت استفاده کنید. با رزرو آنلاین نظافتچی هرچه زودتر برای نظافت اداره دست‌به‌کار شوید.

چند گام تا تمیز کردن فضای کثیف اداره

زمانی که به آلودگی مکان عمومی توجه می‌کنیم، لکه‌دار بودن صندلی توالت و سیاه بودن دستگیره در تاکسی، از مواردی است که به ذهن ما می‌رسد اما کثیف بودن شیر آب و دستگیره‌های ماکرویو در محل کار، به‌ندرت به ذهنمان خواهد رسید. تحقیقات نشان داده است که این نقاط ناقل بسیاری از بیماری‌ها می‌باشند. مطالعاتی که بروی ۳۰۰۰ کارمند در شرکت‌های مختلف صورت گرفته است دریافته‌اند که نقاطی در ادارات وجود دارد که بیشترین آلودگی را داشته و میزان آدنوزین تری فسفات(مولکول موجود در اغلب موجودات زنده مثل باکتری‌ها است) در آن‌ها بالاتر از ۳۰۰ می‌باشد. حضور آدنوزین تری فسفات بالای ۳۰۰ در سطوح اداری به معنای میزان بالایی از آلودگی در این مکان می‌باشد که خطر انتقال بیماری را افزایش می‌دهد. بنابراین بهترین راه برای کاهش آلودگی محیط کار چیست؟

۱٫ شستشوی مرتب دست ها: شستن دست‌ها یک روش ساده برای حذف گردوخاک و سایر آلودگی‌ها است. بنابراین با شستن دست‌ها می‌توانید زنجیره انتقال

آلودگی را بشکنید. عدم شستن دست‌ها موجب انتقال آلودگی‌ها به نقاط دیگر در اداره خواهد شد. شستن دست‌ها در زمان‌های خاص بسیار حائز اهمیت است،

به‌طور مثال بعد از ورود به محل کار، قبل از غذا، بعد از توالت، و بعد از جلسه‌ای که در آن با چندین نفر دست داده‌اید، بهتر است دست‌های خود را بشویید.

۲٫ بهداشتی کردن محیط کار: چاپگر و رایانه، ستون فقرات اداره محسوب می‌شوند بنابراین بهتر است به‌طور منظم تمیز شوند. مطالعات نشان می‌دهد که صفحه

مانیتور در یک اداره از توالت کثیف‌تر است. نظافت اداره با مواد ضدعفونی‌کننده، راه دیگری برای شکستن زنجیره انتقال آلودگی است. بنابراین برای تمیز ماندن محیط کار باید با اسپری یا ژل‌های ضدعفونی‌کننده مانیتور، موس، صفحه‌کلید و گوشی تلفن را به‌طور مرتب ضدعفونی کنید. شاید دو بار در روز کافی باشد.

۳٫ ضدعفونی کردن مکان‌های مشترک مورداستفاده کارمندان: وجود یک ژل یا دستمال ضدعفونی‌کننده در گوشه میز نهارخوری اداره می‌تواند در تمیز

نگه‌داشتن محیط کار بسیار کمک‌کننده باشد.

۴٫ تعیین کردن مأمور بهداشت: درخواست همکار یا سرپرست برای یک برنامه نظافت منظم اگرچه ممکن است بیش‌ازحد نظامی به نظر برسد اما در بلندمدت مفید خواهد بود. یک برنامه منظم نظافت، عادت‌های بهداشتی کارمندان را اصلاح می‌کند. بنابراین تمیز کردن صفحه‌کلید توسط کارمندان قبل از شروع کار و بعد از اتمام کار، کار کارگر نظافتچی را کمتر می‌کند لذا برای اطمینان از اجرای این برنامه منظم باید شخصی مسئولیت بازرسی را به عهده گیرد.

مطالعات نشان می‌دهد که صفحه مانیتور در یک اداره از توالت کثیف‌تر است. نظافت اداره با مواد ضدعفونی‌کننده، راه دیگری برای شکستن زنجیره انتقال آلودگی است.

۵٫ خوردن غذا دور از میز کار: غذا خوردن بروی میزی غیر از میز کار می‌تواند میکروب‌های موجود در شکاف صفحه‌کلید را کاهش دهد. اگر نمی‌توانید جای دیگری غذا

بخورید بهتر است بعد از خوردن غذا، میز کار خود را با دستمال ضدعفونی‌کننده پاک‌کنید. از طرفی وجود باقی مانده غذا بروی میز کار ظاهر ناخوشایندی ایجاد می‌کند.

بعد از خوردن غذا ظروف غذا را به آشپزخانه انتقال دهید. رعایت این نکات در تمیز ماندن محیط کار بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

۶٫ اگر بیمار هستید به محل کار نروید: گلودرد از اولین نشانه‌های سرماخوردگی می‌باشد بنابراین بهتر است با مشاهده این نشانه‌ها به محل کار نروید تا از انتقال

بیماری به سایر همکارانتان جلوگیری کنید.

مرتب بودن برخی از اقلام مورداستفاده در اداره از دیگر نکاتی است که در نظافت اداره تأثیرگذار می‌باشد، چراکه باوجود نظم، محیط تمیزتری خواهیم داشت:

. کاغذها: نامرتب بودن کاغذهای روی میز بسیار زننده خواهد بود بنابراین بهتر است این اسناد را دسته‌بندی کنید و طبق فهرست در طبقه‌های مخصوص قرار دهید.

. قلم ها: ممکن است در جاقلمی ۱۵ نوع قلم وجود داشته باشد که فقط سه تا از آن‌ها جوهردارند. پس قلم‌های اضافی را دور بریزید.

. گیره کاغذ: به میزان استفاده روزانه، گیره کاغذ روی میز بگذارید و مازاد آن را در کشو قرار دهید تا نظم میز کار شما به هم نریزد.

. لباس ها: بهتر است لباس‌های اضافه‌ای که در محیط کار نگهداری می‌کنید آخر هفته‌ها به خانه ببرید و آن‌ها را بشویید.

. کارت هدیه و بسته‌های تبلیغاتی: بهتر است کشوی میز خود را از کارت‌های هدیه و تبلیغاتی خالی کنید. زمان نظافت کارگر نظافتچی مجبور است ساعت‌ها وقت خود را صرف مرتب کردن این کارت‌ها کند.

. تجهیزات اداری: نیازی ندارید که در اداره برگه یادداشت‌هایی با چندین رنگ داشته باشید، همچنین وجود چندین پاک‌کن و قلم در اداره نیاز نمی‌باشد. گروه خدمات

نظافت آنلاین هنگام مراجعه به اداره، زمان محدودی را برای تمیز کردن اداره در اختیاردارند بنابراین نظم شخصی هر کارمند در زمان نظافت اداره می‌تواند نقطه قوتی باشد.
با توجه به رفت‌وآمدی که در اداره انجام می‌شود، محیط کار زود آلوده‌شده و نیاز به نظافت دارد. وجود برنامه منظم نظافت در محیط، کار میزان انتشار میکروب‌ها را در اداره کاهش می‌دهد. ضدعفونی کردن میز کار، تلفن، صفحه‌کلید و سایر نقاطی که با دستان در تماس است، نظافت محیط را حفظ می‌کند. بهداشت و نظافت اداره بر روحیه کارمندان تأثیر داشته و محیط کار تمیز در آن‌ها انگیزه ایجاد می‌کند. برخی از نقاط مثل دریچه‌ها، دیوارها، زیر ماکروویو و پشت پرینترها بیشتر کثیف می‌شوند اما اغلب زمان نظافت نادیده گرفته می شوند، بنابراین کارگر نظافتچی باید نقاط کثیف اداره را شناسایی کرده و آن‌ها را تمیز کند.

این روزها با شیوع آنفلوآنزای نوع A (آنفلوآنزای خوکی)، توجه مردم نسبت به تمیزی و ضدعفونی کردن محیطی که در آن زندگی یا کار می‌کنند، بیشتر شده است.

راه‌های ضدعفونی کردن دست

ضد عفونی کردن اسباب و اثاثیه منزل تا چه حد می ‌تواند در پیشگیری از بیماری ‌های عفونی و عدم انتقال میکروب ‌ها نقش داشته باشد؟

این موضوع بسیار مهم و موثر است. البته کار حساسی است که باید با دقت و توجه انجام شود.

برای ضدعفونی کردن، بهترین کار استفاده از مواد سفیدکننده و ضدعفونی‌کننده ای مثل سفیدکننده‌ها و ضدعفونی‌کننده‌های کلره است. البته این محلول‌ها را باید کمی رقیق‌ کرد تا گاز کلر آنها آزاردهنده و مسموم‌کننده نباشد.

مقاله پیشنهادی:  6 راهکار موثر برای تمیز کردن اتو در منزل

بعد از ضدعفونی کردن هم باید محیطی را که با این محلول‌ها ضدعفونی کرده‌ایم (مثل دستشویی، حمام و …) به خوبی با آب بشوییم تا اثر ماده ضدعفونی‌کننده، پاک شود.

حمام و دستشویی و آشپزخانه را چطور باید ضدعفونی کنیم؟

برای حمام و دست‌شویی توصیه می‌کنم از پودرهای شستشو دهنده و جرم‌گیر استفاده کنید.

اگر ماشین ظرف‌شویی دارید، بهتر است از دمای بالای آب استفاده کنید تا ظروف غذا ضدعفونی شوند، در غیر این صورت می‌‌توانید قاشق‌ها و برخی لوازم را برای چند دقیقه در آب‌جوش بجوشانید.

در داروخانه، محلول‌های ضدعفونی‌کننده در غلظت‌های مختلف به فروش می‌رسند. در دندانپزشکی‌ها و اتاق‌های عمل از این محلول‌ها برای ضدعفونی کردن استفاده می‌شود.

شما نیز می‌توانید برای ضدعفونی کردن سطوح خانه، میز و قفسه و… از آن استفاده کنید.

برای اجاق گاز و سینک ظرفشویی هم مایع پرکلریک یا همان سفیدکننده و ضدعفونی‌کننده‌ها را توصیه می‌کنم.

آیا استفاده از بخارشوها را برای ضدعفونی کردن محیط دست‌شویی و حمام توصیه می‌کنید؟

بخارآب به تنهایی کافی و موثر نیست. استفاده از سفیدکننده و ضدعفونی‌کننده‌های رقیق شده مثل ضدعفونی‌کننده‌های کلره مناسب‌تر است.

هر چند وقت یک‌بار باید محیط خانه را ضدعفونی کنیم؟

این موضوع بستگی به اتاق یا وسایل مورد نظر و تعداد استفاده‌کنندگان از آن دارد. حمام را بعد از هر بار استحمام باید کاملا شست و در را باز گذاشت تا محیط داخل خشک شود.

دست‌شویی باید مرتبا تمیز شود، به ویژه اگر تعداد استفاده‌کنندگان از آن زیاد باشد. هر روز، یک روز در میان، دو بار در هفته یا حداقل یک بار در هفته، این کار ضروری است.

در آشپزخانه اگر یک نفر آشپزی می‌کند، هفته‌ای یک بار باید محیط آن را کاملا تمیز کرد.

دست افراد آ‌لوده است، به همین دلیل توصیه می‌شود ظروف آشپزخانه را هر روز ضدعفونی کنید. بعد آنها را به خوبی با آب بشویید و در آبکش بگذارید تا خشک شوند، یا می‌توانید با حوله‌ای تمیز آنها را خشک نموده و در قفسه جاسازی کنید.

در مورد دیگر اتاق‌ها، میز کار، کامپیوتر و … باید به میزان کار با آنها، یا اینکه در کجا قرار گرفته‌اند، توجه کرد. اگر در محیط پر رفت و آمد یا پر گرد و غباری قرار دارند، باید روزانه تمیز شوند، در غیر این صورت دو بار در هفته، تمیز کردن آنها لازم است.

اخیرا ژل ‌های ضد باکتری، برای ضد عفونی کردن دست‌ها وارد بازار شده اند. آیا استفاده از آنها را توصیه می‌کنید؟

صابون بهترین ضدعفونی‌کننده است. به ویژه در حال حاضر که آنفلوآنزا رایج شده و شیوع یافته است، بهتر است از صابون استفاده کنید.

در مورد ژل‌های ضدباکتری باید به نام تجاری، برچسب وزارت بهداشت و نشان استاندارد آنها توجه کرد.

اینکه این ژل ‌ها پروانه ساخت داشته باشند و برای کارخانه ی معتبری باشند، بسیار مهم است.

اتفاق ناشی از غفلت شستن دست‌ها

اگر از شستن دست‌ها در طول روز غافل شوید، ممکن است مسبب بروز مشکلاتی جدی باشید. در اینجا به ۷ اتفاقی که ممکن است در پی نشستن به موقع دست‌هایتان رخ دهد، اشاره خواهیم کرد:

۱٫ ممکن است دچار یک بیماری تنفسی جدی شوید

مادران همیشه به درستی این جمله را تکرار می‌کنند: اگر دست‌هایتان را نشویید، بیمار می‌شوید. بله، ممکن است دچار سرماخوردگی عادی شوید؛ اما مشکل می‌تواند بسیار جدی‌تر از یک بیماری معمولی و متداول باشد. آنفلوانزا، ذات‌الریه، آدنوویروس و حتی بیماری دست و پا و دهان (نوعی بیماری ویروسی) همگی مسائلی هستند که در پی غفلت از شستن دست‌ها به سراغتان خواهند آمد. شستن صحیح دست‌ها می‌تواند احتمال ابتلای شما به سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی را از ۱۶ تا ۲۱ درصد کاهش دهد.

۲٫ شاید دچار اسهال شوید

بیماری‌های مرتبط با اسهال، به راحتی می‌توانند به افرادی که دست‌هایشان را نمی‌شویند، ضربه بزنند. شستن دست‌ها پس از استفاده از سرویس بهداشتی، عملی کلیدی برای حفظ بهداشت دست‌ها است. باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در مدفوع می‌توانند سبب بیماری‌های مختلف مرتبط با اسهال، شامل سالمونلا، نوروویروس و ای.کلای شوند.

۳٫ می‌توانید دچار مسمومیت غذایی شوید

دیگر چه زمانی شستن دست‌ها نقش کلیدی در جلوگیری از بروز بیماری ایفا می‌کند؟ زمانی‌که شما آشپزی می‌کنید. شستن مکرر دست‌ها برای پیشگیری از آلودگی ضروری است. ممکن است غذاهایی مانند گوشت خام، سبزی‌های شسته نشده و تخم‌مرغ، پناهگاهی بالقوه باشند برای باکتری‌هایی مضر، که می‌توانند شما را بیمار کنند.

۴٫ احتمالاً دیگران را آلوده می‌کنید

به یاد داشته باشید که دست‌های شما در طول روز تقریباً هر آنچه در اطرافتان وجود دارد را لمس می‌کند. این بدان معنا است که اگر شما پس از لمس چشم‌ها، دهان، بینی و صورتتان، دستگیره در را لمس کنید، دیگران را نیز در معرض میکروب‌های خودتان قرار خواهید داد و نیز زمانی که شما دستگیره در را لمس می‌کنید در معرض میکروب‌هایی که فرد قبلی بر روی آن به جای گذاشته قرار می‌گیرید.

با شستن دست‌ها می‌توان جلوی یک‌سوم از بیماری‌های مرتبط با اسهال و یک‌پنجم از بیماری‌های تنفسی را گرفت. این عمل همچنین می‌تواند باعث پیشگیری از انتشار عفونت‌های مرتبط با اسهال در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف تا میزان ۶۰ درصد شود. عفونت کمتر به معنای درمان کمتر با آنتی‌بیوتیک است

۵٫ ممکن است افراد دچار سیستم ایمنی ضعیف را در معرض خطر قرار دهید

خطر نشستن دست‌هایتان این است که ممکن است در معرض عفونت‌های بالقوه مضر قرار بگیرید و همچنین دیگران را به خصوص نوزادان، افراد سالخورده و افرادی که دارای ضعف ایمنی و حساس به عفونت هستند آلوده کنید. به عبارت دیگر، پس از رفتن به سرویس بهداشتی و یا دست زدن به غذاهای بالقوه آلوده، شما می‌توانید عوارض زیادی برای کسانی که در اطراف شما هستند و سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ایجاد کنید. با رعایت شستن دست‌های خود، این خطر را کاهش دهید.

۶٫ می‌توانید در ایجاد مقاومت به آنتی‌بیوتیک دست داشته باشید

شستن دست‌ها مهم‌ترین گام در جلوگیری از ابتلا به آلودگی و عفونت در مرحله اولیه است. بنابراین شستن مکرر دست‌ها می‌تواند تعداد دفعات انتشار عفونت را کاهش دهد، عفونتی که اغلب با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. با شستن دست‌ها می‌توان جلوی یک‌سوم از بیماری‌های مرتبط با اسهال و یک‌پنجم از بیماری‌های تنفسی را گرفت. این عمل همچنین می‌تواند باعث پیشگیری از انتشار عفونت‌های مرتبط با اسهال در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف تا میزان ۶۰ درصد شود. عفونت کمتر به معنای درمان کمتر با آنتی‌بیوتیک است؛ زیرا استفاده زیاد از آنتی‌بیوتیک‌ها موجب مقاومت به این دسته از داروها خواهد شد. شستن دست‌ها همچنین می‌تواند مانع ابتلا به بیماری‌های مرتبط با میکروب‌های مقاوم شده به آنتی‌بیوتیک، که به سختی درمان می‌شوند، گردد.

۷٫ ممکن است بیش از حد از پاک‌کننده‌ها استفاده کنید

پاک‌کننده‌های مایع (بدون نیاز به آب) و دستمال‌های مرطوب قطعاً در مواقع ضروری مفید هستند؛ اما استفاده همیشگی از آن‌ها درست نیست. فقط صابون‌ها نیستند که عوامل بیماری‌زا را از بین می‌برند، اقدامات مکانیکی از صابون زدن تا مالش و سایش دست‌ها با هم و پاک کردن میکروب‌ها و جرم‌ها، چیزی است که شستن دست‌ها را مؤثر می‌کند. شستن دست‌ها باید به طور کامل با میزان کافی صابون و ساییدن دست‌ها حداقل به مدت زمان ۲۰ ثانیه انجام شود. عوامل بیماری‌زایی وجود دارند که پاک‌کننده‌ها نمی‌توانند آن‌ها را از بین ببرند، مانند باکتری کلستریدیوم دیفیسیل که افرادی که برای طولانی مدت از آنتی‌بیوتیک استفاده کرده‌اند را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بعد از چه کارهایی باید دست هایمان را بشوییم؟

شستن دست ها اگر با دقت و به طور صحیح انجام شود، عامل مهمی برای پیشگیری از انواع بیماری های واگیردار و مسری می باشد. داشتن اطلاعات کافی در این باره هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان ضروری است

شستن دست ها از چه بیماری هایی پیشگیری می کند؟

بیماری های عفونی گوارشی مثل میکروب سالمونلا ، شیگلا ، هپاتیت  A ، ژیاردیا ، اسهال آمیبی و … . از آنجا که این بیماری ها از طریق واردشدن ذرات بسیار ریز وجود در مدفوع به دهان منتقل می شوند، شستن صحیح دست ها (خصوصا بعد از توالت) نقش بسیار مهمی را در پیشگیری از آنها ایفا می کند.

بیماری های عفونی تنفسی مانند آنفلوانزا، سرماخوردگی و سایر عفونت های سیستم تنفسی فوقانی. میکروب این گونه بیماری ها، توسط عطسه و سرفه وارد هوا شده و افراد دیگر را مبتلا می کنند، و یا از طریق دست زدن به مواد آلوده به بدن راه پیدا می کنند که در این مورد هم، شستشوی صحیح دست ها نقش مهمی در پیشگیری دارد.

بیماری هایی که از طریق آلودگی دست به ادرار بدن گسترش پیدا می کنند، مثل حصبه. این میکروب می تواند از طریق اشیا و یا غذاهای آلوده از فردی به فرد دیگری منتقل شود.

روش صحیح شستن دست چگونه است؟

مراحل زیر را به دقت برای شستن دست ها به کار گیرید:

۱- دست های خود را با آب تمیز خیس کنید. بهتر است با آب گرم دست های خود را بشویید.

 

۲- به دست های خود صابون بزنید. بهتر است صابون مایع باشد، زیرا صابون جامد ممکن است روی خودش آلودگی داشته باشد.

بعد از زدن صابون دست ها را کاملا به هم بمالید. کف دست، پست دست و لای انگشتان خود را صابون بمالید. به زیر ناخن هایتان هم توجه کنید (خصوصا اگر بلند باشند)، زیرا ممکن است میکروب و آلودگی در آنجا باقی بماند.

 

۳- دست های خود را با آب تمیز، کاملا بشویید تا صابون به همراه آلودگی ها برود. روی شیر آب هم چند بار آب بریزید تا تمیز شود. سپس شیر را ببندید.

 

۴- دست ها را با یک حوله تمیز یا دستمال کاغذی یا دستگاه خشک‌کن (در بیرون از منزل) خشک کنید.

 

چند نکته

– برای تمیز کردن دست کودکان، هرگز از پارچه مرطوب به جای شستن صحیح دست ها استفاده نکنید.

– در منزل، هر یک از اعضای خانواده، باید یک حوله مخصوص به خود داشته باشد تا اگر بیماری داشتند، آن را به دیگران منتقل نکنند. در میهمانی هم بهتر است، دست خود را بعد از شستن با دستمال کاغذی خشک کنید و از حوله ای که در دستشویی قرار دارد، استفاده نکنید.

به کودکان خود نحوه صحیح شستن دست را یاد دهید. اگر او بفهمد که با دست آلوده، چه بیماری های را منتقل می کند، خود او شستن دست ها را فراموش نخواهد کرد

بعد از این کارها حتما دست های خود را با آب و صابون بشویید

– دستشویی (اجابت مزاج)

– عطسه و سرفه

– آمدن به منزل از سر کار یا مدرسه

– دست زدن به دستگیره در در اماکن عمومی و سر کار

– دست دادن با افراد

– استفاده از صفحه کلید کامپیوتر (محل کار) و یا تلفن همراه

– گرفتن میله اتوبوس یا مترو

– شمردن پول

– دست زدن به حیوانات مثل گربه

– دست زدن به پوسته تخم مرغ و یا گوشت و سبزیجات و میوه نشسته

– بازی کردن کودک با اسباب بازی دیگران و بازی کردن در پارک

– تعویض پوشک بچه

– شستن کودک بعد از اجابت مزاج

 

قبل از چه کارهایی، دست ها را باید شست؟

– غذا خوردن

– پختن غذا

– تهیه سالاد

– پوست کندن میوه

– غذا دادن به کودک

خطاهایی که موقع شستن صورت انجام می دهید

شستشوی صورت یک عادت روزانه و به ظاهر ساده است.عملی کاملا بهداشتی و شاداب کننده که با چند حرکت سریع آن را به اتمام می رسانیم. اما در حین انجام همین کار ساده نیز امکان خطا و اشتباه است. فراموش نکنید که پوست صورت بسیار حساس است و باید با دقت شستشو داده شود. توصیه می کنیم برای اصلاح خطاهایتان و یادگیری شیوه صحیح شستشوی صورت مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

خطای شماره یک: دست ها را نمی شویید

خیلی از افراد این خطا را مرتکب می شوند، یعنی قبل از شستن صورت، دست ها را نمی شویند. خیلی از افراد تصور می کنند اگر از محصولات پاک کننده استفاده می کنند، شستشوی دست ها قبل از صورت ضرورتی ندارد. اما باید بدانید که شستن دست ها از اهمیت بالایی برخوردار است. چون دست ها همیشه در معرض انواع باکتری ها قرار دارند و زمانی که آنها را بدون تمیز کردن به صورت بزنید، باکتری ها را به صورت انتقال خواهید داد.

خطای شماره دو: همیشه از یک پاک کننده برای صورت استفاده می کنید

همه ما از یک نوع صابون، ژل و یا هر محصول دیگری خوشمان می آید و مدام از آن استفاده می کنیم. ممکن است از بافت، بو و یا تاثیر آن روی پوست مان راضی باشیم و نخواهیم به هیچ عنوان محصول مورد نظر را عوض کنیم.

اما یادتان باشد که محیط ما همیشه در حال عوض شدن است و هر فصلی آب و هوای خود را دارد. در واقع رطوبت و گرمای تابستان که باعث تعریق بیشتر می شود شباهتی با آب و هوای خشک و سرد زمستان ندارد. بنابراین لازم است که در هر شرایط آب و هوایی خاص، از محصولات مناسب استفاده کنید و به یک محصول خاص وفادار نمانید.

یادتان باشد که هر محصول پاک کننده مناسبی باید به خوبی کثیفی ها، آرایش و تمام سلول های مرده را از سطح پوست پاک کند، بدون اینکه به چربی طبیعی پوست آسیب بزند. توصیه می کنیم از محصولات قوی مانند صابون های قوی که باعث خشکی و خارش پوست می شوند استفاده نکنید.

خطای شماره سه: لایه برداری نمی کنید

البته نیازی نیست که هر روز صورت تان را لایه برداری کنید، چون این کار باعث خشک شدن پوست می شود. برخی از محصولات لایه بردار باعث تخریب پوست می شوند، چون حاوی ترکیبات شیمیایی آسیب رسان هستند. فقط کافیست که هر روز صورتتان را با دقت شستشو دهید. برای از بین بردن سلول های مرده نیز بهتر است یک بار در هفته یا دو بار در ماه لایه برداری کنید. در این صورت پوستتان نرم و شاداب تر می شود.

خطای شماره چهار: به اندازه کافی مراقب پوستتان نیستید

آیا شما جزو آن دسته از افراد هستید که بعد از شستن صورت، حوله را محکم روی پوست می کشند؟ خیلی از افراد بدون اینکه متوجه باشند با پوست خود بسیار خشن برخورد می کنند. اگر تصور می کنید هر چه حوله را محکم تر روی پوست بکشید تمیزتر می شود سخت در اشتباهید. این کار به پوست آسیب می زند.

برای تمیز کردن، لایه برداری و خشک کردن پوست نیاز به حرکات دورانی ملایم دارید. این کار باعث کاهش آسیب شده و پوست را تمیزتر می کند.

بهتر است برای خشک کردن پوست از یک حوله بسیار نرم استفاده کرده و آن را به صورت ضربه ای آرام روی پوست بزنید.

خطای شماره پنج: از محصول پاک کننده به درستی استفاده نمی کنید

لازم است که شیوه صحیح استفاده از محصول پاک کننده را نیز بیاموزید. منافذ پوست این محصول را جذب می کنند تا به عمیق ترین لایه های پوست نفوذ دهند. به همین دلیل لازم است که محصول پاک کننده را با حرکات دورانی، بسیار ملایم و آرام به پوست بزنید. توصیه می کنیم از حرکات عمودی یا افقی بپرهیزید و کمی زمان بیشتری برای این کار اختصاص دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.

خطای شماره شش: درجه آب را درست تنظیم نمی کنید

اکثر مردم تصور می کنند که گرما منافذ پوست را باز و سرما آنها را می بندد. با وجود اینکه این مسئله به یک باور رایج تبدیل شده است، اما واقعیت ندارد. منافذ پوست عضله ای ندارند که آنها را باز یا بسته کند. یادتان باشد اگر پوستتان را با آب خیلی گرم شستشو دهید، لایه چربی طبیعی سطح آن را از بین خواهید برد. این کار باعث خشکی پوست و تولید غیرقابل کنترل سبوم می شود. بهترین کار استفاده از آب ولرم است که هیچ آسیبی به پوست نمی زند و به خوبی کثیفی ها و آلودگی ها را از سطح پوست می زداید.

خطای شماره هفت: به خوبی صورت را آب کشی نمی کنید

خیلی از شما ساعت ها وقت برای جستجو در شبکه های اجتماعی اختصاص می دهید، اما هر کار مربوط به سلامتی را با عجله به اتمام می رسانید. یادتان باشد که نگهداری از پوست صرفا به تهیه محصولات گران و استفاده از آنها ختم نمی شود. لازم است که وقت کافی برای شستن صورت اختصاص دهید و در پی آن از محصولات تونیک پوست، مرطوب کننده ها، سروم ها و مهمتر از همه ضدآفتاب استفاده کنید.

یادتان باشد که آب کشی پوست بعد از استفاده از هر محصول آرایشی بهداشتی از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت عدم آبکشی صحیح، منافذ پوست مسدود می شوند و به این ترتیب نیز پوست خشک شده و سر و کله جوش های سر سیاه  پیدا می شود.

بنابراین زمانی که صبح با عجله این کار را انجام می دهید و یا اینکه شب ها خسته و خواب آلود صورتتان را می شویید یادتان باشد که باید صورت را بخوبی آب بکشید. باید چانه، خط رویش موها و بینی را به خوبی شستشو دهید. معمولا خیلی از ما این سه ناحیه را فراموش می کنیم.

چگونه دست‌ها را بشوییم؟

مرکز کنترل بیماری‌ها(CDC) شستشوی دست را به عنوان اولین و مهم‌ترین اصل برای کنترل عفونت و جلوگیری از انتقال بیماری‌ها مطرح نموده است. هر سانتی متر مربع از پوست دست، حدود ۱۵۰۰ باکتری دارد. تحقیقات اخیر نشان داده که برای پیشگیری از انتشار عفونت‌های تنفسی، شستن دست‌ها حتی از مصرف دارو هم مؤثرتر است.

دست‌ها معمول‌ترین راه انتقال عوامل بیماری‌زا هستند. فلور میکروبی پوست شامل میکرو ارگانیسم‌های موقت و دائمی می‌باشد. فلور موقتی که لایه‌های سطحی پوست را اشغال می‌کند، با یک شستشوی معمولی راحت‌تر برطرف می‌شود.

چه زمان‌هایی باید دست‌ها شسته شوند؟

– شستن مکرر دست‌ها در فصل پاییز و زمستان (زمان شیوع آنفلوانزا و سرماخوردگی)

– قبل و بعد از آماده‌ کردن غذا به خصوص پاک کردن سبزی، گوشت خام، مرغ و غذاهای دریایی

– بعد از رفتن به توالت و یا تعویض پوشک که این امر در کاهش ابتلا به بیماری‌هایی مانند هپاتیت A (عامل بیماری زردی) و سالمونلا (عامل بیماری‌های اسهالی ) بسیار موثر است.

– بعد از سرفه و عطسه یا استفاده از دستمال کاغذی

– بعد از استفاده از تنباکو مثل سیگار

– بعد از تماس دست‌ها با وسایل خاک گرفته خانه

– بعد از تماس دست‌ها با وسایل پخت و پز در آشپزخانه

– بعد از حمل زباله‌ها، بعد از استفاده از گوشی تلفن، صفحه کلید کامپیوتر

– بعد از بازی کردن در بیرون از خانه، دست زدن به حیوانات خانگی و دست دادن با دیگران

– بعد از استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس و مترو

نکات لازم در شستشوی دست‌ها با آب و صابون

باید پیش از آنکه دست‌ها شسته شوند، ناخن مصنوعی و جواهرات را از دست خود خارج کنید، زیرا این‌ها، سبب کاهش اثر شستشوی دست شده و سبب انتقال بیماری‌ها می‌شوند.

برای شستن دست‌ها به نکات زیر توجه کنید:

– دست‌های خود را با آب گرم و صابون بشویید.

– در حین شستشو ، دست‌های خود را به مدت حداقل ۲۰ ثانیه به هم بمالید.

– در حین شستشو توجه خاص به شستشوی بین انگشتان و پشت دست‌ها و زیر ناخن‌ها داشته باشید.

– روی شیر آب هم آب بریزید و بعد آن را ببندید.

– در صورتی‌که به آب و صابون دسترسی نداشتید، می‌توانید از دستمال‌هایی که آغشته به ژل‌های بهداشتی است استفاده کنید. همچنین بهتر است در حین مسافرت در ماشین و یا کیف‌دستی خود آن‌ها را داشته باشید.

دمای آب بهتر است ولرم باشد که قدرت پاک‌کنندگی بیشتری داشته باشد. آب گرم توانایی زدودن آلودگی و چربی بیشتری دارد.

– صابون مصرفی نیز بهتر است که صابون گلیسرینه، صابون کرم‌دار یا صابون بچه باشد. مصرف صابون‌های معمولی و به خصوص صابون‌های مایع به دفعات زیاد در طول روز به پوست دست‌ها آسیب رسانده و موجب خشکی و آغاز بیماری اگزمای تماسی تحریکی خواهد شد.

– اگر در جایی صابون یافت نشد، با آب خالی دست‌های خود را بشویید و یادتان باشد که شستشوی دست‌ها با آب روان نیز می‌تواند بسیاری از میکروب‌ها را از دست‌ها بزداید.

– در مکان‌های عمومی مانند اداره‌ها، مدارس، رستوران‌ها و… استفاده از صابون‌های قالبی خود می‌تواند به انتشار آلودگی کمک کند.

– پس از شستشوی دست‌ها به خصوص با صابون مایع، حتما کرم مرطوب‌کننده‌ای مانند وازلین معمولی مصرف کنید تا از خشکی دست‌ها جلوگیری شود.

روش‌های مراقبت از دست‌ها

دست جزء اعضای بسیار کاربردی و مهم بدن است. خشک و حساس شدن پوست دست هم در زیبایی فرد تاثیر دارد و هم به مرور می‌تواند سبب کاهش کارایی آن شود.

۱- دست‌هایتان را مرطوب نگه دارید.

شستشوی دست‌ها با آنتی‌باکتریال‌های بهداشتی که حاوی الکل هستند، می‌تواند موجب خشک شدن دست‌ها شود. تحقیقات دانشمندان حاکی از آن است که در حقیقت صابون می‌تواند حدود ۲۵ درصد از رطوبت طبیعی دست را با هر بار شستشو بگیرد. به همین دلیل توصیه می‌شود بعد از شستن دست ها با آب و صابون، از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

۲- مراقب ریشه ناخن‌هایتان باشید.

برای التیام ریشه‌های ناخن ریش‌ریش شده آن‌ها را با کرم‌های روغنی، در دو نوبت صبح و عصر ماساژ دهید.

۳- کرم ضد آفتاب بزنید.

در معرض آفتاب بودن می‌تواند پوست شما را دچار لک و خال‌های قهوه‌ای کند. برای پیشگیری از این آسیب‌ها، از کرم‌های ضد آفتاب در طول روز استفاده کنید.

  • شاید باورتان نشود که بوی پیاز می‌تواند میکروب‌های مضر را از بین ببرد.
  • اگر سرماخورده‌اید، یا اگر می‌خواهید برای از بین بردن ویروس‌ها در خانه یا محل کارتان کاری کنید؛ چند پیاز را برش داده و در نقاط مختلف قرار دهید.
  • پیاز مانند یک دستگاه تصفیه هوا از ابتلای سایر اعضای خانواده به این بیماری وسایل بیماری‌های میکروبی جلوگیری خواهد کرد.

نتیجه گیری:

نکاتی که در بالا گفته شد بخشی از مواردی بود که به منظور ضدعفونی کردن خانه و از بین بردن ویروس‌ها می‌توانید به کار ببندید. البته این همه آنچه که باید بدانید و انجام دهید نیست بلکه اشاره ایست به میکروب‌زدایی و هرآنچه که برای از بین بردن باکتری‌ها کاربرد دارد.

باید نسبت به جلوگیری از ورود و رشد میکروب‌ها  در فضای خانه و محیط کارتان هوشیار باشید، و راه‌های ورود را بر روی  انواع میکروب و باکتری ببندید. برای مثال هنگامی که با کفش وارد خانه می‌شوید، آلودگی‌های کف کفش را با خود به خانه می‌برید. تحقیقات نشان داده است که ۶۶ میلیون میکروب در کف کفش وجود دارند.

بنابراین  برای تمیز ماندن کف زمین و فرش، با کفش وارد خانه نشوید. همین اقدامات کوچک می‌تواند در از بین بردن ویروس‌ها  و میکروب‌زدایی بسیار مؤثر واقع شود.

حرف آخر

با آنچه گفته شد معلوم است که برای شستشوی صورت، داشتن یک عدد صابون و کمی آب کافی نیست. باید برای این کار وقت بگذارید و با دقت بیشتری مراحل شستشو، آبکشی و خشک کردن پوست را انجام دهید. در غیر این صورت، به مرور پوست تان خسته شده و شادابی خود را از دست می دهد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

2 ماه پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.