احتمالا برایتان پیش آمده که با نگاه کردن به ظاهر قدیمی و کهنه ساختمان خودتان یا دیگران احساس ناخوشایندی به شما دست بدهد! در واقع می‌توان گفت نمای ظاهری ساختمان نشان دهنده وضعیت ساکنین آن است. این روزها خرید یا اجاره خانه جدید با توجه به قیمت‌های سرسام‌آور بازار مسکن بسیار دشوار است. به دلیل آنکه ساختمان‌ها به مرور زمان تازگی خود را از دست می دهند، بازسازی و نوسازی نمای ساختمان یکی از راه‌هایی است که می‌توان در پیش گرفته و به زندگی خود تنوع ببخشیم. بازسازی و نوسازی نمای ساختمان، راهی مرسوم بوده که تا امروز نیز ادامه داشته است. بازسازی معمولا برای ایجاد تنوع و تغییر دکوراسیون، مقاوم سازی ساختمان و تعمیر مشکلات زیربنایی ساختمان صورت می‌گیرد.

به طور کلی، به ایجاد هرگونه تغییر در بنا و ظاهر ساختمان که آن را از یکنواختی خارج کرده و باعث ایجاد تنوع و گاها مقاومت آن می‌شود، بازسازی می‌گویند. در این مطلب با مفهوم بازسازی و نوسازی ساختمان و مراحل آن بیشتر آشنا می‌شوید.

بازسازی ساختمان

۱ . دلایل بازسازی و نوسازی نمای ساختمان

دلایل گوناگونی وجود دارد که باعث می‌شود مالکان ساختمان‌های مسکونی و یا اداری-تجاری اقدام به بازسازی و نوسازی نمای ساختمان کنند. اگر شما مالک یک ساختمان مسکونی هستید قطعا ظاهر آراسته و زیبای ساختمان برایتان مهم خواهد بود. هرچه قدر نمای ساختمان شما زیبا و مرتب‌تر باشد ذهنیت و حس بهتری را به دیگران و خودتان منتقل خواهد کرد.

همانطور که می‌دانید در تجارت بین صاحبان آن رقابت شدیدی وجود دارد. یکی از عواملی که می‌تواند افراد را به پیروزی در بازار رقابت نزدیک کند، محل کار آنهاست. داشتن یک ساختمان تجاری با نمای زیبا و خاص، تاثیر به سزایی در ذهنیت مشتریان دارد.

بازسازی ساختمانها

۲ . مراحل بازسازی و نوسازی نمای ساختمان

۲-۱ . گرفتن مشاوره از شرکت‌های ساختمانی

در مرحله‌ی نخست می‌توانید از یک شرکت ساختمانی قابل اطمینان مشاوره بگیرید. شرکت‌های ساختمانی بهترین گزینه برای راهنمایی شما در جهت بازسازی و نوسازی نمای ساختمان هستند که می‌توانند در تمام مراحل نوسازی شما را همراهی کرده تا به نمای زیبا و مستحکمی از ساختمان خود برسید.

در این مرحله باید تمام ابعاد را سنجیده و سپس تصمیم بگیرید. اینکه بازسازی و نوسازی نمای ساختمان شما به صرفه است یا خیر؟ چه میزان وقت و هزینه باید صرف شود؟ پاسخ همه این سوالات را می‌توانید با صحبت و مشاوره به دست آورید.

 

بازسازی خانه

۲-۲ . طراحی و انتخاب مصالح

تصمیم گیری برای ایجاد طرحی جدید در ساختمان نیاز به علم و خلاقیت بالایی دارد. افراد آگاه و خلاق در این زمینه می‌توانند کمک به سزایی در طراحی نما داشته باشند. در مبحث بازسازی و نوسازی نمای ساختمان به خصوص نمای آن باید به موارد زیر توجه کرد:

  • زیبایی و تنوع
  • سازگاری با فرهنگ
  • سازگاری با اقلیم منطقه مورد نظر
  • صرفه اقتصادی

طراح نما باید خلاقیت کافی را در زمینه بازسازی نما داشته باشد و طراحی را به گونه‌ای انجام دهد که در عین نوسازی و ایجاد ظاهری جدید، پایه و اساس طرح قدیمی ساختمان حفظ شود. زیرا این طرح بخشی از حافظه تاریخی شهر و منطقه محسوب می‌شود.

بازسازی ساختمان قدیمی

مقاله مرتبط:

انتخاب مصالح ساختمانی نیز بخش مهمی از بازسازی و نوسازی نمای ساختمان است. انتخاب مصالحی که سازگار با فضای منطقه مورد نظر بوده و در عین به صرفه بودن نمای زیبایی به ساختمان شما بدهد. برای انتخاب مصالح مناسب با اقلیم منطقه و شرایط آن، با افراد آگاه مشورت کنید.

ساختمان

۲-۳ . تخریب دیوارهای ساختمان

در این مرحله باید برای آغاز رسمی بازسازی و نوسازی نمای ساختمان باید به تخریب دیوارهای ساختمان پرداخت. این مرحله یکی از مراحلی است که باید با دقت کامل انجام شود، زیرا ممکن است خطرساز باشد. تخریب بخش‌های مختلف ساختمان بدون رعایت مسائل ایمنی ممکن است خطرات جانی و مالی برای صاحب ملک به بار بیاورد. به همین علت گرفتن راهنمایی و مشاوره از یک تیم مهندسی تخصصی برای تخریب اصولی بسیاری از مشکلات شما را حل می‌کند.

بازسازی دیوارها

۲-۴ . مرحله‌ی شروع ساخت

یکی از مراحل اصلی در بازسازی و نوسازی ساختمان آغار ساخت است. در این مرحله طرح ارائه شده باید به درستی اجرا شود تا هزینه و وقت شما تلف نشود. شاید در این مرحله دیوارچینی کمی هزینه بر باشد. شما می‌توانید از دیوارهای ازپیش ساخته‌ی موجود در بازار استفاده کنید. استفاده از مصالح جدید برای ایجاد فضایی نو در ظاهر ساختمان از بخش‌های اصلی این مرحله است. شما می‌توانید با استفاده از اینها تغییرات زیادی در نمای ظاهری ساختمان مانند پنجره‌ها، دیوارها و … ایجاد کنید. مهندسات بازسازی و ساخت و ساز بهترین راهنماها در این مرحله هستند. با مشورت با آن‌ها می‌توانید با هزینه به صرفه، تنوع زیادی در ساختمان خود ایجاد کنید.

بازسازی

 

۳ . رعایت قوانین در بازسازی و نوسازی ساختمان

در بازسازی و نوسازی ساختمان باید به قوانین موجود در این زمینه توجه کنید. گرفتن مجوز از شهرداری و مسیرهای از این قبیل جز مسائل حائز اهمیت است تا بتوانید بدون مشکل و با خیالی آسوده به نوسازی ساختمان خود بپردازید. همچنین بهتر است رضایت کامل همسایگان باید در این زمینه لحاظ گردد. چون امکان ایجاد سر و صدا و سد معبر وجود دارد.

مقاله مرتبط:

نکات طلایی در مورد بازسازی و نوسازی منزل

 

 

در مبحث بازسازی و نوسازی ساختمان باید تمام مراحل با دقت و برنامه‌ریزی درست پیش برود تا در عین دستیابی به ظاهری زیبا و جذاب در ساختمان و حفظ استحکام و مقاومت آن، هزینه و وقت کم‌تری صرف شده و تا حد امکان بافت تاریخی آن حفظ شود. مشاوره گرفتن از شرکت‌های مهندسی که در زمینه ساخت و ساز فعالیت دارند، می‌تواند روش‌های درست تری را در تصمیم گیری پیش روی شما بگذارد.

 

از شما ممنونیم که در این نوشتار با ما همراه بودید. امیدواریم این مطلب راهنمایی‌های لازم را برای آغاز بازسازی و نوسازی ساختمان به شما ارائه کرده و برایتان مفید بوده باشد 🙂

 

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش پریسا گلی نیا

درباره نویسنده

پریسا هستم. یک زیست شناس شاعر. زاده یک روز پاییزی برگ ریز. از زمانی که خودم را شناخته ام، می‌نویسم. دلنوشته، شعر، متن ادبی، داستان، مقاله. عاشق تجربه‌های جدید هستم. سفر به ماه را دوست دارم.فانتز‌ی‌ام هم‌ برای ادامه زندگی،‌ زیستن در اعماق اقیانوس‌هاست. همیشه دوست داشتم به جای انسان، ماهی به دنیا بیایم. یک ماهی شاعر. حالا یک انسانم...روی این کره خاکی. دوست دارم برجستگی قلم را روی دستانم حس کنم و بوی کاغذ را در هوای اطرافم.

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.