نحوه کاشت شنبلیله را در باغچه و یا گلدان‌های بالکن خود یاد بگیرید و آن‌ها را پرورش دهید. پرورش شنبلیله بسیار آسان است. این سبزی که به‌سرعت هم رشد می‌کند، بسیار مغذی است. شنبلیله یا متی سبزی بومی کشورهای آسیای جنوبی غربی است و بیشتر به خاطر مصارف دارویی و خوراکی پرورش داده می‌شود. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی نحوه کاشت شنبلیله و ارائه نکات اصلی و بااهمیت برای کاشت در منزل می‌پردازیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما کاربردی باشد.

چگونه شنبلیله پرورش دهیم؟

شنبلیله گیاهی است که برای مصارف مختلف می‌توان از آن استفاده کرد. دانه‌اش به‌صورت ادویه کاربرد دارد، برگ‌های خشک‌شده‌اش مصرف دارویی دارند و برگ‌های تازه و سبزش به‌صورت خوراکی به‌عنوان سبزیجات استفاده می‌شود. مزه‌اش اندکی به شیرینی و کمی تلخی می‌زند، طعم اش شبیه طعم سبزی خردل و یا بک چوی است. می‌تواند جایگزین سالمی برای اسفناج و یا هر سبزی دیگری باشد.

نحوه کاشت شنبلیله و پرورش و نگهداری آن در گلدان

مناطقی که می‌توان شنبلیله در آن پرورش داد:

تقریباً در تمامی مناطق به‌عنوان محصول فصلی استفاده می‌شود.

نحوه کاشت شنبلیله و پرورش آن آسان است.

فصولی که شنبلیله در آن رشد می‌کند:

بهار، تابستان و پاییز (سالانه در آب‌وهوای گرم یعنی مناطق ۹ تا ۱۱ کشاورزی)

نام‌های دیگر شنبلیله: تریگونلا فونم-گرایکام (نام علمی)، متی، سامودرا متی، شنبلیله، آبش، هیلبه، هلبا، کاستوری متی

همانطور که قبلاً هم گفته شد پرورش و نحوه کاشت شنبلیله بسیار آسان است هم در هوای گرم و سرد و هم در باغچه و گلدان رشد می‌کند. همچنین می‌تواند در داخل خانه، پشت پنجره در یک ظرف کوچک آن را بکارید.

می‌توانید در بالکن خود در کنار دیگر سبزیجات، در پاسیو و یا پشت‌بامتان در کنار کاهو، اسفناج و دیگر سبزی‌هایتان بکارید.

شنبلیله

چگونه شنبلیله را پرورش دهید

می‌توانید شنبلیله را همراه با دیگر سبزی‌ها و یا آن را به‌تنهایی بکارید. از دانه‌های شنبلیله می‌تواند برای پرورش و رشد استفاده کنید. یادگیری نحوه کاشت شنبلیله حتی برای مبتدیان هم آسان است. در آب‌وهوای سرد بعد از تمام شدن کامل سرما و گرم شدن هوا دانه‌ها را در عمق یک‌چهارم اینچی خاک مرغوب و حاصلخیز باغچه و یا ظرف موردنظرتان فرو کنید. این را به یاد داشته باشید که شنبلیله از پیوند زدن متنفر است. هنگام کاشتن دانه‌ها بین آن‌ها حداقل ۲ اینچ فاصله بگذارید. دانه‌ها به‌سرعت جوانه می‌زنند و شما جوانه‌ها را بین ۲ تا ۵ روز بعد از کاشت می‌بینید.

نکته: بهترین بذر را از گلخانه اصلی و یا به‌صورت آنلاین تهیه کنید. می‌توانید حتی از سبزی فروشی‌ها و یا عطاری‌ها دانه شنبلیله را تهیه کنید اما مواظب دانه‌های بد و ضعیف باشید. اگر دانه‌ها را از سبزی فروشی‌ها تهیه کردید آن‌ها را به مدت یک شبانه‌روز در آب بگذارید تا میزان رشدشان قبل از کاشت بالا برود اگرچه می‌توانید مستقیماً آن‌ها را بکارید.

پرورش شنبلیله در گلدان

شنبلیله را در گلدان هم می‌توانید بکارید. نحوه کاشت شنبلیله و پرورش آن بسیار شبیه به سایر سبزی‌های سبز است. یک ظرف کم‌عمق اما پهن حدوداً به عمق ۶ تا ۸ اینچ با سیستم زه کشی خوب انتخاب کنید. ریشه‌های شنبلیله کم‌عمق هستند پس با کم‌عمقی مشکلی ندارند. گلدان را با یک خاک غنی و مرغوب پر کنید. می‌توانید یک‌سوم گلدان را با کود کمپوست یا کود مرغوب گاوی و یا کود اسب پر کنید. دانه‌ها را در گلدان بپاشید و رویشان را با یک لایه خاک نازک بپوشانید. بین ۱ تا ۲ اینچ بین دانه‌ها فاصله بگذارید. اگر قصد دارید تا شنبلیله را به‌صورت میکرو گرین بکارید، پس به فاصله بین دانه‌ها اهمیت ندهید.

آب‌وهوا و دمای مناسب برای پرورش شنبلیله

شنبلیله در آب‌وهوای گرم و دمای خاک بین ۵۰ تا ۹۰ دره فارنهایت (۱۰ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد) رشد خوبی دارد. بهترین زمان برای کاشت دانه‌ها در فصل بهار و اوایل تابستان است. اگر به‌عنوان مصرف خوراکی و درمانی قصد پرورش شنبلیله را دارید، پس می‌توانید هر زمانی بین بهار تا اواسط پاییز آن را بکارید. اگر در مناطق ۹ تا ۱۱ کشاورزی و یا هر منطقه گرم دیگر بدون یخبندان زندگی می‌کنید، هر سال شنبلیله را بکارید.

شنبلیله

الزامات مکان کاشت و مراقبت‌های شنبلیله

خاک مناسب برای شنبلیله خاکی است با نسبت ph 5/6 تا ۲/۸ و خاصیت قلیایی خنثی رو به کم. آن را در گلدانی بکارید که به‌طور متوسط روزانه بین ۴ تا ۵ ساعت نور مستقیم خورشید و سایه در بعدازظهر را دریافت می‌کند. اگر در آب‌وهوای سرد و معتدل شنبلیله پرورش می‌دهید بهتر است یک محل آفتابی برایش انتخاب کنید.

آبیاری

خاک را به‌طور منظم آبیاری کنید تا رطوبت کافی را داشته باشد. مواظب باشید که با آب دادن زیاد شنبلیله در خاک غوطه‌ور نشود. این کار مانع رشد گیاه می‌شود و آن را از بین می‌برد. اگر در داخل خانه و یا یک محیط سایه‌دار آن را می‌کارید بسیار مراقب آبیاری باشید.

کود

شنبلیله به کود احتیاجی خیلی ندارد. در زمان کاشت، می‌توانید کمپوست و یا کود حیوانی را به خاک اضافه کنید و این مقدار برای چند هفته کافی است. همچنین، می‌توانید از کود مایع با غلظت متوسط نیز برای این گیاه استفاده کنید و برای هفته‌های بعدی جهت رشد بیشتر گیاه را تغذیه کنید.

آفات و بیماری‌ها

شنبلیله آفت و بیماری زیادی ندارد. برخی از آفت‌های شنبلیله عبارت‌اند از، شته‌ها، کپک پودری، پوسیدگی ریشه و پوسیدگی ساقه. خیلی راحت با استفاده از افت کش‌های ارگانیک و آبیاری منظم، می‌توانید گیاهتان را از این آفت‌ها دور کنید.

برداشت شنبلیله

در شرایط مطلوب، ظرف مدت ۲۰ تا ۳۰ شنبلیله‌ها قابل برداشت می‌شوند. خیلی آرام برای استفاده به‌عنوان یک سبزی خوشمزه و یا طعم‌دهنده فوق‌العاده برگ‌هایش را بکنید و یا آن‌ها را به‌عنوان مصرف دارویی خشک کنید. ساقه‌ها را نگه‌دارید چون بعد از ۱۵ روز دوباره رشد می‌کنند. می‌توانید این کار را تا ۴ بار انجام دهید. برای برداشت دانه‌های شنبلیله، بسته به شرایط رشد باید بین ۲ تا ۴ ماه صبر کنید.

موارد مصرف شنبلیله

طبع گرمش که همانند فلفل است و طعم ترش و شیرینش آن را خاص کرده که نمی‌توانید با دیگر سبزیجات مقایسه‌اش کنید. معمولاً در غذاهای هندی، ایرانی، مصری و اتیوپی به‌عنوان طعم‌دهنده بکار می‌رود. دانه‌های تازه شنبلیله روی سالاد پاشیده می‌شوند و دانه خشک آن معمولاً در ترشی‌ها قابل‌استفاده هستند.


مقالات مرتبط :

 

 


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما تجربه کاشت شنبلیله به صورت خانگی است، زیرا کاشت این گیاه آسان است و معمولا بسیار کم دچار آفات می‌شود. قبل از اقدام برای کاشت این گیاه بهتر است مطالعه دقیقی برای نحوه کاشت شنبلیله داشته باشید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.