گیاهان به مخلوطی از نیتروژن، فسفر، پتاسیم و سایر ریزمغذی‌ها برای رشدی سالم و شاداب احتیاج دارند. بسیاری از این مواد مغذی به طور طبیعی در خاک وجود دارند. اما همین خاک پس از گذشت چند وقت که گیاه را در خود رشد داد، مواد مغذی‌اش از بین میرود و این مواد برای این‌که گیاه بتواند گل بدهد و شاداب باشد باید جایگزین بشود. گیاهان را باید با کودهای طبیعی و ساختگی تغذیه کنیم. اما برای کود دادن حتما باید بهترین زمان انجام این کار را بدانید تا به رشد و شادابی گیاه کمک کنید. در این مطلب از پین‌ورک با کود گل آپارتمانی آشنا خواهید شد. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

کود مناسب برای انواع گیاهان آپارتمانی

کود دادن به موقع به گیاهان باعث شادابی و سرزندگی آن‌ها می‌شود و ماندگاری و کیفیت بالایی از گیاه بدست می‌دهد. زیرا کود گیاهان آپارتمانی دارای عناصر مورد نیاز گیاه می‌باشد.

کود دهی گیاهان آپارتمانی

این عناصر باعث افزایش سبزینه‌ی گیاهان و مقاومت گیاهان در مقابل عوامل بیماری‌زا و آفات و جلوگیری از ریزش میوه‌ها و گل‌ها می‌شود. سه عنصر بیشترین تاثیر را در رشد گیاهان آپارتمانی دارد. این عناصر شامل فسفر، پتاس، ازت می‌باشند. نقش هر کدام از این عناصر در رشد گیاه بسیار موثر است. ازت یا همان نیتروژن به رشد شاخه‌ها و برگ‌های گیاه کمک می‌کند، همچنین این عنصر در افزایش میوه و تولید بذر گیاه تاثیر بسزایی دارد. فسفر موجب فرایند صحیح عمل فتوسنتز در گیاه می‌شود و توانایی گیاه را در مقابل استرس بالا می‌برد. زیاد شدن شکوفه گیاهان و ریشه زایی بهتر از دیگر مزیت‌های فسفر می‌باشد. پتاس موجب افزایش کیفیت میوه می‌شود و به تشکیل پروتئین در میوه کمک می‌کند. پتاس در درختان موجب بزرگ شدن میوه‌ها و در گیاهان زینتی برای گلدهی مفید است. درصد عناصر تشکیل دهنده برای کود گیاهان آپارتمانی عبارت است از ۲۰ درصد نیتروژن، ۲۰ درصدفسفر، ۲۰ درصد پتاسیم، ۰٫۰۲ درصد برگ، ۳٫۵ درصد منگنز و ۷٫۸ درصد آهن می‌باشد.

نیاز کودی متفاوت گیاهان

تصور این‌که تمامی گیاهان به یک نوع کود و در یک زمان مشخص نیازمندند کاملا اشتباه می‌باشد. گیاهان با یکدیگر متفاوت هستند و نیاز آن‌ها نیز به کود با هم فرق می‌کند.

کود دهی گیاهان آپارتمانی

به طور مثال گیاهی مانند کاکتوس که رشد کمی دارد، به کود نیاز ندارد. اما کاکتوس‌هایی که گل می‌دهد، یک چهارم گیاهان معمولی به کود احتیاج دارند. کوددهی زیاد در گیاهان باعث صدمه به ساقه‌ی گیاه و شل شدگی آن می‌شود. گیاهان با برگ‌های تزئینی و گیاهان گل‌دار به کودی نیاز دارند که درصد عناصر پتاسیم، فسفر و نیتروژن یکسان باشد. در مورد گیاهان گل‌دار بهتر است کودی که استفاده می‌کنید ،درصد فسفر و پتاسیم بیشتر از نیتروژن باشد به طور مثال از فرمول ۲۰-۲۰-۱۰ برای گیاهان گل‌دار. برای گیاهان با برگ‌های تزئینی بهتر است درصد نیتروژن بیشتر از فسفر و پتاسیم در کود باشد به طور مثال از فرمول ۲۰-۲۰-۳۰ مناسب است.

طریقه مصرف کود گیاهان آپارتمانی

گفتیم کود گیاهان آپارتمانی به صورت مایع برای گیاه بسیار مفید است. گیاهان برای شادابی و زیبایی علاوه بر آب، به خاک غنی نیاز دارند.

کود دهی گیاهان آپارتمانی

در صورت تهیه کود مایع، ظرف حاوی کود را تکان دهید، سپس یک قاشق غذاخوری از این کود را با نیم لیتر آب حل کنید و به طور مرتب هر ۱۲ روز یک‌بار آن را بر برگ‌ها و خاک گیاه اسپری کنید. به این نکته توجه کنید که همیشه بهتر است نصف غلظت نوشته شده بر روی بسته بندی کود را استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که گیاه شما دچار تغذیه بیش از حد نمی‌شود و تعادل را حفظ می‌کند.

زمان مناسب کود دادن به گیاهان آپارتمانی

نباید گیاه‌تان را گشنه نگه دارید و سپس که یادش افتادید کلی غذا به آن بدهید. در کل بهتر است کود گیاهان آپارتمانی را در فواصل منظم و کود دهی به اندازه انجام دهیم. آن کار عواقب بدی روی گیاه‌تان می‌گذارد و باعث پژمردگی برگ‌ها و از دست رفتن کیفیت گیاه می‌شود. اگر گیاه‌تان وضع خوبی ندارد، همین حالا آن را تغذیه کنید و پس از آن هر دو تا چهار هفته یک‌بار آن را تغذیه کنید.

کود دهی گیاهان آپارتمانی

اگر گلدان گیاه را به تازگی عوض کردید نیازی به دادن کود تا چند ماه ندارید. اما پس از چند ماه که غذای درون کمپوست تمام شد باید کوددهی و تغذیه گیاه را هر ۲ تا ۴ هفته یک‌بار شروع کنید. بهترین زمان برای کود دادن به گیاهان در فصل بهار و تابستان است. گیاهان جوان‌تر در زمان‌های کم‌تری به کود دهی نیاز دارند. برای کوددهی باید به سن و نوع گیاه توجه کنید. گیاهانی که جوان‌تر هستند باید در فواصل نزدیک‌تری کوددهی را انجام دهید.

علائم کمبود غذایی گیاهان

گاهی علائمی در گیاه بوجود می‌آید مانند پژمردگی یرگ‌ها یا ضعیف شدن گیاه. شناختن دلیل این هر یک از این موارد در گیاهان به رشد و سرحال نگه داشتن و سلامت گیاه کمک می‌کند. باید این نکته را بدانید که علائمی که در گیاه بوجود می‌آید همیشه در اثر کمبود مواد مغذی نیست. شرایط نامناسب محیطی، آبیاری نامناسب و آفات باعث بوجود آمدن این علائم نیز می‌شود. اگر گیاه شما مریض شود و دلیل آن کمبود مواد مغذی نباشد و شما کود به آن بدهید، باعث می‌شود گیاه عیف‌تر شود و حتی ممکن است به نابودی گیاه منجر شود.

نحوه تشخیص کمبود مواد در گیاهان

برای تشخیص این‌که هر گیاه در اثر بروز علائم چه کمبودی دارد باید نکات زیر را بدانیم.

کود دهی گیاهان آپارتمانی

عناصر برای گیاهان به دو دسته تقسیم می‌شوند. عناصری مانند نیتروژن، منیزیم، فسفر، کلر و پتاسیم جزو دسته عناصر محرک هستند و می‌توانند در بافت گیاه حرکت کنند. در اثر کمبود آن‌ها برگ‌های پایینی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. عناصر کلسیم، مس، منگنز، روی، گوگرد و آهن جزو عناصر غیر متحرک هستند و در گیاه حرکت نمی‌کنند. این عناصر در برگ‌های تازه روییده و برگ‌های بالایی تاثیر می‌گذارد. فسفر در رشد ریشه‌ها و گیاهانی با گل‌های بیشتر، درشت‌تر و با کیفیت بیشتر تاثیر دارد؛ از طرفی پتاسیم در تولید گل، رشد ریشه، رنگ بهتر گل‌ها و میوه‌ها، قوی‌تر شدن ساقه گیاهان و افزایش آمادگی گیاه برای مقابله با بیماری‌ها و خطرات دوران استراحت موثر می‌باشد. نیتروژن نیز در رشد عمومی گیاه و برگسار مضاف بر تحریک رشد برگ و ساقه و سبزی گیاه تاثیر دارد.

 


مقالات مرتبط :


در این مطلب از پین‌ورک با کود گل آپارتمانی آشنا شدید. امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.