بعضی از تکنولوژی‌ها اساسی و پایه‌ای هستند. به همین خاطر انتظار می‌رود در زندگی روزمره به خوبی کار خود را انجام دهند. برای مثال وقتی بوق ماشین، که احتمالاً تا زمانی که به آن احتیاج نداشته‌ باشید درباره‌اش فکر هم نمی‌کنید، خراب می‌شود، می‌تواند سریعاً به یک مشکل جدی تبدیل شود. برخلاف پایه‌ای بودن این قطعه، چندین عامل وجود دارد که می‌تواند باعث خراب شدن بوق ماشین بشوند؛ مثل زمانی که بوق اصلاً کار نمی‌کند و یا برعکس آن راننده با بوقی مواجه می‌شود که هرکار می‌کند صدایش قطع نمی‌شود. در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع تعمیر و قطع بوق خودرو می‌پردازیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

چگونه بوقی را که صدایش قطع نمی‌شود تعمیر کنیم؟

حال می‌خواهیم درباره راه حل این موضوع به چند نکته اشاره کنیم. برای اطلاعات دقیق‌تر درباره چگونگی عملکرد بوق خودرو ، علل خراب شدن، و روش تعمیر آن ادامه مطلب را دنبال کنید.

دودی کردن شیشه در محل

بهترین متخصص با کمترین قیمت

اگر صدای بوق خودرو شما قطع نمی‌شود، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱ . جعبه فیوز ماشین را پیدا کنید.

راهنمایی: قسمت پایین داشبورد که سمت در ماشین است و یا داخل داشبورد را نگاه کنید. زیر کاپوت، به قسمت‌های اطراف موتور دقت کنید. بعضی ماشین‌ها ممکن است چندین جعبه فیوز داشته باشند. اگر نمی‌توانید آن را پیدا کنید، از دفترچه راهنمای ماشین خود کمک بگیرید.

۲ . سرپوش جعبه فیوز را بردارید.

۳ . سرپوش و داخل جعبه فیوز را نگاه کنید و به برچسب‌ها توجه کنید.

۴ . فیوز بوق و یا تقویت کننده بوق را پیدا کرده و آن را قطع کنید.

راهنمایی: اکثر جعبه فیوزها دارای ابزار کوچکی برای قطع کردن فیوز هستند. اگر با دست نمی‌توانید آن را قطع کنید، در داخل جعبه یا سرپوش آن به دنبال یکی از این ابزار بگردید.

۵ . اگر فیوز را درست قطع کنید، صدای بوق بلافاصله قطع خواهد شد.

۶ . وقتی که صدای بوق قطع شد، این مطلب را دنبال کنید تا بتوانید مشکل را به طور کامل حل کنید و یا با احتیاط به سمت نزدیک‌ترین مکانیکی بروید. بوق ماشین تا زمانی که اشکال برطرف نشده و فیوز عوض نشود، عمل نخواهد کرد.

بوق خودرو چطور کار می‌کند؟

بوق خودرو با تکیه بر یک تکنولوژی بنیادی عمل کی‌کند. هم‌چنین اصول سیستم بوق‌ها در اکثر ماشین‌ها چندین دهه است که تقریباً بدون تغییر باقی مانده. اصل اول این است که یک نوع کلید، که معمولاً در قسمتی از فرمان ماشین قرار دارد، بوق الکترونیکی را فعال می‌کند. بعضی از ماشین‌ها یک بوق واحد دارند، و برخی دیگر دو بوق داشته که هر کدام از آن‌ها با فرکانس و بسامد خاصی عمل می‌کنند.

در یک بوق معمولی، کلیدی که راننده آن را لمس می‌کند تا بوق به صدا درآید به تقویت کننده متصل است. این تقویت کننده به کلید بوق، بخش مثبت باتری، و بوق یا بوق‌ها متصل است. وقتی که راننده کلید را می‌فشارد، تقویت کننده برق لازم برای بوق را فراهم می‌کند. در طول این عمل ممکن است اشکالاتی در کلید، تقویت کننده، اجزای خود بوق، و سیم‌کشی آن به‌وجود آید.

اگر یکی از این اجزا ایرادی پیدا کند، کل سیستم بوق عمل نخواهد کرد. ایراداتی نظیر کلید خرابی که تقویت کننده را فعال نمی‌کند، تقویت کننده معیوبی که نمی‌تواند برق لازم را تأمین کند، و یا بوق خرابی که دیگر کار نمی‌کند. طبق این شرایط، در ماشین‌هایی که دو بوق دارند فقط یکی از آن‌ها از کار می‌افتد. اگر این اتفاق افتاد، متوجه خواهید شد که یکی از بوق‌ها مشکل دارد چراکه هر بوق صدای متفاوتی تولید می‌کند.

مشکل اصلی آن است که تا زمانی‌که به بوق نیاز پیدا نکنید متوجه مشکل آن نمی‌شوید. اگر هنگام نیاز قادر به استفاده از آن نباشید و نتوانید به راننده‌ها و یا افراد پیاده هشدار بدهید، نتایج غیر قابل جبرانی را به دنبال خواهد داشت. با درنظر گرفتن این موضوع، احتمالاً درک این که چرا به بوق، سیستم امنیت می‌گویند کمی مشکل است.

اگر تا به حال به این مشکل برنخورده‌اید که صدای بوق خودرو شما قطع نشود، احتمالاً فکر نمی‌کردید که همچین چیزی ممکن باشد، و اگر تجربه کرده باشید می‌دانید که بی‌نهایت آزاردهنده و بسیار خطرناک است. مسئله این است که بوق‌ها صدای بلندی دارند. کم صداترین بوقی که سازندگان ماشین اجازه دارند در اتحادیه اروپا تولید کنند، بوق ۹۳ دسی‌بلی است. صدای بوق‌های معمولی چیزی بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ دسی‌بل است، حتی بعضی از آن‌ها صدای بلندتری دارند. با توجه به این که قرارگرفتن در معرض صدای بلندتر از ۸۵ دسی‌بل در طولانی مدت می‌تواند باعث از دست دادن شنوایی بشود، رانندگی با ماشینی که صدای بوق آن قطع نمی‌شود قطعاً کار درستی نخواهد بود. خب، اگر این مشکل برای شما پیش آید چه خواهید کرد؟

چه چیزی باعث قطع نشدن صدای بوق خودرو می‌شود؟

دو عامل اصلی که باعث بروز مشکل بوق خودرو می‌شوند شامل خرابی در کلید بوق و یا در تقویت کننده آن است. همانطور که وجود مشکل در هریک از این اجزا می‌تواند باعث شود صدای بوق قطع نشود، ممکن است باعث کار نکردن بوق هم بشود.

اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید، مهم‌ترین چیز این است که نترسید. رانندگان و افراد پیاده ممکن است فکر کنند شما با خشم غیر قابل کنترلی در حال بوق زدن هستید، ولی متاسفانه در این رابطه کاری از دست شما برنمی‌آید. تنها کاری که باید انجام بدهید این است که هرچه سریع‌تر مکان امنی که در خطر ماشین‌های دیگر نباشد پیدا کرده و کنار بزنید. سپس جعبه فیوز ماشین را پیدا کنید.

سریع‌ترین راه برای قطع کردن صدای یک بوق معیوب این است که فیوز و یا تقویت کننده بوق را قطع کنید. در غیر این صورت، اگر نتوانستید به سرعت فیوز یا تقویت کننده مورد نظر را پیدا کنید، می‌توانید فیوز اصلی و یا باتری را از کار بیاندازید. این کار باعث می‌شود بدون وارد شدن آسیبی به شنوایی‌تان اشکال ماشین را پیدا کنید.

اگر از لحاظ فنی تخصصی ندارید، به راحتی می‌توانید فیوز و یا تقویت کننده بوق را قطع کرده و بدون صدای آزار دهنده آن به نزدیک‌ترین مکانیکی مراجعه کنید. جعبه فیوز دارای برچسب‌هایی در داخل آن و یا در نزدیکی هر فیوز است. می‌توانید به نوبت آن‌ها را قطع کرده تا فیوز مورد نظر را پیدا کنید.

چگونه بوقی را که صدایش قطع نمی‌شود تعمیر کنیم؟

اگر به شنوایی‌تان آسیبی وارد نشود، تعمیر بوقی که صدایش قطع نمی‌شود در صورت پیدا کردن قطعه‌ای که ایراد دارد کار سختی نیست. از آن‌جایی که ماشین‌های مختلف سیم‌کشی متفاوتی دارند، ابتدا باید یک روند تشخیص، مخصوص خودرو خود را طی کنید. هرچند موضوع اصلی این است که اطمینان حاصل کنید ایراد از کلید بوق است یا از تقویت کننده آن.

اگر خوش شانس باشید، این تشخیص می‌تواند بدون هیچ ابزاری صورت بگیرد، ولی احتمالاً به چند وسیله اصلی نیاز خواهید داشت. مهم‌ترین وسیله مولتی‌متر است. اگرچه می‌توانید از فازمتر برای تشخیص وجود برق استفاده کنید، اما اگر مجبور شدید عمل‌کرد کلید بوق را امتحان کنید به یک اهم‌متر (مولتی‌متر) نیاز دارید.

در برخی موارد، ممکن است شانس بیاورید و تقویت کننده بوق خودرو شما با تقویت کننده‌ای که مربوط به قسمت‌های دیگر است یکسان باشد. در این صورت، می‌توانید تقویت کننده‌ای که به نظر سالم می‌رسد را با تقویت کننده بوق جابه‌جا کرده و ببینید صدای بوق قطع می‌شود یا خیر. اگر با این تعویض صدا قطع شد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک تقویت کننده جدید تهیه کنید.

اگر این تشابه بین تقویت کننده‌ها وجود نداشته باشد، مجبور هستید کلید و تقویت کننده بوق را آزمایش کنید. اگر متوجه شدید که تقویت کننده اتصالی دارد، برای حل مشکل باید آن را عوض کنید. اگر تقویت کننده اتصالی نداشت، باید آن را از جایش خارج کنید و دو سیمی را که به کلید بوق متصل هستند را پیدا کنید. سپس می‌توانید از مولتی‌متر برای چک کردن جریان بین آن‌ها استفاده کنید.

اگر سوییچ ماشین در حالت روشن باشد، لمس کردن کلید بوق باعث ایجاد تغییر در اندازه‌گیری مولتی‌متر می‌شود. در نظر داشته باشید که در برخی ماشین‌ها کلید بوق و کیسه هوا در یک محل قرار دارند. اگر ماشین شما هم این‌چنین است، باید مراحل مخصوص به آن را طی کنید و یا به یک فرد متخصص مراجعه کنید. اگر به‌طور تصادفی ایربگ را غیر فعال کنید، عواقب به نسبت خطرناک‌تری را به دنبال خواهد داشت.

بوقی که کار نمی‌کند!

روند تشخیص و تعمیر بوقی که صدا ندارد بسیار شبیه به روند قبلی یعنی بوقی که صدایش قطع نمی‌شود است ولی چند نکته اضافه‌تر دارد. اولین چیزی که باید چک بشود این است که آیا تقویت کننده، برق لازم را دارد یا خیر. اگر ندارد، باید سیم‌کشی بین تقویت کننده و باتری را چک کنید.

اگر در تقویت کننده برق جریان داشت، باید دقت کنید و ببینید که آیا لمس کردن و فشار دادن کلید بوق، نیرو را به تقویت کننده منتقل می‌کند یا خیر. اگر پاسخ منفی است، ایراد یا از کلید است و یا از تقویت کننده که پیش‌تر به نحوه بررسی آن پرداختیم.

اگر فشار دادن کلید بوق نیروی لازم را به تقویت کننده منتقل می‌کند، احتمالاً اشکال از خود بوق و یا سیم‌کشی آن است. در این صورت باید جریان برق و اتصال در بوق را چک کنید. اگر مشکلی در این دو نبود، تنها باید بوق را عوض کنید. اگر برق و اتصال وجود نداشت، می‌توان گفت که ایراد کار درسیم‌کشی است.

مشکلات مربوط به بوق، کیسه هوا، و هشدار دهنده‌های ماشین

درحالی‌که بسیاری از مشکلات مربوط به بوق را می‌توانید به راحتی و در خانه حل کنید، به یاد داشته باشید که معمولاً بوق ماشین به سیستم هشدار ماشین مرتبط است و جایگزینی یک کلید نامناسب ممکن است مشکلاتی برای کیسه هوا به دنبال داشته باشد. از آن‌جایی که سیستم‌های هشدار دهنده غیر اوریجینال گوناگونی وجود دارند، تعمیر بوق ماشینی که از سیستم هشدار نشات گرفته و صدایش قطع نمی‌شود و یا کار نمی‌کند کار آسانی نیست.

این قبیل مشکلات معمولاً ناشی از ضعیف بودن باتری، و یا باتری که کاملاً تمام شده است می‌باشد و بعضی اوقات می‌توان با فشردن چند دکمه از کلید هشداردهنده و یا استفاده از کلید هنگامی‌که ماشین روشن است مشکل را برطرف کرد. این روند بسته به شرکت سازنده هر ماشین متفاوت است و مشکلات این‌چنینی می‌توانند ناشی از رطوبت و یا نارسایی‌های ساده سخت‌افزاری باشند.

وقتی با بوق معیوبی که به کیسه هوا متصل است سروکار دارید، دقت کنید که روند درستی را برای تعمیر انتخاب کرده‌اید و قبل از انجام هر عملی با کلید بوق، فرمان، و ستون فرمان، کیسه هوا را غیرفعال کنید. اگر کیسه هوا یا همان ایربگ را غیرفعال نکنید، امکان دارد به‌طور ناگهانی باز شده و باعث آسیب شدید بشود. همچنین باید هزینه زیادی را برای جایگزینی آن بپردازید.

در آخر مجله پین‌ورک پس از ارائه تمام این نکات برای قطع و تعمیر بوق خودرو به شما پیشنهاد می‌کند در صورت قطع نشدن بوق حتما به یک متخصص خودرو مراجعه کنید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    سید جواد قریشی 10-03-2020

    سوال این است که چگونه مشکل قطعی بوق را حل کنیم در حالیکه به عکس به توضیح یک سره شدن بوق خودرو پرداخته‌اید.

      ملیحه احمدی 10-04-2020

      سلام این مطلب در مورد تعمیر و روش قطع کردن صدای بوق هست?