هر باغداری می‌داند که کود کامل برای شادابی و رشد گیاهان ضروری است. سه عنصر اصلی نیتروژن، فسفر، پتاسیم منابع اصلی گیاه را تامین می‌کنند و به رشد بهتر گیاه کمک می‌کنند. نیتروژن باعث رشد شاخ و برگ سالم در گیاه می‌شود. فسفر به رشد بهتر ریشه گیاه کمک می‌کند.  پتاسیم کمک به شکل‌گیری گل و میوه‌ی گیاه می‌کند. با دانستن اطلاعاتی از این دست که چه نوع کودی را چه زمانی باید به گیاه اضافه کرد می‌توانید بهترین نتیجه را از گیاهتان بدست آورید و یک گیاه دوست داشتنی و شاداب داشته باشید. در این مطلب از پین‌ورک به موضوع نقش عناصر کود گیاهان آپارتمانی می‌پردازیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

زمان اضافه کردن کود به گیاه

بسته به نوع گیاهتان که آیا یک گیاه یکساله یا چندساله است، آیا یک گیاه جدید است یا از چند گیاه مختلف تشکیل شده است. بهترین زمان را برای کود دادن به گیاهتان انتخاب کنید. کوددهی گیاه را سالانه در زمان خواب گیاه انجام دهید. شکوفه‌ها به محض ظهور نیاز به کود دارند.

عناصر کود گیاهان آپارتمانی

آب دادن به گیاه

قبل از کودهی، باید به گیاهتان آب بدهید. اینکه قبل از کوددهی، گیاه شما به اندازه کافی آب بنوشد و سیراب شود بسیار اهمیت دارد. اما حواستان باشد که زیاده‌روی نکنید. هنگام استفاده از کود، خاک باید کمی مرطوب باشد.

اضافه کردن کود طبیعی به سطح خاک

ساده‌ترین راه برای اضافه کردن کود، پخش کردن آن روی سطح خاک می‌باشد. کودهای طبیعی برای تجزیه و آزاد کردن مواد مغذی‌شان و در اختیار قرار دادن آن‌ها به خاک به زمان بیشتری نیاز دارند. بنابراین بهترین راه‌حل برای کود دادن این است که حداقل یک ماه جلوتر از نهال دادن گیاه به آن‌ها کود بدهیم.

اضافه کردن کود دانه‌ای به خاک

کودهای دانه‌ای دوام بیشتری در خاک دارند. کودهای دانه‌ای تا ۹ ماه می‌توانند در خاک بمانند.

اضافه کردن کود مایع به خاک گیاه

کودهای مایع از یک نوع پودر که در آب حل شده است تشکیل شده است. علاوه بر این، کود را می‌توانید به برگ‌های گیاه نیز اسپری کنید. کودهای مایع به اندازه‌ی ۲ الی ۳ هفته می‌توانند در خاک بمانند.

به گیاه یکساله توجه بیشتری کنید

گیاه یکساله به کود بیشتری نسبت به گیاهی که هرسال متولد می‌شود نیاز دارد. زیرا گیاه یکساله فقط در یک دوره و فصل زندگی می‌کند ولی گیاهی که هرسال متولد می‌شود هر سال تقویت می‌شود.

بین کود طبیعی و مصنوعی یکی را انتخاب کنید

برای تغذیه گیاهتان یکی از دو کود طبیعی یا مصنوعی را انتخاب کنبد. برای انتخاب کود مناسب ابتدا باید ویژگی‌های هر کود را به خوبی بشناسید و فواید و معایب آن را بررسی کنید.

کودهای طبیعی از مواد آلی تشکیل شده‌اند و خرید این کودها اقتصادی نیست زیرا با صرف هزینه‌ی کمتر می‌توانید آن را در خانه بسازید. همچنین کودهای طبیعی با گذشت زمان گیاه را تغذیه می‌کنند و کیفیت خاک را بهبود می‌بخشند. از این نوع کود می‌توان به کمپوست، کود دامی، وعده غذایی خونی، وعده غذایی استخوانی، امولسیون ماهی و … اشار کرد.

کودهای مصنوعی بسیار متنوع هستند و سریع‌تر از کودهای طبیعی اثر می‌کنند. از این کود می‌توان به گرانول، پودرهای محلول در آب و کنسانتره مایع اشاره کرد.

انتخاب محصول مناسب

عناصر کود گیاهان آپارتمانی

خواندن برچسب روی بسته بندی گیاه

باید توجه کنید کود مناسب گیاهتان را انتخاب کنید. روی بسته بندی کود درصد هر کدام از عناصر تشکیل دهنده یکود را نشان داده است و با NPK نام گذاری کرده اند. به عنوان مثال ۱۰-۱۰-۱۰ یعنی کود شما شامل ۱۰ درصد از مواد مغذی است.

اطمینان حاصل کنید که برچسب روی بسته بندی را با دقت کافی خونده باشید. و کودی استفاده میکنید حتما برای گیاه مورد نظرتان باشد. بهترین کود برای گیاه، کودی است که شامل نیتروژن، فسفر و پتاسیم باشد.

کود برای گل ها بهتر است درصد فسفر بیشتری داشته باشد

برچسب کود مواد مغذی را NPK نام گذاری میکنند و به هرکدام درصدی تعلق میگیرد که درصد عنصر مورد نظر را در کود نشان میدهد. به طور مثال کود ۱۰-۱۰-۱۰ یعنی کود شما از به میزان ۱۰ درصد از هر کدام از مواد مغذی تشکیل شده است. برای افزایش حجم و وزن کود گیاه در کودهای پودری از موادی مانند سنگ آهک، خاک اره، خشت استفاده میکنیم. و در کودهای مایع از آب استفاده میکنیم. کود گل ها معمولا درصد بیشتری از فسفر را نسبت به دیگر عناصر شامل میشود. برای داشتن یک گل سالم باید ریشه ی گیاه قوی باشد. بالا بردن درصد فسفر ما را از داشتن ریشه ی قوی و سالم مطمئن میکند.

با یک متخصص مشورت کنید

این که از افراد باتجربه کمک بخواهید هیچوقت مضر نیست و اطلاعات و تجربیات خوبی از این افراد بدست آورید. این کار باعث میشود پول و وقت اضافی هدر ندهید و آنها را ذخیره کنید.

نقش عمومی عناصر در گیاه

همه گیاهان چه آپارتمانی و چه غیر آپارتمانی به مقدار قابل توجهی عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم و به میزان کمتر عناصری چون بر، آهن، منگنز، مولیبدن و روی نیاز دارند. در صورت در دسترس بودن و کافی بودن این مواد گیاه میتواند به خوبی رشد کند. مقداری از این عناصر از خاک تامین میشود ولی بعد از مدتی که گیاه از خاک تغذیه کرد باید حتما مواد غذایی گیاه از طریق کود تامین شود تا رشد گیاه شما مناسب باشد.

عناصر کود گیاهان آپارتمانی

نیتزوژن

نیتروژن در ساختمان سلول گیاهی بصورت اسیدآمینه ، پروتئین ها ، اسیدهای نوکلئیک ، کلروفیل  و کوانزیم شرکت دارد، انتقال آن از طریق اوند چوبی انجام شده که به صورت نیترات ، یون آمونیوم ، و بعضی اسیدهای امینه نیز قابل انتقال است. از جمله نقش های نیتروژن در گیاه می توان به افزایش رشد سبزینه ای، رشد و توسعه ی متعادل گیاه ، افزایش در شدت رنگ سبز برگ ها ، افزایش میزان پروتئین های گیاهی، افزایش تولید میوه و دانه اشاره کرد. نیتروژن اضافی باعث ابدار شدن بافت گیاهی و درنتیجه جدب شته ها و افات مکنده می شود، کمبود ازت باعث رنگ پریدگی یا زردی برگها ،کوچکی و کم رشدی گیاه، پایین بودن تعداد ساقه  کوچکی گلها و افت کیفیت می شود

فسفر

فسفر یکی از مهم ترین عناصر گیاهی می باشد ، نقش اصلی در انتقال انرژی تولید شده به صورت ADP و ATP را ایفا میکند. انتقال و جذب ازت موثر بوده و به طور کلی روی نمو و پنجه زنی گیاه اثر مثبت و چشمگیری دارد ، بیشترین اثر فسفر روی ریشه می باشد به طوری که باعث افزایش رشد ریشه و یا اندام های زیر زمینی مثل پیاز ، غده و ریزوم می شود. دادن کود های فسفره به گیاهانی مثل سانسیوریا ، آگلونما، زاموفیلیا باعث افزایش برگدهی و شاخه زنی جدید می شود، به همین دلیل گلخانه داران با دادن کود فسفر بالا سریعا محصول خود را ریشه دار یا پرشاخه و پروار برای رساندن به بازار می کنند. همینطور درگلهای گلدار ، با دادن کود فسفر بالا می توان گیاه را به گلدهی وادار کرد که این امر از طریق انتقال انرژِی از سمت ریشه به شاخه ها ممکن می شود. از مهمترین علائم کمبود فسفر قرمز شدن رنگ برگهای پیر می باشد.

پتاسیم

از مهم ترین عناصر گیاهی می باشد، این عنصر نقش مهمی در فعالیت های شیمیایی گیاه مثل سنتز پروتئین ها دارد ، باعث مقاومت گیاه به کم آبی و خشکی می شود، جذب اب و رطوبت و عمل حیاتی باز و بسته شدن سلول های برگ به حضور پتاسیم در سلول های نیاز دارد.  باعث افزایش مقاومت به آفات و بیماری می باشد و یکی از عناصر مهم در مبارزه گیاه با قارچ ها و باکتری ها می باشد، پتاسیم باعث کاهش شیره ی خاک گیاه و افزایش شیره ی پرورده شده و درنتیجه افزایش گلدهی و میوه دهی را به همراه دارد. به سهولت در گیاه حرکت کرده و برای همین کمبود پتاسیم در برگهای مسن مشاهده میشود ، از جمله ، خشکی حاشیه ی برگ ، ساقه ها ضعیف شده و به راحتی میشکند.

آهن

آهن یکی از عناصر میکرو ولی بسیار مهم و ضروری در گیاه می باشد. این عنصر با حضور در ساختار کلروفیل باعث سبزی و نشاط گیاه می باشد. در کل مسئول رنگ برگ گیاه بوده و کمبود آن در برگهای جوان و تازه با زردی برگ و سبز ماندن رگبرگ ها در همه گیاهان مشخص می شود، از دیگر نقش های آن به تثبیت ریشه در گیاه کمک میکند.


مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع نقش عناصر مختلف در کود گیاهان آپارتمانی پرداختیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.