اگر چه امروزه محصولات آرایشی و بهداشتی زیادی برای رفع پف زیر چشم در بازار موجود است اما همه این محصولات همیشه کاربردی نیستند. همچنین با وجود اینکه نوشیدن فراوان آب و استفاده از کمپرس آب سرد می‌تواند به کاهش پف زیر چشم کمک کند اما تنها راه خلاصی از شر پف زیر چشم برای همیشه، ایجاد چند تغییر در شیوه زندگی است. آلرژی، ژنتیک و وراثت، اگزما، خستگی مزمن، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض خورشید و افزایش سن از علل اصلی پف زیر چشم هستند. برای آشنایی با روش‌های از بین بردن پف زیر چشم برای همیشه پیشنهاد می‌کنم با مجله پین‌ورک همراه باشید.

۱ . استفاده از تی‌بگ

کافئین موجود در چای حاوی آنتی اکسیدان هایی است که باعث افزایش جریان خون در ناحیه مورد نظر و محافظت در برابر اشعه ماورابنفش می‌شود. روش انجام کار به اینصورت است که ۲ عدد تی بگ را به مدت ۳ دقیقه درون آبجوش قرار دهید. سپس آنها را به مدت ۲۰ دقیقه درون یخچال بگذارید تا سرد شود. پس از گذشت این تایم تی بگ را خارج کرده و به مدت ۱۵-۳۰ دقیقه زیر چشم هایتان بگذارید. توصیه میکنیم که اینکار را با استفاده از چای سبز انجام دهید.

پف زیر چشم

۲ . استفاده از کمپرس سرد

در خیلی موارد پف و سیاهی زیر چشم با یک کمپرس سرد چند دقیقه ای از بین می رود. سرما کمک میکند تا رگ‌های خونی به سرعت منقبض شده و پف زیر چشم از بین برد. قبل از استفاده از کمپرس سرد صورت خود را با یک پارچه نرم بپوشانید تا از قرمز شدن پوستتان جلوگیری شود.

۳ . تمیز کردن سینوس‌ها با نتی پات

تمیز کردن سینوس‌ها با محلول نمکی به خوابیدن پف زیر چشم کمک بسیاری میکند. برای اینکار نصف قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب مقطر ولرم ریخته و سپس درون نتی پات بریزید. سپس سر خود را بصورت کج بر روی سینک خم کنید و نتی پات را در سوارخ بالایی بینی قرار دهید و محلول را از سوراخ بینی پایینی خارج کنید.

۴ . نوشیدن آب فروان

حدود ۶۰ درصد از حجم بدن هر فردی را از آب تشکیل شده است. با توجه به این مسئله اصلا تعجب آور نیست که یکی از علل پف یزر چشم باشد و مصرف آب فروان تا حدودی به رفع این مشکل کمک میکند. محققین توصیه میکنند که هر فردی روزانه باید حدود ۷-۱۲ لیوان آب بنوشد. البته این مقدار به تمامی مایعاتی که در طول روز مینوشید مربوط میشود که در بین آنها آب نوشیدنی کم کالری‌تر است.

رفع پف زیر چشم

۵ . مصرف آنتی هیستامین

آلرژی یکی از علل ایجاد پف در زیر چشم و قرمزشدن چشم است که مربوط به پاسخ ایمنی بدن به محرک ها محیطی است. در صورتی که متوجه شدید که علت پف زیر چشم شما مربوط به آلرژی میشود با مشورت پزشک، آنتی هیستامین مصرف کنید.

۶ . استفاده از کرم‌های حاوی رتینول

کرم های رتینول انواع مختلفی دارد که بهتر است از انواع حاوی ویتامین A استفاده کنید. این کرم‌ها تا حدودی کمبود کلاژن پوست را جبران کرده و چین و چروک صورت و پف زیر چشم را بهبود می‌بخشد. البته رتینول را باید فقط یکبار در روز و حدود نیم ساعت پس از شستشو استفاده شود. همچنین در صورتی که باردار هستید بهتر است از این کرم ها استفاده نکنید.

۷ . استفاده از محصولات روشن کننده

کرم های روشن کننده حاوی ماده‌ای بنام هیدروکینون هستند که در تولید ملانین پوست اختلال ایجاد میکند. که باعث کمرنگ شدن لکه های تیره زیر چشم می شود. اکثر کرم های روشن کننده حاوی ۲ درصد هیدروکینون میباشند و با تجویز پزشک میتوانید از درصدهای بالاتر نیز استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید این کرم ها نتیجه معکوس خواهند داشت بنابراین فقط باید در طول شب استفاده شود و در صورت مشاهده هر گونه واکنش آلرژیک بهتر است که مصرف آن را قطع کنید.

پف زیرچشم

۸ . استفاده از ضد آفتاب

استفاده از کرم های ضد آفتاب از پیری زودرس، سرطان پوست و تغییر رنگ پوست جلوگیری میکند. بهتر است که از ضدآفتاب هایی با SPFبالای ۳۰ درصد استفاده شود و در طول روز حتما آن را تمدید کنید.

۹ . کمک از میکروندلینگ

از میکروندلینگ برای القای کلاژن استفاده می‌شود که باعث کاهش چین و چروک، بهبود جای زخم و کبودی‌ها و پف زیر چشم می‌شود. البته از آنجایی که خطر انتقال عفونت وجود دارد حتما به تعویض سوزن‌ها دقت داشته باشید.

۱۰ . پاک کردن آرایش قبل از خواب

نظافت شخصی و شستشوی روزانه صورت حین خواب به کاهش پف و تیرگی زیر چشم کمک بسیاری میکند چرا که مواد آرایشی حاوی رادیکال آزاد است که بر روی پوست لکه ایجاد میکندهمچنین موتد آرایشی باعث واکنش آلرژیک شده که یکی از عوامل پف زیر چشم است.

رفع پف زیر چشم

۱۱ . استفاده از بالشت‌های بلندتر

اگر حین خواب ارتفاع سر بالاتر از بدن باشد از جمع شدن مایع در پلکهای زیرین و پف زیر چشم جلوگیری میکند.

۱۲ . مصرف غذاهای حاوی کلاژن

با افزایش سن میزان کلاژن تولیدی بدن کاهش می یابد. از آنجایی که کلاژن باعث خاصیت ارتجاعی و محافظت از پوست می‌شود کمبود آن باعث افتادگی و لکه‌دار شدن می‌شود. مصرف ویتامین c جذب کلاژن را راحتتر میکند بنابراین بهتر است که مواد غذایی حاوی کلاژن همراه غذاهای ویتامین c مصرف شود. پرتقال، فلفل قرمز، انواع کلم‌های پیچ، بروکلی و بروکسل و توت فرنگی منبع غنی ویتامین c هستند.

۱۳ . داشتن خواب کامل

گذشته از کیفیت خواب، میزان خواب در سیاهی و پف دور چشم موثر است بنابراین ضروری است که ۸ ساعت خواب منظم شبانه داشته باشید. برای افزایش کیفیت خواب و جلوگیری از بیخوابی ۳ ساعت قبل از خواب نوشیدنی های کافئین دار و وعده غذایی استفاده نکنید و یکساعت قبل خواب از تلفن همراه و تلفن همراه استفاده نکنید.

از بین بردن پف زیر چشم

۱۴ . مصرف غذاهای آهن‌دار

کمبود آهن باعث کاهش میزان گلبولهای قرمز خون که وظیفه حمل اکسیژن به بافت‌ها را دارند میشود. کمبود اکسیژن علاوه بر خستگی شدید، سرد شدن دست‌ها و پاها و شکنندگی ناخن، باعث کبودی پوست و زیر چشم ها میشود. با یک آزمایش ساده میتوانید به کم خونی خود پی ببرید سپس با مراجعه به پزشک از مکمل های آهن استفاده کنید. گوشت قرمز، غذاهای دریایی، سبزیجات، غلات و حبوبات منبع سرشار آهن هستند.

۱۵ . استفاده از نمک کمتر

از آنجایی که نمک باعث محبوس شدن آب بدن و پف میشود بنابراین مصرف بیش از حد غذاهای شور بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و پف زیر چشم را به همراه دارد.  توصیه میشود افراد بزرگسال روزانه بیشتر از ۱۵۰۰میلی گرم نمک مصرف نکنند. از آنجایی که غذاهای فرآوری شده حاوی نمک زیادی هستند با استفاده از از غذاهای خانگی و سبزیجات میتوانید مصرف نمک را کنترل کنید.

۱۶ . مصرف نکردن مشروبات الکلی

از آنجایی که نوشیدن الکل باعث کم آبی بدن میشود و این خود کبودی و پف زیر چشم را به همراه دارد بهتر است از این نوع نوشیدانی های دوری کنید.

۱۷ . نکشیدن سیگار

سیگار ویتامین c موجود در بدن را ازبین میبرد و این خود باعث کاهش جذب ویتامین c میشود. حتما توجه کرده اید که اغلب افراد سیگاری پوستی چروکیده و دچار سیاهی و پف زیر چشم میشوند.

آیا برای کبودی و پف زیر چشم باید به پزشک مراجعه کرد؟

اکثرا دلیل پف و کبودی زیر چشم جدی نیست و با روش های درمانی ذکر شده در بالا قابل درمان است. اما در صورتی که با وجود انجام نکات فوق پف و کبودی زیر چشم روز به روز تشدید شد و یا با قرمزی، درد و خارش همراه باشد حتما به پزشک مراجعه کنید. چرا که گاهی پف زیر چشم به عفونت چشمی و سایر مسائل پزشکی مربوط می شود. همچنین گاهی این مسئله جدی بوده و فقط با لیزر درمانی و لایه برداری شیمیایی و ژل های تزریقی قابل رفع است.


مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع درمان پف زیر چشم می‌پردازیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.