هنگامی‌که وارد سرزمین چای‌ها می‌شوید، بسیار زیاد با دو اسم چای سبز و چای سیاه مواجه می‌شوید. اگر تا به حال زیاد چای میوه‌ای را مصرف نکرده‌اید، احتمالاً در مورد تفاوت این دو چای چیز زیادی نمی‌دانید. نوشیدن چای یکی از محبوب‌ترین کارهای مردم در سراسر دنیاست. چای سبز و چای سیاه هر دو از برگ‌های گیاه کاملیا سیننسیس (Camellia Sinensis) هستند؛ اما اینکه خواص چای سبز بهتر است یا چای سیاه برای بسیاری از افراد همچنان سؤال است. در این مطلب از پین‌ورک می‌خواهیم تفاوت چای سبز و چای سیاه را از نظر مزه و خواص آن‌ها برای سلامتی مورد بررسی قرار دهیم. پس از خواندن این متن امیدواریم بتوانید چای مورد نظر خود را برای مصرف کردن انتخاب کنید.

۱ . میزان آنتی اکسیدان

چای سبز میزان آنتی‌اکسیدان بیشتری نسبت به چای سیاه دارد. به نظر می‌رسد که چای سبز در این زمینه برتر از چای سیاه باشد. ازآنجاکه آنتی‌اکسیدان نسبت به حرارت، بسیار حساس است، به هر طریقی که چای را دم کنید مقداری از آنتی‌اکسیدان آن از بین می‌رود. چای سبز میزان آنتی‌اکسیدان بیشتری دارد زیرا همواره در دمای پایین‌تر و برای مدت زمان کمتری نسبت به چای سیاه دم داده می‌شود. این آنتی‌اکسیدان‌ها را با نام EGCG می‌شناسیم.

نوشیدن چای

 

این آنتی‌اکسیدان‌ها از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کنند، میزان خستگی و آشفتگی را کاهش می‌دهند، میزان چربی کبد افرادی که کبد چربی دارند (غذاهای چرب مصرف می‌کنند) را کاهش می‌دهد و همچنین به خاطر کافئینی که دارد به آرامش فرد کمک می‌کند. اگر می‌خواهید مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان دریافت کنید، باید از ماچا استفاده کنید که سبزترین چای سبز شناخته شده در جهان است. گفته می‌شود که چای سبز مانند چای سیاه نیست که بتوانید از نوشیدن آن چشم‌پوشی کنید (اشاره به مهم بودن مصرف چای سبز). چای سیاه در فرایند دم کردن مقداری از آنتی‌اکسیدانش را از دست می‌دهد، اما مزایای دیگری نیز دارد که ممکن است شما از آن اطلاع نداشته باشید.

چای سیاه حاوی تی‌فلاوین است. این ماده در دیگر چای‌ها مثل چای سبز یا چای سفید وجود ندارد. فلاوین دارای خواصی برای سلامتی انسان است. این ماده به بدن شما کمک می‌کند تا درون بدنتان آنتی‌اکسیدان تولید شود، همان‌طور که می‌دانید این ماده برای شما بسیار مفید است. همچنین به کاهش کلسترول و سطح فشارخون نیز کمک می‌کند و همچنین از سرطانی شدن سلول‎های چربی پیشگیری می‌کند که باعث می‌شود تا سلول‌های سرطانی در بدن شما رشد نکرده و گسترش نیابد. ممکن است با خود تصور کنید که آنتی‌اکسیدان‌های چای سبز مفیدتر هستند، اما باید بگوییم که هر دو مفید هستند.

۲ . میزان کافئین

میزان کافئین موجود در چای سبز اندکی بیشتر از چای سیاه است. میزان کافئین موجود در چای سبز اندکی با میزان کافئین موجود در چای سیاه متفاوت است. کافئین موجود در این دو چای کمتر از نصف کافئین موجود در قهوه است. کافئین موجود در چای سبز بیشتر از چای سیاه است، البته ممکن است در اینترنت با این جمله مخالف باشند.

نوشیدن چای

دلیل وجود کافئین بیشتر در چای سبز این است که برگ‌های استفاده شده در تهیه چای سبز، تازه‌تر (جوان‌تر) هستند. به همین دلیل میزان کافئین موجود در چای سفید از کافئین موجود در چای سبز بیشتر است؛ اما در این زمینه باید اشاره کنیم که نوشیدنی ماچا بیشترین کافئین را دارد زیرا از چای سبز خالص برای تهیه آن استفاده می‌شود که علاوه بر دم کردن به صورت خام نیز می‌توان مصرف نمود.

به مبحث چای سبز و چای سیاه برگردیم، میزان کافئین موجود در چای سیاه بین ۴۰ تا ۱۲۰ میلی‌گرم در ۲۲۶ گرم چای است. می‌توان بیان کرد در ۸ اونس چای دم کرده بین ۰٫۰۰۱۴ تا ۰٫۰۰۴ اونس کافئین وجود دارد. چای سبز بیشتر از چای سیاه کافئین دارد. اگر دوست دارید میزان کافئین بیشتری مصرف کنید بهتر است از چای سیاه استفاده کنید.

البته به یاد داشته باشید که نحوه اثرگذاری کافئین در چای با اثرگذاری کافئین موجود در قهوه متفاوت است. کافئین موجود در چای بسیار آرام آزاد می‌شود و با سرعت کمتری اثر خود را در بدن می‌گذارد. کافئین موجود در قهوه با سرعت بیشتری رها می‌شود و در زمان کوتاهی اثر خود را نشان می‌دهد. انتشار سریع کافئین در بدن می‌تواند در طولانی‌مدت اعتیادآور باشد (در صورت مصرف بیش از اندازه). به همین دلیل باید قدردان چای سبز و چای سیاه باشیم (به خاطر انتشار آرام کافئین). به یاد داشته باشید هنگامی‌که می‌خواهید یک چای را با توجه به محتویات کافئین انتخاب کنید، قسمتی از گیاه را انتخاب کنید که دارای جوانه بیشتری باشد زیرا این بخش از گیاه بیشترین کافئین را در خود جای داده است.

۳ . میزان چربی‌سوزی

چربی سوزی با نوشیدن چای سبز بهتر صورت می‌گیرد. چای سبز به خاطر خواص قبض‌کنندگی زیادی که دارد، برای کاهش اندازه سلول‌های چربی بسیار مناسب است و می‌تواند کمک زیادی به بدن شما کند. دلیل آن نیز وجود پلی فنول در چای سبز است، پلی فنول عامل اصلی ایجاد خواص سلامتی در چای سبز است. البته این به معنی آن نیست که یک لیوان چای سبز می‌تواند اثرات مضر یک چیزبرگر (غذای چرب) را خنثی کند.

نوشیدن چای

علاوه بر نوشیدن چای سبز باید کارهای بیشتری برای چربی سوزی انجام دهید. با این وجود، اگر دنبال چربی سوزی هستید و می‌خواهید خود را لاغر کنید، چای سبز در این مسیر می‌تواند به شما کمک کند. نوشیدن چای سبز به افرادی که نفخ دارند نیز کمک بسیار زیادی می‌کند، زیرا این نوشیدنی دارای خاصیت ادرارآوری است؛ بنابراین با نوشیدن منظم چای سبز احساس نفخ در بدن خود نخواهید داشت. فقط، خاصیت قبض‌کنندگی آن می‌تواند در صورت مصرف زیاد برای معده شما دردسرساز شود، بنابراین از نوشیدن بیش‌ازحد آن پرهیز کنید.

۴ . افراد علاقه‌مند به قهوه راحت‌تر به نوشیدن چای سیاه عادت می‌کنند!

اگر به نوشیدن قهوه علاقه دارید و دوست دارید در صبح قهوه بنوشید، اما به هر دلیلی مجبورید مصرف قهوه را ترک کنید، انتخاب چای سیاه با وجود اینکه اندکی کافئین کمتری نسبت به چای سبز دارد برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

نوشیدن چای

چای سیاه علاوه بر ظاهر و رایحه‌ای مشابه با قهوه، نسبت به چای سبز مزه مطلوب‌تری برای شما خواهد داشت. دلیل آن نیز به خاطر خاصیت قبض‌کنندگی موجود در چای سبز است. بعلاوه، چای سیاه دارای رایحه‌ای قوی‌تر و تندتر از چای سبز است. چای سبز در مقایسه با چای سیاه اندکی خوشمزه‌تر است. رایحه قوی موجود در چای سیاه برای افرادی که اهل نوشیدن قهوه هستند مناسب‌تر است، به همین دلیل چای سیاه گزینه مناسبی برای جایگزینی قهوه است.

در حقیقت نوشیدنی صبحانه چای سیاه است و برای سال‌هاست که در کشورهای غربی در زمان صبح چای سیاه دم می‌شود. کافئین موجود در چای سیاه به آرامی در بدن شما رها می‌شود و این امر برای سوخت‌وساز (متابولیسم) بدن شما مناسب‌تر است. اگر دوست دارید بیشتر در مورد کافئین موجود در چای سیاه و میزان شباهت این نوشیدنی با قهوه تحقیق کنید می‌توانید به سایت‌های موجود مراجعه کنید. بنابراین اگر شما جزو طرفداران قهوه هستید و علاقه‌ای به نوشیدن اسپرسو ندارید، چای سیاه بهترین گزینه برای شما است. دم کردن آن آسان است، می‌تواند مزه‌ای مشابه قهوه داشته باشد.

۵ . از لحاظ دم کردن

دم کردن چای سیاه برای افراد مبتدی آسان‌تر است. افرادی که مبتدی هستند و تجربه چندانی در دم کردن چای ندارند، چای سیاه را راحت‌تر از چای سبز دم می‌کنند. چای سبز بسیار حساس است و آب باید در یک دمای خاص یعنی ۸۰ درجه سانتی‌گراد باشد تا دم کنید. همچنین نباید برای زمان بیش از ۲ تا ۳ دقیقه جوشانده شود زیرا ممکن است باعث تلخ شدن مزه چای سیاه شود.

در مقابل آب چای سیاه در دمای ۹۰ درجه سانتی‌گراد جوشانده می‌شود و می‌توان آن را بین ۳ تا ۵ دقیقه جوشاند. اگر چای سبز را خوب تهیه نکنید مزه آن بسیار تلخ می‌شود ولی در مورد چای سیاه این احتمال کمتر است. بعلاوه اگر خیلی اشتباه کنید و چای سیاه شما خیلی تلخ شود می‌توانید با استفاده از شیر و شکر مزه آن را شیرین کنید. هنگامی‌که در دم کردن چای سیاه حرفه‌ای شدید، متوجه خواهید شد که دم کردن چای سبز نیز کار سختی نیست و فقط باید اندکی بیشتر دقت کنید.

۶ . چای سبز و چای سبز به شیوه‌های متفاوتی تهیه می‌شوند!

زمانی که بخواهید چای سبز و یا چای سیاه تهیه کنید تفاوت این دو چای نمایان می‌شود. اگرچه مسیر تهیه هردو چای مشابه همدیگر است اما نحوه تهیه هرکدام متفاوت با دیگری است.

نوشیدن چای

چای سبز از برگ جوان گیاه تهیه می‌شود که پس از چیده شدن در مدت کوتاهی در اختیار فرد قرار می‌گیرد. در ژاپن برای حفظ رایحه برگ گیاه، آن را می‌جوشانند. سپس آن‌ها را خشک می‌کنند. در چین روش دیگری به کار برده می‌شود، آن‌ها به جای جوشاندن برگ، آن‌ها را می‌پزند. این کار باعث می‌شود رنگ سبز برگ از بین رفته و در نتیجه چای رنگ سبز خود را از دست می‌دهد و رنگ نهایی چای طلایی می‌شود. در این فرایند هم‌زمان با خشک‌کردن برگ‌ها به آن اکسیژن می‌زنند و در نتیجه مزه آن نیز با مزه چای سبز ژاپنی متفاوت خواهد بود. فارغ از شیوه تهیه، هر دو چای ژاپنی و چینی به خاطر اکسیده‌شدن برگ‌ها تا یک سال قابل نگه‌داری هستند. موضوع اصلی مربوط به حفظ رنگ سبز آن است.

چای سیاه از برگ‌های پیرتری نسبت به چای سبز تهیه می‌شوند. هر چه برگ‌ها قدیمی‌تر باشند میزان کافئین کمتری دارند پس این برگ‌ها (چای سیاه) میزان کافئین کمتری در خود دارند. هنگامی‌که برگ‌ها چیده شدند باید پردازش شوند. فرایند پردازش برگ‌های چای سیاه طولانی‌تر از چای سبز است. نکته کلیدی این است که چای سیاه باید قوی‌تر، تیره‌تر و مزه‌ای شبیه به مالت داشته باشد. مزه این چای قوی‌تر از مزه چای سبز است، خوشمزه‌تر نیست، اما ادویه‌دارتر (طعم دار تر) است. با توجه به فرایند تهیه چای سیاه، رایحه آن برای چندین سال باقی می‌ماند و از بین نمی‌رود. چای سبز پس از گذشت یک سال رایحه خود را از دست خواهد داد.

۷ . از لحاظ مزه

چای سبز مزه گس مانند دارد و چای سیاه مزه مالت دارد. بین رایحه چای سیاه و چای سبز تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. چای سبز مزه گس دارد، سبزتر است و شبیه انگور سبز یا خیار تازه است. اگر بیش‌ازحد جوشانده شود مزه تلخی پیدا می‌کند. چای سیاه مزه مالت مانندی دارد و دارای رایحه بادام است. رایحه آن با چای سبز متفاوت است. رایحه تند و شبیه ادویه دارد. با توجه به شیوه متفاوت تهیه این دو چای، رایحه این دو با یکدیگر بسیار متفاوت است. هر دوی این‌ها دارای رایحه گل و میوه هستند، اما با یکدیگر بسیار تفاوت دارند.

نوشیدن چای

برای مثال مانجو که میوه‌ای شیرین و مخصوص مناطق گرمسیر استوا است. می‌توان از دیگر میوه‌های شیرین مثل آناناس و یا هلو نیز استفاده کرد.

چای سبز مانجو، یک چای میوه‌ای محسوب می‌شود. در این چای میزان شیرینی مانجو کاسته می‌شود. مزه چای سبز به همراه میوه مانجو بسیار لذت‌بخش است و یک نوشیدنی محبوب برای فصل تابستان می‌تواند باشد. این چای همانند آیس تی (چای یخی) گزینه بسیار محبوبی است. حالا اجازه دهید مانجو را به چای سیاه اضافه کنیم. مانجو نوت که از مانجوی معمولی سنگین‌تر و اندکی تیره‌تر است را به چای سیاه اضافه می‌کنیم. این چای با چای سبز مانجو بسیار متفاوت خواهد بود و مزه‌ای کاملاً متفاوت‌تر خواهد داشت.

این قضیه در مورد گل‌هایی مثل یاسمن یا گل گندم نیز صادق است و چای سبز آن‌ها با چای سیاه آن‌ها بسیار متفاوت است. چای سبز رایحه سبک‌تر (کمتری) دارد درحالی‌که چای سیاه بسیار دارای رایحه خواهد شد.


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که برای تهیه چای از چای خشک استفاده کنید. این چای باعث حفظ عطر چای می‌شود درحالی‌که چای کیسه‌ای این توانایی را ندارد. اینکه کدام چای را برای نوشیدن انتخاب می‌کنید کاملاً به خود شما بستگی دارد (تصمیم‌گیرنده شما هستید). چای سبز و چای سیاه هر دو سرشار از خواص مفید برای سلامتی هستند و هیچ‌کدام برای سوخت‌وساز بدن مشکلی ایجاد نمی‌کنند. هر دوی آن‌ها از درخت چای تهیه می‌شوند، بنابراین شما مواد مغذی یکسانی (تقریباً) دریافت خواهید کرد. انتخاب یکی از آن‌ها به علاقه شما بستگی دارد. خواص چای سبز با خواص چای سیاه مشابه است. این خواص شامل فوایدی برای مغز و قلب می‌شود. میان آنتی‌اکسیدان‌ آن‌ها تفاوت وجود دارد، اما با وجود آنتی‌اکسیدان‌های قوی‌تر چای سبز، شواهد علمی فواید بیشتری در آن نسبت به چای سیاه نشان نداده است. هر دو آن‌ها دارای کافئین محرک و تأثیرات آرام‌بخش هستند. هر دو چای را می‌توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید و با مصرف استاندارد، هم از خواص چای سیاه بهره‌مند شوید و هم خواص چای سبز. آیا یک چای قوی‌تر دوست دارید که بتوانید آن را جایگزین قهوه کنید و به پایین آمدن فشارخون شما کمک کند؟ یا آیا یک چای سبک‌تر و تازه‌تر می‌خواهید که به چربی سوزی شما کمک کند و به بدن شما آنتی‌اکسیدان منتقل کند؟ برای کسی که واقعاً نمی‌داند بین این دو چای کدام‌یک را انتخاب کند توصیه می‌کنیم یک فنجان از هردو چای را بنوشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.