شلغم‌هایی که در مناطق سردسیر پرورش می‌یابند، بهترین طعم را دارند. به‌طور متوسط ۲ تا ۳ هفته قبل از آخرین یخبندان فصل بهار، بذر شلغم را به‌منظور برداشت محصول در اواخر بهار، در مزرعه می‌کارند. برای برداشت محصول در پاییز، باید بذر آن را در اواخر تابستان بکارید و از نحوه کاشت شلغم اطلاع داشته باشید؛ یا کاشت بذر در اوایل پاییز به‌منظور برداشت در اواخر پاییز؛ و در مناطقی که ترتیب فصل­ها متفاوت است، باید کاشت بذر را در اواخر پاییز انجام دهید تا بتوانید در فصل زمستان برداشت کنید. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی نحوه کاشت شلغم و ارائه نکات مهم برای تمامی افراد از جمله افراد مبتدی می‌پردازیم. امیدواریم این مطلب برای شما کاربردی و سودمند باشد.

نحوه کاشت شلغم و پرورش آن

شلغم گیاهی است مقاوم و با چرخه زیستی دوساله که هرساله در مناطق سردسیر رشد می‌کند. شلغم برگ‌هایی به رنگ سبز روشن دارد که روی ریشه غدّه‌ای شکل آن رشد می‌کنند. شلغم‌ها را به خاطر استفاده از ریشه و برگ‌هایشان پرورش می‌دهند.

بازده شلغم

 به ازای هر بوته بین ۱۰ تا ۵ شلغم محصول می‌دهد.

شلغم

نحوه کاشت شلغم

مکان کاشت

در جاهای آفتابی یا اندکی ابری رشد می‌کنند. شلغم را باید در یک خاک زه کشی شده با pH به میزان ۶٫۸ تا ۵٫۵ و سرشار از مواد آلی، پرورش دهید. قبل از کاشت، مزرعه را از طریق کود کمپوست باغی و کود حیوانی آماده کنید. از شن یا گچ، برای آماده‌سازی زمین‌های سخت و دارای خاک رس، قبل از کاشت، استفاده کنید؛ و یا از کود سبز برای آماده‌سازی زمین قبل از کشت استفاده کنید.

شلغم

زمان کاشت

شلغم یک محصول سردسیری است که به زمانی بین ۳۰ تا ۶۰ روز برای برداشت نیاز دارد. بهترین دما برای پرورش آن، بین ۷۵ تا ۴۰ درجه فارنهایت است. بهتر است قبل از اینکه دمای هوا از ۷۵ درجه فارنهایت بیشتر شود، برداشت شود. برای برداشت در اواخر بهار یا اوایل تابستان، باید بذر آن را به‌طور متوسط ۲ تا ۳ هفته قبل از آخرین یخبندان فصل بهار کشت کنید. برای برداشت در پاییز باید در اواخر تابستان کشت شود؛ برای برداشت در اواخر پاییز باید در اوایل پاییز کشت شود؛ و در اواخر پاییز برای برداشت در فصل زمستان برای مناطقی که ترتیب فصل­ها در آن‌ها متفاوت است.

نحوه کاشت شلغم و میزان فاصله بین بوته‌ها

شلغم به‌راحتی پیوند نمی‌خورد. بذر شلغم را در ردیف‌های به فاصله عرضی یک اینچ و عمق ½ اینچ، مستقیماً در خاک بکارید، نهال‌ها باید فاصله‌ای بین ۶ تا ۴ اینچ از هم داشته باشند. فاصله عرضی ردیف‌ها باید بین ۲۴ تا ۱۲ اینچ باشد. بوته‌های تازه روییده برای رشد به ۲ تا ۳ اینچ فضا نیاز دارند.

پرورش شلغم در جعبه

شلغم را به‌راحتی می‌توان در یک جعبه پرورش داد. ریشه‌های کوچک شلغم می‌توانند در یک جعبه عریض با عمق حداقل ۸ اینچ رشد کنند.

روش نگهداری از گیاه شلغم

آب و مواد مغذی

برای اینکه شلغم‌ها سریع‌تر رشد کنند باید همواره آب آن را مرطوب نگه دارید. اجازه ندهید خاک آن‌ها خشک شود. هنگامی‌که شلغم‌ها به‌آرامی رشد کنند، خشک و دارای طعم تند می‌شوند. در میانه‌های فصل، با استفاده از کمپوست، بوته‌های شلغم را تقویت کنید.

شلغم

کشت همراه

شما می‌توانید از بوته لوبیا، نخودفرنگی و لوبیا چشم‌بلبلی هنگام کاشت شلغم استفاده کنید.

روش نگهداری

علف‌های هرز را از بین ببرید. تجمع زیاد بوته‌های در یک جا منجر به کوچک شدن ریشه آن‌ها می‌شود. از شلغم‌ها در مقابل آسیب‌های ناشی از نور آفتاب، همچون به وجود آمدن برآمدگی زگیل مانند روی آن‌ها، با استفاده از مالچ کاه محافظت کنید.

آفت‌­ها و بیماری­‌ها

شته‌ها و سوسک­‌های کک می‌توانند شلغم‌ها را مورد هجوم قرار دهند. گسترش شته‌ها را می‌توان از طریق جدا کردن شاخ و برگ‌های آلوده و یا پاشیدن آب بر روی تعداد زیادی از بوته‌ها کنترل کرد. برای کنترل سوسک­های کک، علف‌های هرز را باید بیرون از مزرعه نگه دارید.

 شلغم‌ها می‌توانند دچار بیماری قارچ سفید شوند که سبب ایجاد تاول‌های کوچک پنبه‌ای شکل روی برگ‌های آن‌ها می‌شود. کنترل این بیماری خیلی ضروری نیست.

نحوه برداشت محصول

پس گذشت ۶۰ تا ۳۰ روز از زمان کاشت، می‌توان برداشت محصول را آغاز کرد. هنگامی‌که قطر شلغم‌ها به ۳ تا ۲ اینچ رسید، آن‌ها را با دقت با استفاده از چَنگَک باغبانی از بوته جدا کنید. اگر طول برگ‌ها به ۱۲ اینچ رسید، می‌توان آن‌ها را از بوته‌ها جدا کرد؛ در ابتدا برگ‌های خارجی را جدا کنید. بوته‌های کوچک را می‌توان به‌عنوان نوعی سبزی برداشت کرد.

شلغم

روش انبار کردن و نگهداری شلغم

برگ‌های شلغم را می‌توان حداکثر ۷ روز در یخچال نگهداری کرد. ریشه‌های آن را می‌توان تا ۲ ماه در یخچال، یا به مدت ۵ تا ۴ ماه در یک مکان مرطوب، بدون استفاده از یخچال نگهداری کرد و نباید آن‌ها را منجمد کرد. شلغم پخته شده را می‌توان تا ۶ ماه به صورت منجمد، نگهداری کرد.

زمان برداشت انواع بذر شلغم

انواع شلغم

بیشتر نمونه‌ها (۵۰ روز، سبزیجات)؛ امبر (۷۵ روز)؛ د میلان (۳۵ روز)؛ گیلفیدر (۸۲ روز)؛ جاست رایت (۶۰-۴۰ روز)؛ مارکت اکسپرس (۳۸ روز)؛ گلوب سفید ارغوانی (۵۷ روز) میلان سرخ (۳۵ روز)؛ رویال تاج (۵۲ روز)؛ سون تاپ (۴۵ روز، سبزیجات)؛ شوگین، (۷۰ تا ۳۰، سبزیجات)؛ توکیو کراس (۳۵ روز)؛ توکیو مارکت (۳۵ روز)؛ وتروس (۶۰-۵۰ روز)؛ وایت اگ (۵۵-۵۰ روز)؛ وایت لیدی (۳۴-۴۵ روز)؛ یوری اسپرینگ (۳۸ روز).

نام متداول

شلغم

نام گیاه‌شناسی

برزیکا راپا

منشأ

شمال شرقی اروپا، سیبری


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما مطالعه دقیق و کاربردی در مورد نحوه کاشت شلغم است. شما با کمی تحقیق می‌توانید این گیاه را بکارید و از خواص بی‌نظیرش در زمستان بهره ببرید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.