اگر شما هم از کم‌پشتی ارثی موهای خود کلافه شده‌اید و یا به دلایل مختلفی از جمله موخوره یا سختی شست‌‌‌‌وشوی موی بلند، نمی‌خواهید یا نمی‎توانید موهایتان را بلند نگه دارید و از این موضوع ناراحتید، یا اگر تنها برای ایجاد یک تنوع جالب در ظاهرتان هم که شده، در برخی مهمانی‌ها و دورهمی‌های مهم‌ به سراغ روش‌هایی برای افزایش طول یا حجم موهای خود هستید؛ یکی از روش‌های مورد استقبال خیلی از خانم‌ها و حتی برخی از آقایان، استفاده از اکستنشن مو است که به آن پیوند مو نیز می‌گویند. البته باید مراقب بود با انتخاب روش‌های آسیب‌رسان نصب اکستنشن، به موهای طبیعی خودمان لطمه نزنیم. با ما در پین‌ورک همراه باشید تا شما را با انواع اکستنشن مو، روش‌های مختلف نصب آن، مزایا و معایب استفاده و برخی مراقبت‌های لازم برای نگهداری از اکستنشن‌های مو را با شما در میان بگذاریم.

اکستنشن مو چیست و انواع آن کدامند؟

اکستنشن مو که به آن پیوند مو نیز می‌گویند، به اضافه کردن رشته‌های موی مصنوعی یا طبیعی به موهای سر گفته می‌شود که معمولا برای پرپشت‌تر و یا بلندتر نشان دادن آنها استفاده می‌شود و به این ترتیب به زیباتر جلوه کردن موهای افراد کمک خواهد کرد. این کار می‌تواند برای مدلهای مختلف آرایش مو از جمله باز، نیمه‌بسته یا بسته (مثلا برای پرتر شدن انواع شینیون، تزئینات روی آن، اضافه کردن رشته‌های مو با رنگی متفاوت یا..) استفاده شود. این موها در اندازه‌، حالت و رنگ‌های بسیار متنوعی وجود دارند و به همین‌جهت می‌توان حتی از اکستنشن‌هایی با رنگ متفاوت با موهای خود، برای ایجاد هایلایت در آنها بدون انجام هیچ‌گونه دکلره، رنگ یا آسیب‌های احتمالی آنها بر روی موهای خود کمک بگیرید.

اکستنشن موی موج دار

همچنین این امکان وجود دارد که بدون اینکه موهای خود را در معرض دستگاههای حرارتی قرار دهید، با اضافه کردن چند اکستنشن، حالت‌های موجی و یا نسبتا فر در آنها ایجاد کنید؛ البته در چنین حالتی اگر خودتان موهای خیلی صافی داشته باشید، شاید لازم باشد برای این منظور مدلی را انتخاب کنید که بخش بالایی موها در آن صاف و انتهای آنها فر باشد. لازم به ذکر است که این روش‌ها ممکن است که برای طولانی مدت قابل استفاده روی موها باشند و خراب هم نشوند؛ ولی خیلی از اوقات، بخاطر وزن اضافه‌ای که به ریشه‌ موها وارد می‌کنند، در بلندمدت و حتی گاهی اوقات حتی در کوتاه مدت موجب سردرد، خارش، کشش و ریزش موها خواهند شد.

سه فرم اصلی اکستنشن‌های مو

هرچند انواع بسیار گوناگونی از اکستنشن‌های موی طبیعی در حالتها و رنگهای مختلف مربوط به افرادی از اقصی نقاط دنیا وجود دارد، رشته‌های اکستنشن موی طبیعی دست‌نخورده یا بکر در سه فرم کاملا صاف (معروف به مالزیایی)، فر (معروف به برزیلی) و موجدار (معروف به هندی) به فروش می‌رسد و رنگ اکثر آنها تیره و تقریبا مشکی است. ولی اکستنشن‌های مصنوعی در انواع اقسام حالتها، رنگها و اندازه‌ها موجود است.

انواع اکستنشن های مو

طبیعی یا مصنوعی؟

  • در مورد اکستنشن‌های موی طبیعی، این امکان وجود دارد که آنها را قبل یا بعد از اتصال سشوار یا اتو بکشید، با دستگاه ویور حالت داده و یا حتی به رنگ دلخواه درآورید؛ فقط این نکته را نباید فراموش کرد که بافت این موها هم مانند موهای طبیعی خودتان همیشه و در همه حال مانند روز اول سالم نخواهد ماند و در صورتی که اعمالی مانند حرارت دادن یا دکلره و رنگ زدن پی‌‌در‌پی بر روی آنها انجام شود، پس از مدتی حالت قوی و شاداب اولیه خود را از دست خواهد داد و نازک و وز خواهد گشت. هرچند در این صورت نیز انجام کراتینه مو احتمالا به بهبود بافت آن کمک خواهدکرد. دوام این نوع اکستنشن بین ۳ تا ۶ ماه بوده و هر ۶-۷ هفته یکبار باید توسط متخصص ترمیم گردد. یکی از علامت‌های موی طبیعی که در تشخیص اکستنشن‌های طبیعی کمک‌کننده است، به مشام رسیدن بوی خاصی است که با سوزاندن آن از مو متصاعد می‌شود؛ می‌توانید برای اطمینان از اصل و طبیعی بودن اکستنشن مویتان، یک تار از آن را بسوزانید و به بوی بلند شده از آن توجه کنید.
  • برعکس اکستنشن‌های طبیعی، اکستنشن‌های موی مصنوعی باید همواره دقیقا به همان حالتی که تهیه شده‌اند باقی بمانند و درحالیکه از موهای طبیعی ضخیم‌تر (و شفاف‌تر)ند، پس از نصب روی مو و با وجود آنها، امکان تغییر رنگ یا حالت دادن همزمان به تمام موهای سر وجود ندارد (مگر اینکه عمل موردنظر را تنها روی دسته‌ای از موهای طبیعی خودتان و بدون تماس یا در معرض قرار گرفتن موهای مصنوعی انجام دهید)، زیرا معمولا جنس این موها از پلاستیک و کراتین است و احتمال خراب شدن یا آب شدنشان در صورت انجام کارهای ذکر شده وجود دارد.

اکستنشن موی طبیعی

نکات مهم برای انتخاب اکستنشن‌های موی طبیعی و مصنوعی

  1. انواع طبیعی اکستنشن، خیلی گرانتر از مصنوعی هستند؛ البته قیمت آنها بسته به محل زندگی، نوع موی انتخابی، و آرایشگاهی که از آن تهیه می‌کنید می‌تواند متفاوت باشد.
  2. برای انتخاب رشته‌های اضافی (اکستنشن) موی طبیعی، سعی کنید آنهایی را انتخاب کنید که نزدیکترین بافت را به موهای خودتان داشته باشد تا به خوبی در هم آمیخته شوند تا قابل تشخیص نبوده و حالت طبیعی‌تری داشته باشد، همچنین در صورتی که بخواهید کاری روی موهایتان انجام دهید، انرژی کمتری برای هماهنگی واکنش آنها در مقایسه با موهای خود نیاز دارید.
  3. اکستنشن موی انتخابی شما نباید از طول موهای خودتان کوتاه‌تر باشد؛ مخصوصا اگر رنگ آن با رنگ اصلی موهای شما متفاوت است. همچنین توصیه می‌شود از اکستنشن های با طول خیلی بلندتر از موهایتان استفاده نکنید؛ زیرا هم تفاوت حجم موهای پایینی با بالایی بیشتر مشخص می‌شود و هم ممکن است در صورتی که به آنها عادت نداشته باشید، وزن اضافیشان به سر و ماهیچه‌های گردن شما فشار وارد کرده و موجب بروز سردرد و گردن‌درد شود؛ همچنین بخاطر کشش ایجادشده روی موها بخاطر این وزن، امکان افزایش ریزش موهای اصلی وجود دارد. حداقل طول موهای فرد برای اینکه بتوان روی آنها اکستنشن انجام داد حدود ۷ سانتی‌متر است ولی هر چه اندازه موها بلندتر باشد، راحت‌تر می‌توان اکستنشن‌ها را رویشان نصب کرد.

آماده‌سازی موها برای اتصال اکستنشن

کار گذاشتن اکستنشن مو معمولا یک فرآبند زمان‌بر است و این احتمال وجود دارد که اگر به درستی و با دقت کافی انجام نشود به موهای اصلی خودتان هم آسیب‌هایی از جمله کشیدگی، سوختگی یا آسیب شیمیایی وارد کند.

اولین کاری که لازم است قبل از اتصال موهای اضافه انجام دهید، شستن کامل موهایتان است. از شامپوی همیشگی خود استفاده کنید بطوریکه تمام چربی‌ها، آلودگی‌ها و مواد استفاده‌شده رویشان تمیز شود. سپس به آنها نرم‌کننده ملایمی بزنید و پس از حمام موهایتان را کاملا خشک کنید (تمیز بودن موها برای اکستنشن‌های چسبی اهمیت فراوانی دارد زیرا اگر موها چرب یا کثیف باشند، چسب آنها محکم روی موها قرار نمی‌گیرد).

نکته: در صورتی که می‌خواهید از اکستنشن موی طبیعی استفاده کنید، قبل از اتصال آن به موهایتان با لوازم مختلف حالت ندهید؛ زیرا این کار اتصال اکستنشن‌ها را کمی مشکل خواهد کرد. همانطور که بیان شد، می‌توانید پس از اتصال موها، انواع فعالیت‌ها از جمله صاف یا فر کردن و همچنین رنگ را مانند موهای طبیعی خودتان روی آنها نیز انجام دهید.

مرحله بعدی تقسیم‌بندی موها با شانه‌ تقسیم است. برای اکستنشن‌های دورتادور سر باید موهای خود را از گوش‌ها به بالا جدا کرده و آنها را با گیره روی سر جمع کرده و نگه دارید؛ سپس اکستنشن را در جای موردنظر نصب کنید و در نهایت موهای بالای سر را باز کرده و روی آنها بریزید. برای ترکیب شدن و طبیعی جلوه کردن موها، آنها را در هم آمیخته و شانه بزنید.

برای اکستنشن‌های تکه‌ای (رشته‌ای) که به منظور پرپشت‌تر و کمی بلندتر جلوه‌دادن موها استفاده می‌شوند، باید موهای بالای سر را در ناحیه میان پیشانی، امتداد دو شکستگی ابرو و از پشت هم کمی عقب‌تر از بالاترین نقطه سر جدا کنید و با گیره محکم نگه داشته و کاملا ببندید؛ همچنین آن قسمت از موهای جلوی سر که در معرض دید قرار دارند (حدود یک سوم جلویی از دسته جدا شده در بالای سر) را نیز جدا کرده و سپس از میان موهای ‌آزاد باقی‌مانده بسته به ضخامت دسته‌های کوچک (حدود نیم سانتی) و منظم مو را جدا کنید و در طلق‌های مخصوصی گیر کنید تا با موهای اطراف گره نخورد. سپس تقریبا به هر دسته به اندازه دو برابر وزن آن با روش‌های مختلف اکستنشن مو، موهای مصنوعی یا طبیعی اضافه نمایید. بیشتر از این مقدار فشار زیادی را روی ریشه‌های مو وارد خواهد کرد.

انواع اکستنشن مو از منظر نحوه اتصال

اتصال گیره‌ای (کلیپسی) اکستنشن مو

متداول‌ترین نوع اکستنشن است و می‌توان گفت تقریبا هیچ آسیبی به موها نمی‌رساند. ارزان است و هر زمان که نیاز باشد می‌توان این دسته‌های مو را به موهای خود وصل کرده یا جدا نمود. این مدل اکستنشن به سادگی می‌تواند جایگزین هایلایت موقت موها در رنگهای بسیار متنوع باشد. تنها نکته منفی آن همان نقطه قوتش است: اینکه این نوع اکستنشن به راحتی پس از مدتی شل شده و از موها باز می‌شود؛ برای جلوگیری از چنین اتفاقی می‌توانید در محلی که می‌خواهید آنرا روی سر چفت کنید کمی موهایتان را پوش دهید تا کلیپس‌ها در آنجا گیر کند. نوع چند کلیپسی آن که بخش زیادی از سر را می‌پوشاند بسیار کاربردی و برای استفاده راحت است.

اکستنشن مو گیره‌ای کلیپسی

اتصال اکستنشن مو با نوارچسب

این مدل نیز از نطر نوع اتصال تقریبا مانند نوع گیره‌ای بوده، تنها بجای گیره با یک نوار چسب از جنس پلی اورتان متصل می‌شود که ممکن است یک‌طرفه یا دوطرفه باشد. در استفاده از چسب یک طرفه، می‌توان یک قسمت نازک از مو را جدا کرده و سپس یک دسته موی اکستنشن را از زیر آنها و دسته‌ای دیگر را روی آنها چسباند؛ بطوریکه دو قسمت چسب‌دار روی هم قرار بگیرند. سفت شدن چسب این مدل به یک الی دو روز زمان نیاز دارد که در طول این مدت نباید از شامپو روی موها استفاده کرد. ماندگاری این نوع اکستنشن نیز حدود یک ماه یا کمی بیشتر خواهد بود. نکته مهم درباره آن این است که فرد نمی‌تواند وارد آب استخر شود زیرا کلر موجود در آن موجب باز شدن چسب‌ها خواهد شد. همچنین نباید از روغن‌ها، مواد سیلیکونی و اسپری‌های موی حاوی الکل روی اکستنشن‌ها استفاده شود. از مزایای این روش کاهش فشار موها روی سر است زیرا وزن آن روی تعداد زیادی از موها پخش می‌شود.

اکستنشن نواری مو

اتصال موهای تکه‌ای با چسب مو

یکی دیگر از راههای نسبتا آسان و سریع چسباندن ردیف‌های موی اضافی روی سر، استفاده از چسب مایع مو است. برای این منظور باید موها کاملا تمیز باشند و طوری تقسیم‌بندی شوند که تا جای ممکن پس از چسباندن لایه‌های اکستنشن مو، این لایه‌ها از بین موها مشخص نباشد؛ برای این منظور باید قسمتهایی از اطراف حجم موهایتان (بالای گردن، پشت گوشها و جلوی سر) را آزاد گذاشته و بقیه را بالای سر با گیره نگه دارید، سپس لایه های موی اضافه را با فاصله از هم روی موهای آزادتان بچسبانید (پس از چسباندن هر لایه، یک لایه از موهای بالای سر را آزاد کنید).

اکستنشن مو با اتصال رینگی یا میکرورینگ

به این صورت که دسته‌های کوچک موی مصنوعی را درون یک سری رینگ‌های فلزی ریز و دارای واشر قرار داده (در برخی مدل‌ها واشر وجود ندارد و باید توسط آرایشگر وصل شود) و موهای طبیعی فرد را با قلاب از درون این رینگ‌ها رد می‌کنند. سپس با یک انبر کوچک رینگ‌ها را فشرده و روی موها فیکس می‌کنند. این روش برای افراد دارای موهای کم و یا نازک توصیه نمی‌گردد، زیرا در صورتی که موها جمع یا بسته شوند، رینگ متصل به آنها از لای موها مشخص می‌گردد. ماندگاری این اکستنشن بین دو تا سه ماه است.

اتصال با چسب کراتین یا اتصال حرارتی/ لیزری اکستنشن مو

بهترین نوع اکستنشن برای افراد دارای موهای کم‌پشت است که در آن از رشته‌های باریک ۱ گرمی موهای طبیعی استفاده می‌شود که در بازار موجود است. برای خرید آن دقت کنید تمام قسمت‌ها یک‌رنگ باشند. برای استفاده از این رشته‌ها، باید مطابق روش گفته شده موها را دسته‌بندی کرده و پس از قرار دادن رشته باریکی از آنها در طلق مخصوص، بالای چسب متصل به دسته اکستنشن را بریده و در فاصله‌ای حدود نیم سانتی‌متر از ریشه، به دور رشته موهای فرد بپیچانید. سپس با انبر مخصوص حرارتی یا لیزری آنها را فشار داده و کمی (بصورت متناوب و در کل حدود ۱۰ ثانیه) نگه دارید تا با حرارت/اشعه آن، چسب به حالت مایع در بیاید. سپس با چرخش دو انگشت دست به دور رشته‌های مو، چسب و موهای اکستنشن را به دور موها سفت کرده و شکل اتصال را به گونه‌ای که می‌خواهید درآورید تا خشک شود؛ مراقب باشید موها در هم گره نخورند. مدل جدیدی موهای اکستنشن با عنوان نانوباند در بازار موجود است که در محل اتصال آن با موهای سر، پس از حرارت دیدن، مستطیل‌های تخت و مرتبی تشکیل می‌شود که به سختی در میان موها تشخیص داده می‌شوند. بصورت نرمال برای هر نفر به حدود ۱۰۰ رشته در کل سر نیاز دارید. لازم به ذکر است که این چسب‌ ضرری برای موهای شما ندارد.

اکستنشن مو لیزری


مقالات مرتبط:

آموزش شینیون مو

میزانپلی مو چیست؟

نکات مهم رنگ کردن مو

رنگ کردن ابرو با مواد طبیعی

پاک کردن لکه رژلب از روی لباس

رنگ سال چیست؟


اکستنشن موی حرارتی

 

دوخت اکستنشن روی بافت افریقایی

برای نصب این نوع اکستنشن، باید ابتدا موهای وسط سر را بصورت بافت افریقایی محکم روی سر سفت کرده و سپس لایه‌های اکستنشن مو را با نخ و سوزن مناسب و همرنگ روی بافت‌ها بدوزید و سپس موهای خود را روی آنها برگردانید. این مدل دو تا سه ماه می‌تواند روی سر باقی بماند، البته جداسازی آن نیز به سادگی هر زمانی که بخواهید قابل انجام است.

نکته: این بافت و مدل بعلت فشار به روی پوست سر برای افرادی که موهای نازک و پوست سر حساسی دارند مناسب نیست.

اکستنشن موی لاینی

هر دسته از این مدل یک لایه افقی از مو را تشکیل می‌دهد و بدون هیچ‌گونه استفاده از رینگ، چسب یا مواد شیمیایی دیگر، روی سر تنها به کمک تعدادی گیره نصب می‌شود. این نوع از اکستنشن بیشتر برای پرپشت‌تر جلوه دادن موها کاربرد داشته و بهتر است که به همان رنگ موهای زمینه خودتان باشد.

اکستنشن مو لاینی

نکاتی درباره نگهداری اکستنشن‌های مو

اکستنشن‌های موهای طبیعی را باید بعد از ۳-۴ بار استفاده درصورتی که درخشش خود را از دست داده و یا بوی ناخوشایندی گرفته باشند شست. آنهایی که امکان جدا شدن از موها را دارند باید از سر باز کرده و با آب گرم و شامپو به آرامی و بصورتی که گره نخورد شستشو داد. سپس همانند موهای خودتان باید از نرم‌کننده، سرم مو یا آبرسان روی آنها استفاده کنید و پس از خشک شدن در وضعیتی که تمایل دارید تا استفاده بعدی نگهداری کنید؛ می‌توانید برای حفظ حالت فر موها، آنها را در بیگودی بپیچید.

شستشوی اکستنشن‌های مویی که جدا نمی‌شوند همانند موهای عادی است، و می‌توانید از همان شامپو و نرم‌کننده همیشگی‌تان روی اکستنشن نیز استفاده کنید. فقط باید مراقب باشید موهایتان بیش از حد در هم گره نخورد؛ برای این منظور قبل از حمام حتما موهایتان را شانه بزنید. برای شانه‌زدن موها از برس‌های مخصوص اکستنشن مو استفاده کنید و هنگام خواب حتما موهایتان را ببافید.

پس از ۳-۶ ماه و پس از رشد قابل‌توجه موهایتان، می‌توانید به آرایشگر مراجعه کرده و از وی بخواهید اکستنشن‌ها را از موهایتان باز کرده و مجددا در محلی نزدیک ریشه وصل کنید.

 

در این نوشتار تلاش کردیم اطلاعاتی درباره انواع اکستنشن‌های مو و نحوه استفاده و نگهداری از آنها را در اختیار شما بگذاریم. امیدواریم برایتان مفید بوده باشد.

 

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش پردیس بیژن زاده

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.