پروتز مو یکی از محبوب‌ترین راه‌های درمان ریزش مو است و به‌طورکلی توسط افرادی که به دلایل پزشکی دچار ریزش مو می‌شوند بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌عنوان درمان بدون نیاز به جراحی ریزش مو، پروتزهای مو دارای قیمت مناسبی هستند و کاملاً بی‌خطرند. برای بررسی بهتر همه جوانب پروتز مو، ابتدا اجازه دهید مفهوم آن را با توصیف کنیم. در این مطلب از مجله پین‌ورک به بررسی پروتز مو می‌پردازیم.

مفهوم پروتز مو

اصطلاح پروتز مو برای استفاده افراد کم مو و برای افرادی که درنتیجه وضعیت پزشکی (مانند آلوپسی) یا درمان (مانند شیمی‌درمانی) موهای خود را ازدست‌داده‌اند، استفاده می‌شود. پروتز استفاده‌شده برای مو، یک‌تکه مو است که مطابق با نیازهای فرد ساخته‌شده و برای پوست حساس بیمار مناسب است.

پروتز مو

پروتز مو بسته به ناحیه ریزش مو، بسته به سر و یا سفارشی که شده باشد می‌تواند به‌گونه‌ای باشد که بتواند طاسی متراکم یا جزئی سر را درمان کند. پروتز جمجمه به محافظت از سیستم ایمنی ضعیف شده از بیماری، در برابر آفتاب کمک می‌کند و دمای بدن را تنظیم می‌کند. انواع پروتز مو وجود دارد اما به‌طورکلی آن‌ها را می‌توان به سه دسته طبقه‌بندی کرد:

  • سیستم‌های موی توری
  • سیستم‌های موی پوستی
  • سیستم‌های موی توری و پوستی

کلاه‌گیس پزشکی

به بیان ساده، پروتزهای مو مانند انواع مو، سیستم‌های مو و موی مصنوعی. این اصطلاح فقط در بین افرادی که به دلایل پزشکی موهای خود را ازدست‌داده‌اند رایج است.

شرایط پزشکی و پروتزهای مو

سه نوع ریزش مو وجود دارد که مربوط به پروتز مو است و هرکدام سختی مربوط به خود را دارد و انتخاب مناسب پروتز مو خیلی مهم است. در زیر انواع پزشکی پروتزهای مو که مورد مطالعه قرارگرفته‌اند آورده شده است.

آلوپسی

آلوپسی یک بیماری پزشکی است که باعث ریزش مو می‌شود. شایع‌ترین شکل آلوپسی، آلوپسی آرئاتا است که بسیاری از روش‌های ترمیم مو برای انجام می‌شود. بااین‌حال، این وضعیت می‌تواند به سه شکل ایجاد شود که همگی به شکل‌های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این سه نوع ریزش مو شامل موارد زیر است:

۱ . آلوپسی آرئاتا

شایع‌ترین شکل ریزش مو است. در این شرایط ریزش مو به‌صورت لکه‌های گرد روی پوست سر ایجاد می‌شود.

۲ . آلوپسی توتالیس

این نوع ریزش مو منجر به طاسی کامل سر می‌شود زیرا همه موهای روی پوست سر تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

۳ . آلوپسی یونی‌تر سالیس

این بیماری شدیدترین حالت ریزش مو است، به‌طوری‌که ریزش مو نه‌تنها در پوست سر بلکه در تمام بدن رخ می‌دهد.

تریکوتیلومانیا

تریکوتیلومانیا همچنین به‌عنوان بیماری ریزش مو نیز گفته می‌شود. این‌یک اختلال روانی است که مستلزم تحمل مقاومت‌ناپذیری برای بیرون کشیدن موها از پوست سر، ابروها یا قسمت‌های دیگر بدن است. در این شرایط پزشکی به‌به پروتز مو نیاز است.

شیمی‌درمانی

شیمی‌درمانی معمولاً همراه با داروها و روش‌های درمانی سرطان است. شیمی‌درمانی باعث ریزش مو می‌شود. همین امر باعث می‌شود که پروتز مو برای بیماران شیمی‌درمانی انجام شود. ۵ پروتز موی واقعی برای بیماران سرطانی را بررسی می‌کنیم.

پروتز مو | انواع و جزئیات

انواع مختلفی از پروتزهای مو وجود دارد، بنابراین انواع مختلفی از مواد برای ایجاد آن‌ها استفاده می‌شود. برخی از محبوب‌ترین پروتزهای مو برای درمان طاسی جزئی و کامل سر عبارت‌اند از:

سیستم‌های موی توری، پروتز مو قابل‌تنفس هستند و به‌خصوص برای افرادی که در آب‌وهوای گرم و مرطوب زندگی می‌کنند و یا افرادی که ورزش را دوست دارند و به همین دلیل اغلب عرق می‌کنند مناسب هستند. این پروتزهای مو ماندگارتر هستند و به مراقبت مکرر نیاز ندارند.

آرایش مو یا پروتز مو از نوع مخصوصی چسب ساخته‌شده است. ضخامت قسمت پوستی قابل‌تغییر است و باریک‌ترین پوست آن فقط ۰٫۰۳ میلی‌متر است؛ بنابراین طبیعی‌ترین پروتزهای مو بر اساس پوست است. اگر می‌خواهید یک مدل موی پوستی بادوام داشته باشید، باید پوست ضخیم‌تر شود. هرچه ضخیم‌تر باشد، دوام بیشتری نیز خواهد داشت.

سیستم‌های موی پوستی یا پروتزهای مو برای افرادی که در مناطق سردتر زندگی می‌کنند یا برای افرادی که دوست ندارند ورزش کنند یا عرق کمتری دارند، مناسب است.

سیستم‌های موی پزشکی برای افرادی است که به بیماری‌هایی مانند لوسمی مبتلا هستند و به دلیل حساس بودن پوست یا وضعیت پزشکی نمی‌توانند از چسب روی سرخود استفاده کنند. سیستم‌های موی پزشکی به‌خصوص برای بیماری موردنظر طراحی‌شده و متناسب با راحتی بیمار است. پروتزهای مو برای آلوپسی نیز با استفاده از همین طراحی رایج است.

پروتز مو | هزینه و آینده

ازآنجاکه پروتزهای مو سفارشی بوده و برای پوست‌های حساس طراحی‌شده‌اند، برای ساخت نیاز به مواد باکیفیت بالا دارند. طراحی پروتزهای موی کامل یا جزئی بسیار وقت‌گیر است و همین باعث بالا رفتن هزینه می‌شود. به‌طور خلاصه، پروتزهای مو نسبت به کلاه‌گیس‌های معمولی دارای هزینه بیشتری هستند. خوشبختانه، مارک‌های سیستم مو مانند لورد هیر، در کاهش هزینه‌های پروتز مو اقدامات بسیار خوبی انجام داده و پروتز موی مقرون‌به‌صرفه و کلاه‌گیس‌های پزشکی را برای بیمارانی که با آلوپسی، سرطان، لوسمی و تریکوتیلومانیا طراحی می‌کنند.

پروتز مو

یک آزمایش روی ۳۰۰۰ مرد مبتلابه ریزش مو نشان داده است که مردان جوان در اوایل زندگی شروع به ریزش مو کردند. مشخص شد حدود ۶۰٪ از افراد زیر ۲۵ سال شروع به ریزش موها کرده‌اند. سایر بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود یک‌چهارم از مردان بعد از ۳۰ سالگی شروع به ریزش مو کرده‌اند.

بر اساس داده‌ها، حدود ۵۰٪ از افراد بالغ مذکر جهان از ریزش مو رنج می‌برند و برای درمان آن به پروتز مو یا سیستم‌های مو نیاز دارند. متوسط بروز ریزش مو حدود ۲۵٪ است. قفقازی‌ها نسبت به آسیایی‌ها میزان ریزش مو بالاتری دارند. برخی از کارشناسان معتقدند که طاسی مردان ممکن است روند اجتناب‌ناپذیری از تکامل انسان باشد. یک استاد پوست و مو در آلمان حتی پیش‌بینی تعجب‌آوری در مورد موی مردانه دارد. به گفته وی، همه مردان بالغ طی ۱۰۰ سال طاس می‌شوند. خوب، این‌یک داده ناخوشایند است.

سایر علل ریزش مو

علاوه بر موارد ذکرشده در مورد ریزش مو که نیاز به خرید پروتز مو کامل یا جزئی دارند، علل زیادی در مورد ریزش مو وجود دارد؛ و بسیار مهم است که دلیل ریزش مو را مشخص کنید تا مطمئن شوید که پروتزهای موی مناسبی را خریداری کنید. در زیر مختلف و رایجی از عوامل مؤثر در ریزش مو وجود دارد:

  • فشار
  • ژنتیک
  • داروها
  • کمبود خواب
  • عدم تعادل هورمونی
  •  تغییرات یائسگی

رژیم غذایی و تغذیه ضعیف

ریزش مو در بعضی موارد قابل‌برگشت است. اگر گفته شود که ریزش مو به دلیل کمبود خواب و تغذیه نامناسب است، ممکن است بتوانید با خوابیدن برای مدت طولانی‌تر علائم خود را تغییر دهید و از دریافت تغذیه مناسبی برای بدن استفاده کنید.

متأسفانه ریزش مو شرایطی است که برگرداندن مو به حالت اول خود دشوار است. برای بسیاری از افراد، این می‌تواند یک حقیقت ناامیدکننده باشد. اگر خود را در یک موقعیت مشابه از شرایط دیدید، بدانید که تنها نیستید و پروتزهای مو برای کمک به شما در این موقعیت هستند!


مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع پروتز مو پرداختیم. یک متخصص مو از ژاپن معتقد است که پس از صدها سال، اکثریت قریب به‌اتفاق مردان طاس خواهند شد و تا آن زمان، افراد با موهای سرخود ممکن است افراد عجیبی به نظر برسند. درحالی‌که آینده ممکن است افراد بدون مو و طاس باشد، امروزه سر طاس افراد خجالت و شرم بزرگی در سنین جوانی است.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.