کمک به معلولین :

چگونه به فرد معلول خانواده‌مان کمک کنیم؟ در جهان میلیون‌ها نفر معلول وجود دارد. با وجود اینکه معلولیت بسیار رایج است و اکثر مردم، یکی از اعضای خانواده و یا دوستانشان با یک نوع معلولیت دست و پنجه نرم می‌کنند ولی افراد معلول و خانواده هایشان با چالش های متعددی مواجه هستند. شما با افزایش دانش خود و اطلاعاتی که ما به شما می‌دهیم، خواهید توانست که از لحاظ فیزیکی و احساسی فرد معلول خانواده‌تان را حمایت کنید.

الف) کمک به معلولین : فراهم نمودن کمک و پشتیبانی برای فرد معلول

  • به نیازهای فرد توجه کنید:

فرقی نمی کند که با فرد معلول از اعضای خانواده‌ نزدیکتان است و یا جزو فامیلتان است و فقط در دورهمی ها همدیگر را ملاقات می کنید باید به آنها توجه داشته باشید تا متوجه شوید که آیا از نظر جسمی و یا احساسی احتیاج به کمک دارند. با توجه به سن، نوع معلولیت و میزان دریافت مراقبت از طرف دیگران، میزان کمک شما نیز متفاوت خواهد بود.

اگر با فرد زندگی نمی کنید باید مرتب با آنها درتماس باشید تا اگر به چیزی احتیاج داشتند در اختیارشان قرار دهید.

  • ارائه کمک‌هایی مبتنی بر نیاز شخص:

ارائه کمک بستگی به نوع معلولیت شخص دارد. کمک شما می تواند بصورت فیزیکی و یا احساسی باشد و به نیازهای فرد مرتبط باشد. شما نباید در کمک کردن اصرار کنید و اگر آنها می گویند کاری را خودشان می‌توانند انجام دهند بگذارید انجام دهند.

  • پاسخ به درخواست کمک فرد و پشتیبانی مناسب:

در نظر داشته باشید که کمک به این افراد ممکن است بسیار دشوار باشد. یکی از مهمترین نکات کمک به یک شخص معلول اینست که شما از چه راهی به درخواست کمک فرد پاسخ می‌دهید. زیرا اگر شما از یک راه مناسب پاسخ ندهید اعتماد شخص نسبت به شما سلب شده و احساس خوبی نسبت به کمک شما نخواهد داشت.

اگر فرد از شما کمکی خواست همیشه مودب و مهربان باشید و سعی کنید در اولین فرصت به آنها کمک کنید. هنگام کمک کردن و صحبت با وی باید خوشحال و مشتاق به نظر برسید. در جواب درخواست آنها هرگز نگویید ” با اینکه مشغولیت زیادی دارم ولی کمک می‌کنم” این حرف باعث می شود که آنها احساس بدی نسبت به معلولیتشان داشته باشند.

  • هر گونه تجهیزات خاصی را که ممکن است احتیاج داشته باشند فراهم کنید:

شما باید برای فراهم کردن تجهیزات خاصی که آنها نیاز دارند تلاش کنید. برای کمک های مالی می توانید از بیمه خدمات درمانی و یا انجمن های خیریه استفاده کنید. اگر فرد جانباز باشد تسهیلات خاصی از طرف اداره جانبازان به وی تعلق می‌گیرد.

  • اثبات (نشان دادن) عشق و علاقه:

یکی از مهمترین کارهایی که هنگام کمک به فرد معلول باید انجام دهید اثبات علاقه‌تان به وی است. معلولیت او را بپذیرید و به او به عنوان شخصی با نیازها و چالش‌های خاص بنگرید. شما باید نشان دهید که از صمیم قلب به او کمک می کنید و به او وابستگی عاطفی دارید. اگر این کار را انجام ندهید فرد از نظر روحی آسیب خواهد دید.

  • دورهمی‌های خانوادگیتان را متفکرانه برنامه ریزی کنید:

یکی از بهترین روش های حمایتی از فرد معلول اینست که دورهمی‌های خانوادگیتان را به طور متفکرانه برنامه‌ریزی کنید. هر برنامه ریزی که داشتید باید معلولیت شخص را در نظر بگیرید. تا آنها هم بتوانند در دورهمی‌های خانوادگی مثل سایر اعضا شرکت کنند.

مثلا اگر شخص کم شنوا است از رستوران های پر سروصدا اجتناب کنید و یا  اگر فلج هستند فعالیتی را انتخاب کنید که حرکت زیادی لازم نداشته باشد.

ب) کمک به معلولین : خودتان را آماده کنید

۱– راجع به شرایط معلولیت فرد تحقیق کنید:

از آنجایی که معلولیت انواع مختلفی دارد باید در مورد وضعیت معلولیت فرد موردنظرتان تحقیق کنید. در این صورت آشنایی بیشتری با نیازها و چالش‌های روزانه ی آنها خواهید داشت و با کارهایی که برای کمک بیشتر به آنها احتیاج است آشنا می‌شوید. و در صورت نیاز به آموزش های خاص، می‌توانید این آموزش ها را به آنها یاد دهید.

۲– صبر و شکیبایی خود را افزایش دهید:

صبر برای کسانی که با افراد معلول سروکار دارند یک ضرورت مهم است. چون بعضی از افراد معلول (مثل همه ی افراد دیگر) ممکن است معنای پشتیبانی شما را درک نکنند. زمانی که در حال کمک و یا حمایت از فرد معلول هستید نباید راجع به محدودیت زمانی فکر کنید. حواستان باشد اگر شما احساس ناامیدی کنید این حس به فرد معلول نیز منتقل خواهد شد و او این احساس را تا آخر عمر با خود خواهد داشت.

۳– ارزیابی کنید که چه نوع حمایتی می‌توانید ارائه دهید:

ممکن است شما دارای محدودیت‌هایی از لحاظ فیزیکی، مالی و یا عاطفی برای کمک به شخص معلول باشید. بنابراین مهم است که شما بهترین راهی را که می توانید از شخص حمایت کنید را ارزیابی کرده و با توجه به آن کمک کنید. مثلا اگر محدودیت مالی دارید می توانید از نظر عاطفی برای او وقت بگذارید.

ج) کمک به معلولین : برقراری ارتباط

۱– از فرد معلول راجع به نیازهایش سوال کنید:

شما باید به طور مداوم از فرد بپرسید که به چه چیزی احتیاج دارد. گاهی ممکن است فرد برای درخواست کمک خجالت بکشد و یا اصلا نداند درخواستش را چگونه بیان کند. شما باید به طور مستقیم به آن‌ها بگویید که آیا به کمک نیاز دارند و یا خیر. همچنین به فرد اطمینان بدهید و بگویید که ” هر وقت به کمک احتیاج داشتید روی من حساب کنید” و یا  ” اگر به کسی برای صحبت نیاز داشتید با من تماس بگیرید”.

۲– به صحبت هایش گوش دهید:

مهمترین مساله هنگام برخورد با یک شخص معلول گوش دادن به صحبت های وی است زیرا علاوه بر تایید شخصیت وی، شما را با چالش ها و نگرانیهایش آشنا خواهید شد و در نتیجه با توجه به نیازهایش به او کمک خواهید کرد. حتما توجه داشته باشید که صحبت هایش را قطع نکنید، و روی صحبت های آن‌ها تمرکز کنید.

۳– با سایر اعضای خانواده‌تان هماهنگ باشید:

یکی از بهترین راه‌ها برای حمایت از فرد معلول اینست که اطمینان حاصل کنید همه‌ی اعضای خانواده با شما همکاری می کنند. برای انجام این کار باید با سایر اعضای خانواده‌تان ارتباط برقرار کنید و با آنها هماهنگ شوید تا حمایت بیشتری از فرد معلول داشته باشید.

اگر نسبت فرد معلول با شما دور است شما باید به طور مداوم با والدین وی در ارتباط باشید تا از نگرانی‌ و چالش های آن‌ها آگاه شوید و از نظر مالی و عاطفی آن‌ها را حمایت کنید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

5 سال پیش زهرا طباطبایی

درباره نویسنده

زهرا طباطبایی هستم! از روز های اول فعالیت "مجله پین ورک" دست به قلم شدم و نوشتم و یاد گرفتم و با بزرگ شدنش من هم بزرگ تر شدم... و توی این مدت، به قول " آنتوان کلیما " همیشه برام خود نوشتن مهم بوده; خیلی مهم تر از انتشارش!!! امیدوارم قلمم رو دوست داشته باشید :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.