پوست زمانی چرب می‌شود که غدد چربی‌ساز پوست سبوم زیادی را تولدی و ترشح کنند. سبوم، ماده‌ای مومی و روغنی است که از پوست محافظت کرده و آن را مرطوب نگه می‌دارد. سبوم ماده‌ای حیاتی برای سالم نگه داشتن پوست است. با این حال تولید سبوم بیش از حد باعث چرب شدن پوست شده و منافذ آن را مسدود سازد و باعث شکل گیری آکنه در پوست شود. مراقبت از پوست چرب به فردی نیاز دارد که دائماً از پوست به طور مرتب مراقبت کرده. در این مقاله از مجله پین‌ورک ما سعی داریم در مورد داروهای خانگی که باعث کاهش چربی پوست می‌شوند شما را آشنا سازیم و به درمان خانگی پوست چرب بپردازیم.

علائم پوست چرب

پوست چرب به سرعت روی پوست اثر می‌گذارد و علائم را نمایان می‌کند که این علائم عبارتند از:

  • ظاهری براق یا روغنی
  • منافذی بزرگ یا آشکار بر روی پوست
  • پوستی ضخیم و خشن
  • جوش‌های سر سیاه
  • جوش های مداوم

افرادی که دارای پوست چرب هستند ممکن است نتوانند هر آرایشی را برای صورت خود انتخاب و استفاده کنند که برای همین به مشکا آرایش کردن صورت خود نیز بر می‌خورند، زیرا آرایش با سبوم پوست مخلوط شده و چربی پوست را بیشتر می‌کند.

پوست چرب
علائم و شدت چربی پوست در بین افراد مختلف متفاوت است البته نباید نقش ژنتیک در شکل گیری پوست چرب فراموش کرد. تغییرات هورمونی بدن وفشارهای خارجی از جمله استرس هم می‌تواند میزان تولید سبوم پوست را افزایش دهد.

درمان چربی پوست

در اینجا ما سعی داریم شمارا با شش روش درمان خانگی پوست چرب آشنا کنیم تا چربی پوست را کاهش دهد.

شستشوی منظم پوست

شستشوی مرتب و منظم پوست می‌تواند تا حدی زیادی میزان چربی پوست را کاهش دهد، روش‌های زیر برای شستن پوست‌های چرب توصیه می‌شود:
با یک صابون ملایم و آب گرم صورت خود را بشویید.

از بین بردن پوست چرب
از مصرف صابون‌هایی که داری رایحه، مواد مرطوب کننده هستند که قاردند پوست را تحریک کنند خودداری کنید.
از لباس‌های زبر و تنگ استفاده نکنید زیرا اصطحکاک باعث می‌شد پوست تحریک شده و روغن بیشتری را تولید کند.

اگر روش‌های بالا مؤثر واقع نشد از داروهای مراقبت از آکنه استفاده کنید، این محصولات حاوی اسیدهایی هستند که روغن پوست را کنترل می‌کنند مانند:

  • اسید سالیسیلیک
  • اسید گلیکولیک
  • بتا هیدروکسی اسید
  • بنزوئیل پراکسید

البته این اسیدها ممکن است برای برخی‌ها حساسیت آور باشد بهتر است قبل از مصرف آن را روی قسمتی از پوست خود امتحان کنید تا ببینید واکنش بدن شما چیست.
نباید در اینجا نقش پاک کننده‌ها را فراموش کرد، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ نشان داده است که یک پاک کننده صورت ساخته شده حاوی کربوکسیلات لاتور سدیم و آلکیل کربوکسیلات برای مقابله با آکنه‌های خفیف صورت بسیار مناسب است، اگرچه که باعث افزایش سبوم در سایر نقاط پوست شد.
برای کسانی که فقط صورتی چرب دارند و آکنه در پوست آنها وجود ندارد، صابون‌های گلیسیرین بدون رایحه پیشنهاد می‌شود.

از تونر استفاده کنید

تونرهای قابض که حاوی الکل هستند پوست صورت را خشک می‌کنند، طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شد فندوق کوهی جز قابض‌های منافذ پوست هستند که طبیعی است و خاصیت تسکین پوست را هم دارد. فندوق کوهی سرشار از تانن است که این میوه را به یک قابض طبیعی و ضد التهاب تبدیل کرده است، اگر پوستی چرب دارید می‌توانید از فندوق کوهی به عنوان یک تونر طبیعی استفاده کنید.
برخی از قابض‌های طبیعی این ویژگی را دارند که منافذ بزرگ پوست را کوچکتر جلوه می‌دهد البته به یاد داشته باشید که شاید برای همه افراد این قابض‌های طبیعی سازگار نباشد ممکن است در برخی‌ها خارش و سنگینی به وجود آید اگر سوزش اتفاق افتاد به خاطر این است که تولید سبوم افزایش پیدا کرده است حتماً قبل از استفاده از تونر ها آن‌ها را روی قسمتی از پوست خود امتحان کنید.

صورت خود را خشک کنید

پس از اینکه صورت خود را شستید و از تونر استفاده کنید حتماً به آرامی از یک حوله نرم برای خشک کردن صورت خود استفاده کنید. این کار را به آرامی و با دقت انجام دهید زیرا کشیدن حوله خشک بر روی صورت، پوست را برای تولید بیشتر سبوم تحریک می‌کند.

از پدهای دارویی و کاغذ بلاتینگ استفاده کنید

بسیاری از شرکت‌های آرایشی و بهداشتی کاغذ بلاتینگ را تولید میکننده که خاصیت جاذب روغن پوست را دارند. کاغذهای لاتینگ تولید سبوم را تولید سبوم را به طور کلی درمان نمی‌کند اما چربی‌های اضافی پوست را در طول روز جذب کند تا کمتر براق به نظر برسد.

درمان خانگی پوست چرب
همچنین شما می‌توانید از سایر پدهای دارویی که حاوی مواد همچون: اسید سالیسیلیک یا اسید گلیکولیک هستند استفاده کنید این پدها علاوه بر پاکسازی منافذ پوست باعث از بین رفتن روغن اضافی آن هم بشوند.

از ماسک صورت استفاده کنید

برخی از ماسک‌های صورت برای درمان پوست‌های چرب بسیار مفید هستند که توصیه می‌شود از حاوی ترکیباتی همچون:

خاک رس: ماسک‌هایی که حاوی مواد معدنی همچون اسکمتیت یا بنتونیت هستند می‌توانند روغن پوست را جذب کرده و بدون اینکه پوست را تحریک کند باعث کاهش درخشندگی پوست و تولید سبوم می‌شود. پس از اینکه از این ماسک استفاده کردید بعد از آن حتماً از مرطوب کننده ملایم استفاده کنید.

عسل: در سال ۲۰۱۱ مطالعه‌ای نشان داده است که عسل طبیعی داری خواص ضد باکتری و ضد عفونی کنندگی است. قرار دادن ماسک عسل به مدت ۱۰ دقیقه بر روی صورت باعث نرم نگه داشتن پوست و رفع آکنه و چربی پوست می‌شود.

بلغور دوسر: ماسک‌های حاوی بلغور دوسر به پاکسازی پوست کمک می‌کنند. جودوسر حاوی ترکیباتی از جمله آنتی اکسیدانی، ساپونین و ضدالتهابی هستند که باعث تسکین پوست صورت می‌شوند.

از مرطوب کننده‌ها استفاده کنید

بسیاری از افرادی که پوست چرب دارند از ترس اینکه پوست آنها چرب‌تر به نظر برسد از مرطوب کننده‌ها استفاده نمی‌کنند، اما اینگونه افراد هم می‌تواند از مرطوب کننده مناسب استفاده کنند.برای افرادی که پوست چرب دارند استفاده از مرطوب کننده بدون روغن می‌توانند به سلامت پوست کمک کنند بدون اینکه احساس چربی در پوست خود بکنند.

درمان پوست چرب
آلوئه ورا می‌تواند مرطوب کننده مناسبی برای درمان آکنه برای پوست‌های چرب باشند. برخی از ترکیبات موجود در آلوئه ور می‌توانند اثرات تسکین دهندهٔ طبیعی روی پوست داشته باشند، حتماً از مرطوب کننده‌هایی استفاده کنید که حداقل ۱۰ درصد داری آلوئه ورا باشد.
برخی افراد ممکن است که از ژل آلوئه ورا برای مرطوب کردن صورت خود استفاده کنند که باید از ترکبات آن آگاه باشید زیرا الکل آن‌ها می‌تواند باعث پوست را خشک کند.

پیشگیری از چربی پوست

پیشگیری و درمان پوست چرب که حاصل از ژنتیک و تغییرات هورمونی است بسیار دشوار است. بهترین راه پیشگیری برای کنترل پوست چرب داشتن یک روال منظم مراقبتی از پوست است که آن را مدام تکرار کنید. هنگامی که پوستی چرب دارید پنهان کردن آن با آریش کمی وسوسه انگیر است، با این حال برخی از محصولات بهداشتی که خود پایه و اساس آنها هم چرب است ممکن است وضعیت را بدتر کنند.
آرایش مبتی بر آب ممکن است گزینهٔ مناسبی باشد درحالی برای برخی دیگر آرایش نکردن شاید بهتر گزینه موجود باشد. عده‌ای هم بر این باورند که رژیم غذایی سالم مبتی بر غذایی‌هایی که پوست را مرطوب می‌کنند و چربی ترانس کمتری دارند می‌تواند از چرب شدن پوست جلوگیری کند.


مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع درمان خانگی پوست چرب پرداختیم. شواهد نشان می‌دهد که تعداد داروهای خانگی برای درمان پوست چرب کم نیست و اثرات موثری هم داشته‌اند. البته نتیجه نهایی دستاور آزمایشات خود شخص و پیدا کردن داروی سازگار با پوست خود است که با طی کردن چندین روال بدست می‌آید، البته باید قبل از استفاده از هر محصول آن را روی قسمتی از پوست خود آزمایش کنید تا مطمئن شوید که به آن محصول حساسیت ندارید، اگر هم به آکنه شدید و پوست بسیار چرب هستید اولین و بهرین قدم مراجعه به پزشک است.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.