از نظر طراحان مد و لباس، پوشیدن لباس سفید در شما انرژی و آرامش ایجاد می کند و هچنین باعث می شود شیک تر به نظر برسید. اما اکثرمان به این دلیل که لباسهای سفید زود کثیف می شوند و ازبین بردن لکه روی لباس برایمان سخت است، از خیر پوشیدن آن می گذریم. اگر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید، پین ورک به شما راهکارهایی برای شستن لباس سفید معرفی خواهد کرد تا علاوه بر تمیزکردن لباستان، از این به بعد با خیال راحت از پوشیدن  لباسهایی با رنگ سفید لذت ببرید.

الف) ازبین بردن لکه روی لباس سفید : استفاده از ماشین لباسشویی و سفیدکننده

۱- حذف فوری لکه ها

مهم ترین اصل در تمیز کردن لکه ها اینست که بلافاصله تمیز شوند چرا که امکان از بین بردن کامل لکه در اینصورت بیشتر است. روش کار برای پاک کردن لکه روی لباس به این صورت است که با استفاده از یک حوله ی کاغذی یا یک قاشق موادی که روی لباستان ریخته را بردارید. سپس برای زمینه ی لکه از مخلوط جوش شیرین و آب استفاده کنید زیرا جوش شیرین باعث جذب رنگ لکه می شود. ابتدا از مخلوط جوش شیرین و آب خمیری را تهیه کرده و از این مخلوط رروی لکه بمالید،سپس به آرامی و با برس و یا مسواک خمیر را روی جای لکه پخش کنید. بعد از پنج دقیقه جای لکه را بشویید. اگر میخواهید با سایر کاربردهای جوش شیرین آشنا شوید به شما خواندن مقاله کاربردهای بی نظیر جوش شیرین در شستشو و نظافت پیشنهاد میکنم.

۲- پاک کردن زمینه ی لکه لباس

بعد از استفاده از جوش شیرین، روی جای لکه تان کمی شوینده ی مایع ریخته و با مسواک یا برس به آرامی آن را روی لکه بمالید. بگذارید که مایع پنج دقیقه روی لباس بماند. این کار باعث از بین بردن لکه روی لباس و راحتتر شدن شستشو می شود. این روش مخصوصا برای از بین بردن لکه های چربی روی لباس بسیار کارآمد است.

۳-شستن لباس سفید با ماشین لباسشویی

روش دقیق استفاده از سفیدکننده به نوع ماشینتان بستگی دارد. اگر ماشین لباسشوییتان اتوماتیک است از پودر های شوینده ی دارای آنزیم استفاده کنید و آن را تا خط نشان از سفیدکننده پر کنید. و اگر ماشین لباسشوییتان ساده است ۱/۲ فنجان سفیدکننده را دورن آب بیزید سپس لباس ها را درون آب قرار دهید.

اضافه کردن شوینده به ماشین لباسشویی

۴- تنظیم ماشین لباسشویی

گرما یکی از بهترین پاک کننده و سفیدکننده هاست. برای تنظیم دمای ماشین لباسشویی، ابتدا اتیکت لباستان را چک کنید سپس تنطیمات ماشین را در بالاترین دمای مجاز برای لباس قرار دهید.

تنظیم ماشین لباسشویی

۵- خشک کردن لباس سفید

زمانیکه کار شستشوی لباس به اتمام رسید از خشک کن ماشین لباسشویی و یا آفتاب برای خشک کردن استفاده کنید. در صورت نیاز می توانید چرخه ی شستشو را تکرار کنید.

ب) ازبین بردن لکه روی لباس سفید : شستشوی دستی و خیساندن درون سفیدکننده

ابتدا باید مراحل ۱-حذف فوری لکه ها و ۲-پاک کردن زمینه ی لکه را مطابق روش بالا انجام  دهید. سپس در ادامه به ترتیب به سایر مراحل زیر عمل کنید.

۳-قرار دادن پارچه درون آب سرد:

لباس خود را درون تشتی از آب سرد قرار دهید. بهتر است برای بالا بردن کارایی، چند لباس سفید دیگر هم درون تشت بگذارید. سایر لباسهای سفیدتان مثل جوراب، حوله و ….. گزینه های خوبی برای اینکار هستند.

قرار دادن لباس درون آب سرد

۴- اضافه کردن سفیدکننده:

قبل از اضافه کردن هر سفید کننده ای ابتدا دستورالعمل آن را مطالعه کرده ، توصیه ها را جدی بگیرید و مطابق آن عمل کنید. معمولا توصیه می شود برای هر لیتر آب ۱/۴ فنجان سفیدکننده اضافه شود. توجه داشته باشید که هرگز سفیدکننده ها را با یکدیگر مخلوط نکنید زیرا گاز تولید می شود و ممکن است باعث مسمومیت شما شود.

۵- خیس خوردن لباس با سفیدکننده

بعد از اضافه کردن سفیدکننده اجازه دهید که لباس حدود ۱۰ دقیقه با آن خیس بخورد. حواستان باشد که این تایم طولانی تر نشود زیرا این کار باعث آسیب دیدن لباستان خواهد شد.

خیساندن لباس درون شوینده

۶- شستشوی لباس سفید با آب سرد:

لباس را از درون تشت حاوی سفیدکننده خارج کرده و سپس آن را با آب سرد بشویید. حتما این کار را با دقت انجام دهید تا مواد شیمیایی بر روی لباستان باقی نماند زیرا باعث ایجاد لکه و بوی ناخوشایند می شود.

۷- خشک کردن لباس:

پس از آبکشی لباس، آن را چلانده و سپس بتکانید. سپس لباس را در بیرون و معرض هوا قرار دهید تا خشک شود. البته اگر در فصل سرما هستید می توانید از خشک کن ماشین لباسشویی استفاده کنید. ولی این نکته را در نظر داشته باشید که قرار گرفتن در معرض خورشید باعث سفیدتر شدن لباستان خواهد شد. اشعه ی ماورابنفش خورشید باعث محو و یا روشن شن لکه ها می شود. البته نباید لباستان را زیاد در معرض نور خورشید قرار دهید چرا که باعث آسیب رساندن به آن می شود.

در پایان چند نکته که رعایت آن برای استفاده از سفیدکننده در ازبین بردن لکه روی لباس ضروری است را یادآور می شوم:

  • هرگز از سفیدکننده برای لباسهای پشمی، چرمی  ابریشمی استفاده نکنید.
  • هرگز دو سفیدکننده را با یکدیگر مخلوط نکنید چرا که با تولید گازهای سمی  ممکن است باعث مسمومیت شما شود.
  • هرگز سفیدکننده را مستقیما روی لباس نریزید بلکه اول آن را با آب مخلوط کرده سپس لباس را درون آب قرار دهید

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فریبا کیتویی

درباره نویسنده

سلام من فریبا کیتویی هستم! یک آذرماهی صبور و مقاوم... عاشق نوشتن، سفر و ادبیات. برای رسیدن به هدف‌هام تلاش می‌کنم و معتقدم که زندگی آسون نمیشه این تویی که سرسخت میشی ... از پین ورک عزیزم برای اعتمادی که بهم کرده ممنونم.

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.