این روزها دکوراسیون داخلی خانه از مسائل مهمی است که افراد به آن توجه می‌کنند. در این میان طراحی داخلی آشپزخانه که بر اساس معیارهای دکوراسیون مدرن صورت می‌گیرد طرفداران زیادی پیدا کرده است. انتخاب انواع مدل کابینت آشپزخانه و رنگ و جنس آن دغدغه خانه‌داران است. فاکتورهای مانند رنگ کابینت آشپزخانه، مدل کابینت آشپزخانه و جنس آن از جمله موارد مهمی است که باید در حین انتخاب کابینت آشپزخانه به آن توجه کرد. شاید شما اطلاعات جامعی در مورد نحوه انتخاب کابینت آشپزخانه نداشته باشید. اگر قصد دارید با خرید و انتخاب درست کابینت‌هایی زیبا، تحولی در آشپزخانه خود بدهید با پین‌ورک همراه باشید تا با انواع کابینت آشپزخانه ایرانی بیش‌تر آشنا شوید.

۱ . مراحل انتخاب انواع مدل کابینت آشپزخانه

۱-۱ . انتخاب پروفیل درب کابینت آشپزخانه

درب کابینت آشپزخانه در منزل شما کاملا قابل رویت است پس بهتر است در انتخاب آن دقت و وسواس کافی را به خرج دهید. سعی کنید مواردی را انتخاب کنید که هماهنگ با ساختار و مدل کلی منزل و آشپزخانه شما باشید.

کابینت

۱-۲ . انتخاب جنس و رنگ کابینت آشپزخانه

با توجه به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید و ساختار ساختمانی که در آن ساکنید به انتخاب صحیح جنس کابینت آشپزخانه بپردازید. انتخاب رنگ مناسب نیز برای کابینت آشپزخانه به اندازه جنس آب اهمیت دارد. رنگ مناسب کابینت علاوه بر ایجاد زیبایی و چشم‌نوازی باعث ایجاد هارمونی بین وسایل مختلف آشپزخانه و دیوارهای آن می‌شود. پس در انتخاب رنگ متناسب با آشپزخانه دقت کنید.

۱-۳ . استفاده حداکثر از فضای آشپزخانه

سعی کنید در انتخاب سبک و اندازه کابینت آشپزخانه حداکثر دقت را به خرج دهید تا در کنار زیبایی فضای آشپزخانه، فضای کافی در آن وجود داشته باشد و کابینت‌ها فضای بیش از حدی را به خود اختصاص ندهند. تفاوت‌هایی در کابینت مدرن و کلاسیک وجود دارد. با توجه به علایق و شرایط خود در انتخاب این دو سبک دقت کنید.

کابینت آشپزخانه

۲ . انواع جنس کابینت آشپزخانه ایرانی

کابینت‌های آشپزخانه در جنس‌های مختلف تولید می‌شوند. شما با توجه به علاقه و نوع ساختمان خود می‌توانید انواع مختلفی از جنس‌های کابینت آشپزخانه را انتخاب و خریداری و نصب کنید و از زیبایی و راحتی استفاده از کابینت‌ها آسوده خاطر باشید.

۲-۱ . کابینت چوبی آشپزخانه (تمام چوب)

این نوع کابینت‌ها چون از چوب خالص ساخته می‌شوند دارای قیمت بالاتری نسبت به سایر جنس‌ها هستند. از طرفی زیبایی این نوع از کابینت‌های آشپزخانه غیرقابل انکار است. کابینت چوبی آشپزخانه بیش‌تر برای کسانی که طرفدار سبک دکوراسیون داخلی هستند مناسب است. یکی از معایب استفاده از این کابینت‌ها مدت زمان بالای نصب آن‌هاست. در ساخت کابینت‌های چوبی از چوب درختانی نظیر راش، بلوط، گردو و … استفاده می‌کنند. در این نوع کابینت‌ها یا سرتاسر کابینت از چوب ساخته شده و یا تنها برای ستون‌ها و سرستون‌ها از چوب خالص استفاده می‌کنند.

کابینت چوبی

۲-۲ . کابینت ام‌ دی اف (MDF) آشپزخانه 

قسمت داخلی ورق‌های ام دی اف به کار برده شده در ساخت کابینت آشپزخانه از جنس موادی به نام ام دی اف است که حالت فشرده دارد. این نوع کابینت‌ها مقاومت بالایی در برابر رطوبت و گرما دارند به همین علت طرفداران زیادی پیدا کرده است. کابینت‌های ام دی اف در رنگ‌ها و شکل‌های مختلفی در بازار وجود دارند و شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود انواع را انتخاب کنید و زیبایی بیش‌تری به آشپزخانه خود بدهید.

انتخاب انواع کابینت آشپزخانه

۲-۳ . کابینت ممبران (وکیوم)

این نوع کابینت آشپزخانه با عناوینی دیگری مانند پرس‌ وکیوم، کابینت انزوا، کابینت کلاسیک و کابینت ۳D،نیز شناخته می‌شوند. کابینت ممبران از جمله کابینت مدرن آشپزخانه محسوب می‌شود که در ساخت آن از فناوری دستگاه CNC استفاده شده است. در واقع می‌توان گفت حکاکی و برش روی این نوع از کابینت آشپزخانه با دستگاه CNC انجام می‌شود و این امر زمان تولید را کوتاه‌تر کرده است. در نهایت معمولا روکشی از جنس PVC روی این کابینت‌ها کشیده می‌شود که خاصیت ضد آب دارد. معمولا تشخیص کابینت ممبران با کیفیت نیاز به تخصص و مهارت دارد. پس بهتر است برای انتخاب درست با متخصصین این امر مشورت کنید تا خرید اصولی و مناسبی داشته باشید.

مزایای کابینت ممبران:

  • ماندگاری و مقاومت بالا در برابر رطوبت به خاطر روکش PVC
  • قیمت مناسب
  • راحت‌تر تمیز شدن

نکته:

  • در هنگام استفاده از کابینت ممبران دقت دکنید تا اشیا نوک تیز حتی المقدور به آن برخورد نکند.
  • کیفیت کابینت ممبران بستگی زیادی به مهارت و توانایی کابینت‌ساز دارد. پس در انتخاب کابینت‌ساز ماهر دقت کنید.

 

کابینت ممبران

۲-۴ . کابینت آشپزخانه با روکش چوب

این نوع کابینت آشپزخانه قیمت مناسب‌تری نسبت به کابینت تمام چوب دارد. اسکلت این نوع کابینت آشپزخانه از جنس ام دی اف است. معمولا در ساخت این کابینت از روکش بلوط و ملچ استفاده می‌کنند.

پوشش چوب کابینت

۲-۵ . کابینت فلزی آشپزخانه

این روزها کابینت فلزی، در انتخاب انواع مدل کابینت آشپزخانه جایگاه کم رنگ‌تری دارند و تنها در موارد معدودی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما ممکن است به دلیل ارزان بودن فلز نسبت به سایر متریال ها از فلز در بدنه برخی کابینت‌ها استفاده کنند. در استفاده از کابینت فلزی آشپزخانه ممکن است مشکلاتی نظیر زنگ زدن، سرو صدای زیاد و رنگ رفتگی ایجاد شود.

کابینت فلزی آشپزخانه

۲-۶ . کابینت هایگلاس در طراحی داخلی آشپزخانه

در این نوع از کابینت آشپزخانه از موادی مثل ام دی اف سفید و ورق هایگلاس استفاده می‌شود. این ورق دارای قوت و ضخامت بیش‌تری است. کابینت هایگلاس معمولا دارای سطح براقی است و جلوه زیبا و درخشانی به آشپزخانه شما می‌دهد. تمیز کردن این نوع کابینت‌ها به راحتی صورت می‌گیرد.

کابینت هایگلاس

۲-۷ . کابینت پی‌ وی سی (PVC) آشپزخانه

کابینت پی وی سی این روزها کاربرد کم‌تری دارد. اما هزینه کم‌تری برای خرید و نصب آن‌ها خرج می‌شود. همچنین دارای رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی هستند.

 

کابینت پی وی سی

مقالات مرتبط:

  1. مرتب کردن کابینت را حرفه ای انجام دهید!
  2. نحوه تمیز کردن کابینت آشپزخانه در ۳ ترفند ساده
  3. چگونه لکه چربی و روغن روی کابینت را پاک کنیم؟
  4. نکات طلایی در مورد بازسازی و نوسازی منزل
  5. برق انداختن و تمیزکردن کابینت چوبی آشپزخانه
  6. نحوه انتخاب انواع مدل کابینت آشپزخانه ایرانی

۳ . انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه

رنگ کابینت آشپزخانه از عوامل مهمی است که می‌تواند تاثیر به سزایی در زیبایی آشپزخانه شما داشته باشد. در انتخاب رنگ آشپزخانه و هماهنگی آن با دیوارها و سایر موارد دقت کنید. استفاده از رنگ‌های روشن برای آشپزخانه‌هایی با فضای کوچکتر مناسب است.

۳-۱ . انواع رنگ کابینت آشپزخانه

۳-۱-۱ . کابینت سفید برای آشپزخانه

رنگ سفید سمبلی از تمیزی و بهداشت است. اگر می‌خواهید رنگ کابینت‌ها و دیوارهای آشپزخانه تان سفید و زیبا باشد اقدام به خرید کابینت‌ سفید رنگ کنید. اما باید توجه کنید که باید در تمیز نگه داشتن این کابینت‌ها دقت لازم را به کابر ببرید چون کوچکترین آلودگی و لکه‌ای روی این رنگ قابل تشخیص است.

کابینت سفید

۳-۱-۲ . کابینت با رنگ قهوه‌ای: طرح چوب

این رنگ از کابینت آشپزخانه معمولا طرفداران فراوانی دارند و به نوعی نمادی از سبک روستیک است. این رنگ قابل ترکیب با سایر رنگ‌های موجود در آشپزخانه شماست و می‌تواند جلوه‌ای مدرن و زیبا به فضای آشپزخانه شما بدهد.

کابینت قهوه ای

۳-۱-۳ . کابینت آشپزخانه با رنگ سیاه

استفاده از رنگ سیاه در طراحی کابینت آشپزخانه می‌تواند ظاهری مدرن و زیبا به آشپزخانه منزل شما ببخشد. فراموش نکنید که این رنگ را در ترکیب با برخی رنگ‌های روشن و ملایم به کار ببرید تا فضا بیش از حد تیره و تاریک نشود.

۳-۱-۴ . کابینت با رنگ خاکستری روشن برای آشپزخانه 

استفاده از این رنگ ملایم و زیبا را نادیده نگیرید. استفاده از رنگ خاکستری به خصوص خاکستری روشن و ملایم علاوه بر ایجاد فضای زیبا و آرام تاثیر به سزایی در بزرگ‌تر نشان داده شدن فضای آشپزخانه دارد پس اگر فضای آشپزخانه شما کوچک است رنگ خاکستری روشن می‌تواند یکی از انتخاب‌های مناسب برای کابینت آشپزخانه باشد.

کابینت توسی

۳-۱-۵ . رنگ‌های ترکیبی برای کابینت آشپزخانه

اگر می‌خواهید ترکیبی از دو رنگ را در کابینت‌های آشپزخانه خود داشته باشید موارد زیر می‌تواند به شما در انتخاب رنگ کمک کند. استفاده از رنگ‌های ترکیبی برای مثال ترکیبی از دو رنگ می‌تواند جلوه زیبا و متنوعی به آشپزخانه شما بدهد. پس بهتر است به استفاده از ترکیب رنگ‌های زیر در کابینت آشپزخانه خود دقت کنید.

  • طوسی کم‌رنگ و نارنجی
  • قرمز و مشکی
  • آبی و سفید
  • زرد و نارنجی
  • قهوه‌ای/گردویی و کرم

فراموش نکنید انتخاب مدل و رنگ مناسب در کنار انتخاب جنس کابینت آشپزخانه تاثیر به سزایی در دکوراسیون داخلی منزل شما دارند. با انتخاب رنگ و طرح متناسب با فضای منزل و رحیه خود و اعضای خانواده، می‌توانید از همراهی خانواده در فضای زیبا و آرامش بخش آشپزخانه خود نهایت لذت را ببرید. پس در انتخاب کابینت آشپزخانه منزل دقت کنید. برای انتخاب نوع و طرح کابینت می‌توانید از راهنمای نیروهای متخصص و کاربلد پین‌ورک استفاده کنید.

خوشحالم که در این مطلب همراه من بودید. امیدوارم این نوشتار در مسیر انتخاب کابینتی زیبا و مناسب با آشپزخانه منزل شما مفید واقع شود. تجربیات خود را در این زمینه با من مطرح کنید 🙂

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش پریسا گلی نیا

درباره نویسنده

پریسا هستم. یک زیست شناس شاعر. زاده یک روز پاییزی برگ ریز. از زمانی که خودم را شناخته ام، می‌نویسم. دلنوشته، شعر، متن ادبی، داستان، مقاله. عاشق تجربه‌های جدید هستم. سفر به ماه را دوست دارم.فانتز‌ی‌ام هم‌ برای ادامه زندگی،‌ زیستن در اعماق اقیانوس‌هاست. همیشه دوست داشتم به جای انسان، ماهی به دنیا بیایم. یک ماهی شاعر. حالا یک انسانم...روی این کره خاکی. دوست دارم برجستگی قلم را روی دستانم حس کنم و بوی کاغذ را در هوای اطرافم.

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.