از باز کردن درپوش ظرف‌ها گرفته تا جدا کردن چرک‌ها از وسایل، همه‌ی این کار‌ها، اعمالی هستند که در آن ناخن‌ها نقش دارند. ناخن‌ها به یک نقطه‌ی مشترک برای جمع شدن کثیفی‌ها، باکتری‌ها، پرز‌ها سلو‌ل‌های مرده‌ی پوست و سایر مواد ناخواسته تبدیل می‌شوند. در مطالعه‌ای که بر روی ۲۰ دانشجو انجام شده است، هر ۲۰ دانشجو دارای باکتری‌هایی در زیر ناخن خود از جمله استافیلوکوکوس و سودوموناس بودند. مراقبت و تمیز کردن ناخن نه‌تنها باعث می‌شود که ناخن‌هایتان سالم‌تر و زیباتر به نظر برسند، بلکه از انتقال بیماری‌ها نیز جلوگیری می‌کند. حتی اگر آلودگی به شدت در زیر ناخن‌هایتان چسبیده است، در ادامه چند روش را به شما آموزش خواهیم داد تا به راحتی زیر ناخن‌های دست و پایتان را تمیز کنید. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی نحوه تمیز کردن ناخن‌ می‌پردازیم و نکات مهمی را در این رابطه بیان می‌کنیم. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت ببرید.

نحوه‌ی تمیز کردن ناخن‌ دست و پا|زمانی که ناخن‌های شما به وضوح کثیف است

خاک، گریس و روغن‌موتور همه می‌توانند در زیر ناخن‌های شما گیر کنند. در اینجا چند نکته برای تمیز کردن ناخن را ارائه می‌دهیم که مخصوص کسانی است که ناخن‌هایشان به وضوح کثیف است.

ناخن

  • دستان خود را با مایع ظرف‌شویی بشویید. برای تمیز کردن دست و ناخن از مایع ظرف‌شویی استفاده کنید. این مایع‌ها برای از بین بردن چربی و گریس ساخته‌شده‌اند و اغلب در کاهش گریس و روغن‌گیری در زیر ناخن‌ها مؤثر هستند.

 

  • از صابون‌های مخصوص کار استفاده کنید (job-specific). این را در نظر داشته باشید که صابونی تهیه کنید که مخصوص رفع چربی و کثیفی از دست باشد. دو محصول برتر در این زمینه شامل “Gojo Natural Orange Pumice Industrial Hand Cleaner” و “The Original Tough Nut Hand Cleaner” می‌باشند.

 

  • از یک لیف حمام استفاده کنید. از یک لیف حمام نرم برای تمیز کردن ناخن استفاده کنید تا به نقاطی در زیر ناخن‌ها و پوست اطراف آن‌ها دسترسی پیدا کنید. همیشه بعد از هر بار استفاده، لیف خود را تمیز کنید.

ناخن

 

  • آب ولرم را باز کنید. از آب ولرم – نه سرد نه گرم – استفاده کنید. آب ولرم نسبت به آب داغ، دست‌ها و ناخن‌ها را کمتر خشک می‌کند.

 

  • از چوب‌های مخصوص پاک کردن ناخن (orange stick) استفاده کنید. این چوب‌ها که به آن چوب‌های پوستی نیز گفته می‌شود، به صورت زاویه‌دار و نوک تیز ساخته می‌شوند و راهی است که به صورت دستی، کثیفی‌های زیر ناخن را پاک کنید.

همیشه، هنگام استفاده از این روش‌ها برای پاک کردن ناخن خود، مقداری لوسیون را بر روی دست‌ها و ناخن‌های خود بمالید تا از خشک شدن بیش از حد آن جلوگیری کنید. ژل نفتی یا به اصطلاح ژل پاترولیوم، یک محصول خانگی معمولی است که می‌تواند به سالم ماندن ناخن‌هایتان کمک کند.

 

مراقبت روزانه از ناخن و تمیز کردن ناخن

مراقبت روزانه از ناخن‌ها می‌تواند به نظافت و سلامت آن‌ها و تمیز کردن ناخن‌ کمک کند. در ادامه چند نکته برای مراقبت روزانه از ناخن‌ها آورده شده است:

  • ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارید. ناخن‌های کوتاه، احتمال کمتری وجود دارد که باکتری‌ها و کثیفی‌ها در زیر آن جمع شود. ناخن‌های خود را هر صبح و یا عصر بعد از حمام بررسی کنید، در این مواقع، چیدن آن‌ها آسان‌تر است. اطمینان حاصل کنید که همه آن‌ها دارای طول کوتاه و قابل کنترل هستند. برای کاهش خطر انتقال عفونت، هرگز ناخن‌گیر خود را به اشتراک نگذارید.

 

  • هنگام شستن دست‌هایتان، آب و صابون را در زیر ناخن‌های خود بگیرید. همیشه هنگام شستن دست‌ها به تمیز کردن ناخن خود توجه کنید. در مطالعه‌ی چهار روش بهداشت دست در بین دستیاران دندانپزشکی، شستن دست با صابون‌های ضد باکتری و استفاده از یک ضدعفونی‌کننده حاوی الکل هر دو در کاهش باکتری‌ها در نوک انگشتان مؤثر بودند. از هر روشی که برای تمیز کردن استفاده می‌کنید، هرگز نوک انگشتان و ناخن‌های خود را فراموش نکنید.

 

  • دستان خود را کاملاً خشک کنید. این امر احتمال بروز عفونت ناخن را به حداقل می‌رساند و از نرم شدن بیش از حد ناخن‌ها جلوگیری می‌کند.

ناخن

  • از یک مرطوب کننده استفاده کنید. مقداری مرطوب کننده را بر روی ناخن‌ها، دست‌ها و پوست اطراف ناخن‌ها بمالید. این کار باعث می‌شود ناخن‌های شما سالم و انعطاف‌پذیر بماند.

اگر مقداری از پوست اطراف ناخن شما جدا شده و به صورت یک زائده درآمده (hangnail)، هر چه زودتر آن را بچینید. هرگز از دندان خود به عنوان ناخن‌گیر استفاده نکنید. این کار تنها باعث می‌شود باکتری‌های زیر ناخنتان وارد فضای دهان شده و باعث آلوده شدن دهان و دندانتان گردد.

 

از برس ناخن برای تمیز کردن ناخن استفاده کنیم یا خیر؟

برس‌های ناخن، برس‌های دستی و کوچکی هستند که از نزدیک شبیه یک مسواک برای ناخن‌ها به نظر می‌رسند. بعضی از مردم، هنگامی‌که دستان خود را می‌شویند، از این برس‌ها برای دسترسی به مناطق زیر ناخن‌هایشان استفاده می‌کنند.

اگرچه ممکن است بعضی‌ها تصور کنند که این برس‌ها به تمیز کردن ناخن‌ کمک می‌کند، اما مطالعه‌ای که در ژورنال عفونت‌های بیمارستانی منتشر شده، نشان داده است، بین افرادی که از برس ناخن در هنگام شستشوی دست‌هایشان استفاده می‌کنند و کسانی که از آن استفاده نمی‌کنند هیچ تفاوتی وجود ندارد.

 ناخن

محققان این تحقیق را بر روی کسانی که اسکراب جراحی (شستن دست‌ها قبل و بعد از جراحی) انجام می‌دهند نیز امتحان کردند و به این نتیجه رسیدند که کسانی که زیر ناخن‌هایشان حجم زیادی از آلودگی بعد از جراحی ایجاد می‌شود، می‌توانند از برس ناخن برای تمیز کردن ناخن استفاده کنند.

نکته‌ی مهمی که در هنگام استفاده از برس ناخن وجود دارد این است که، آن را بعد از استفاده شسته و اجازه دهید خشک شود. در غیر این صورت، باکتری‌ها روی آن تجمع کرده و ضرر آن بیشتر از سودش خواهد بود.

 

ناخن‌های خود را در برابر خشکی، ترک‌خوردگی و شکنندگی محافظت کنید

اگر از دستانتان زیاد استفاده می‌کنید و یا در حرفه و شغلی کار می‌کنید که مرتباً باید دستان و ناخن‌هایتان را بشویید و تمیز کنید، در آن صورت، ناخن‌هایتان در معرض شکستگی قرار می‌گیرند. برخی از راه‌های تقویت ناخن‌هایتان شامل موارد زیر است:

  • از تقویت‌کننده‌ی ناخن استفاده کنید. حداقل یک‌بار در هفته از یک لایه‌ی محافظتی برای ناخن‌هایتان استفاده کنید. برخی از پولیش‌های ناخن، مخصوصاً نوع روشن آن، حاوی الیاف نایلون هستند که می‌توانند سفتی و قدرت را به ناخن‌هایتان برگرداند.

 

  • ویتامین‌های موجود در غذاهای خود را افزایش دهید. همچنین ممکن است مصرف مکمل‌های بیوتین را در نظر بگیرید که ممکن است به تقویت ناخن‌ها کمک کند. مرکز تحقیقات پوستی در آمریکا پیشنهاد می‌کند که از یک مکمل بیوتین که در یک کپسول ۱ میلی‌گرمی قرار می‌گیرد استفاده کنید. مصرف روزانه‌ی دو یا سه عدد از آن به مدت ۶ ماه به تقویت و قدرت ناخن‌های شما بسیار کمک خواهد کرد اما اگر باردار هستید، مصرف آن توصیه نمی‌شود.

 

  • استفاده از مواد زیبایی و درمانی ناخن‌های خود را کاهش دهید. استفاده از آکلیریک اسید و ژل ناخن‌ها را کمتر کنید. همچنین برای رفع پولیش ناخن خود کمتر از استون استفاده کنید. این مواد، لایه‌ی بالایی ناخن‌ها را از بین برده و باعث تضعیف آن‌ها می‌شوند. اگر از این موارد استفاده می‌کنید، قبل از استفاده مجدد از آن، به ناخن‌های خود استراحت دهید. رسیدن ناخن‌ها به ضخامت و سطح اولیه ممکن است روز‌ها یا هفته‌ها زمان ببرد.

ناخن

 

  • دستکش کار بپوشید. برای انجام کارهای خانگی یا فعالیت‌های روزمره خود، هر وقت ممکن است از دستکش‌های لاستیکی با روکش نخی استفاده کنید. این دستکش‌ها، دستان شما را از آسیب بیشتر محافظت کنند.

 

برای تمیز کردن ناخن استفاده از مرطوب کننده بعد از خشک کردن ناخن‌هایتان نیز می‌تواند به حفظ رطوبت‌ ناخن‌ها کمک کند. به دنبال محصولاتی باشید که حاوی ماده‌ی چربی لانولین باشد. روغن‌ها علاوه بر ضد آب بودن، مرطوب‌کننده نیز می‌باشند. نمونه‌های آن شامل روغن بادام، ویتامین E و روغن نارگیل است.

 

نحوه‌ی تمیز کردن ناخن‌ پا و زیر آن

دسترسی به زیر ناخن‌های پا و تمیز کردن ناخن و کثیفی‌های آن مناطق، سخت‌تر از ناخن‌های دست هست. در ادامه نکاتی را به شما معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن می‌توانید روزانه ناخن‌های پای خود را تمیز نگه دارید.

  • پاهای خود را شسته و مالش دهید. هر روز انگشتان پا را تمیز و خشک کنید. آن‌ها را با صابون و آب بشویید. برای تمیز کردن اطراف ناخن‌های پا می‌توانید از لوفا، اسفنج و یا لیف حمام استفاده کنید.

 

  • پاهای خود را خیس کنید. اگر روزانه دوش نمی‌گیرید، می‌توانید پاهای خود را در یک وان آب ولرم با صابون بشویید. این کار می‌تواند به خارج کردن کثیفی‌ها از زیر ناخن‌هایتان کمک کند. پا‌ها را بعد از این کار کاملاً آب بکشید و خشک کنید.

 

  • بعد از حمام و یا شستن پاها، ناخن‌هایتان را تمیز کنید. این کار مربوط به زمانی است که به اندازه‌ی کافی نرم و انعطاف‌پذیر شده‌اند. اگر مشکل مزمنی در مورد ناخن‌ها و پاهای خود دارید، بهتر است تمیز کردن آن را پیش یک متخصص بیماری‌های پا (podiatrist) انجام دهید.

ناخن

 

  • پاها و ناخن‌های پایتان را با دقت خشک کنید. اگر رساندن دست‌هایتان به پاهای خود سخت است، می‌توانید یک حوله‌ی خشک و تمیز را روی زمین گذاشته و انگشتان خود را روی آن جمع کنید تا پاها و بین انگشتان به طور کامل خشک شود.

 

  • لوسیون و یا مرطوب کننده را بر روی پا و ناخن‌هایتان بمالید. قبل از اینکه جوراب بپوشید، صبر کنید تا لوسیون به طور کامل خشک شود و یا آن را بشویید.

 

برای تمیز کردن ناخن انگشتان پا را به طور مرتب از نظر داشتن علائم قارچ از قبیل پوسته‌پوسته شدن ناخن‌ها و یا عفونت‌ مانند قرمزی، تورم و تحریک ناخن‌ها بررسی کنید. اگر مشاهده‌ی کف پا برایتان سخت است، یک آینه را روی زمین گذاشته و با استفاده از آن کف پای خود را بررسی کنید.


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که اگر چیز غیرمعمولی مانند تغییر رنگ ناخن‌ها، قرمزی یا تورم مشاهده کردید، با پزشک یا ارائه دهنده خدمات بهداشتی صحبت کنید. این علائم می‌تواند یک مشکل اساسی در ناخن‌ها را نشان دهد. مراقبت منظم از ناخن دست و پاهایتان، می‌تواند به شما در زیبا و سالم و تمیز کردن ناخن‌ کمک کند.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.