زخم‌ها می‌توانند آزاردهنده، ناخوشایند و ناراحت‌کننده باشند. در بعضی موارد، آن‌ها می‌توانند مشکلات جدی‌تری ایجاد کنند، مثلا دامنه حرکتی شما را محدود کنند. اگر جای زخم آزاردهنده دارید، انواع داروهای طبیعی و پزشکی و تجاری وجود دارد که می‌توانید جای زخم خود را درمان کنید. برای زخم‌های سطحی، می‌توانید داروهای طبیعی مانند روغن گل سرخ یا عصاره پیاز را امتحان کنید. اگر داروهای خانگی کار ساز نبود می‌توانید از داروهای دیگر زیر نظر پزشک استفاده کنید. همچنین با مراقبت مناسب از زخم‌ها می‌توانید از ماندگار شدن جای آن‌ها جلوگیری کرده و یا آن را به حداقل برسانید.

چگونه از شر جای زخم خلاص شویم؟

در این مطلب از پین‌ورک به معرفی روش‌های کاربردی برای از بین بردن جای زخم می‌پردازیم. امیدواریم این مطالب برای شما مفید باشد

روش اول|درمان با داروهای طبیعی

جای زخم

درمان روزانه با روغن گل سرخ

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از روغن گل سرخ هر روز در طول ۶ هفته یا بیشتر می‌تواند ظاهر زخم را بهبود بخشد. روغن گل سرخ را در روغن دیگری مانند روغن نارگیل یا آووکادو رقیق کرده و آن را دو بار در روز برای چند هفته یا تا زمانی که متوجه پیشرفت چشمگیر شوید، روی زخم بمالید.

می‌توانید روغن گلاب را در یک فروشگاه بهداشتی و یا داروخانه یا عطاری پیدا کنید، یا آن را به‌صورت آنلاین بخرید.

گلاب یا هر روغن ضروری دیگر را مستقیماً روی پوست خود بمالید، این ماده باعث تحریک پوست و بهبود آن می‌شود.

ابتدا آن را در روغن دیگر یا مرطوب کننده رقیق کنید.

به ازای هر ۱ اونس (۳۰ میلی لیتر) روغن مورد نظر خود (مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون) از ۱۵ قطره روغن گل سرخ استفاده کنید، مگر اینکه پزشک یا پزشک متخصص طب سنتی، مقدار دیگری را توصیه کند.

زخم‌های پوستی

عصاره پیاز را روی جای زخم بگذارید تا نرم شود!

مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از عصاره پیاز روی جای زخم حداقل به مدت ۴ هفته می‌تواند بافت زخم را نرم و ظاهر آن را بهبود بخشد. به دنبال یک درمان بدون دردسر توسط نسخه حاوی عصاره پیاز باشید و از دستورالعمل‌های موجود در بسته‌بندی برای درمان جای زخم خود پیروی کنید.

می‌توانید عصاره پیاز خالص را بخرید یا ژل یا پماد حاوی عصاره پیاز را خریداری کنید. اگر در داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های بهداشتی یا عطاری منطقه شما موجود نیست، به‌صورت آنلاین این محصول را بخرید.

زخم

پماد ویتامین E را بااحتیاط روی زخم‌های خود بمالید!

شواهدی در مورد اینکه آیا ویتامین E می‌تواند ظاهر زخم‌ها را بهبود بخشد، وجود دارد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این ویتامین به شما کمک می‌کند، درحالی‌که مطالعات دیگر نشان می‌دهد که این امر می‌تواند باعث تحریک و آسیب بیشتر شود. در مورد نحوه استفاده صحیح از پماد ویتامین E با پزشک خود مشورت کنید و دستورالعمل‌های بسته‌بندی را با دقت بخوانید.

یک لایه نازک از پماد را بر روی جای زخم بمالید و در صورت عدم بروز عوارض جانبی، به تدریج میزان استفاده را افزایش دهید. فقط به اندازه توصیه‌شده در برچسب محصول یا توسط پزشک خود استفاده کنید.

در صورت بروز عوارض جانبی مانند سوزش پوست، خارش، تاول، قرمزی یا بثورات، استفاده از پماد را متوقف کنید.

احتیاط: اگر تصمیم دارید روغن و یا پماد ویتامین E را امتحان کنید، ابتدا آزمایش PH را انجام دهید. مقدار کمی از پماد را روی ناحیه حساس مانند پشت زانو یا پشت گوش خود قرار دهید و ۲۴-۴۸ ساعت صبر کنید تا ببینید که آیا واکنشی نشان داده است یا خیر.

روش دوم|استفاده از روش‌های درمانی برای زخم‌های پوستی

جای زخم

استفاده از ژل سیلسکون

در اکثر داروخانه‌ها می‌توانید ژل سیلیکون یا ورق زخم سیلیکون خریداری کنید. ژل سیلیکون را روی زخم‌های تازه یا قدیمی‌تر امتحان کنید. ژل سیلیکون یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی خانگی برای زخم‌ها است. در حالی که سیلیکون روی زخم‌های تازه بهتر عمل می‌کند، می‌تواند ظاهر اسکارهای قدیمی را نیز نرم و کاهش دهد. برای نتیجه بهتر، زخم خود را به مدت ۸ ماه و ۲۴ ساعت در روز با ژل سیلیکون یا یک ورقه سیلیکون بپوشانید.

زخم‌های پوستی

استفاده از کرم کاهش‌دهنده زخم

از کرم کاهش دهنده زخم برای جای زخم‌های کوچک یا سبک استفاده کنید. انواع کرم‌ها و پمادهای بدون نسخه در بازار موجود است که ممکن است به کاهش ظاهر زخم‌ها کمک کند. مواد موجود در بسته‌بندی را با دقت دنبال کنید و در صورت بروز هر گونه سؤال یا نگرانی با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. به دنبال پمادهایی باشید که شامل ترکیباتی از قبیل کرم‌های رتینول هستند. این‌ها به ویژه برای درمان زخم‌های آکنه مؤثر هستند.

جای زخم

اسید گلیکولیک

مطالعات همچنین نشان داده شده است که این ماده برای کاهش جای زخم آکنه به ویژه هنگامی‌که با اسید رتینوئیک ترکیب می‌شود، مؤثر است. مواد محافظ یا مرطوب کننده مانند اکسی بنزون (ضد آفتاب) پارافین نیز بسیار مؤثر هستند.

جای زخم

لایه‌برداری‌های شیمیایی برای درمان زخم‌های سطحی

لایه‌برداری شیمیایی برای زخم‌هایی که خیلی ضخیم یا عمیق نباشند، مانند زخم‌های آکنه یا زخم‌های آبله‌مرغان می‌تواند مفید باشد. از پزشک یا متخصص پوست در مورد انجام لایه‌برداری در مطب سؤال کنید. همچنین می‌توانید لایه‌بردارهای بدون نسخه خریداری کنید و در خانه از آن‌ها استفاده کنید. لایه‌بردار بدون نسخه معمولاً به‌اندازه لایه‌برداری که توسط یک پزشک متخصص مورداستفاده قرار می‌گیرد، مؤثر نیست، اما ممکن است به کاهش ظاهر ترسناک زخم کمک کند. لایه‌بردارهای حاوی اسید گلیکولیک یا اسید سالیسیلیک، مندلیک ممکن است مؤثر باشد.

زخم‌های پوستی

در مورد جای زخم‌های عمیق از پزشک خود سؤال کنید!

اگر جای زخم عمیق یا خمیده دارید، برخی داروها به ایجاد بافت نرم و کاهش ظاهر آن کمک کند. برای این درمان، پزشک یا متخصص پوست شما ماده‌ای مانند چربی یا اسید هیالورونیک را به داخل بافت زخم تزریق می‌کنند تا آن را پر کنند. با پزشک خود مشورت کنید که آیا این روش درمانی برای شما مناسب است یا خیر. این مواد یک محلول موقت هستند زیرا ماده تزریقی پس از مدتی تجزیه می‌شود. ممکن است لازم باشد هر ۶ ماه یک بار این روش درمانی را تکرار کنید.

از بین بردن جای زخم

در مورد جای زخم‌های آکنه یا علائم آبله، به درماتراسیون مراجعه کنید!

درم ابریژن معمولاً برای صاف‌تر کردن سطح پوست مورداستفاده قرار می‌گیرد. این روش درمانی شامل استفاده از یک برس است. جراح شما با استفاده از این روش، با خیال راحت بافت زخم را کاهش می‌دهد. این روش به‌طورمعمول به‌سرعت انجام می‌شود، در طول درمان شما هوشیار هستید و نیازی به بیهوشی نیست. پزشک ممکن است از شما بخواهد قبل از عمل استفاده از برخی از داروهای خاص مانند آسپرین و برخی محصولات مراقبت از پوست را متوقف کنید. همچنین شما باید قبل و بعد از عمل از مصرف سیگار تا حد امکان خودداری کنید. در حین بهبودی پوست، به‌طور مرتب از ضد آفتاب استفاده کنید، تمیز کردن محل به‌طور مرتب و استفاده از پمادهایی که توسط پزشک توصیه می‌شود برای بهبودی الزامی است.

رفع جای زخم

درمان با لیزر نیز برای زخم‌های پوستی شدید توصیه می‌شود!

شاید لیزر نتواند زخم را بهبود بخشد ولی می‌تواند ظاهر آن را به‌طور جدی بهبود دهد و سایر عوارض مرتبط با بافت زخم مانند درد، خارش و سفتی را بهبود بخشد. اگر جای زخم شدید دارید، از پزشک خود در مورد استفاده از لیزر درمانی سؤال کنید. کارایی این درمان به عوامل زیادی از جمله هرگونه شرایط پزشکی شما و هر نوع دارویی که در حال حاضر مصرف می‌کنید بستگی دارد. قبل از اقدام به لیزر درمانی، به پزشک یا متخصص پوست خود اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت سلامتی خود بدهید. برای به حداکثر رساندن کارایی درمان، دستورالعمل‌های مراقبتی در منزل را با دقت دنبال کنید. به‌عنوان‌مثال، باید تا زمان بهبودی، از تابش نور خوشید به محل زخم جلوگیری کنید.

هشدار

برخی داروها، مکمل‌ها یا داروهای تقویتی می‌توانند روند بهبودی را به تأخیر بی اندازند و باعث می‌شوند که درمان با لیزر مؤثر نباشد. این‌ها شامل دخانیات، ویتامین E، آسپرین و داروهای موضعی است که حاوی اسید گلیکولیک یا رتینوئیدها هستند.

از بین بردن جای زخم

با پزشک خود در مورد جراحی صحبت کنید!

اگر جای زخم دارید و سایر روش‌های درمانی برایتان مفید نبوده است، در مورد گزینه‌های درمانی مانند جراحی با پزشک خود صحبت کنید. با جراحی، زخم‌ها تا حد زیادی از بین می‌روند و افزایش اعتمادبه‌نفس شما را در پی دارد.

اگر تصمیم به جراحی زخم مورد نظر گرفتید، مهم است که انتظارات واقع‌بینانه‌ای داشته باشید. این روش درمانی ممکن است جای زخم را به طور کامل از بین نبرد، برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن است شما به چندین روش نیاز داشته باشید.

جای زخم

برای همه زخم‌ها جراحی روش خوبی نیست!

از پزشک، متخصص پوست یا جراح پلاستیک خود بپرسید که آیا این روش درمانی برای شما مناسب است. روش جراحی برای زخم‌هایی که ۱۸-۱۲ ماه وجود داشته‌اند مناسب است. از پزشک خود در مورد پیوند پوست در مورد زخم‌های بسیار عمیق سؤال کنید. در این روش، جراح شما یک قطعه کوچک از پوست طبیعی و سالم را برداشته و از آن برای جایگزینی بافت زخم شما استفاده می‌کند. آن‌ها بافت زخم شده را بریده و پوست سالم را به‌جای آن قرار می‌دهند. از پزشک خود بپرسید که آیا پیوند پوست برای نوع زخم شما مناسب است یا خیر.

پیوند پوست به‌طور معمول از پشت لوب گوش شما گرفته می‌شود. ممکن است برای رفع هرگونه اختلاف رنگ و بافت بین پوست پیوند شده و پوست اطراف آن، چند هفته پس از عمل نیاز به درمان مجدد وجود دارد. برای کسب بهترین نتیجه، دستورالعمل‌های مراقبتی پزشک خود را برای درمان پوست قبل و بعد از عمل پیروی کنید و حتماً به آن عمل کنید. در مورد زخم‌های ضخیم یا بزرگ‌ شده ممکن است به عمل جراحی زیبایی احتیاج داشته باشید. در جراحی کرایوگرافی، پزشک شما برای از بین بردن بافت زخم نیتروژن مایع را در جای زخم تزریق می‌کند. این باعث می‌شود که در نهایت بافت از بین برود. برای اطمینان از بهبودی صحیح آن، باید زخم را با دقت بررسی کنند. ممکن است چندین هفته طول بکشد تا بافت زخم خنثی شود و پس از چندین هفته این محل بهبود یابد.

زخم پوستی

از دستورالعمل‌های مراقبتی در منزل با دقت پیروی کنید!

این دستورالعمل‌های مراقبتی به شما نشان می‌دهند که چگونه زخم را بپوشانید و آن را تمیز نگه‌دارید. پزشک شما احتمالاً داروهایی نیز برای کمک به شما در مدیریت هرگونه درد در طول و بعد از درمان به شما ارائه می‌دهد. جراحی کرایو ممکن است روی رنگ پوست یا رنگ‌دانه شما تأثیر بگذارد.

زخم‌های پوستی

برای نرم شدن جای زخم‌های پوستی سخت، تزریق کورتیزون پیشنهاد می‌شود!

این تزریق‌های استروئیدی باعث کوچک شدن و صاف شدن زخم‌های سخت می‌شوند. آن‌ها به ویژه در کاهش زخم هایپرتروفیک و کلوئیدها مفید هستند. این زخم‌ها ناشی از یک روند بهبودی بیش از حد تهاجمی هستند. تا زمان شروع درمان لازم است هر ۴ یا ۶ هفته تزریق کورتیزون را انجام دهید. از پزشک خود بپرسید که آیا این روش درمانی گزینه مناسبی برای شما است یا خیر. تزریق کورتیزون اغلب در ترکیب با سایر روش‌های درمانی، مانند جراحی کرایو بهتر عمل می‌کند. برای کاهش درد ممکن است پزشک تزریق استروئید را با بی‌حسی موضعی ترکیب کند. تزریق کورتیزون احتمالاً می‌تواند منجر به آتروفی پوست، زخم‌های پوستی و همچنین افت فشارخون یا منجر به فشارخون بالا شود.

 

روش سوم|کاهش جای زخم

زخم پوستی

زخم‌های پوستی تازه را مرتباً تمیز کنید!

اگر زخم دارید تمیز نگه‌داشتن جای زخم می‌تواند به جلوگیری از عفونت، سوزش زخم کمک کند. روزانه آن را با صابون ملایم و آب گرم بشویید تا میکروب‌ها، خاک و باکتری‌ها از بین بروند. از صابون‌هایی که حاوی عطر و رنگ‌های تند هستند استفاده نکنید. اگر در حال درمان پزشکی برای زخم خود هستید، دستورالعمل‌های پزشک خود را برای تمیز کردن و پانسمان آن دنبال کنید.

نکته:

از صابون ضد باکتریایی استفاده نکنید. مطالعات نشان می‌دهد که آن‌ها نسبت به صابون‌های معمولی در جلوگیری از عفونت‌ها مؤثر نیستند و ممکن است آسیب‌های بیشتری را برسانند.

زخم‌ها را در حین بهبودی با ژل مخصوص مرطوب نگه دارید!

گاهی برخی مواد باعث ایجاد زخم می‌شوند. برای جلوگیری از پوسته‌پوسته شدن، همیشه زخم تمیز خود را با ژل‌های مخصوص آب‌رسان مانند وازلین بپوشانید. زخم را با یک باند بپوشانید تا آن را تمیز نگه دارید. بانداژ را عوض کنید، زخم را تمیز کرده و مجدداً ژل مخصوص را استفاده کنید.

جای زخم

زخم‌های سوختگی را با ژل آلوئه ورا درمان کنید!

محققان پزشکی دریافته‌اند که آلوئه ورا به بهبودی زخم‌های سوختگی مؤثرتر از ژل‌ها است. برای به حداقل رساندن جای زخم، روزانه ۱۰۰٪ ژل آلوئه را روی زخم قرار دهید تا سوختگی بهبود یابد. اگر سوختگی درجه سوم یا سوختگی درجه‌دو دارید که از ۳ اینچ (۷/۷ سانتی متر) بزرگ‌تر است، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. سعی نکنید سوختگی شدید را خودتان درمان کنید. همچنین می‌توانید از پزشک خود بخواهید که یک نسخه سولفادیازین برای جلوگیری از عفونت در اثر سوختگی درجه‌دو یا سوم تجویز کند.

زخم‌های پوستی

از جای زخم خود در مقابل تابش نور مستقیم خورشید محافظت کنید!

حتی بعد از بهبودی زخم، مهم است که از منطقه محافظت کنید تا هر گونه عوارض جانبی را به حداقل برسانید. اگر بعد از بهبود زخم جای زخم تازه است، ضد آفتاب را روی آن بمالید یا آن را با لباس محافظ (مانند آستین‌های بلند) بپوشانید تا زمانی که جای زخم محو شود یا به کلی از بین برود.

از ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید!

اگر از پس عمل جراحی دچار زخم شده‌اید، احتمالاً جراح شما توصیه می‌کند که حداقل ۱ سال آن را در معرض آفتاب نگه ندارید. اگر زخمی دارید که به بخیه نیاز دارد، می‌توانید پس از کشیدن بخیه‌ها در بازه زمانی که پزشک توصیه می‌کند، با استفاده از ضد آفتاب احتمال بروز جای زخم و ماندگار شدن آن را به حداقل برسانید. کشیدن بخیه خیلی دیر یا خیلی زود ممکن است منجر به زخم شدیدتر شود پس به زمان مناسب کشیدن بخیه‌ها بسیار توجه کنید.

جای زخم

سعی نکنید بخیه‌ها را به تنهایی بکشید!

به مطب پزشک خود مراجعه کرده و از آن‌ها بخواهید که بخیه را برای شما بردارند. بعد از گذشت ۳ تا ۵ روز برای روی پوست سر، بعد از ۷ تا ۱۰ روز برای پوست قفسه سینه و بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز می‌توانید بخیه‌های صورت را بکشید.


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما در الویت قرار دادن راهکارهای طبیعی است. اگر راه حل‌های طبیعی مشکل شما را برطرف نکرد با مشورت پزشک از سایر روش‌ها بهره ببرید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.