فراپه یکی از نوشیدنی‌های آسان اما ضروری در تابستان است. وقتی به این نوشیدنی نگاه می‌کنید حس و حال تابستانی پیدا می‌کنید و حتی می‌توانید ماسه‌های گرم و بوی دریا در تابستان را احساس کنید. اما ازآنجایی‌که هر کس طرز تهیه‌ی خود را برای درست کردن فراپه دارد، در مورد دستور تهیه‌ی آن اتفاق‌نظری در دست نیست. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی نحوه درست کردن فراپه، این نوشیدنی سرد و خوشمزه همراه با قهوه می‌پردازیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما سودمند باشد.

سریع‌ترین و پر کف‌ترین نوشیدنی سردی که تابه‌حال خورده‌اید!

اما در اینجا با روشی که به نظرم بسیار عالی است فراپه را آموزش می‌دهم. من روش‌های دیگر را هم در این پست خواهم گذاشت اما باید بدانید که هر دستور متفاوت است.

تهیه فراپه

فراپه چیست؟

فراپه یک نوشیدنی با پایه‌ی قهوه است که در آن معمولاً از قهوه‌ی فوری استفاده می‌شود. اما گاهی می‌توانید فراپه‌هایی که با اسپرسو درست می‌شوند را هم پیدا کنید که طعم خوبی دارند. این نوشیدنی علاوه بر قهوه شامل شیر یخ‌زده نیز هست. ممکن است بر روی این نوشیدنی کف شیر را مشاهده کنید اما معمولاً تزئین روی آن از خامه‌ی قنادی، سس و سایر اسانس‌ها است.

معمولاً در تهیه‌ی این نوشیدنی از قهوه استفاده می‌شود، چراکه این نوشیدنی یونانی است و در آن زمان یونانی‌ها می‌خواستند یک نوشیدنی جدید با قهوه‌ی فوری درست کنند که بیشتر مردم آن را خریداری کنند. این‌گونه بود که فراپه درست شد و تمام یونانی‌ها و سپس تمام همسایه‌های یونان عاشق طعم این نوشیدنی کافئینی شدند. این نوشیدنی یک نوشیدنی ساحلی است و معمولاً می‌توانید نام آن را در منوهای قهوه‌های موجود در اروپا در کنار نام‌هایی همچون لاته، کاپوچینو و ماچیاتو مشاهده کنید.

نوشیدنی سرد

آیا در فراپه قهوه‌ی معمولی وجود دارد؟

بله فراپه می‌تواند حاوی قهوه‌ی دم شده‌ی معمولی باشد. البته استفاده از قهوه‌ی معمولی در فراپه رایج نیست اما هر کافی‌شاپ شیوه‌ی مخصوص خود را برای درست کردن این نوشیدنی دارد. من خود این نوشیدنی را هم با قهوه‌ی معمولی و هم قهوه‌ی فوری درست کرده‌ام و تفاوت بین آن دو کاملاً واضح است. فراپه‌ای که با قهوه‌ی معمولی درست شود طعم ملایم‌تری دارد و طعم‌ها بهتر با یکدیگر آمیخته می‌شوند و طعم شدید قهوه را حس نخواهید کرد. از سوی دیگر این نوع فراپه‌ها شیرینی کمتری دارند و در نتیجه طعم و بوی کمتری خواهند داشت. فراپه‌هایی که با قهوه‌ی فوری درست می‌شوند کف بیشتری دارند و در نتیجه ظاهرشان زیباتر است. همچنین تهیه‌ی آن‌ها سریع‌تر است و در مدت زمان کمتری آماده می‌شوند.

آیا استفاده از قهوه فوری در فراپه ضروری است؟

بله از جهاتی شما باید از قهوه‌ی فوری در فراپه استفاده کنید. چراکه فراپه اصلی این‌طور درست می‌شده است و اگر می‌خواهید اصل این نوشیدنی را درست کنید باید از قهوه فوری استفاده کنید. اما اگر مثل برخی از افراد نمی‌توانید طعم قهوه‌ی فوری را تحمل کنید، می‌توانید به‌راحتی از اسپرسو استفاده کنید. دلیل اصلی استفاده از اسپرسو این است که طعمی کاملاً متفاوت دارد و در نتیجه درنهایت نوشیدنی شما نیز با فراپه اصلی کاملاً متفاوت خواهد بود. تلخی و ترشی خاص موجود در قهوه‌ی فوری تعیین می‌کند که از چه مقدار شیر، بستنی و یا خامه در نوشیدنی خود استفاده کنید تا طعم آن تعدیل شود. همچنین به هنگام استفاده از اسپرسو لازم نیست از تزئین خاص یا سسی استفاده کنید چراکه ممکن است نوشیدنی‌تان بیش‌ازحد شیرین شود. درنهایت به‌شخصه معتقدم که اسپرسوی یخ طعم چندان جالبی ندارد!

نوشیدنی سرد

به‌طورکلی نوشیدنی‌هایی که در دمای بالا دم می‌کشند و یا می‌جوشند اگر به‌صورت داغ مصرف نشوند طعم خیلی خوبی نخواهند داشت. برای مثال چای چنین نوشیدنی‌ای است. یک فنجان چای از هر نوعی که دوست دارید درست کنید. از این چای داغ یک جرعه بنوشید و بعد بگذارید خنک شود یا یک قطعه یخ به آن اضافه کنید و آن را دوباره بنوشید. کاملاً متوجه تفاوت طعم خواهید شد و مطمئناً متوجه می‌شوید که نوع گرم آن خیلی خوش‌طعم‌تر است.

این مسئله به این دلیل است که دمای آب بر میزان طعم و موادی که از دانه‌های قهوه خارج می‌شود تأثیر زیادی می‌گذارد و به هنگامی‌که نوشیدنی گرم است ذرات قهوه در آن معلق هستند. به هنگام نوشیدن نوشیدنی گرم مشکلی نخواهید داشت اما با سرد شدن قهوه ذرات معلق در آن ته‌نشین و سفت می‌شوند. این اتفاق در قهوه‌های دمی نیز رخ می‌دهد اما اگر مجبور هستید از آن استفاده کنید و به‌هیچ‌وجه نمی‌خواهید از قهوه‌ی فوری استفاده کنید باید این مسائل را هم بپذیرید.

می‌توانید از دم سرد استفاده کنید. گرچه این کار زمان‌بر است و تقریباً یک شب کامل برای دم کردن قهوه به این شیوه زمان لازم است اما درنهایت در مهمانی یک روز تعطیل دوستانتان عاشق طعم فراپه‌تان می‌شوند. نکته‌ی مهم این است که قهوه‌هایی که از طریق دم سرد درست می‌شوند به هنگام آنکه به آن‌ها یخ اضافه شود طعمی عالی پیدا می‌کنند. این نوشیدنی چه لاته باشد و چه آیسد کافی و فراپه، طعمی فوق‌العاده خواهد داشت.

چرا در تهیه‌ی فراپه اتفاق‌نظر نیست؟

واقعاً پاسخ خوبی برای این سؤال ندارم. شاید دلیل آن نفرت بسیاری از افراد از قهوه‌ی فوری باشد. بله درست خواندید، بعضی‌ها از قهوه‌ی فوری نفرت دارند! من به‌شخصه قهوه‌ی فوری را تنها در فراپه دوست دارم؛ بنابراین ازآنجایی‌که افراد زیادی هستند که مثل من قهوه‌ی فوری دوست ندارند، سعی می‌کنند تا طرز تهیه‌ی آن را تغییر دهند تا از قهوه‌ی فوری خلاص شوند. شاید با خود فکر کنید که فراپه با قهوه‌ی دم شده یک جایگزین و مدل جدید برای فراپه با قهوه‌ی فوری است؛ اما این خیلی خنده‌دار است چون فراپه اولین بار باهدف افزایش فروش قهوه‌ی فوری درست شد!

نوشیدنی سرد

دلیل دیگر که جدا از طعم است، این است که کافی‌شاپ کاران معمولاً دوست دارند با دستگاه‌های اسپرسو ساز که روشی راحت برای درست کردن قهوه هستند کار کنند. درست کردن اسپرسو نیاز به کار زیادی ندارد پس شاید یکی از دلایل نیز این موضوع باشد. حقیقت امر این است که دستوری بین‌المللی برای درست کردن فراپه وجود ندارد و این موضوع خیلی خوب است. چراکه زمانی که دستور خاصی برای تهیه در دست نیست می‌توانید خلاقیت زیادی از خود به خرج دهید.

چند سال پیش تصمیم گرفتم تا به کافی‌شاپ‌های مختلف زادگاهم بروم و فراپه های آن‌ها را امتحان کنم. برخی فراپه را با بستنی و خامه‌ی قنادی – که خیلی شبیه به میلک شیک بود- درست می‌کردند و عده‌ای دیگر قهوه‌ی فوری را با آب مخلوط می‌کردند و طوری که انگار می‌خواستند مسئولیتی را از سر خود باز کنند آن را به‌سرعت روی یخ می‌ریختند! البته بین دو مدل بالا چندین مدل دیگر هم بود؛ اما منظور من این است که همه‌ی مدل‌های فراپه قابل‌قبول هستند.

چطور فراپه ی خانگی درست کنیم؟

بسیار خب بیایید فراپه ی خودمان را درست کنیم. کار خیلی جالبی خواهد بود چون قوانین و دستورالعمل‌های زیادی در کار نیست. این به این معنی است که من در اینجا به شما دستور فراپه ی موردعلاقه‌ی خودم را می‌دهم و بعد از آن شما می‌توانید مواد آن را بسته به سلیقه‌ی خود کم و زیاد کنید.

نوشیدنی سرد

برای یک لیوان فراپه به این مواد نیاز دارید:

  • قهوه، ترجیحاً قهوه‌ی فوری. می‌توانید در صورت تمایل از اسپرسو هم استفاده کنید اما طعم آن تغییر خواهد کرد.
  • آب خیلی خیلی سرد
  • قطعات یخ، به میزان دلخواه. همچنین می‌توانید قهوه را بگذارید تا یخ بزند و از قطعات آن استفاده کنید.
  • نی برای نوشیدن فراپه
  • شیرین‌کننده دلخواه (اختیاری)
  • هر نوعی از شیر (اختیاری)
  • خامه قنادی برای تزئین (اختیاری)
  • بستنی وانیلی (اختیاری)
  • هر سسی که دوست دارید. من به‌شخصه از سس توت‌فرنگی استفاده می‌کنم. (اختیاری)
  • شکر برای مخلوط کردن نوشیدنی (اختیاری)

شاید این مواد به نظرتان کمی زیاد به نظر برسد اما توجه کنید که به جز سه مورد اول استفاده از موارد دیگر اختیاری است و به خودتان بستگی دارد. من فراپه را با قهوه‌ی فوری، کمی شیر، یک اسکوپ بستنی آب یا نرم شده، ۴-۳ قطعه یخ، شکر، سس توت‌فرنگی و یک‌سوم لیوان خامه‌ی قنادی ترجیح می‌دهم. شاید کمی پیچیده و زیاد به نظر برسد اما من فراپه را با این روش دوست دارم. این‌طور اصلاً فراپه شبیه به قهوه نیست. بااین‌حال اگر دوست دارید فراپه ی ساده‌تری درست کنید، نگران نباشید و ادامه‌ی دستور را دنبال کنید. به جز میزان قهوه، به شما اندازه‌ی خاصی را برای بقیه‌ی مواد نمی‌گویم چراکه غلظت، پر خامه و شیر بودن و یا آبکی بودن نوشیدن به خودتان بستگی دارد.

۱ . قهوه‌تان را آماده و یا دم کنید.

هم اسپرسو و هم قهوه‌ی فوری را باید آماده کنید. اگر از اسپرسو استفاده می‌کنید حتماً نحوه‌ی تهیه‌ی آن را بلد هستید. اما به صفحات مجازی در رابطه با دم کردن اسپرسو سری بزنید.

اگر از قهوه‌ی فوری استفاده می‌کنید، دو انتخاب دارید: آن را با آب بجوشانید یا مستقیماً آن را با شیر سرد مخلوط کنید. اگر از قهوه‌ی فوری به همراه شیر استفاده می‌کنید کف بیشتری روی قهوه خواهید داشت.

در هر دو روش به دو قاشق چای‌خوری قهوه‌ی فوری نیاز دارید. قهوه را در لیوان خالی بریزید.

کمی شیر یا آب اضافه کنید. اگر می‌خواهید از شکر استفاده کنید، در این مرحله آن را اضافه کنید تا کف بیشتری داشته باشید. در اینجا یک خمیر از قهوه، شکر و آب یا شیر به وجود می‌آید و باعث می‌شود فوم یا کف نوشیدنی‌تان زیاد شود.

کم‌کم آب اضافه کنید و مخلوط را هم بزنی اگر نمی‌خواهید نوشیدنی را تزئین کنید این کار را تا جایی که لیوان پر شود ادامه دهید و فقط کمی فضا برای یخ بگذارید.

اگر می‌خواهید بستنی و خامه هم اضافه کنید، فقط دو سوم لیوان را پر کنید.

برای کسانی که فراپه را خیلی ساده می‌خورند کار در این مرحله به اتمام می‌رسد و دیگر بعد از مخلوط کردن قهوه کار دیگری برای انجام دادن نیست. اگر از قهوه‌ی فوری، یخ و آب و یا شیر استفاده کرده‌اید می‌توانید آن را میل کنید.

۲ . نوشیدنی را با بستنی یا شیر مخلوط کنید.

در این مرحله قهوه آماده شده است. اگر قوه فوری‌تان را در مرحله‌ی قبل با شیر مخلوط کرده‌اید حالا می‌توانید به آن بستنی یا مقداری دیگر شیر مخلوط کنید. اگر از اسپرسو استفاده می‌کنید باید زمانی که خنک می‌شود آن را داخل لیوان بریزید. حالا یخ، شیر، بستنی یا هر چیز دیگری که دوست دارید را به اسپرسو اضافه کنید.

نوشیدنی سرد

اگر قاشق بلند در اختیار داشته باشید مخلوط کردن مواد خیلی آسان خواهد شد. به‌آرامی مخلوط را هم بزنید تا ترکیب شود. کسانی که به‌ظاهر نوشیدنی بیشتر اهمیت می‌دهند می‌توانند برای مخلوط کردن از شکر استفاده کنند. قهوه فوری یا اسپرسو، یخ، شیر، آب و شکر را روی هم بریزید و تا جایی که می‌توانید هم بزنید! حالا مواد را داخل لیوانی که می‌خواهید نوشیدنی را در ان بنوشید بریزید و می‌بینید که روی آن پر از کف شده است.

۳ . برای تزئین از هر خوراکی یا شربتی که دوست دارید استفاده کنید.

اگر می‌خواهید سس یا شربت اضافه کنید، حالا زمان آن است. توجه کنید که از سس‌های رقیق‌تر استفاده کنید چون سس‌های غلیظ به محض برخورد با قطعات یخ خیلی سفت می‌شوند. اگر از خامه یا بستنی استفاده می‌کنید کمی سس یا شربت بر روی آن‌ها نیز بریزید. همچنین می‌توانید کمی پودر کاکائو یا دارچین نیز روی آن بپاشید. حالا نی را داخل لیوان قرار دهید و کار تمام است!

۴ . از نوشیدنی لذت ببرید!

می‌توانید فراپه را هر طوری که دوست دارید بنوشید. اگر مثل من تمام مراحل و مواد را به کار ببرید نوشیدنی‌تان شبیه به قهوه نخواهد بود. اگر می‌خواهید که نوشیدنی ساده‌تری داشته باشید می‌توانید تنها از آب، شیر، یخ، قهوه‌ی فوری و در صورت تمایل شکر استفاده کنید. راه‌های زیادی برای درست کردن فراپه وجود دارد. برای همین هر طور که خودتان می‌پسندید آن را آماده کنید.


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که اگر می‌خواهید در مورد قهوه و چای بدانید، مقاله‌های ما را مطالعه کنید. می‌توانید چیزهای مختلف زیادی را پیدا کنید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.