شما از طریق اصلاح سطحی موها به راحتی می‌توانید از شر آن‌ها خلاص شوید، اما به دلیل اصلاح سطحی خیلی سریع رشد می‌کنند. موچین‌ها، موها را از ریشه برمی‌دارند و این موضوع به کند شدن رشد مجدد مو کمک می‌کند؛ اما حتی با کندن مو از ریشه، احتمالاً طی چند هفته دوباره رشد می‌کنند پس این راه نیز برای رفع موی زائد گزینه مناسبی نیست. اگر به دنبال راه‌حل طولانی‌­تری برای از بین بردن موهای خود هستید، شاید وقت آن رسیده باشد که سایر روش‌های رفع موهای زائد را بررسی کنید. روش‌های زیر با توجه به توانایی آن‌ها در حذف موها و بر اساس مدت زمان لازم برای رشد مجدد موها، رتبه‌بندی شده‌اند. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی روش‌های موثر برای رفع موی زائد می‌پردازیم. امیدواریم از مطالعه این مطالب لذت ببرید.

برای رفع موی زائد چه گزینه‌هایی وجود دارد؟

الکترولیز

در الکترولیز از فرکانس‌های رادیویی موج کوتاه استفاده می‌شود که از طریق سوزن‌های ریز مستقیماً به فولیکول مو (دستگاه پوستی تولیدکننده مو) ارسال می‌شوند. هدف از بین بردن فولیکول مو است تا از رشد مجدد موها جلوگیری شود. این روش باید توسط یک متخصص پوست یا متخصص الکترولیز دارای مدرک انجام شود تا به درستی به رفع موی زائد منجر شود.

 موی زائد

بر خلاف سایر گزینه‌های رفع موی زائد، الکترولیز یک راه‌حل دائمی است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مورد تائید قرار گرفته است. با این حال، برای دستیابی به بهترین نتیجه، به چندین جلسه درمانی پیوسته احتیاج دارید. بیشتر افراد هر هفته یا دو هفته به جلسه درمانی نیاز دارند. با توجه به مدت زمان جلسه، معمولاً هزینه هر جلسه، با توجه به مدت زمان آن، حدود ۳۵ تا ۱۰۰ دلار است.

الکترولیز را می‌توان برای همه قسمت‌های بدن انجام داد و برای بیشتر انواع پوست قابل استفاده است. شایع‌ترین عوارض جانبی آن، درد و قرمزی ناشی از تحریک پوست است. عوارض جانبی نادر اما جدی آن، جای زخم و عفونت ناشی از سوزن‌ها و همچنین به وجود آمدن گوشت اضافه (به خاطر رشد بیش‌ازحد بافت در جای زخم) است.

لیزر موهای زائد

لیزر یکی دیگر از گزینه‌های بلندمدت رفع موی زائد است. این درمان، مانند الکترولیز، فولیکول مو را هدف قرار می‌دهد. با آسیب رساندن به فولیکول با استفاده از لیزرهای پر حرارت از رشد مجدد موها جلوگیری می‌کند. بر اساس گفته درمانگاه مایو، لیزر موهای زائد در همه جای بدن، به جز ناحیه چشم، قابل انجام است. این روش درمانی برای افرادی که پوست روشن و موهای تیره دارند بهتر عمل می‌کند.

موی زائد

مانند الکترولیز، در لیزر موهای زائد هم برای دستیابی به بهترین نتیجه، به چندین جلسه درمانی نیاز است. با توجه به ناحیه‌ای که می‌خواهید موهای آن را بردارید، ممکن است به حدود چهار تا شش جلسه درمانی به فاصله ۴ تا ۸ هفته، نیاز داشته باشید؛ و ممکن است هزینه آن برای هر جلسه تا ۲۵۰ دلار باشد.

در بیشتر موارد، رفع موی زائد چند ماه به طول می‌انجامد و در برخی موارد ممکن است سال‌ها ادامه داشته باشد. هنگامی‌که موها مجدداً رشد می‌کنند، اغلب ظریف و نازک‌تر هستند. بااین‌حال، لیزر موهای زائد، حذف دائمی موها را تضمین نمی‌کند.

شایع‌ترین عارضه این روش، احساس سوزش و قرمزی پوست است؛ اما معمولاً پس از چند ساعت از بین می‌رود. این روش درمانی همچنین می‌تواند باعث ایجاد تغییرات موقتی رنگ‌دانه به ویژه در پوست‌های تیره شود. عوارض جدی‌تر آن شامل تاول زدن و زخم شدن می‌باشد که بسیار نادر است.

کرم‌های موضعی

اگر روش درمانی الکترولیز و لیزر را دوست ندارید و یا با هزینه آن مشکل دارید، ممکن است بخواهید با متخصص پوست خود در مورد کرم‌های موضعی صحبت کنید. یک نوع آن اِفلورنتین نام دارد (با نام تجاری Vaniqa) که به صورت دو بار در روز و به مدت یک ماه تجویز می‌شود؛ و از طریق مهار تولید آنزیم‌های رشد مو، از رشد موهای زائد جلوگیری می‌کند.

طبق مطالعه‌ای که بر روی این روش درمانی صورت گرفته، حداکثر هشت هفته زمان لازم است تا بتوانید نتایج آن را مشاهده کنید، پس از آن می‌توانید این روند را دوباره تکرار کنید. هزینه یک ماه درمان حدود ۵۰ دلار است.

اِفلورنتین فقط برای موهای صورت جواب می‌دهد و برای خانم‌ها مناسب‌تر است. برخی از عوارض جانبی ممکن است شامل احساس سوزش، به وجود آمدن جوش و آکنه به دلیل اختلال ایجاد شده در فولیکول‌ها باشد.

استفاده از موچین و اپیلاسیون حرفه‌ای برای رفع موی زائد

گزینه­‌های دیگر که برای نواحی کوچک بدن استفاده می‌شود، رفع موی زائد با موچین و اپیلاسیون حرفه‌ای است که توسط یک متخصص زیبایی انجام می‌شود. در این روش مو، مستقیماً از ریشه خارج می‌شود. با توجه به سرعت رشد موهای شما، دستیابی به نتیجه ممکن است از دو تا هشت هفته به طول انجامد. این گزینه ارزان‌تر از لیزر و الکترولیز است، اما ممکن است به تکرارهای بیشتری نیاز داشته باشید.

رفع موی زائد

درحالی‌که می‌توان موهای همه قسمت‌های بدن را با استفاده از موچین بیرون آورد، اما نباید اپیلاسیون را در اطراف دستگاه تناسلی، نوک سینه‌ها، گوش‌ها یا مژه‌ها انجام داد. همچنین باید از به کار بردن موم بر روی واریس، خال، زگیل یا پوستی که دچار آفتاب‌سوختگی یا ترک‌خوردگی شده، اجتناب کنید. رایج‌ترین عوارض جانبی این روش، بروز جوش‌های خفیف و احساس سوزش است که معمولاً موقتی هستند.

موبرهای شیمیایی

در این روش مقداری ژل یا کرم را بر روی پوست خود قرار می‌دهید که تهیه آن نیازی به نسخه پزشک ندارد. این روش با تضعیف پروتئینی در مو به نام کراتین، باعث رفع موی زائد می‌شود. این روش فولیکول مو را هدف قرار نمی‌دهد، بنابراین نتایج آن ممکن است فقط حدود دو هفته باقی بماند. بااین‌حال، این روش یک گزینه ارزان است که می‌توانید در خانه انجام دهید.

موی زائد

مطمئن شوید از کرمی استفاده می‌کنید که برای رفع موی زائد ناحیه موردنظر شما مناسب باشد. برخی از کرم‌ها برای استفاده در صورت تولیدشده‌اند و برخی دیگر برای بدن یا ناحیه تناسلی.

بهتر است قبل از استفاده از مواد موبر شیمیایی در ناحیه بزرگی از بدن خود، آن را روی قسمت کوچکی از پوست خود تست کنید. عوارض جانبی این روش می‌تواند شامل سوختگی‌های شیمیایی، بروز جوش و تاول باشد.

راه‌حل‌های طبیعی برای رفع موی زائد

اگرچه راه‌حل‌های طبیعی دائمی نیستند، اما ممکن است به از بین بردن یا محدود کردن رشد مو کمک کنند. برخی از این روش‌ها عبارت‌اند از:

موم و لایه‌بردار شکر

موم زنبورعسل به جای موم

نوشیدن چای نعنا دشتی دو بار در روز به عنوان منبع مطمئنی برای محدود کردن رشد موهای صورت شناخته شده است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

اگر موهای شما علیرغم به کار بردن روش‌های مختلف رفع موهای زائد، خیلی سریع رشد می‌کنند، به پزشک مراجعه کنید. این موضوع می‌تواند نشانه وجود یک بیماری مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا پرکاری تیروئید باشد.

رشد موی زیرپوستی در انواع روش‌های حذف موهای زائد امکان پذیر است؛ که در بعضی موارد، می‌تواند منجر به عفونت شود. اگر موهای زائد زیادی دارید یا به این بیماری مبتلا شده‌اید و یا به کیست تبدیل شده است، به پزشک خود برای حل این مشکل مراجعه کنید. داشتن مو روی بدن کاملاً طبیعی است و از بین بردن آن‌ها اختیاری می‌باشد. وقت خود را برای فکر کردن در مورد اینکه بخواهید موهای زائد بدن خود را حذف کنید هدر ندهید.


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که با وجود ادعاهای بسیار، هیچ راه حل صددرصدی برای رفع دائمی موهای زائد وجود ندارد. تنها راه‌حل‌های دراز مدت برای از بین بردن مو و روش‌هایی برای محدود کردن رشد موها وجود دارد. در مورد بهترین گزینه برای خودتان، با پزشک یا متخصص پوست صحبت کنید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.