فصل بهار و اواخر تابستان، فصل‌هایی هستند که در آن بیشترین میزان شیره‌ی درختان و فضولات پرندگان، بر قسمت خارجی ماشین خواهد چسبید. به نظر می‌رسد که مطالبی که در ادامه خواهیم گفت، همه‌ی این مشکلات را به سهولت از بین خواهد برد. شیره‌ی درخت، با خاصیت چسبناکی که دارد، به سهولت به هر چیزی از پوست، مو و لباس گرفته تا قسمت خارجی ماشین می‌چسبد. پاک کردن شیره درخت از روی ماشین می‌تواند یک موضوع کاملاً متفاوت باشد. تلاش برای رهایی از لکه‌های شیره درخت می‌تواند بسیار دشوار و آزار دهنده باشد. هیچ‌کس نمی‌خواهد ماشین خود را در زیر گرمای شدید آفتاب تابستان پارک کند و اغلب، درخت مناسب‌ترین مکان برای پیدا کردن سایه است. مشکل اینجاست که درختان شیره‌ای تولید می‌کنند که ممکن است بر روی ماشین شما ریخته شود و از خود یک لکه به‌جا بگذارد.

در این مطلب از پین‌ورک به بررسی نحوه پاک کردن شیره درخت از روی ماشین می پردازیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما سودمند باشد.

دودی کردن شیشه در محل

بهترین متخصص با کمترین قیمت

چگونه به پاک کردن شیره درخت از روی ماشین بپردازیم؟

گاهی اوقات متوجه خواهید شد که تنها یک شستشوی ساده برای پاک کردن شیره درخت از روی ماشین آن کافی نیست. بعضی از شیره‌ها مانند شیره‌ی درخت کاج، حاوی ماده‌ی رزین هستند که به سرعت سفت می‌شوند و به رنگ و روکش شفاف ماشینتان چسبیده و باعث خراب شدن رنگ‌بندی خودرو می‌گردد.

پاک کردن شیره درخت

بهترین راه برای پاک کردن شیره درخت از روی ماشین پیشگیری است. همواره یک روکش مومی بر روی ماشینتان بچسبانید تا مطمئن شوید رنگ ماشینتان خراب نمی‌شود. رنگ‌آمیزی خودرو متخلخل است و به آلاینده‌ها این امکان را می‌دهد که به درون آن نفوذ کنند. روکش مومی روی ماشین تقریباً چند ماه عمر می‌کند. این طول عمر بستگی به عناصری از قبیل میزان شستن ماشین و نوع صابون مورد استفاده برای این کار دارد.

در ادامه چند روش مطمئن برای از پاک کردن شیره درخت از روی ماشین از هر چیزی، از جمله نمای بیرونی ماشین را به شما آموزش خواهیم داد:

  • برای از بین بردن لکه‌های شیره درخت از سطح وسیله نقلیه خود، می‌توانید از پاک‌کننده‌های لاک ناخن استفاده کنید. یک تکه پنبه را با پاک‌کننده‌ی لاک ناخن خیس کنید. با حرکات دایره‌ای، آن را بر روی سطح لکه‌دار ماساژ دهید. پس از برداشتن شیره، از خمیر جوش‌شیرین و محلول آب گرم برای شستشوی ناحیه‌ی لکه‌دار استفاده کنید (۱ فنجان جوش‌شیرین و ۳ فنجان آب گرم). سپس ماشین را طبق معمول بشویید و واکس بزنید.
  • الکل معدنی یک حلال روغن است و به طور معمول به عنوان رقیق‌کننده‌ی رنگ از آن استفاده می‌شود و معمولاً در فروشگاه سخت‌افزاری یافت می‌شود. این کالای خانگی همچنین به طور مؤثری برای از بین بردن شیره درخت از اتومبیل‌ها استفاده می‌شود. از یک حوله‌ی نرم و تر و یا پارچه‌ای که با الکل معدنی خیس شده است، برای پاک کردن لکه استفاده کنید. تا زمانی که شیره پاک شود این کار را ادامه دهید. پس از جدا شدن شیره، ماشین را بشویید و قسمت لکه‌دار شده را واکس بزنید.
  • یکی دیگر از پاک‌کننده‌های مؤثر لکه‌های ناشی از شیره‌ی درخت کاج، WD-40 است. خاصیت حلال بودن ضعیف آن، به راحتی شیره‌ی درخت را تجزیه می‌کند. این روان کننده، برای اکثر رنگ‌های ماشین بی‌خطر است. این ماده را بر روی شیره اسپری کرده و سپس آن ناحیه را با آب و سرکه بشویید. در نهایت ماشین را طبق معمول بشویید.
  • در نهایت، می‌توانید از واکس تجاری و یا محصولات دفع گریس که در اکثر فروشگاه‌های لوازم یدکی ارائه می‌گردد، استفاده کنید. قبل از استفاده از این محصولات، مطمئن شوید که ماشین را تمیز شسته و خشک کرده‌اید. سپس یک تکه پارچه‌ی تمیز را به حلال آغشته کرده و محل لکه‌دار شده را با آن مالش دهید. اگر شیره‌ی درخت بسیار محکم به ماشین چسبیده باشد، ممکن است مجبور شوید این کار را چندین بار تکرار کنید. ممکن است پس از تبخیر حلال، یک لکه‌ی مه‌آلود، بر سطح ماشین باقی مانده باشد؛ اگر کیفیت واکس شما مناسب باشد باید علاوه بر شیره، لکه‌ی مه‌آلود نیز به طور کامل از بین برود.
  • روش دیگر برای پاک کردن شیره درخت از روی ماشین، استفاده از سیلر برای ماشینتان است. گذشته از موم، محصولات دیگری مانند پوشش سرامیکی نیز وجود دارند که از رنگ ماشین در مقابل نفوذ آلاینده‌ها محافظت می‌کند. طول عمر رنگ‌های سرامیکی بیشتر است، اما زمانی که می‌خواهید پوشش جدیدی برای آن بزنید، مجبور هستید که رنگ قبلی را جدا کنید. روکش مومی و رنگ‌های سرامیکی، زمانی باعث جدا شدن شیره‌ی درخت از رنگ ماشینتان می‌شوند که ماشین خود را بشویید.
  • نکته‌ی مهم دیگر این است که اجازه ندهید شیره‌‌ی درختان بر روی ماشینتان خشک شوند و در زیر نور آفتاب پخته شوند. به محض اینکه شیره‌ی درخت بر روی ماشینتان سقوط کرد، آن را بشوید چرا که اگر خشک شود، می‌تواند باعث خراب شدن دائمی رنگ ماشینتان گردد. اگر چنین اتفاقی افتاد، تنها چاره‌ی آن، رنگ زنی دوباره‌ی ماشین، صیقل دادن و روکاری آن ناحیه که شیره بر آن سقوط کرده و همچنین روکش کردن دوباره‌ی آن ناحیه و یا کل ماشین است.
  • اگر شیره یا آلاینده خشک شده است و آب نمی‌تواند آن را از بین ببرد، اولین کاری که باید انجام دهید خیس کردن ناحیه آسیب دیده با الکل دناتوره یا الکل ایزوپروپیل برای نرم کردن آن است.پس از آن سعی کنید آن را با یک دستمال تمیز مالش دهید.سپس آن را با یک دستمال تمیز پاک کنید.
  • قدم بعدی، خمیر پولیش (clay bar) است. اگر آلاینده هنوز سفت نشده باشد، می‌توان خمیر پولیش را به آن چسباند و با حرکات رفت و برگشتی، آن را پاک کرد. شیره و یا آلاینده‌ها به خمیر پولیش چسبیده و باید آن را بعد از استفاده دور بیندازید. از خمیر پولیش آغشته به آلاینده‌ها دوباره استفاده نکنید چراکه باعث ساییده شدن رنگ ماشینتان خواهد شد. فرآیند استفاده از خمیر پولیش، بسته به میزان خشک شدن و پخته شدن شیره بر روی ماشینتان، می‌تواند آسان و یا سخت باشد.
  • اگر الکل و یا خمیر پولیش کار نکرد، مجبور خواهید شد که با استفاده از یک پاک‌کننده و یا موم، بیشتر حمله کنید. آن را بر روی محل لکه‌دار بریزید و مالش دهید.

پاک کردن شیره درخت

اگر این ترفند نیز جواب نداد، به سطح بعدی بروید و از یک ترکیب پولیشی و یا سایشی استفاده کنید. ابتدا این کار را با دست انجام دهید و اگر کارساز نبود از یک بافر یا یک پد ضخیم استفاده کنید تا شیره‌ و یا آلاینده‌های خشک شده را از بین ببرد. با این حال شما با این کار یک لایه‌‌ی نازکی از رنگ ماشین خود را نیز از بین خواهید برد. این آخرین راه‌حل پیشنهادی است و اگر این ترفند هم کارساز نبود، به این معنی است که آلاینده و یا شیره، خود را به صورت دائمی به ماشینتان چسبانده و برای از بین بردن آن باید ماشینتان را دوباره رنگ و نقاشی کنید.

محلول‌های تمیز کننده‌ای که در مراحل قبل برای از بین بردن شیره استفاده کردید، به‌احتمال‌زیاد لایه‌ی محافظتی رنگ ماشینتان را از بین می‌برد و شما باید آن ناحیه از ماشین را شسته، واکس بزنید و لایه‌ی محافظتی جدیدی برای آن قرار دهید.

مواردی که هنگام کار بر روی لکه‌های ناشی از شیره‌ی درخت باید در ذهن داشته باشید.

برای جلوگیری از آسیب رسیدن به لایه‌ی رنگی زیر شیره‌ی درخت، ابتدا مواد پاک‌کننده را بر روی یک سطح نامحسوس امتحان کنید. تنها زمانی که موفق به پاک کردن آن تکه‌ی کوچک شدید باید به سراغ یک ناحیه‌ی بزرگ‌تر بروید. همیشه از دستکش استفاده کنید و در هنگام استفاده از هر نوع ماده شیمیایی، احتیاط کنید. در استفاده از الکل معدنی، WD-40 و پاک‌کننده لاک ناخن احتیاط کنید زیرا می‌توانند رنگ را نیز از بین ببرند.

پاک کردن شیره درخت

پاک کردن شیره درخت از روی ماشین و پاک کردن لکه‌ی ناشی از شیره‌ی درخت از روی رنگ ماشین، سخت‌تر از شیشه‌ی آن است. چرا که ممکن است رنگ ماشین نیز هم‌زمان پاک شود. شرکت ماشین شویی DetailXPerts، هم الکل معدنی و هم الکل دناتوره را امتحان کرده است. با استفاده از هردوی این مواد، می‌توان شیره‌ی درخت را بدون آسیب رساندن به رنگ ماشین، پاک کرد. الکل معدنی و الکل دناتوره به عنوان حلال برای شکستن و حل کردن شیره عمل می‌کنند. تمیز کردن ماشین با بخارآب پس از برداشتن شیره‌ی درخت، این اطمینان را حاصل می‌کند که دیگر هیچ لکه‌ای بر روی آن باقی نمانده است.

حذف لکه‌های شیره درخت از هر سطحی دشوار است، به خصوص پس از اینکه خشک و سفت شود. یادگیری چگونگی از بین بردن لکه‌ی ناشی از شیره درختان با استفاده از وسایل خانگی معمولی می‌تواند این کار را آسان کند؛ اما به‌هرحال، اگر این لکه‌ی روی ماشین شما کاملاً سفت و محکم شده باشد، بهتر است از یک متخصص حرفه‌ای کمک بگیرید.


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که در مقابل پاک کردن شیره درخت از روی ماشین صبور باشید و از اقدامات ذکر شده در مطلب برای این امر استفاده نمایید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    علیرضا 01-04-2020

    خدایی خودتون فهمیدید چه راهکاری دادید. .هی موضوع کش دادین آخرش هم نظر میخواین. .
    زززااارررت

      فرزانه شریعتی 03-04-2020

      امیدوارم سایر مطالب سایت براتون مفید باشه.

    مهدی 10-07-2020

    بهترین روش پاک کردن با جدش شیرین و اب میباشد.