آتش سوزی یکی از اتفاقاتی است که ممکن است برای افراد مختلف در انواع محل‌ها رخ دهد. از منازل کوچک و بزرگ مسکونی تا ساختمان‌ها و برج‌های مسکونی یا اداری-تجاری. یکی از معضلاتی که در حین آتش سوزی دامن‌گیر افراد می‌شود دستپاچگی و عدم تسلط به نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی است. آشنا نبودن با روش‌ها و وسایل اطفاء حریق معضل را دو چندان می‌کند.

پس بهتر است همواره با روش‌ها و وسایل اطفاء حریق آشنا باشید تا بتوانید در هنگام بروز حادثه از عوارض و پیامدهای بیش‌تر آن جلوگیری کنید. کپسول آتش نشانی یکی از وسایلی است که در هنگام بروز آتش باید از آن استفاده کنید. پس بهتر است در منزل و ساختمان‌های خود حتما کپسول آتش‌نشانی داشته باشید. آشنایی با نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی و انواع آن از نکات مهمی است که باید حتما به آن توجه کنید.

به این نکته نیز دقت کنید که برای اطفاء آتش‌سوزی‌های بزرگ استفاده از دستگاه خاموش کننده عملی و مناسب نیست. و تماس با نزدیک ترین آتش نشانی بهترین راه حل است. در این مطلب همراه پین‌ورک باشید تا با انواع کپسول آتش نشانی و خاموش کننده‌ها و نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی بیش‌تر آشنا شود.

۱ . کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی دستگاهی برای خاموش کردن آتش است. این دستگاه جز خاموش کننده‌های قابل حمل و دستی است. اولین کپسول آتش نشانی در سال ۱۸۱۶ اختراع شد. کپسول‌های آتشنشانی از جنس فلز بوده و شکل استوانه‌ای دارد. هر کپسول یک یک مخزن فشار قوی به شکل سیلندر دارد. برای استفاده از کپسول باید اهرم بالای آن را فشار دهید تا محتویات آن خارج شود. کپسول‌های آتش نشانی در اندازه‌ها و وزن‌های مختلف (از یک تا چهارده کیلویی) تولید می‌شوند.

۲ . انواع حریق

حریق بر اساس ماهیت ماده قابل اشتعال طبقه‌بندی می‌گردد:

  • حریق نوع A شامل همه مواد جامدی است که خاکسترشان باقی می‌ماند.
  • حریق نوع B شامل مایعات قابل اشتعال مثل نفت و …
  • حریق نوع C شامل گازهای اشتعال پذیر
  • حریق نوع D شامل انواع فلزات قابل سوختن

انواع حریق

 

۳ . انواع کپسول آتش نشانی

کپسول‌های آتش نشانی انواع مختلفی دارند و در اکثر مواقع شما می‌توانید با خواندن نوشته‌های رو کپسول با محتویات داخل آن آشنا شوید. خاموش کننده ها اکثرا دارای رنگ های مشخصی هستند. اما به دلیل آن که ممکن است در تولید تفاوت رنگ بدنه رعایت نشود، حین خرید حتما نوشته روی کپسول آتش نشانی را مطالعه کنید.

۳-۱ . خاموش کننده محتوی کف

از این نوع کپسول آتش نشانی در حریق‌های نوع A و B، استفاده می‌کنند. هنگام استفاده، کف خارج شده از دستگاه با هوا و آب ترکیب می‌شود و حباب ایجاد می‌کند و این حباب باعث خاموش شدن آتش می‌شود. رنگ بدنه این کپسول اغلب قرمز با باند سفید رنگ است.

۳-۲ . خاموش کننده محتوی پودر

این نوع از خاموش کننده آتش را می‌توان در هنگام وقوع حریق نوع B، استفاده کرد. این خاموش کننده ها اغلب ارزان تر از انواع دیگر هستند به همین علت تقاضا برای خرید آن‌ها بالاتر است. پودرهای شیمیایی این نوع از خاموش کننده‌ها می‌تواند دارای، بی‌کربنات سدیم و پتاسیم، فسفات آمونیوم و … باشد.

نکته: خاموش کننده پودر و گاز به دو نوع کارتریج داخل و کارتریج خارج تقسیم می‌شوند.

۳-۳ . خاموش کننده محتوی آب

برای اطفا حریق از نوع A، از خاموش کننده محتوی آب استفاده می‌شود. این نوع از خاموش‌کننده ها نیز اقتصادی و کاربردی هستند. خاموش کننده‌های آبی به چهار نوع تقسیم می‌شوند که عبارتند از از جت آبی، اسپری آبی، آب همراه با افزودنی. همچنین دو نوع کپسول آب و هوا و آب و گاز در بازار موجود است.

۳-۴ . خاموش کننده محتوی گاز

کپسول‌های آتش نشانی گازی حاوی گاز دی اکسید کربن می‌باشند. بدنه این نوع از خاموش کننده‌ها از جنس فولاد است. استفاده خیلی زیاد از این نوع خاموش کننده باعث افزایش گاز در محیط و ایجاد مشکل برای افراد می‌شود. از این نوع کپسول در مکان‌هایی نظیر موزه‌ها و کتابخوانه‌ها بیش‌تر استفاده می‌شود زیرا اثری روی وسایل و کتاب‌ها نمی‌گذارد.

انواع کپسول آتش نشانی

۳-۵ . اسپرینکلرها

نوعی از خاموش کننده‌های سقفی است. این نوع خاموش‌کننده ها شبکه‌ای لوله کشی شده در دیواره‌ها و سقف‌ها دارند. هنگام تغییر دما آلیاژ‌های روی این خاموش کننده‌ها که به دما حساس اند ذوب شده و مسیر آب کپسول برای خاموش کردن آتش باز می‌شود.

اسپرینکلر

۴ . مکان نصب کپسول آتش نشانی

بهتر است کپسول آتش نشانی در ارتفاع یک و تا یک و نیم متری سطح زمین نصب شود. همچنین بهتر است از معرض آسیب فیزیکی توسط وسایل دیگر در امان باشد. توجه داشته باشید که در ساختمان‌های چند طبقه توزیع نصب کپسول به صورت استاندارد باشد.

کپسول آتش نشانی

۵ .  روش حمل خاموش کننده آتش

همه کپسول‌های آتش نشانی دارای دسته برای حمل هستند. برای حمل کپسول‌ها از این دسته استفاده کنید.

۶ . فاصله پرتاب مواد از کپسول آتش نشانی

به نسبت خاموش‌کننده‌های متفاوت بهتر است فاصله دستگاه تا حریق ۲ تا ۷ متر باشد. نکته مهم این است که باید فاصله امن را از حریق رعایت کنید و بتوانید از فاصله تقریبا دور مواد کپسول را پرتاب کنید.

اطفا حریق

۷ . نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی-نکات مهم

  • در وهله اول آرامش خود را حفظ کنید. دستپاچگی در حین وقوع حریق باعث عدم دقت در عملیات خاموش کردن آتش می‌شود.
  • به یاد داشته باشید برای اطفاء حریق بیش از یک خاموش کننده را در محل داشته باشید تا در صورت خرابی یکی از آن‌ها و یا نیاز به تعداد بیش تر خاموش کننده، از آن‌ها استفاده کنید.
  • قبل از بروز حادثه نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی را یاد بگیرید و حتی استفاده از آن را تمرین کنید.
  • دستگاه خاموش کننده را بلند کرده و فاصله استاندارد را با نقطه حریق حفظ کنید. مراقب باشید نزدیکی بیش از حد به محل حریق موجب آسیب به شما نشود.
  • در این مرحله به خارج کردن ضامن و پلمپ دستگاه بپردازید.
  • اهرم کپسول آتش نشانی را فشار دهید تا مواد به مرکز آتش پرتاب شوند.
  • اگر آتش سوزی در مکان بازی رخ داده است، در صورت وزش باد سعی کنید پشت به باد بایستید و از کپسول استفاده کنید.
  • پس از اتمام عملیات اطفاء حریق دستگاه را مجددا شارژ و آماده کنید.

 

۸-۱ . تفاوت در نحوه استفاده از کپسول‌های آتش نشانی مختلف

در طرز استفاده از خاموش کننده های مختلف تفاوت های وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد. برای مثال در خاموش کننده محتوی کف، محتویات کپسول را مستقیما به مایع در حال حریق پرتاب نکنید. در استفاده از خاموش کننده پودری نیز باید به نکاتی دقت کرد. در نزدیکی محل حریق کپسول را روی زمین قرار داده و اهرم را بکشید تا باز شود. قاصله سه متری از محل آتش سوزی، در این نوع خاموش کننده، فاصله استانداردی است.

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

 

۹ . قیمت کپسول آتش نشانی

کپسول‌های آتش نشانی موجود در بازار با توجه به محتویات و نوع کپسول در قیمت‌های مختلف وجود دارند. برای اطلاع دقیق از قیمت کپسول‌ها و راهنمایی برای خرید می‌توانید با پین‌ورک تماس بگیرید تا دوستان ما شما را راهنمایی کنند.

قیمت کپسول آتش نشانی

ممنون که در این مطلب همراه ما بودید. امیدواریم مطالب این نوشتار برای شما مفید بوده باشید. نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. البته امیدواریم حادثه حریق را در زندگی خود تجربه نکرده باشید. اما فراموش نکنید یادگیری نکات گفته شده در این مطلب همواره باید انجام شود و به قول معروف ((پیش گیری بهتر از درمان است)).

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش پریسا گلی نیا

درباره نویسنده

پریسا هستم. یک زیست شناس شاعر. زاده یک روز پاییزی برگ ریز. از زمانی که خودم را شناخته ام، می‌نویسم. دلنوشته، شعر، متن ادبی، داستان، مقاله. عاشق تجربه‌های جدید هستم. سفر به ماه را دوست دارم.فانتز‌ی‌ام هم‌ برای ادامه زندگی،‌ زیستن در اعماق اقیانوس‌هاست. همیشه دوست داشتم به جای انسان، ماهی به دنیا بیایم. یک ماهی شاعر. حالا یک انسانم...روی این کره خاکی. دوست دارم برجستگی قلم را روی دستانم حس کنم و بوی کاغذ را در هوای اطرافم.

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.