ماسه‌های آکواریومی بخش مهمی از آکورایوم را تشکیل می‌دهند. این ماسه‌ها نه تنها برای دکوراسیون و زیبایی آکواریوم ضروری هستند بلکه به عنوان یک فیلتر کننده نیز عمل می‌کنند و مقداری از پسمانده‌ها و زباله‌های درون آب را در خود نگه می‌دارند. بنابراین استفاده از آنها و تمیز کردن آنها یک امر بسیار با اهمیت است. پین ورک برای آشنایی بیشتر شما با نحوه شستشو شن‌ و ماسه آکواریوم مطلب زیر را پیشنهاد می‌دهد.

نحوه شستشو شن‌ و ماسه آکواریوم

شست و شوی شن و ماسه درون آکواریوم تنها بعد از خرید آنها و قبل از قرار دادن درون آکواریوم ضروری است. چرا که پس از آن، این شن ها حاوی باکتری های مفیدی هستند که با شست و شو از بین می روند. شن های خریداری شده دارای گرد و خاک هستند بنابراین حتما باید قبل از قراردادن درون آکواریوم باید آنها را برق انداخت. ابتدا شن های خریداری شده را درون یک سبد تمیز بریزید. حواستان باشد که سوراخ های سبد با اندازه ی شن و ماسه ها تناسب داشته باشد.

شستشوی شن و ماسه های آکواریومی

سپس سبد درون سینک و زیر آب داغ قرار دهید. آب داغ تمامی میکروب ها را از بین می برد. به هیچ وجه نباید از هیچگونه شوینده ای استفاده کنید چرا که مواد شیمیایی به ماهی هایتان آسیب وارد می‌کند. در ادامه به حالت دورانی سبد را بچرخانید تا زمانیکه آب خروجی از سبد کاملا روشن روشن شود.

شست و شو ماسه های آکواریومی

در نهایت ماسه ها را درون آکواریومتان قرار دهید. در صورتیکه آکواریوم به ماسه های بیشتری نیاز داشت حتما باید تمامی مراحل شستشو را برای ماسه های جدید اجرا کنید.

قرار دادن ماسه ها درون آکواریوم

نحوه تمیز کردن شن‌ و ماسه های درون آکواریوم

قبل از انجام هر کاری در مخزن خود، باید بخاری، فیلتر و پمپ هوا را از پریز بکشید. البته لزومی ندارد که ماهی‌ها، تزئینات، گیاهان دریایی و ……….. را از مخزن آکواریوم خارج کنید. چرا که روند تمیزکاری بسیار سریع است و به سلامتی ماهی‌هایتان آسیبی وارد نمی‌شود.

خارج کردن پریز وسایل آکواریوم قبل از تمیزکاری

یک سطل کوچک که لبه آن پایین‌تر از سطح آب باشد را زیر آکواریوم قرار دهید و سپس یک سیفون دستی آکواریوم را آماده کنید. یک طرف سیفون را با شست خود نگه دارید و سمت دیگر لوله آن را در ته مخزن قرار دهید. سپس شست‌تان را رها کرده و سر سیفون را درون سطل بگیرید تا آب کثیف خارج شود. اینکار را تا زمانی که آبی که از شلنگ خارج می‌شود کاملا روشن شود ادامه دهید.

سیفون کردن آکواریوم

اگر قسمت هایی وجود دارد که بصورت پراکنده آلودگی هایی دیده می‌شود روند بالا را برای آنها تکرار کنید. البته توجه داشته باشید که لزومی ندارد که تمامی شن ها را تمیز کنید و تمیزکردن ۳/۴ از آن نیز کافی است چرا که ماسه‌های درون مخزن باکتری‌های مفیدی دارند که وجود آن‌ها برای آکواریومتان لازم و ضروری است.

تمیز کردن ماسه های آکواریومی

در ادامه باید آب تخلیه شده جایگزین شود. از آنجایی که ماهی ها به تغییرات دمایی بسیار حساس هستند در نتیجه باید دمای آب جایگزین شده همانند دمای آب درون مخزن باشد. برای اینکار ابتدا باید دمای آب درون مخزن اندازه گیری شود. اکثر آکواریوم ها یک دماسنج دارند، اما اگر مخزن شما دماسنج ندارد می‌توانید یک دماسنج تمیز شیشه ای را در آب قرار دهید و دمای آن را بخوانید.

تعیین دمای آکواریوم

سپس یک سطل تمیز را با آبی که هم‎دمای آب مخزن شما است پر کنید. اطمینان حاصل کنید که سطل هرگز با هر مواد شیمیایی یا پاک کننده تماس نداشته باشد. چرا که مواد شیمیایی برای ماهی‌های شما مضر است و می‌تواند موجب مرگ آن‌ها شود. همچنین در صورت لزوم در صورت لزوم آب را تصفیه کنید. اکثر آب های شیرین برای ماهی ها مناسب نیستند بنابراین ابتدا باید با استفاده از تصفیه کننده ها کلر و دیگر مواد شیمیایی مضر موجود در آب را از بین ببرید.

جایگزین کردن آب آکواریوم

سپس سطل آب را بالاتر از سطح آب درون آکواریوم قرار داده و به آرامی و با یک لوله شروع به تخلیه آب درون مخزنتان کنید تا زمانیکه مخزن پر شود. سپس لوله را از مخزن خارج کرده و مجددا بخاری، فیلتر و پمپ را راه‌اندازی کنید.

پر کردن آب آکواریوم

دوستای گلم خوشحال میشم اگر شما هم نکته ای در مورد نحوه شستشو شن‌ و ماسه آکواریوم دارین با ما به اشتراک بزارین 🙂

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فریبا کیتویی

درباره نویسنده

سلام من فریبا کیتویی هستم! یک آذرماهی صبور و مقاوم... عاشق نوشتن، سفر و ادبیات. برای رسیدن به هدف‌هام تلاش می‌کنم و معتقدم که زندگی آسون نمیشه این تویی که سرسخت میشی ... از پین ورک عزیزم برای اعتمادی که بهم کرده ممنونم.

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    سلام میشد کمی معلومات درمرود امراض اکواریومی و راه حل بدین ممنوم میشم

      فریبا کیتویی 04-02-2020

      سلام دوست عزیز.. حتما در یک مقاله جدا به این موارد میپردازیم.