چگونه یک دوربین مدار بسته در خانه نصب کنم؟ چه کسی می‌تواند دوربین CCTV نصب کند؟ چه چیزی برای نصب یک سیستم نظارت تصویری در داخل/خارج خانه نیاز دارم؟ وقتی که شما به دنبال تجهیزات به روز نظارتی هستید، مشکلات سیستم دوربین امنیت خانگی پدیدار می‌شوند. سوراخ کردن دیوار و یا عبوردادن سیم‌ها و کابل‌ها از داخل و خارج یک آپارتمان ممکن است شما را بترسانند. همچنین اگر از شرکت‌های متخصص نظارت خانگی،‌ نصاب‌ها و یا خدمات نصب دوربین فیلم‌برداری استفاده می‌کنید، هزینه نصب سیستم دوربین مدار بسته نباید فراموش شود. هیچ نگرانی نیست. این راهنمای حرفه‌ای مخصوص نصب دوربین امنیت خانگی بی‌سیم و باسیم در داخل و خارج خانه شما است. در این مطلب از مجله پین‌ورک به آموزش کامل نصب دوربین مدار بسته در منزل می‌پردازیم.

 

قسمت ۱ :‌ آمادگی برای نصب دوربین‌ها و سیستم‌های CCTV

قسمت ۲:‌ مراحل نصب دوربین‌های فیلم‌برداری بی‌سیم و باسیم

قسمت ۳:‌ نتیجه‌گیری نصب دوربین‌های امنیتی در داخل و خارج

 

بخش اول :‌ آمادگی برای نصب دوربین‌ مدار بسته در منزل

قبل از این‌که شروع به انجام پروژه نصب دوربین مدار بسته با خودتان بکنید، چه یک دوربین امنیتی بی‌سیم باشد و چه یک دوربین مداربسته، چند نکته هست که باید بدانید و از قبل برای آن‌ها آماده باشید.

نصب دوربین مدار بسته

۱ . از قبل بدانید که از چه مدل دوربین مدار بسته خانگی نصب خواهید کرد.

پروسه نصب با توجه به این که از چه مدل سیستم و دوربین‌های نظارتی‌ای استفاده خواهید کرد،‌ متفاوت خواهد بود. باسیم یا بی‌سیم، کدام را انتخاب کنیم؟ این وابسته به نیازهای امنیتی خاص شما دارد. برای نصب آسان‌تر و انعطاف‌پذیری بیشتر، به سراغ دوربین‌های بی‌سیم، مخصوصا دوربین‌هایی که با باتری تغذیه می‌شوند بروید، در حالی‌که برای داشتن یک سیگنال شبکه پایدارتر بهتر است که از دوربین‌های مداربسته استفاده کنید.

اگر می‌خواهید از سیم‌کشی‌های شلوغ و سوراخ‌کاری‌های کثیف، به خصوص وقتی که دوربین‌ها را در خارج از درب/پنجره آپارتمان نصب می‌کنید( خارج از جنس آجر است)، قطعا بهترین انتخاب برای شما دوربین امنیتی باتری‌خور است. معنای “۱۰۰% بدون سیم” این است که هیچ‌گونه طناب و یا سیمی از بالا به پایین نیاز نیست. شما می‌توانید با آزادی کامل آن‌ را هر کجا که دلتان می‌خواهد، داخل و خارج، روی یک قفسه، میز و یا دیوار نصب کنید، بدون آن‌که نیازی باشد که سیم‌کشی انجام دهید.

۲ . تصمیم بگیرید که می‌خواهید دوربین‌ها را در کجا نصب کنید.

این‌که بدانید دوربین‌ امنیت خانگی‌تان را در کجا نصب کنید نشان می‌دهد که آیا می‌توانید بهترین استفاده از دوربین‌تان را ببرید یا نه. درب جلویی، درب پشتی و پنجره رو به خیابان بهترین مکان‌هایی هستند که توسط متخصصین پیشنهاد می‌شوند.

۳ . برای یک نصب آسان، ابزار و مواد لازم نصب دوربین مدار بسته را آماده کنید.

در حالت کلی، ابزاری که برای نصب مورد نیاز هستند شامل پیچ‌‌ها، لنگر‌ها، کابل‌ها، آداپتور و یا ریسیور برق، یک دریل برقی و چیز‌های دیگر است. اگر یک دوربین امنیتی All-in-One بخرید، ابزار مناسب برای نصب پیچ‌ها گاهی اوقات در جعبه دوربین تعبیه شده‌اند.


بخش دوم : چگونه دوربین‌ها و سیستم‌های امنیت خانگی باسیم و بی‌سیم را خودمان نصب کنیم.

نصب یک سیستم نظارت ویدیویی برای خانه به آن پیچیدگی نیست که تصورش را می‌کنید. حتی اگر برای اولین بار است که سیستم امنیت خانگی خود را درست می‌کنید، ۵ قدم پیش‌رو نصب کردن دوربین‌های خانگی بی‌سیم و باسیم را مانند آب خوردن می‌کند.

نکته : برای نصب سیستم ویدیویی خانگی بی‌سیم،‌ توصیه می‌شود که قبل از نصب در داخل و یا خارج، تنظیمات وای‌فای خود را انجام دهید.

نصب دوربین مدار بسته بیسیم

۱ . به دنبال مکانی بگردید که در آن دوربین‌ها یک دید خوب و منبع تغذیه پایدار دارند.

این اولین قدم مهم برای این‌که خودمان سیستم امنیت خانگی‌مان را نصب کنیم است. وقتی که به‌دنبال مکان مناسب برای قراردادن دوربین‌تان هستید، به موارد زیر توجه کنید:

  • دوربین‌تان را در ارتفاع بالایی نصب کنید تا مطمئن شوید که دید بازتر و بهتری دارد. برای کاهش هزینه، تا جایی که می‌توانید از تعداد دوربین‌های کمتری برای پوشش ورودی‌ها استفاده کنید.
  • دوربین را در جایی قرار دهید که خارج از دسترس دزدها، متجاوزان و حتی بچه‌های بازیگوش است.
  • از قرار دادن مستقیم دوربین به سمت منبع نور خودداری کنید. مستقیم رو به منبع نور بودن باعث می‌شود تا عکس‌ها و ویدیو‌های گرفته‌شده کمی کم‌نور ثبت شوند.
  • دوربین‌ها را در نزدیکی یک منبع تغذیه قرار دهید. حتی دوربین‌های بی‌سیم هم به یک منبع تغذیه نیاز دارند.
  • قلاب مورد نیاز برای نصب را در زیر شیروانی قراردهید. این کار از دوربین‌های امنیتی خارجی در مقابل شرایط متغیر و شدید آب و هوایی مراقبت می‌کند.
  • بهتر است که دوربین‌های امنیتی زیر پنجره‌ها نصب نشوند. وگرنه ممکن است به خاطر بازتاب نور فروسرخ عکس‌ها و فیلم‌ها پرنور ثبت‌ شوند.
  • از نصب دوربین‌ها در مایملک همسایگان، دستشویی و یا مکان‌هایی که مردم از داشتن یک حریم شخصی مناسب لذت می‌برند، خودداری کنید.

نصب دوربین مداربسته مخفی

۲ . دوربین‌های مدار بسته را بر روی دیوار سوار کنید.

در دیوار، سقف و دیگر قسمت‌هایی که برای سوارکردن دوربین در نظر گرفته‌اید،‌ سوراخ‌هایی را برای پیچ‌کردن دوربین ایجاد کنید. و بعد دوربین‌تان را در جهت و زاویه درست قرار دهید. همیشه به یاد داشته باشید که وقتی دوربین‌تان را در جایش قرار می‌دهید مطمئن شوید که بهترین تشخیص حرکت را برایش فراهم می‌کنید.

دوربین‌های امنیتی که در پکیج های “شامل همه چیز”، عرضه می‌شوند، قلاب‌های سوارکردن و پیچ‌ها را فراهم می‌کنند. برای این که نصب دوربین ویدیوی امنیتی‌تان برای اولین بار آسان‌تر شود، بهترین استفاده را از قالب سوراخِ سوارکردن ببرید.

در این‌جا یک ویدیوی نصب دوربین CCTV قدم به قدم شامل راهنما برای سوارکردن یک دوربین امنیتی dome را مشاهده می‌کنید: اگر در حال نصب یک دوربین PTZ IP هستید، یک مرحله مهم دیگر نصب قلاب عمودی است.

نصب دوربین مدار بسته

۳ . مرتب کردن سیم‌ها و کابل‌ها برای نصب دوربین مدار بسته

به نظر می‌رسد که سخت‌ترین قسمت نصب دوربین مدار بسته جایگذاری سیم‌ها و کابل‌های امنیتی است. قبل از شروع کار، لازم است که مسیر عبور سیم دوربین امنیتی را مشخص کنید،‌ به خصوص وقتی که می‌خواهید دوربین‌ها را در چند نقطه نصب کنید؛ نقاطی مانند راهرو‌ها، زیرزمین، گاراژ،‌ داخل اتاق زیر شیروانی و زیربنای سقف.

سوراخ‌ها را در جایی که سیم‌ها رد می‌شوند ایجاد کنید و نزدیک‌ترین مسیر را برای خانه‌های دو یا سه طبقه در نظر بگیرید. ته همه کابل‌های دوربین‌ها را به داخل سوراخ‌هایی که ایجاد کرده‌اید هل دهید. این کار باعث می‌شود که سیم‌ها پوشیده‌شوند و از پوسیدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین می‌توانید یک اتاق را برای تمام کابل‌هایتان در نظر بگیرید.

هر سیم کابلی همچنین شامل دو سیم به همراه کانکتورشان است. یکی از آن‌ها برای منبع تغذیه در نظر گرفته شده است و دیگری برای ضبط ویدیو. برای منبع تغذیه، شما می‌توانید برای همه سیم‌ها یک منبع درست کنید یا هرکدام را به پریزهای متفاوت بزنید. هنگامی که سیم‌های ضبط تصویر به دستگاه DVR/NVR وصل بشوند، دستگاه به مانیتور متصل می‌شود. مانیتور جایی است که شما می‌توانید همه تصاویر ضبط شده به‌وسیله دوربین‌ها را ببینید.

مقاله‌ای که در ادامه خواهد آمد،‌ شامل تمام جزئیات برای نصب سیم‌کشی دوربین امنیتی در داخل و خارج خانه است: چگونه سیم‌های دوربین امنیتی را جایگذاری کنیم، این مقاله هم برای نصاب‌های باتجربه دوربین مدار بسته مناسب است و هم برای افراد تازه‌کار.

نکته :

  • اگر یک دوربین امنیتی باسیم را انتخاب می‌کنید،‌ درواقع یک مداربسته باسیم را انتخاب می‌کنید. سیم شبکه یک دوربین مداربسته هم ویدیو و هم انتقال برق را فراهم می‌کند که این باعث می‌شود نصب یک دوربین مداربسته IP خیلی راحت‌تر شود.
  • اگر دوربین‌تان از یک آداپتور برق مستقیم استفاده می‌کند، معنایش این است که شما به یک خروجی برق در نزدیکی مرجع دوربین نیاز خواهید داشت. ممکنه است “برای شما راحت‌تر باشد که در داخل، منبع تغذیه را وصل کنید و به‌سادگی سیم ولتاژ پایین را تا محل دوربین ببرید.” (راهنمایی حرفه‌ای از طرف یک نصاب حرفه‌ای.)

همچنین توجه‌ داشته‌باشید که مهم است که شما سیم‌ها و سوراخ‌های دوربین را بعد از این‌که آن‌ها را مرتب کردید،‌ بپوشانید. چند مورد راهنمایی کاربردی به عنوان مرجع:

  • سوراخ‌ها را با مواد ضدآب مانند سیلیکون پر کنید.
  • از محافظ‌های خروجی ضدآب یا واشر‌ها برای پوشاندن سوراخ‌ها استفاده کنید.
  • از جعبه‌های اتصال برای مخفی کردن کابل‌ها، سوراخ‌ها و متصل‌کننده‌ها استفاده کنید.
  • از یک لوله پلاستیکی برای پوشاندن سیم‌های دوربین CCTV استفاده کنید.

 

۴ . دوربین‌های مدار بسته خانگی را وصل کرده و آن‌ها را روشن کنید.

بعد از فرایند سیم‌کشی، قدم بعدی آن است که سیستم دوربین مدار بسته خانه‌تان را وصل کنید و چک کنید تا مطمئن شوید که می‌تواند با موفقیت از منبع تغذیه استفاده کند.

  • دیاگرام اتصال دوربین امنیتی مداربسته
  • دیاگرام اتصال دوربین بی‌سیم

فراموش نکنید که دستگاه ضبط تصویر و مانیتور به یک منبع تغذیه قوی نیاز دارند. شما می‌توانید برای آن‌ها پریز جداگانه مشخصی درست کنید و یا آن‌ها را به منبع تغذیه دوربین‌ها وصل کنید.

 

۵ .  سیستم دوربین مدار بسته را که خودتان نصب کرده‌اید تنظیم کنید.

تنظیم دوربین CCTV آخرین پروسه در نصب دوربین مدار بسته که خودتان به صورت کامل انجام داده‌اید به شمار می‌آید. شما می‌خواهید به دوربین‌تان از طریق گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و کامپیوتر‌ها دسترسی داشته باشید. بعضی از سازنده‌های دوربین‌های CCTV خانگیِ خودنصب‌شو نرم‌افزار‌های گوشی و کامپیوتر برای دسترسی داشتن به دوربین‌تان در هر کجا که باشید، ارائه می‌دهند. برای آن‌که نیازهای خود را ارضا کنید، ویژگی‌های نظارتی مانند تصویر زنده، تشخیص حرکت، ضبط ویدیو، زوم کردن و از زوم درآمدن و بسیاری از ویژگی‌های دیگر را روی برنامه‌تان اضافه کنید.

برای سیستم‌ها و دوربین‌های نظارتی Reolink مداربسته و بی‌سیم، باید حساسیت تشخیص حرکت و همچنین نواحی مشخصِ تشخیص حرکت را تنظیم کنید تا بتوانید اخطارهای دقیقی را بر روی نرم‌افزار مجانی Reolink دریافت کنید. ایمیل‌ها و نوتیفیکیشن‌ها به محض ورود یا اتفاق افتادن هرچیز غیرمنتظره به شما فرستاده خواهد شد.

آخرین نکته، قبل از این‌که به خودتان بتوانید بگویید که فرایند نصب تمام شده‌است، توصیه می‌شود که تصویر هر دوربین را چک کنید و ببینید که آیا دوربین‌ها حرکت می‌کنند یا خیر. همچنین چک کنید که دوربین‌ها تا چه محدوده‌ای را می‌توانند پوشش دهند.

 

بخش سوم : نتیجه‌گیری نصب و تنظیم دوربین‌های مدار بسته در داخل/خارج خانه !

برپایی یک سیستم نظارت ویدیویی خانگی می‌تواند تجربه خوشایند و آسانی باشد. همیشه در نظر داشته باشید که سیستم‌های دوربین مدار بسته خانگی فراوانی وجود دارند که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید. با انتخاب یک دوربین مناسب نصب توسط کاربر، نصب یک سیستم ساده امنیت خانگی را شروع کنید. نظرات کاربران را راجع به سیستم‌های امنیت خانگی بخوانید و بهترین سیستم‌ها/دوربین‌های امنیتی را انتخاب کنید.

در این مطلب ار مجله پین‌ورک به آموزش کامل نصب دوربین مدار بسته در منزل پرداختیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد. همچنین اگر مهارت کافی در نصب دوربین مدار بسته خانگی خود را ندارید کافی است، روی لینک سایت خدمات پین‌ورک کلیک کنید و سفارش خود را ثبت کنید تا متخصصین مجرب پین‌ورک در اسرع وقت برای نصب دوربین حاضر شوند.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.