لیزر IPL مخفف نور شدید پالسی است؛ و نوعی نور درمانی است که برای درمان چین‌وچروک، لکه‌ها و موهای زائد استفاده می‌شود. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی و معرفی لیزر IPL می‌پردازیم. امیدواریم اطلاعات جمع‌آوری شده برای شما مفید و کاربردی باشد.

درمان از طریق نور شدید پالسی (IPL) چیست؟

نور شدید پالسی چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ می‌توانید از IPL برای به حداقل رساندن یا حذف موارد زیر استفاده کنید:

  • لکه‌های پیری
  • آسیب‌های پوستی ناشی از آفتاب
  • کک‌ومک
  • لک‌ها و خال‌های مادرزادی
  • واریس
  • پاره شدن مویرگ‌های صورت
  • آکنه روزاسه یا دوران بزرگ‌سالی
  • موهای صورت، گردن، پشت، قفسه سینه، پاها، زیر بغل یا بیکینی

تفاوت درمان با IPL و لیزر

لیزر IPL مشابه درمان با لیزر است؛ اما لیزر فقط یک طول موج از نور را بر روی پوست شما متمرکز می‌کند، در حالی که IPL، مانند فلش دوربین عکاسی، نورهایی با طول موج مختلف را منتشر می‌کند.

درمان با IPL

نور حاصل از IPL پراکنده‌تر بوده و تمرکز کمتری نسبت به لیزر دارد. IPL بدون آسیب رساندن به لایه بالایی (اپیدرم)، به لایه دوم پوست شما (درم) نفوذ می‌کند، بنابراین آسیب کمتری به پوست شما وارد می‌کند. سلول‌های رنگ‌دانه پوست شما، انرژی نور را جذب می‌کنند و این انرژی به گرما تبدیل می‌شود. گرما، رنگ‌دانه‌ها را از بین می‌برد و منجر به پاک شدن کک‌ومک و دیگر لکه‌ها می‌شود. یا با از بین بردن فولیکول مو (دستگاه پوستی تولیدکننده مو)، از رشد مجدد موها جلوگیری می‌کند.

می‌توانید از IPL برای همه‌ی قسمت‌های بدن خود استفاده کنید، اما ممکن است در نواحی ناهموار به خوبی کار نکند. این روش برای افرادی که مستعد ضخیم شدن پوست هستند و دارای جای زخم کلوئیدی (گوشت اضافه) و یا پوست تیره می‌باشند، توصیه نمی‌شود. هم چنین این روش برای موهای روشن به اندازه موهای تیره مؤثر واقع نمی‌شود.

نحوه آماده‌سازی

قبل از شروع فرآیند لیزر IPL، متخصص مراقبت از پوست، پوست شما را معاینه می‌کند و انتظاری که باید از این درمان داشته باشید را به شما اطلاع می‌دهد؛ و شما را از عوارضی مانند آکنه التهابی یا اگزما که ممکن است با توجه به شرایط پوست شما پس از انجام فرایند درمان، بر بهبودی­تان تأثیر بگذارد، آگاه می‌کنند. متخصص مراقبت از پوست شما ممکن است توصیه کند که دو هفته قبل از انجام فرآیند درمان از بعضی فعالیت‌ها، داروها و استفاده از دیگر محصولات اجتناب کنید.

شما باید از موارد زیر اجتناب کنید!

  • نور مستقیم خورشید
  • برنزه کردن
  • اپیلاسیون
  • لایه‌برداری شیمیایی
  • تزریق کلاژن
  • داروهایی که خطر خونریزی را در شما افزایش می‌دهد، مانند آسپرین (اکوترین) و ایبوپروفن (ادویل)
  • کرم‌ها یا سایر محصولات حاوی ویتامین A، مانند RetinA یا اسید گلیکولیک

هزینه‌ها و بیمه

هزینه درمان به وضعیت درمانی و اندازه ناحیه تحت درمان شما بستگی دارد. ممکن است مجبور باشید مبلغ بیشتری برای هزینه آزمایش‌ها، بی‌حسی، حق ویزیت و دارو، پرداخت کنید. به دلیل اینکه درمان با IPL جز درمان‌های زیبایی محسوب می‌شود، بیشتر بیمه‌های درمانی هزینه‌های آن را تحت پوشش قرار نمی‌دهند.

درمان با IPL

در طول درمان باید چه مواردی را انتظار داشته باشید!

متخصص پوست ابتدا ناحیه مورد معالجه را تمیز می‌کند؛ و روی پوست شما ژل خنک کننده قرار می‌دهد. سپس پالس‌های ضعیف لیزر IPL را به پوست شما وارد می‌کند. در طول درمان، باید از عینک تیره برای محافظت از چشم خود استفاده کنید.

ممکن است پالس موجب شود تا احساس گزیدگی در پوست خود کنید. بعضی از افراد نیز احساسی شبیه ضربه زدن با کش پلاستیکی را بر روی پوست خود داشته‌اند. با توجه به این‌که کدام قسمت از بدن شما تحت درمان قرار می‌گیرد و بزرگی مساحت آن چقدر است، فرآیند درمان بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان می‌برد.

برای اینکه به نتایج دلخواه خود برسید، ممکن است نیاز باشد تا فرآیند درمانی، سه تا شش بار تکرار شود و می‌بایست بین هر تکرار، حدود یک ماه فاصله وجود داشته باشد تا پوست شما فرصت ترمیم خود را داشته باشد. برای حذف موهای زائد بین ۶ تا ۱۲ جلسه درمانی نیاز است.

میزان کارایی این روش چقدر است؟

دستگاه‌های جدید لیزر IPL در برخی درمان‌های زیبایی، مانند از بین بردن اثر رگ‌های خونی بر روی پوست، همانند درمان با لیزر به خوبی عمل می‌کنند. لیزر IPL در حذف موهای زائد ضخیم و تیره بهتر از موهای نازک و روشن عمل می‌کند. برای رسیدن به نتیجه مطلوب ممکن است نیاز داشته باشید تا درمان را چندین بار تکرار کنید.

خطرات احتمالی

بیشتر افراد بعد از انجام درمان، قرمزی خفیف یا تورم را تجربه می‌کنند؛ که معمولاً پس از گذشت دو تا سه روز از بین می‌رود. در بعضی موارد، ممکن است با موارد ذیل روبرو شوید:

  • کبودی
  • تاول
  • تغییر رنگ پوست
  • عفونت

پس از انجام آن باید انتظار چه مواردی را داشته باشید!

باید بتوانید به فعالیت‌های عادی خود بازگردید. معمولاً پوست منطقه تحت درمان، به مدت چند ساعت همانند آفتاب‌سوختگی، قرمز و حساس می‌شود و ممکن است کمی هم متورم شود. این حساسیت ممکن است تا دو روز پس از انجام فرآیند درمان ادامه داشته باشد. ممکن است نیاز باشد تا زمانی که پوست شما بهبود نیافته است از برخورد آب گرم به پوست خود اجتناب کنید.

درمان با IPL

گزینه‌های جایگزین درمان با IPL

IPL تنها روشی نیست که برای از بین بردن خطوط، لکه‌ها و موهای زائد استفاده می‌شود. گزینه‌های دیگر عبارت‌اند از:

لیزر

لیزر از نوری با یک طول موج و متمرکز برای از بین بردن موهای زائد، چین‌وچروک، آثار آفتاب‌سوختگی و دیگر لکه‌ها استفاده می‌کند. اگر لیزر لایه بالایی پوست را از بین ببرد، می‌تواند یک درمان فرسایشی محسوب شود. اگر به بافت زیرین پوست آسیب نرساند، غیر فرسایشی در نظر گرفته می‌شود. درمان با لیزر نیاز به جلسات کمتری نسبت به درمان با IPL دارد و می‌توان از آن، به‌صورت مؤثری برای پوست‌های تیره استفاده کرد. به طور متوسط هزینه‌های جوان‌سازی پوست با لیزر، ۲۳۰۰ دلار است.

درمان با لیزر فراکسل

لیزر فراکسل یک روش غیر فرسایشی محسوب می‌شود زیرا بدون آسیب رساندن به لایه فوقانی در زیر سطح پوست نفوذ می‌کند. در برخی از روش‌های درمانی فراکسل فقط بخشی از پوست تحت درمان قرار می‌گیرد به همین دلیل به آن‌ها لیزر فرکشنال یا بخشی گفته می‌شود و قسمت‌هایی از پوست را با روش غیر فرسایشی درمان می‌کنند. از لیزر فراکسل برای درمان آسیب‌های ناشی از آفتاب‌سوختگی، خطوط و چین‌وچروک و جای زخم آکنه استفاده می‌شود. پس از درمان، پوست، خود را ترمیم می‌کند. برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید به چندین جلسه درمانی نیاز دارید. درمان از طریق لیزر فراکسل در هر جلسه حدود ۱۰۰۰ دلار هزینه دارد.

میکرودرمابراسیون

میکرودرمابراسیون از یک دستگاه فرسایشی استفاده می‌کند تا تدریجاً لایه بالایی پوست شما را بهبود بخشد. می‌توان از آن برای از بین بردن لکه‌های پیری و نواحی تیره پوست استفاده کرد. همچنین می‌تواند خطوط و چین‌وچروک ریز را کاهش دهد. برای بهبودی به یک دوره درمانی نیاز دارید و نتایج به دست آمده معمولاً موقتی هستند. متوسط هزینه برای هر جلسه ۱۳۸ دلار است.

جوانب مثبت و منفی لیزر IPL

در اینجا جوانب مثبت و منفی لیزر IPL در مقایسه با سایر روش‌های زیبایی بیان شده است.

درمان IPL

نکات مثبت:

  • این روش برای از بین بردن خطوط و لکه‌ها و خلاص شدن از شر موهای زائد، به‌خوبی عمل می‌کند.
  • جلسات درمانی سریع‌تر از روش‌های دیگر انجام می‌شود.
  • نور به لایه‌های بالای پوست آسیب نمی‌رساند، بنابراین عوارض جانبی کمتری نسبت به لیزر یا درم ابریژن دارد.
  • بهبودی به سرعت حاصل می‌شود.

نکات منفی:

  • برای به دست آوردن نتایج دلخواه، باید چندین بار درمان را تکرار کنید.
  • لیزر IPL به خوبی روی پوست‌های تیره و موهای روشن جواب نمی‌دهد.

مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که با متخصص پوست خود درباره مزایا، خطرات و هزینه‌های تمام گزینه‌های موجود صحبت کنید تا برای دستیابی به بهترین نتیجه، استفاده از IPL یا یک روش درمانی دیگر تصمیم بگیرید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.