حتماً قبلاً اسم قهوه تلخ، اسپرسو تلخ، اسپرسو خالص و امثال این‌ها را شنیده‌اید؛ اما  واقعاً طعم اسپرسو تلخ است؟ و در رده قهوه‌های تلخ قرار دارد؟ اصلاً قهوه تلخ به چه قهوه‌ای گفته می‌شود؟ بزارید در این مطلب برای شما توضیح بدم. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی طعم اسپرسو و مقایسه میزان تلخی آن با سایر قهوه‌ها می‌پردازیم. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت ببرید.

آیا اسپرسو تلخ است؟

بله. اسپرسو نوعی قهوه تلخ است. پس از جوشیدن و آماده شدن، اسپرسو به تلخ‌ترین قهوه جوشیده تبدیل می‌شود، همچنین یک کف خامه روشن روی آن تشکیل می‌شود. تا زمانی که به آن شیر و شکر اضافه نشود، به عنوان قهوه تلخ شناخته می‌شود. همچنین خالص‌ترین نوع قهوه است. هیچ تفاله‌ای ندارد، نه رسوب ته نشین شده قهوه و نه هیچ‌گونه روغنی. اسپرسو روشی برای تهیه قهوه است و بدون هیچ تغییری قهوه تلخ تولید می‌کند.

اسپرسو

قهوه تلخ به چه قهوه‌ای گفته می‌شود؟

بزارید مشکل را حل کنم، هر مدل از قهوه بدون شیر و شکر را می‌شود به عنوان قهوه تلخ در نظر گرفت. می‌دانم که قهوه تلخ خیلی مبهم و مرموز است؛ اما این تنها اسمی است که همه‌گیر و معروف شده است و در هر نقطه از جهان به هر گارسون و یا پیشخدمتی که سفارش قهوه تلخ بدهید، می‌داند چه برایتان بیاورد. قهوه تلخ فقط اسپرسو نیست، هر قهوه‌ای که فیلتر شود را قهوه تلخ میگویند.

اسپرسو تلخ

قهوه اسپرسو اصل بدون شکر و شیر سرو می‌شود مگر اینکه شما شیر یا شکر را از گارسون بخواهید. هر قهوه دیگر مثل قهوه فرانسوی، ترک، موکا و امثال این‌ها به‌صورت عادی مقداری خامه شیر و شکر به همراه خود دارند. به طور معمول، شما می‌توانید شیر و شکر را به قهوه خود اضافه کنید و یک کافه لاته (قهوه با شیر) داشته باشید، هرچند که معمولاً نسبت شیر و شکر به یک اندازه است؛ بنابراین قهوه تلخ، قهوه‌ای است که طعم و بافت یک قهوه واقعی جوشیده را به شما ارائه می‌دهد، دقیقاً همان طعم خالص و طبیعی‌اش بدون هیچ ماده افزودنی دیگر را دارد. برخی افراد عاشق این نوع از قهوه هستند و به نظر می‌رسد که در میان مردم محبوب‌ترین است. من تا سال آخر دبیرستانم به خوردن قهوه تلخ عادت داشتم. بعد از آن ۱۸۰ درجه تغییر کردم و تا جایی که اکنون به قهوه‌ام شیر و شکر اضافه می‌کنم. اگر می‌خواهید شکر و شیرینی‌جات را از وعده‌های غذایی‌تان حذف کنید، قهوه تلخ را امتحان کنید، در اینجا مراحل رژیم ۶ روزه برای حذف شکر و رو آوردن به قهوه تلخ را برای شما آماده کرده‌ام و مطمئنم که از آن لذت می‌برید.

تفاوت بین قهوه تلخ و اسپرسو در چیست؟

به‌طور خلاصه، هیچ تفاوت خاصی بین قهوه تلخ و قهوه اسپرسو وجود ندارد. تلخ بودن در واقع طعم یک قهوه است و اسپرسو اصل طعم تلخی دارد. هرچند وقتی شما میگویید قهوه تلخ اغلب مردم هر نوع قهوه جوشیدنی را تصور می‌کنند الا قهوه اسپرسو؛ و این تنها به این خاطر است که اسپرسو به تنهایی برای مردم ثابت شده است و همه فکر می‌کنند نوعی قهوه خاص است. پس اسپرسو تلخ است و نوعی از قهوه‌های تلخ نیز است.

تفاوت اسپرسو یا قهوه تلخ

چرا معمولاً اسپرسو به‌صورت تلخ سرو می‌شود؟

خب چرا اسپرسو را تلخ می‌نوشید؟ منظورم این است که برای شروع خیلی قهوه غلیظی است. اسپرسو نسبتاً تلخ است و به دلیل کافئین زیادش به‌شدت قوی است، بافت اسپرسو هم اندکی زمخت است. همان‌طور که قبلاً گفته شد، اسپرسو بافتی لایه لایه دارد و طعم مشخصی دارد. بعد از جوشیدن و آماده شدن طعم تک تک‌دانه‌های ریز قهوه را می‌توانید حس کنید؛ و همچنین می‌توانید طعم و مزه یک قهوه واقعی را روی سطح بالایی اسپرسو حس کنید.

طعم اسپرسو

برای برخی افراد این نوشیدنی می‌تواند فوق‌العاده قوی باشد. برای من به شخصه اسپرسو گزینه هیجان‌انگیزی نیست مگر اینکه چیز دیگری وجود نداشته باشد؛ اما برای بقیه، اسپرسو تنها قهوه‌ای است که می‌توانند بنوشند. چون تنها در اسپرسو است که می‌توانند طعم واقعی و اصیل دانه‌های قهوه را حس کنند. از این گذشته، منطقه و نحوه رشد دانه قهوه نیز می‌تواند روی طعم آن تأثیرگذار باشد. هیچ شیر و یا شکری برای تداخل با طعم اصیل قهوه وجود ندارد. اگر دانه قهوه شما از نوع مرغوب باشد، تنها زمانی طعم واقعی آن را حس خواهید کرد که آن را تلخ بنوشید. من هم با این مورد موافقم، چون لذت‌بخش‌ترین حالت نوشیدن قهوه، تلخ خوردن آن است. با این حال، باید ذائقه شخصی‌مان را نیز در نظر بگیریم. حس چشایی شما ممکن است به اندازه کافی کامل نباشد و نتوانید طعم و مزه واقعی قهوه را حس کنید؛ و در این مورد، شما فکر می‌کنید که این قهوه را دوست دارید و در نهایت بعد از سفارش دادن آن و نوشیدنش طعم آن را درک خواهید کرد.

چگونه از یک اسپرسو تلخ لذت ببرید

اگر قصد لذت بردن از قهوه تلخ و اسپرسو را دارید، باید مواردی را رعایت کنید که به‌طور معمول برای قهوه‌های دیگر نیازی به رعایت کردنشان نیست. اولاً، نوشیدن اسپرسو تلخ به راحتی نوشیدن قهوه‌های شیرین دیگر نیست. در عوض، باید در کمال صبر و حوصله تمرین کنید تا بتوانید طعمش را از دیگر قهوه‌ها تشخیص دهید.

دوما، یک اسپرسو خوب و عالی خیلی قوی است و حتماً باید یک استکان کوچک آب کنارتان باشد تا بعد از آن بنوشید. دلیل این کار را بعداً خواهید فهمید. اسپرسو خود را همان‌طور که همیشه درست می‌کردید آماده کنید و هیچ چیز دیگری به آن اضافه نکنید. مطمئن باشید که قبل از نوشیدن اسپرسو هیچ چیز طعم داری مثل گوشت، سیر، چیز خیلی شیرین، ژامبون دودی و امثال این‌ها را نخورده باشید. دهانتان نباید هیچ طعم خاصی داشته باشد. دندان‌هایتان باید کاملاً تمیز و مسواک زده باشند، هرچند که طعم نعنایی خمیردندان می‌تواند تأثیر زیادی بر طعم قهوه بگذارد. یک استکان کوچک آب سرد به همراه اسپرسو خود داشته باشید. احتمالاً چیزی شبیه به این خواهد بود. برای شروع یک جرعه از خامه روی اسپرسو را بنوشید. نباید خیلی شیرین باشد، اما طعم قابل قبولی دارد. احتمالاً تلخ است و خیلی کم طعم ترشی می‌دهد. با این حال، باید فرم خامه‌ای داشته باشد.

مزه اسپرسو

سپس اولین جرعه از اسپرسو تان را بنوشید. متوجه خواهید شد که خیلی تلخ، زمخت و شاید در ابتدا برای زبانتان فوق‌العاده قوی باشد. کمی قبل از نوشیدن جرعه بعدی آن را مزه کنید. این کار کمک می‌کند که اندکی به آن عادت کنید، اما نوشیدن اسپرسو تلخ واقعاً لذت‌بخش است. با این حال به کمی تمرین نیاز دارد.

اغلب افراد حس می‌کنند که عادت کردن به نبود این حجم از شیرینی خیلی سخت و دشوار است. با این حال بعد از نوشیدن چند جرعه تازه می‌توانید اندکی طعم اسپرسو را حس کنید. اغلب اندکی شور مزه است و طعم شیر می‌دهد؛ و شاید حس کنید طعمش با مقداری شیر فوق‌العاده می‌شود. این چیزی است که من در برخی اسپرسوها حس کرده‌ام و یکی از محبوب‌ترین طعم‌های من است. بین نوشیدن اسپرسو اگر اندکی از آن آب سرد بنوشید، متوجه خواهید شد که اسپرسو طعم شیرینی دارد. اندکی طعم شوری هم دارد و این شور بودن به دلیل مواد معدنی داخل آب است. حس چشایی شما دوباره به حالت عادی برمی‌گردد، دقیقاً مثل زمانی که برای انتخاب عطر، دانه‌های قهوه را بو می‌کنید. برگردیم به اسپرسو، بعد از نوشیدن جرعه‌های بعدی متوجه خواهید شد که طعم تلخ و شدیدش کم شده است. تلخ هست اما نه آن‌قدری که شما را اذیت کند. جرعه‌های کوچک بنوشید و آن را مزه مزه کنید. قهوه را روی زبانتان نگه دارید و ببینید چه طعمی می‌دهد. ببینید می‌توانید طعم جدیدی را حس کنید یا نه؛ و اگر دو نوع قهوه سفارش داده‌اید، بین آن‌ها حتماً آب بنوشید تا بتوانید طعم‌هایشان را از هم تشخیص بدهید.

چه چیزهای می‌تواند طعم اسپرسو تلخ را تخت تأثیر قرار دهد

البته، اگر اسپرسو شما خوب درست نشده باشد، حتی با شیر و یا شکر اضافه هم نمی‌توانید طعمش را خوب کنید. آب بد و نامناسب می‌تواند طعم اسپرسو را به کلی خراب کند. اگر مواد معدنی آب خیلی زیاد باشد و یا مزه خاصی بدهد، می‌تواند طعم اسپرسو را مزه دار کند. معمولاً در این مواقع طعم اسپرسو رو به ترشی می‌رود و همچنین بوی بد می‌گیرد. پیشنهاد می‌کنم که برای درست کردن اسپرسو از آب‌معدنی استفاده کنید تا مطمئن باشید که اسپرسو شما طعم خاصی نمی‌گیرد. اگر دستگاهی که در آن اسپرسو درست می‌کنید به خوبی نگهداری نشده باشد هم می‌تواند روی طعم و مزه اسپرسو تأثیر زیادی بگذارد. اگر دستگاهتان را با مواد مخصوص، ماهی یک‌بار نشورید می‌تواند طعم و بوی خاصی بگیرد. این موضوع به‌خصوص در مورد دستگاه‌هایی که آسیاب هم دارند بیشتر صدق می‌کند. دانه قهوه در این دستگاه‌ها بدون آنکه شما متوجه بشوید آسیاب می‌شوند و روی طعم قهوه تأثیر می‌گذارد.


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که هردو طعم اسپرسو را تست کنید. بهتر است اسپرسو را به صورت تلخ مزه کنید و برای سرو بعدی اسپرسو را با شیر و شکر سفارش دهید، اینگونه به راحتی به ذائقه خود پی می‌برید. برای حس کردن طعم‌های واقعی و جدید اسپرسو تلخ نیاز به کمی صبر دارید. اگر برای چند روز آن را امتحان کنید متوجه می‌شوید که به آن علاقه دارید. ممکن است هیچ‌وقت اسپرسو را به اندازه کاپوچینو دوست نداشته باشید اما ممکن است در رده دوم نوشیدنی‌های موردعلاقه‌تان قرار بگیرد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.