لیزر یا الکترولیز موهای زائد دو روش محبوب برای از بین بردن موهای زائد برای مدتی طولانی هستند. هردو روش فولیکول‌های مو را که در زیر سطح پوست قرارگرفته‌اند مورد هدف قرار می‌دهند. در این مطلب از پین‌ورک به معرفی بهترین روش‌های موثر در مو زدایی لیزر یا الکترولیز می‌پردازیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما سودمند باشد.

از روش لیزر موهای زائد چه انتظاری می‌رود؟

طبق گزارش انجمن جراحی پوست آمریکا، استفاده از لیزر موهای زائد از سال ۲۰۱۳ تاکنون با رشد ۳۰ درصدی همراه بوده است. اگرچه استفاده از الکترولیز نیز با افزایش روبه‌رو بوده است اما باید گفت که این روش به‌اندازه‌ی لیزر معمول نیست. استفاده از روش‌های لیزر یا الکترولیز به شرایط پوستی شما بستگی دارد. در این متن می‌توانید فواید، خطرات و سایر راهنمایی‌های مربوط به هر دو روش مذکور را بیابید و سر انجام بین روش‌های لیزر یا الکترولیز تصمیم نهایی را اتخاذ کنید.

موهای زائد

در روش لیزر موهای زائد از طریق لیزرهای فوق حرارتی، اشعه‌هایی خفیف تولید می‌شود. هدف از این روش تخریب فولیکول‌های مو تا حدی است که سرعت رشد آن‌ها به حد چشمگیری کاهش یابد. اگرچه اثر این روش از روش‌های رفع موهای زائد خانگی همچون تراشیدن موها بلندمدت‌تر است، اما باید گفت که لیزر، درمانی دائمی محسوب نمی‌شود. برای از بین بردن موهای زائد به مدت طولانی، باید چندین جلسه‌ی درمانی را سپری کنید.

فواید

لیزر موهای زائد در هر نقطه‌ای از صورت و بدن به جز نواحی اطراف چشم می‌تواند اعمال شود. این مسئله موجب می‌شود که این روش برای نواحی و نیازهای متنوع مناسب باشد. همچنین بعد از لیزر تقریباً به هیچ استراحتی نیاز ندارید و می‌توانید بعد از هر جلسه‌ی درمانی به فعالیت‌های عادی خود بازگردید. اگرچه ممکن است که موهای جدید همچنان رشد کنند، اما موها نازک‌تر و کمرنگ‌تر خواهند بود. این بدین معناست که موها پس از اینکه بار دیگر رشد می‌کنند به پرپشتی و ضخامت قبل نخواهند بود. در صورتی که پوست روشن و موهای تیره‌ای داشته باشید، بهترین نتیجه را از این روش درمانی خواهید گرفت.

عوارض جانبی و خطرات

عوارض جانبی لیزر موهای زائد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تاول
  • التهاب
  • تورم
  • سوزش
  • تغییر در رنگ‌دانه‌های پوستی (معمولاً لکه‌های سفیدرنگی بر روی پوست‌های تیره‌تر پدید می‌آید)
  • قرمزی

عوارض جانبی خفیف‌تر همچون سوزش و قرمزی معمولاً چند ساعت پس از درمان رفع خواهند شد. هر کدام از عوارض که پس از چند ساعت رفع نشوند، باید به پزشک اطلاع داده شوند. همچنین جای زخم و تغییر بافت پوست از عوارض نادر این روش درمانی هستند.

در صورتی که اطمینان حاصل کنید که درمان از طریق متخصص پوست خبره انجام می‌شود، می‌توانید خطر ابتلا به عوارض جانبی و صدمات دائمی پوستی را کاهش دهید. استفاده از خدمات لیزری که در آرایشگاه‌ها و یا منزل صورت می‌گیرند، توصیه نمی‌شود.

مراقبت‌های پس از درمان و جلسه‌های یادآور

ممکن است که متخصص پوست مورد نظر پیش از شروع درمان برای به حداقل رسانیدن درد از پماد بی‌حس‌کننده استفاده کند. اگر پس از اعمال بی‌حسی همچنان از درد رنج بردید، می‌توانید از پزشک خود بخواهید تا برای شما مسکن تجویز کند. همچنین ممکن است که پزشک برای دردهای شدید کرم‌های استروئیدی تجویز کند.

موهای زائد

عوارض معمول همچون قرمزی و تورم ممکن است با استفاده از کیسه‌ی یخ و یا کمپرس سرد در ناحیه‌ی مورد نظر رفع شود. لیزر موهای زائد به جای آنکه موها را از بین ببرد، رشد آن‌ها را مختل می‌کند. به همین جهت باید درمان را پیگیری کنید. همچنین جلسات بافاصله‌ی زمانی منظم نتیجه‌ی بهتری را به همراه خواهند داشت.

همچنین پس از هر جلسه‌ی درمانی بهتر است که حداقل زمان ممکن را در زیر نور آفتاب خصوصاً در ساعات اوج گرما و تابش نور سپری کنید. این روش درمانی سبب حساس شدن پوست به نور خورشید می‌شود و در نتیجه می‌تواند خطر ابتلا به آفتاب‌سوختگی را افزایش دهد. حتماً هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید. همچنین بنا بر گفته‌ی کلینیک مایو، برای جلوگیری از تخریب رنگ‌دانه‌های پوستی در افرادی که دارای پوست تیره هستند، بهتر است که ۶ هفته پیش از درمان از قرار گرفتن در زیر نور مستقیم آفتاب خودداری شود.

پیگیری جلسات درمانی در این روش ضروری است. بنا بر گفته‌ی کلینیک مایو، اکثر افراد هر ۶ هفته یک‌بار به درمان نیاز دارند و اغلب حدود ۶ جلسه‌ی درمانی نیاز است. بدین‌صورت از رویش مجدد موها پس از اولین جلسه‌ی درمانی جلوگیری می‌شود. همچنین پس از گذشت این جلسات باید برای انجام جلسه‌های یادآور به پزشک مراجعه کنید که تعداد این جلسات بسته به نیاز شما بین یک یا دو بار در سال متغیر است. در فاصله‌ی زمانی میان جلسات می‌توانید موهای زائد خود را بتراشید.

هزینه‌ها

از آنجایی که لیزر موهای زائد جزو روش‌های زیبایی محسوب می‌شود، شامل بیمه نخواهد شد. هزینه‌ی کلی به تعداد جلسات موردنیاز هر شخص بستگی دارد. همچنین می‌توانید در رابطه با چگونگی پرداخت هزینه‌ها با پزشک خود صحبت کنید. اگرچه لیزرهایی که در منزل انجام می‌شوند کم‌هزینه‌تر هستند اما این مسئله به معنای بی‌خطر بودن و مؤثر بودن آن‌ها نیست.

موهای زائد

از الکترولیز چه انتظاری می‌رود؟

الکترولیز روش دیگری برای از بین بردن موهای زائد است که توسط پزشک متخصص صورت می‌گیرد. این روش همچنین رویش موها را متوقف می‌کند. در این روش یک میله وارد پوست می‌شود. موج‌های رادیویی با طول‌موج کوتاه از طریق این میله به فولیکول‌های مو وارد می‌شوند و از رویش موهای جدید جلوگیری می‌کنند. این روش سبب می‌شود تا فولیکول‌های مو تخریب شوند و موهای موجود از بین بروند. با این حال برای دریافت بهترین نتیجه باید جلسات را پیگیری کنید و به طور منظم طبق دستور پزشک در مطب حضور داشته باشید. برخلاف لیزر موهای زائد، الکترولیز روشی است که به عنوان درمان رفع دائمی موهای زائد مورد تائید سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) است.

موهای زائد

فواید

الکترولیز علاوه بر داشتن اثرات دائمی‌تر، می‌تواند از رویش انواع مو بر روی انواع پوست جلوگیری کند. همچنین از این روش می‌توان در هر نقطه‌ای از بدن حتی ابروها استفاده کرد.

عوارض جانبی و خطرات

عوارض جانبی خفیف در این روش معمول هستند اما اغلب پس از یک روز رفع خواهند شد. معمول‌ترین عوارض موجود در این روش قرمزی خفیف و سوزش است. درد و تورم جزو عوارض نادر این روش هستند. عوارض جانبی احتمالی شدید می‌تواند شامل جای زخم و عفونت ناشی از استفاده از سوزن‌های غیر استریل باشد. مراجعه به پزشک متخصص می‌تواند این خطرات را کاهش دهد.

مراقبت‌های پس از درمان و جلسه‌های یادآور

گفته شده است که از آنجایی که فولیکول‌های مو در الکترولیز تخریب می‌شوند، درنتیجه اثر آن دائمی خواهد بود. از لحاظ تئوریک اگر فولیکول‌های مو تخریب شوند، دیگر موی جدیدی رشد نخواهد کرد.

اما این نتایج تنها با یک جلسه‌ی درمانی به دست نمی‌آیند، مخصوصاً اگر این درمان در سطح وسیعی از بدن همچون کمر و یا نواحی مانند ناحیه‌ی بیکینی که دارای موهای ضخیم هستند صورت بگیرد.

بنا بر گفته‌ی کلینیک کلولند، بیشتر افراد برای دریافت نتیجه‌ی مناسب هر هفته و یا یک هفته در میان به درمان نیاز دارند. به محض اینکه موها از بین برود دیگر به درمان نیاز نخواهید داشت. در الکترولیز به جلسه‌های یادآور نیازی نیست.

هزینه

الکترولیز نیز همچون لیزر موهای زائد شامل بیمه نمی‌شود. هزینه‌ی این درمان بسته به وسعت ناحیه‌ی تحت درمان و جلسات موردنیاز، متغیر است. برخی از پزشک‌ها بر اساس زمان موردنظر هزینه را دریافت می‌کنند. هزینه‌ی الکترولیز از لیزر کمتر است اما تعداد جلسات بیشتری در این روش موردنیاز است. دستگاه‌های مخصوص الکترولیز برای استفاده در منزل موجود است که به‌اندازه‌ی دستگاه‌های حرفه‌ای مؤثر نیستند. همچنین این دستگاه‌ها مورد تائید FDA نیستند.

موهای زائد

کدام روش بهتر است لیزر یا الکترولیز ؟

لیزر یا الکترولیز موهای زائد هردو نسبت به تراشیدن موهای زائد اثر طولانی‌تر دارند؛ اما الکترولیز روش بهتری است و اثر آن نیز دائمی‌تر است. همچنین این روش عوارض و خطرات کم‌تری را به دنبال دارد و همچون لیزر درمانی به جلسات یادآور نیاز ندارد. استفاده از روش‌های لیزر یا الکترولیز به شرایط پوستی شما بستگی دارد.

اما ضعف این روش نسبت به لیزر آن است که ممکن است جلسات درمانی بیشتری نیاز باشد. همچنین این روش بر خلاف لیزر نمی‌تواند یک ناحیه‌ی وسیع را در یک جلسه، مورد درمان قرار دهد. انتخاب شما بسته به دوام هرکدام از روش‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

همچنین استفاده از یک روش و سپس استفاده از روش دیگر انتخاب مناسبی نیست. برای مثال پس از درمان لیزری، استفاده از الکترولیز اثر روش قبلی را خنثی می‌کند.

موهای زائد


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما در رابطه با بهترین روش درمانی بین لیزر یا الکترولیز حتما با پزشک خود مشورت کنید. درصورتی‌که می‌خواهید روش درمانی خود را تغییر دهید ممکن است لازم باشد چندین ماه پیش از شروع درمان جدید صبر کنید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.