لیزرهای لایه‌بردار CO2، لیزرهایی با پرتوهای فرکشنال هستند که روزنه‌های میکروسکوپی و بسیار کوچکی در لایه اپیدرم پوست ایجاد می‌کنند و از این طریق روند بازسازی پوست توسط تولید کلاژن آغاز می‌شود. کلاژن بخش مهم و اساسی در بدن است. این ماده نقش ساختاری و حفاظت از پوست، اندام‌ها و دیگر اجزای حیاتی بدن را دارد. در این مطلب از مجله پین‌ورک به بررسی لیزرهای لایه‌بردار و تفاوت لیزر اربیوم و co2 می‌پردازیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.

لیزر لایه‌بردار چیست؟

لیزرهای فرکشنال غشای میانی پوست را تحریک می‌کنند و به آن آسیب می‌زنند، همین تحریک‌ها و آسیب‌های زیرپوستی باعث تولید کلاژن بیشتر در نواحی آسیب‌دیده شده و تبخیر رطوبت لایه‌های زیرین پوست به‌صورت کنترل‌شده انجام می‌شود. با گذشت زمان، این کار باعث بهبود بافت، رنگ و استحکام سطح پوست می‌شود و این همان نتیجه‌ای است که اکثر افراد به دنبالش هستند. خب حالا که متوجه هدف لیزرهای فرکشنال شدیم بیاید نگاهی به نحوه عملکرد این لیزرها بیندازیم.

لیزر YAG چیست؟

دستگاه لیزر اربیوم از لیزر YAG استفاده می‌کند. واژه YAG مختصر شده عبارت (neodymium-doped yttrium aluminum garnet) است. دستگاه لیزر درمانی اربیوم، پرتو مادون‌قرمز با طول موج ۱۰۶۴ تا ۲۹۴۰ نانومتر منتشر می‌کند. هر یک نانومتر برابر یک بیلیونیوم متر است.

لیزر iPixel CO2 چیست؟

لیزر iPixel CO2 با سرعت بالا پالس‌های لیزر فرکشنال فوتوترمولیز شده را منتشر می‌کند که به‌طور مداوم یک ردیف پیکسل‌های ۷ در ۷ و یا ۱۱ در ۱۱ در سطح پوست ایجاد می‌کند. این پیکسل‌ها دقیقاً روی آسیب‌ها و زخم‌های کوچک در حد میلی‌متر پوست قرار می‌گیرند. دستگاه لیزر فرکشنال iPixel CO2 پرتو مادون‌قرمز با طول موج ۱۰۶۴۰ نانومتر منتشر می‌کند.

دستگاه لیزر YAG iPixel با لیزر اربیوم

لیزر YAG دارای طول موج کوتاه‌تری است که به همین نسبت این مقدار طول موج معادل نفوذ کمتر به سطح پوست می‌باشد. لیزرهای YAG از نظر تمرکز پرتو بر روی یک ناحیه کوچک، دارای انرژی بالاتری هستند. لیزرهای YAG به نسبت لیزرهای CO2 از طول موج رایلی کوتاه‌تری برخوردار هستند. لیزر YAG جهت عملکرد سریع برای نواحی آسیب‌دیده نازک و سطحی، بسیار مناسب هستند و می‌توان برای گرفتن نتیجه‌های بهتر و پالس‌های سریع‌تر از سیستم Q-switched استفاده کرد. از این ویژگی می‌توان برای برداشتن و حذف تتوهای بدن استفاده کرد. لیزر اربیوم به نسبت لیزر CO2 یک روش درمان خفیف‌تر ارائه می‌دهد.

نفوذ شدید به لایه‌های زیرین پوست با IPIXEL CO2

لیزر CO2 با فرمول مولکولی دی‌اکسید کربن دارای طول موج بلندتری است و به همین دلیل میزان نفوذش به لایه‌های پوست بیشتر می‌باشد. لیزرهای CO2 به نسبت لیزرهای YAG دارای طول موج رایلی بلندتری هستند. برای لایه‌برداری‌های مختلف نیازمند تنظیم فاصله کانونی هستند و هر کدام به‌تنهایی در یک حالت محدود استفاده می‌شوند: عملکرد CW یا همان پیوستگی طول موج بستگی به طول موج رایلی لیزر دارد و این طول موج نشان‌دهنده ظرفیت لیزر برای درمان و برش لایه‌ها برای آسیب‌های شدیدتر است.

لیزر اربیوم و co2

در واقع هرچه طول موج رایلی دستگاه بلندتر باشد توانایی لیزر برای درمان لایه‌های ضخیم‌تر بیشتر می‌شود. لیزرهای لایه‌بردار قابلیت نفوذ به اعماق متفاوتی از لایه‌ی اپیدرم پوست را دارند. این روش معمولاً به دلیل سوراخ شدن پوست در ابعاد میکرون توسط سوزن لیزر از سایر روش‌های لیزر، درد بیشتری دارد و همچنین آسیب بیشتری به پوست وارد می‌کند، به همین دلیل اکثر بیماران در طول درمان و گاهی حتی بعد از درمان نیز نیاز به مسکنی برای تسکین درد دارند. جهت استفاده از لیزرهای CO2 با عمق نفوذ بالا معمولاً بیمار را بی‌هوش می‌کنند. برای روش‌های خفیف‌تر مثل لیزر اربیوم بی‌حسی‌های موضعی در حین درمان استفاده می‌شود و برای بعد از درمان نیز داروهای مسکن و آرام‌بخش برای بیمار تجویز می‌شود. درمان با لیزرهای فرکشنال می‌تواند برای همه قسمت‌های بدن و به مدت ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت ادامه داشته باشد. درمان پوست با لیزرهای اربیوم برای افرادی که می‌خواهند ظاهر پوست خود را به طرز چشم‌گیری بهبود بخشند، مناسب است. این روش درمانی علاوه بر رفع چین‌وچروک‌های عمیق، جای زخم‌ها، باعث بهبود بافت و رنگ پوست نیز می‌شود. با استفاده از دستگاه لیزر CO2 به دلیل نفوذ بالای این لیزر می‌توان لایه‌های عمیق‌تر پوست را نیز درمان کرد. بااین‌حال دوره درمان این لیزر طولانی‌تر خواهد بود. لیزر اربیوم گزینه ایده آلی برای افرادی که آسیب پوستی کمتری دارند و می‌خواهند دوره درمان کوتاه‌تر و سریع‌تری داشته باشند و به‌سرعت به زندگی عادی خود برگردند است. لیزر اربیوم هنوز هم در امر بهبود چشم‌گیر و عالی و با آسیب کمتر پیشرو است.


مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک به بررسی لیزرهای لایه‌بردار همچنین به معرفی لیزر co2 و اربیوم و همچنین ذکر تفاوت‌های این دو لیزر پرداختیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    مهدی منتظر 05-07-2020

    اینهمه در مورد تفاوت دو لیزر اربیوم وco2 گفته ویا نوشته شده اما متخصصین این امر هنوز تجربه کافی در این مورد ندارن وحتی نمیدونن هرکدوم رو برای چه کاری استفاده کنند،
    هیچ متخصصی برای درمان اسکار زخم بخیه(هم سطح) و روشنتر از رنگ پوست،لیزر مناسبی پیشنهاد نمیکنه ….