میکرونیدلینگ صورت یک روش جدید و موثر برای بهبود پوست صورت و سایر قسمت‌های بدن است، کاربرد این روش برای پوست،تحریک کلاژن سازی است. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی روش درمانی و زیبایی میکرونیدلینگ صورت می‌پردازیم. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت ببرید و برای شما سودمند باشد

میکرونیدلینگ صورت یا روش تحریک کلاژن سازی

میکرونیدلینگ صورت یک فرایند درمانی زیرپوستی است که از سوزن‌های ریز برای خراش دادن پوست استفاده می‌کند. هدف از این روش درمانی ایجاد تحریک برای ساخت کلاژن و بافت جدید پوستی برای داشتن پوستی نرم‌تر، سفت‌تر و خوش‌رنگ‌تر است. میکرونیدلینگ اکثراً روی صورت انجام می‌شود و می‌توان از آن برای درمان جای زخم، چین‌وچروک و منافذ بزرگ پوستی استفاده کرد.

میکرونیدلینگ

بی‌خطر بودن این روش:

  • میکرونیدلینگ صورت دارای حداقل عوارض است که نیازمند به گذراندن دوره نقاهت نیست.
  • این روش برای همه کسانی که وضعیت جسمی سالمی دارند بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود.
  • این روش درمانی برای کسانی که از برخی داروهای مخصوص رفع آکنه و جوش استفاده می‌کنند و همچنین برای زنان باردار مناسب نیست.
  • چند روز بعد از انجام فرایند قرمزی و ناراحتی‌های جزئی روی پوستتان حس خواهید کرد.

آسان بودن این روش درمانی:

  • کل فرایند آماده شدن و انجام میکرونیدلینگ حدود ۲ ساعت طول می‌کشد.
  • برای انجام این روش درمانی روی پوستتان باید به متخصص پوست دارای بورد تخصصی، یک جراح پلاستیک یا جراح زیبایی مراجعه کنید. در برخی موارد یک متخصص بیهوشی نیز می‌تواند این روش درمانی را برای شما انجام دهد به شرطی که کل فرایند تحت نظارت یک پزشک باشد.
  • برای گرفتن بهترین نتیجه ممکن است نیاز باشد ۴ بار یا بیشتر تحت روش درمانی میکرونیدلینگ قرار بگیرید.

هزینه‌ها:

  • هر دوره انجام میکرونیدلینگ صورت چیزی حدود ۱۰۰ تا ۷۰۰ دلار هزینه در پی دارد. هزینه کل این روش درمانی بستگی به اندازه ناحیه‌ای از بدن دارد که این روش روی آن اعمال می‌شود.
  • این روش درمانی تحت پوشش بیمه قرار ندارد.

مؤثر بودن:

  • این روش در درمان اثرات جزئی ناشی از جای جوش، زخم و پیری پوست مؤثر است. همچنین ممکن است متوجه شوید که پوستتان روشن‌تر و سفت‌تر هم شده است.
  • نتایج ایده آل بعد از چند دوره پیاپی میکرونیدلینگ به دست خواهد آمد.
  • میکرونیدلینگ بسیار مؤثرتر از رولرهای خانگی است.

میکرونیدلینگ چیست؟

میکرونیدلینگ یک روش زیبایی با کمترین عوارض است که از طریق تحریک تولید کلاژن در پوست به درمان مشکلات پوستی کمک می‌کند. این روش درمانی که با عنوان تحریک کلاژن سازی هم شناخته می‌شود می‌تواند به افرادی که دنبال کاهش جای جوش و ترک‌های پوستی صورتشان هستند کمک کند.

میکرونیدلینگ

این روش همچنین در برخی از فرایندهای ضد پیری پوست مانند جراحی افتادگی پلک و آفتاب‌سوختگی کاربرد دارد. با وجود نقش احتمالی کلاژن در رشد مو، اما باید اشاره کرد که میکرونیدلینگ در درمان ریزش مو مؤثر نیست.

اگر از لحاظ وضعیت جسمی سالم هستید ولی به برخی از مشکلات پوستی مانند پوسته‌پوسته شدن دچار شده‌اید که درمان‌های خانگی یا سایر درمان‌های پوست روی آن اثر نداشته است می‌توانید از میکرونیدلینگ استفاده کنید.

قبل از اقدام به عمل زیبایی به‌منظور رفع پیری پوست یا سایر مشکلات پوستی این روش درمانی را می‌توان به‌عنوان آخرین مرحله مد نظر قرار داد. در مورد میکرونیدلینگ اطلاعات بیشتری کسب کنید و با یک متخصص پوست مشورت کنید تا مشخص شود که آیا این یک گزینه مناسب برای درمان مشکلات پوستی شما است یا خیر.

هزینه میکرونیدلینگ چقدر است؟

از آنجایی که میکرونیدلینگ صورت به‌عنوان یک عمل زیبایی در نظر گرفته می‌شود بنابراین تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد. پزشک ممکن است با بخش بندی کردن پرداخت هزینه‌های این روش به شما کمک کند تا از پس هزینه‌های آن برآیید. برخی از پزشکان حتی پیشنهاد کمک‌هزینه مالی می‌کنند. شما باید قبل از اقدام به این عمل مجموع هزینه‌ها را برآورد کرده باشید تا مخارج این عمل باعث غافلگیری‌تان نشود. اگر تصمیم دارید از محل کارتان مرخصی بگیرید باید حتماً تدابیری را برای جبران ساعات کاری از دست رفته خود اندیشیده باشید. هرچند اکثر افراد می‌توانند بلافاصله به سر کار یا مدرسه خود برگردند.

نحوه اثرگذاری میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ پوست شما را تحریک می‌کند تا کلاژن بیشتری بسازد. اساس این روش درمانی بر این ایده استوار است که خراش‌های ایجاد شده بر اثر فرو کردن سوزن‌ها سبب ایجاد جراحات جزئی در پوست شده و پوست هم در واکنش به این حالت شروع به تولید بافت‌های جدید پوستی غنی از کلاژن می‌کند.

این بافت پوستی جدید دارای تناسب رنگ و نسوج بهتری است. از دست دادن کلاژن به دلیل پیر شدن یا جراحت برداشتن پوست طبیعی است. با تحریک پوست به تولید بافت‌های جدید می‌توان پوستی سفت‌تر با کلاژن بیشتر داشت.

روش انجام میکرونیدلینگ

در طی این فرایند پزشک با استفاده از یک ابزار خودکار مانند سوراخ‌های ریزی زیرپوست شما ایجاد می‌کند. این سوراخ‌های پوستی به قدری کوچک هستند که احتمالاً بعد از عمل متوجهشان نخواهید شد. پزشک ابزار سوزنی را هم‌تراز روی پوستتان حرکت می‌دهد طوری که پوست جدید هم‌تراز با پوست قدیمی شروع به جوان‌سازی خود کند.

میکرونیدلینگ

قبل از شروع آن پزشک از یک بی‌حس‌کننده موضعی برای کاستن از امکان بروز درد استفاده خواهد کرد. عمل بی‌حس کردن پوست ۱ ساعت قبل از شروع فرایند انجام خواهد شد. مقامات دانشگاه اموری می‌گویند که پروسه واقعی میکرونیدلینگ حدوداً ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. بعد از میکرونیدلینگ صورت پزشک ممکن است از یک سرم یا درمان تسکین‌دهنده روی نواحی تحت فرایند میکرونیدلینگ استفاده کند. در مجموع انتظار می‌رود که حداقل چند ساعت را در مطب دکتر سر کنید.

نواحی موردنظر پوست جهت انجام میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ صورت اکثراً برای درمان مشکلات پوستی خاصی روی صورت انجام می‌گیرد ازجمله:

  • جای جوش
  • علائم پیری پوست (که لک و پیس هم نامیده می‌شوند)
  • خطوط و چین‌وچروک‌های روی صورت
  • منافذ بزرگ و عمیق
  • انواع دیگری از زخم‌ها
  • کاهش یافتن میزان کشسانی پوست
  • ناهمگون شدن رنگ پوست

میکرونیدلینگ گاهی علاوه بر مشکلات پوستی صورت برای درمان ترک‌های پوستی در سایر نواحی بدن استفاده می‌شود. یک مطالعه انجام شده در این زمینه دریافت که میکرونیدلینگ اگر با درمان مکمل یعنی استفاده از کرم‌های پر کننده ترک‌ها همراه شود در رفع ترک‌های پوستی روی کشاله ران و ناحیه شکمی مؤثر خواهد بود. جای زخم و سوختگی در سایر نواحی بدن را نیز ممکن است بتوان با این روش درمان کرد هرچند که میکرونیدلینگ عمدتاً روی صورت انجام می‌شود.

آیا میکرونیدلینگ خطر یا عوارض جانبی به همراه دارد؟

میکرونیدلینگ هم مثل تمام عمل‌های زیبایی بدون خطر نیست. شایع‌ترین عارضه جانبی آن بروز ناراحتی‌های جزئی در پوست بلافاصله بعد از انجام عمل است. همین‌طور ممکن است چند روز پوستتان قرمز باقی بماند. در صورت مشاهده عوارض جانبی حادتر مانند موارد زیر با پزشک تماس بگیرید:

  • خونریزی
  • حس ناخوشایند و خستگی
  • عفونت
  • پوسته‌پوسته شدن
  • در صورت داشتن شرایط زیر ممکن است میکرونیدلینگ صورت مناسب شما نباشد از جمله:
  • بارداری
  • داشتن برخی از امراض پوستی نظیر پسوریازیس یا اگزما
  • وجود زخم‌های سرباز روی پوست
  • اگر اخیراً تحت پرتودرمانی قرار داشته‌اید
  • داشتن سابقه زخم‌های پوستی

شرایط بعد از میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ بر خلاف جراحی پلاستیک عوارض زیادی ندارد، بنابراین دوره نقاهت جزئی دارد. طبق اظهارات دانشگاه اموری (Emory University)، اکثر افراد یک دوره نقاهت بسیار جزئی از سر می‌گذرانند البته اگر نیاز به استراحت وجود داشته باشد.

میکرونیدلینگ

در چند روز اول بعد از میکرونیدلینگ ممکن است متوجه ناراحتی و قرمزی در پوستتان شوید. این‌ها واکنش طبیعی پوست به جراحاتی است که توسط سوزن روی پوستتان ایجادشده‌اند. درصورتی‌که مشکلی نداشته باشید می‌توانید بلافاصله به سر کار یا مدرسه برگردید. برخی افراد در چند روز اول از مواد آرایشی برای پوشاندن قرمزی‌های روی پوستشان استفاده می‌کنند.

پوست همچنین نسبت به اشعه آفتاب حساس‌تر خواهد شد بنابراین استفاده از ضد آفتاب ضروری است. بعد از میکرونیدلینگ پوست به سرعت شروع به تولید کلاژن و بافت جدید می‌کند. در حالت نظری بعد از چند هفته باید شاهد نتایج آن باشید.

به‌منظور مشاهده نتایج حاصل از میکرونیدلینگ صورت لازم است این روش درمانی طی چند دوره انجام شود و شاید درمان‌های مکمل دیگری نیز لازم داشته باشید. پزشک بر اساس اهداف شما از این روش درمانی بهترین برنامه عملی را به شما توصیه خواهد کرد.

آماده شدن برای میکرونیدلینگ

قبل از انجام میکرونیدلینگ در مورد راه‌های آماده‌سازی خود برای این روش با پزشکتان صحبت کنید تا بهترین نتیجه را به دست آورید. ممکن است لازم باشد که پیش از استفاده از این روش درمانی مصرف برخی داروها مانند ایبوپروفن و سایر داروها برای درمان جوش و آکنه را قطع کنید.

ممکن است پزشک توصیه کند که قبل از میکرونیدلینگ استفاده از پمادهای موضعی رتینوئید را نیز قطع کنید. قطع مصرف این پمادها می‌تواند به کاهش عوارض جانبی این روش درمانی کمک کند.

میکرونیدلینگ صورت در برابر رولرهای خانگی

میکرونیدلینگ یک فرایند درمانی حرفه‌ای است که فقط و فقط توسط یک پزشک متخصص دارای بورد تخصصی انجام می‌شود. برخی از افراد به‌منظور صرفه‌جویی در پول از رولرهای خانگی استفاده می‌کنند. رولرهای خانگی برخلاف میکرونیدلینگ به سختی می‌توانند زیر پوست نفوذ کنند.

درحالی‌که استفاده از رولر ممکن است به نظر کمتر دردآور برسد اما مسئله این است که شما نمی‌توانید به نتایج مشابهی دست پیدا کنید. سوراخ‌های ایجاد شده در طول انجام میکرونیدلینگ جهت تحریک کلاژن سازی و جوان‌سازی مجدد پوست طراحی‌شده‌اند. طبق اظهارات آکادمی درمان امراض پوستی آمریکا با استفاده از رولر در بهترین حالت می‌توانید پوستتان را روشن‌تر کنید.


مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع میکرونیدلینگ پرداختیم. اگر به دنبال نتایج شگفت‌انگیز و ماندگارتر هستید میکرونیدلینگ صورت گزینه بهتری نسبت به یک دستگاه رولر خریداری شده از فروشگاه لوازم آرایشی است. البته اگر هنوز هم دنبال نتایج کم عوارض تر و موقتی هستید پس احتمالاً گزینه دوم را انتخاب خواهید کرد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.