یکی از راه‌های تغییر دکوراسیون و تغییر دادن حال و هوای منزل‌تان استفاده از پتینه کاری است. امروزه روش‌های مدرن و کلاسیک برای تزئین دیوار برای سلیقه‌های افراد مختلف بوجود آمده است. رنگ کردن دیوار، کاغذ دیواری اتاق‌ها ، پتینه کاری و … از راه‌های تغییر یکنواختی فضای منزل است. از بین این روش‌ها یکی از روش‌های محبوب و پرطرفدار در میان بانوان باسلیقه بدون هیچ تردیدی پتینه کاری است. این یک روش مدرن و کم هزینه که توسط افراد باسلیقه در منزل‌تان قابل اجرا می‌باشد.

در این مطلب از پین‌ورک در مورد اینکه پتینه کاری چیست و معرفی روش‌های مختلف پتینه کاری شرح داده شده است. امیدوارم از این مطلب لذت ببرید.

پتینه کاری چیست؟

هنر روح بخشیدن و دلنشین کردن سطوح مختلف با استفاده از رنگ‌ها و طرح‌های گوناگون که بافت‌های بصری زیبا و متنوع ایجاد می‌کند را پتینه کاری می‌گویند. پتینه در اصل یک هنر ایتالیایی بوده و اولین بار ایتالیایی‌ها از این تکنیک استفاده کردند و این هنر را می‌تواند به راحتی با مشاهده دیوار کاخ‌ها، خانه‌های اعیانی قدیمی ایرانی، ایتالیایی، انگلیسی و روسی ببینید.

پتینه کاری

در لاتین Patina طلقی می‌شود که به معنای “یک ظرف با عمق کم” می‌باشد. پتینه‌کاری در انواع مختلف وجود دارد که محبوب‌ترین نوع آن کهنه کاری است. در واقع هنر فرسودگی، کهنگی و اکسید شده اشیاء (مجسمه، ظروف، قاب عکس و …)  با بکارگیری تمام وسائل که در طراحی داخلی بکار می‌رود پتینه گفته می‌شود. امروزه پتینه کاری در ایران یکی از هنرهای اصیل شناخته شده است که رنگ و بوی هنر ایرانی را به خود گرفته است.

پتینه کاری

پتینه کاری را روی دیوار با رنگ‌های پس زمینه رنگ روغنی، پلاستیک و یا اکریلیک استفاده می‌شود. پتینه کاری طرح‌های مختلفی دارد و در دو دسته‌ی کلاسیک و مدرن تقسیم‌بندی می‌شود.

پتینه کاری

پتینه کاری در انواع کلاسیک آن جلوه‌ای قدیمی به دیوارها و سقف خانه می‌دهد و هدف آن تداعی سنت دیرینه فرهنگ است. پتینه‌ی ورقه‌ی طلا یکی از معروف‌ترین نمونه‌های کلاسیک آن است. نوع دیگر از پتینه کاری کلاسیک نقش سنگ، آجر یا ترک بر روی دیوار است و بیشتر از رنگ‌های کلاسیک و سنگین مانند سبز زمردی، آبی درباری و … استفاده می‌شود.

پتینه کاری در نوع مدرن آن نیز امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این نوع معمولا از تصاویر گل و فرشته یا نمادهای دیگر با رنگ‌های ملایم و حالت ابر و باد استفاده می‌شود.

آموزش پتینه کاری

معمولا پتینه‌کاری برای تغییر دکوراسیون و از بین بردن یکنواختی و بی روحی فضای داخلی منزل انتخاب می‌شود. اگر می‌خواهید از رنگ‌های سرتاسر سفید و استخوانی دیوارهای اتاق‌تان خلاص شوید، با استفاده از این هنر می‌توانید فضای گرم و پرانرژی در خانه‌تان خلق کنید.

پتینه کاری

همچنین این روش بسیار مقرون به صرفه بوده و با یک هزینه کم می‌توانید به یک نتیجه‌ی دلخواه برسید. پتینه کاری را می‌توانید روی یک سطح، به صورت صاف یا به صورت برجسته با استفاده انواع شابلون یا فرچه‌های مخصوص ایجاد کنید. روش‌های مختلف پتینه کاری را در ادامه مطلب برای شما شرح داده‌ایم.

انواع کاربرد پتینه

پتینه به دلیل داشتن طیف وسیعی از رنگ‌ها و طرح‌ها می‌تواند روی ظروف، قاب عکس، انواع تابلوها، اشیاء تزئینی و در قسمت‌های مختلف دکوراسیون خانگی به ویژه پتینه کاری روی دیوار و پتینه کاری روی چوب انجام می‌شود. در صورت استفاده از پتینه می‌بینید که فضا به طور کلی دگرگون می‌شود.

پتینه کاری روی دیوار

یکی از موثرترین روش های تغییر دکوراسیون داخلی منزل، پتینه کاری روی دیوار است. با استفاده از وسائل بسیار ساده می‌توانید تغییرات شگرفتی در خانه بوجود آورید. پتینه کاری روی دیوار با تکنیک‌های مختلفی انجام می‌شود. که در ادامه‌ی متن آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

پتینه کاری

پتینه کاری با اسفنج

یکی از آسان‌ترین روش‌های پتینه‌کاری استفاده از اسفنج است. پیاده کردن این روش روی دیوار، خودتان به سلیقه شخصی خود می‌توانید انجام دهید. ابتدا رنگ پس زمینه را انتخاب کنید. صبر کنید تا رنگ پس زمینه کاملا خشک شود. سپس یک اسفنج را به رنگ آغشته کنید و اضافات رنگ را با روزنامه بگیرید. با اسفنج با توجه به طرح دلخواه‌تان به دیوار ضربه بزنید. در این روش در انتخاب رنگ آزاد هستید اما بهتر است که رنگی مخالف با رنگ پس زمینه انتخاب کنید.

پتینه کاری با ورقه طلا

یکی دیگر از روش‌های پتینه کاری، کار کردن با ورقه‌ی طلاست. ابتدا باید سطح مورد نظر را با رنگ روغن یا اکریلیک رنگ کنید پس از خشک شدن رنگ، چسب ورقه‌ی زینتی را با آب رقیق نمایید و آن را با قلمو بر روی سطح مورد نظر بزنید. صبر کنید تا چسب بر روی سطح بی‌رنگ شود و در طول این مدت توجه کنید که سطح در معرض آلودگی و خاک قرار نگیرد. پس از بی‌رنگ شدن چسب، ورق زینتی را روی سطح بچسبانید و به آرامی با یک پارچه روی ورقه را ماساژ دهید.

پتینه کاری

پتینه کاری با پارچه

روش استفاده از پارچه تقریبا مشابه با استفاده از اسفنج است. به این صورت که باید چند تکه پارچه را در اختیار داشته باشید پس از خشک شدن رنگ پس زمینه‌ی سطح مورد نظر، پارچه‌ها را مچاله کنید و به رنگ آغشته کنید و بر جاهای مختلف دیوار ضربه بزنید. روش دیگر استفاده از پارچه در پتینه‌کاری به این صورت است که یک پارچه در ابعاد بزرگ‌تر را مچاله کرده، به رنگ آغشته کرده و مانند وردنه روی دیوار کشیده می‌شود.

سبک متفاوت پتینه کاری : راه راه کردن دیوار

یکی از پرطرفدارترین روش‌ها راه راه کردن قسمت‌هایی از دیوار است. در این روش ابتدا باید مرکز دیوار را پیدا کنید سپس از وسط دیوار به طرفین دیوار نوارهایی ایجاد کرد و با نوار چسب این نوارها را از هم جدا کرد.

پتینه کااری

پس از آن بین این نوارها را رنگ آمیزی نمایید. نوارها را بنا به سلیقه شخصی می‌توانید در مدل‌های مختلف ایجاد کنید. همان‌طور که قبلا اشاره کردیم برای همه‌ی دیوارهای اتاق از این روش استفاده نکنید. این روش را بخشی از یک دیوار یا سقف اتاق انجام دهید. در این روش انتخاب رنگ و هماهنگی بین رنگ‌ها بسیار مهم است.

پتینه کاری با کاردک

روش دیگر برای کهنه و قدیمی نشان دادن دیوارهای اتاق استفاده از کاردک و از بین بردن رنگ دیوار است. با استفاده از یک کاردک تیز رنگ را از روی دیوار می‌برند. هرچقدر با قدرت بیشتری کاردک را بر روی دیوار بکشید کیفیت و نتیجه‌ی کار کهنه‌تر به نظر می‌رسد.

پتینه کاری

کاردک را باید محکم به سمت پایین فشار دهید. این روش روی دیوارهایی که رنگ‌شان ثابت شده است بهتر جواب می‌دهد. برای دیوارهایی هم رنگ‌شان هنوز خشک نشده و می‌توانید با استفاده از یک پارچه‌ی خیس از تکنیک رنگ‌برداری استفاده کنید و رنگ قسمت‌هایی از رنگ دیوار را از بین ببرید.

پتینه کاری روی چوب

یکی دیگر از انواع کاربرد پتینه، پتینه‌کاری روی چوب است. این روش نوعی پوشش دهی چوب است. از طرفی چوب‌ها به دو دسته نرم و سخت تقسیم می‌شوند. و رنگ‌پذیری چوب‌ها به بافت و تراکم چوب بستگی دارد. بعضی از رنگ‌ها می‌توانند گره‌ها و موج‌های چوب را نمایان کنند و بعضی دیگر از رنگ‌ها پوششی عمل می‌کنند و پس از رنگ کردن چوب، گره‌ها و بافت چوب نمایان نیست. پتینه‌کاری روی چوب نیز مانند رنگ‌های پوششی عمل می‌کند. مراحل پتینه کاری روی چوب به صورت زیر است.

پتینه کاری

  • ابتدا چوبی که قصد انجام پتینه کاری را دارید انتخاب کنید.
  • سطح چوب انتخاب شده را تمیز کنید تا اثری از آلودگی روی آن دیده نشود.
  • برای تمیز کردن چوب می‌توانید از الکل سفید استفاده کنید.
  • پتینه کاری روی چوب با تکنیک‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه‌ی متن به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱ . پتینه با جوهر رنگ

با استفاده از جوهر رنگ می‌توانید یک جعبه‌ی چوبی یا مبلمان چوبی‌تان را به حالت کهنه و قدیمی درآورید. جوهر رنگ شما باید رقیق باشد، در صورت غلیظ بودن جوهر رنگ، آن را با تینر یا الکل صنعتی رقیق کنید. سپس جوهر رنگ را با استفاده از یک پارچه‌ی بدون پرز یا یک قلم‌موی تمیز روی سطح چوبی مورد نظرتان بکشید.

پتینه کاری

پس از زدن یک لایه جوهر رنگ روی آن باید صبر کنید تا خشک شود. پس از خشک شدن لایه‌ی اول، رنگ آمیزی دست دوم را شروع کنید. در رنگ آمیزی دست دوم ، آثار قلم‌مو  بر روی چوب باقی می‌ماند اما در رنگ‌آمیزی برای بار سوم آثار قلم مو یا پارچه از بین می‌رود و رنگ یکنواختی بر روی چوب بوجود می‌آید.

۲ . پتینه با رنگ های حلال در آب

استفاده از رنگ‌های حلال در آب نمی‌تواند پوشش زیادی روی چوب بوجود آورد و تنها قسمت‌های روشن چوب را رنگ می‌کند. این روش رگه‌ها و گره‌های چوب را نمی‌پوشاند و باعث بهتر دیده شدن آن می‌شود. ابتدا سطح کار را تمیز کرده سپس رنگ محلول در آب را با روغن مخلوط کرده و توسط قلمو روی سطح کار می‌کشیم.

پتینه کاری

۳ . پتینه روی چوب با لاک الکل

این روش مانند روش استفاده از جوهر رنگ، رنگ طبیعی چوب را حفظ می‌کند. روش استفاده از این روش لاک الکل ۱۰۰ گرمی را با یک شیشه الکل اتیلن ترکیب کرده و روی سطح کار می‌کشیم. استفاده از لاک الکل باعث جلوگیری از نفوذ و خوردگی چوب می‌شود.

پتینه کاری

۴ . پتینه روی چوب با شاپان

در این روش از شاپان را به شما معرفی می‌کنیم که در اصل قیر آب شده است. شاپان برای پوشانندگی چوب بکار می‌رود. برای استفاده از شاپان ابتدا آن را مقداری رقیق کرده و توسط پارچه یا قلم‌مو روی سطح چوب بکشید. حلال نیز تینر روغنی، نفت و بنزین است. با استفاده از این ماده می‌توانید طرح‌های زیبایی روی سطح کار ایجاد کنید.

پتینه کاری

۵ . پتینه چوب با رنگ روغنی

استفاده از رنگ روغنی نیز برای پتینه کاری روی چوب استفاده می‌شود. البته بیشتر این رنگ را برای نقاشی ساختمان بکار می‌برند. برای پتینه کاری روی چوب با استفاده از رنگ روغن سه روش را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

۱ . ابتدا با استفاده از رنگ مورد نظر کل سطح چوب را بپوشانید. سپس با استفاده از رنگ‌های روشن‌تر مانند طلایی روی آن طرح‌های زیبا و دلخواه‌تان را اجرا کنید.

۲ . دوباره مانند روش اول کل سطح مورد نظر را رنگ کنید. سپس توسط مسواک یا پارچه با رنگ‌های روشن مانند طلایی طرح‌تان را اجرا کنید.

۳ . روش آخری که پیشنهاد می‌کنیم این است که ابتدا کل سطح را با رنگ روغن پوشش دهید. سپس در حالی که هنوز رنگ خشک نشده است با استفاده از پارچه بدون پرز آغشته به تینر، رنگ را از روی سطح پاک کنید.

مزایای استفاده از پتینه

پتینه کاری یکی از متدهای پرطرفدار و محبوب برای تغییر دکوراسیون منزل می‌باشد و این محبوبیت به راحتی با داشتن ویژگی‌های زیر حاصل می‌شود.

پتینه کاری

این روش یک روش کم هزینه، تنوع در طرح و رنگ، عمر طولانی و پایدار، نسبت به سایر رنگ‌ها دیرتر کثیف می‌شود، دارای قابلیت شستشو، نداشتن بوی آزار دهنده و مهم‌ترین ویژگی پوشاندن ترک‌ها و موج‌های دیوار است.

 


مقالات مرتبط:


در این مطلب از پین‌ورک در مورد پتینه کاری و انجام آن روی سطوح مختلف مانند دیوار و چوب آشنا شدید. پتینه کاری روشی آسان برای تغییر دکوراسیون منزلتان میباشد که توسط افراد با سلیقه در منزل می‌توانید انجام دهید. امیدوارم این مطلب برای شما مفید و جذاب باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    علیرضا 25-10-2019

    ممنون خیلی کامل و مفید بود

      ملیحه احمدی 28-10-2019

      ممنون از نظر لطفتون?