انار یکی از میوه‌های خوش‌طعم فصل پاییز است که علاقه‌ی شما به باغبانی باعث می‌شود که با کاشت درخت انار در حیاط خانه‌ی خود از یاقوت‌های خوش‌طعم آن بهره ببرید. کاشت درخت انار در حیاط یا داخل گلدان بسیار آسان است تنها باید به چند نکته توجه داشته باشید تا انار خوش‌طعم‌تر و با کیفیتی داشته باشید. تمام نکات برای کاشت درخت انار بهتر در این نوشته برای شما آماده شده است.

این مطلب از پین‌ورک نکات مفیدی را در مورد نحوه‌ی کاشت درخت انار به شما آموزش می‌دهد. در این مطلب همراه ما باشید.

کاشت درخت انار

درخت انار

انار یک میوه‌ی گرمسیری است که برای کاشت درخت انار به دمای مناسب و نور کافی و خاک مناسب نیاز است. نام علمی این گیاه Punica granatum است. از انواع درخت انار می‌توان به نوعی از درخت انار با برگ‌های ریز و طول حدودا ۲٫۵ متر اشاره کرد.

نوع دیگری از درخت انار به نام Nana وجود دارد که طول آن حدود ۱ متر است که برای کاشتن در گلدان مناسب است. باید توجه داشت که درختان پاکوتاه میوه به اندازه‌ی درختان با اندازه‌ی معمولی نیاز به مراقبت دارند. رنگ گل‌های درخت انار در تابستان نارنجی قرمز و کاملا بدون بو است و در زمستان تمام برگ‌های آن می‌ریزد.

کاشت درخت انار

نحوه‌ی کاشت درخت انار

برای پرورش و کاشت درخت انار چند راه وجود دارد: استفاده از نهال، استفاده از قلمه و استفاده از بذر انار. برای کاشت درخت انار استفاده از بذر آن توصیه نمی‌شود زیرا حداقل پس از سه سال محصول می‌دهد. بهترین روش برای کاشت درخت انار، استفاده از قلمه‌ی آن است.

در صورت استفاده از قلمه‌ی درخت انار، آن را باید در اواسط بهمن تا فروردین زمان خواب درختان، حداقل ۲۵ سانتی‌متر برش دهید و قبل از کاشت آن در خاک، انتهای آن را به هورمون ریشه‌زایی آغشته کنید.

کاشت درخت انار

زمان کاشت درخت انار به روش نهال یا قلمه زدن

کاشت نهال انار یا قلمه زدن آن در اوایل بهار مناسب است.برای کاشت درخت انار به روش کاشت نهال این گیاه گودالی به عمق ۶۰ سانتی‌متر حفر کنید و نهال انار یا قلمه را به صورت عمودی داخل خاک قرار دهید.

انتهای قلمه باید ۱۲٫۵ الی ۱۵ سانتی‌متر از سطح خاک فاصله داشته باشد. با این حال بهترین روش برای کاشت درخت انار استفاده از روش قلمه زنی است. قلمه‌هایی که برای این کار استفاده می‎کنید باید طویل و قوی باشند همچنین طول آن‌ها حدودا ۴۰ الی ۵۰ سانتی‌متر باشد که موجب رشد نهال تنومند و مرغوب شوند.

مقدار آبیاری پس از کاشت درخت انار

بلافاصله پس از کاشت درخت انار باید به آن آب بدهیم. اینکار باعث می‌شود که خاک دور گیاه سفت شود. پس از انجام اینکار باید به صورت روزانه آن را آبیاری کنید تا برگ‌های درخت انار ظاهر شود. بیرون آمدن برگ‌های درخت انار نشانه آن است که درخت انار به محیط عادت کرده و شرایط خوبی دارد. پس از آن هر هفته یا هر ده روز یکبار آن را آبیاری کنید.

کاشت درخت انار

 

نحوه‌ی مراقبت پس از کاشت درخت انار

کاشت درخت انار ساده است ولی برای داشتن هرچه محصول بهتر نیاز به مراقبت و توجه می‌باشد که در ادامه‌ی این مطلب به آن می‌پردازیم.

۱ . دما

کاشت درخت انار در دمای ۲۵ تا ۳۵ درجه سلسیوس مناسب می‌باشد. این درخت در مناطق گرم و خشک پرورش داده می‌شود و به شدت نسبت به سرما حساس است. همچنین درخت انار نیازمند نور زیاد خورشید می‌باشد.

۲ . خاک

کاشت درخت انار در هر دو خاک قلیایی و اسیدی سازگار بوده تنها موردی که مهم می‌باشد این است که خاک درخت انار باید زهکشی خوبی داشته باشد و خاکی که به آب اجازه ورود و نفوذ نمی‌دهد مناسب نیست. نفوذ ریشه‌ی درخت انار در خاک به عمق ۱٫۵ است و به صورت عرضی نیز تا شعاع ۲٫۵ متر رشد می‌کند.

کاشت درخت انار

۳ . کود

استفاده از کودهای مکمل برای درخت انار اجباری نیست. با این حال، اگر خاک درخت ضعیف یا فاقد مواد مغذی ضروری باشد، می‌توانید کودهای آلی و کمپوست دامی را گاهی اوقات، هر سه ماه یکبار به آن اضافه کنید. کود آمونیوم‌سولفات برای درخت انار مفید می‌باشد. در سال اول، سه بار به اندازه یک سوم فنجان، به درخت انار کود بدهید. اواسط بهمن تا اوایل اسفند، و اواسط اردیبهشت تا اوایل خرداد، و اواسط شهریور تا اوایل مهر، برای کود دادن مناسب هستند اما هنگامی که میوه‌ها در مرحله‌ی رسیدن قرار دارند، نباید از کودهای شیمیایی استفاده کرد.

۴ . هرس کردن

درخت انار نیازمند هرس سالیانه است. با استفاده از قیچی باغبانی، شاخه‌های اضافی درخت انار را هرس کنید. این کار را باید در فاصله زمانی‌های کوتاه انجام دهید تا درخت انار شما پایدار باشد.  قطع کردن شاخه‌های خشک شده در فصل بهار، برای رشد بهتر درخت انار خوب است. همچنین در صورت نیاز می‌توانید با هرس کردن، حجم درخت انار را کمتر کنید.

۵ . آفات

درخت انار از جمله درختانی است که کمتر به خود افت می‌گیرد و آفت خاصی ندارد. تحت شرایط نامطلوب، آسیب و لکه‌های برگی ایجاد شده توسط مگس سفید، تریپس و حشرات، آشکار می‌شوند. گاهی اوقات، این حشرات باعث ایجاد لکه‌ بر روی میوه می‌گردند. از آفت‌کش‌ها برای کنترل آفت، قبل از رسیدن میوه استفاده کنید.

کاشت درخت انارفواید استفاده از انار

کاشت درخت انار در نزدیک منزل، باعث می‌شود انار تازه مصرف کنید و همچنین مصرف انار برای سلامتی مفید می‌باشد و استفاده از آن، از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. موارد زیر بخشی از فواید استفاده از انار است.

  • انار غنی از ویتامین ث و آنتی‌اکسیدان است که برای سلامتی پوست مهم است و از علائم پیری جلوگیری می‌کند.
  • آنتی اکسیدان موجود در انار، از ریزش مو جلوگیری می‌کند و برای موهای مجعد و خشک بسیار مفید می‌باشد.
  • انار به کاهش سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب کمک می‌کند و برای سلامت قلب مفید است.
  • انار به عنوان آسپیرین طبیعی عمل می‌کند و خون را رقیق و جریان خون را در بدن بهبود می‌بخشد.
  • انار از بدن در برابر سرطان حفاظت می‌کند.
  • انار حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای زنان باردار و جنین مفید است.
  • انار حاوی آهن بوده که مصرف آن باعث تولید گلبول قرمز می‌شود و از کم‌خونی جلوگیری می‌کند.

مقالات مرتبط:

  1. نحوه کاشت درخت سیب
  2. کاشت درخت گلابی
  3. نحوه کاشت درخت پرتقال
  4. کاشت درخت آلبالو

کاشت درخت انار

در پایان دیدید که کاشت درخت انار بسیار ساده است و می‌توان به راحتی آن را در باغ یا گلدان کاشت و پرورش داد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. شما می‌توانید برای استفاده از خدمات اصولی کاشت درخت انار به صفحه خدمات باغبانی مراجعه و نیروهای ماهر شرکت پین‌ورک را در کنار خود داشته باشید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    رحیم.حمدی پور 12-07-2020

    بسیار مطالب مفید بود چون بنده در باغم چند درخت انار دارم که نباز به تجربه نگهداری داشتم که استفاده کردم …مچکرم حمدی پور از شهریار ..وحیدیه

    مسعود حاتمی نیا 01-08-2020

    ممنون ازمطلب شما من میخوام زمینم روتازه اناربکارم زمینم شیب زیادی داره نمیدونم ایابرای کاشت انارمناسبه?

      و.محمدی 08-09-2020

      سلام، برای ارتباط با کارشناسان مجموعه لطفا با شماره
      ۸۷۷۰۰۷۷۰ – ۰۲۱ تماس بگیرید