02187700770
02165979900

مهمانان خود را با خانه‌ای که مثل دسته‌ی گل برق می‌زند به هنگام مهمانی تحت تأثیر قرار دهید. به همان آسانی که دیگر کارهای مهمانی را ترتیب می‌دهید، کارهای مربوط به تمیز کردن منزل را نیز مدیریت کنید. نکاتی که ما در راهنمای برنامه‌ی هفت‌روزه خود برای آماده کردن خانه برای جشن ارائه می‌دهیم، باعث می‌شود کارها را با استرس کمتر و راحت‌تر انجام دهد. لیست رایگان ما به شما کمک می‌کند تا حساب فرآیند آماده‌سازی منزل را در دست داشته باشید و بتوانید کارهای خود را برای مهمانی به راحتی تمام کنید. در این مطلب از پین‌ورک به چگونگی آماده کردن خانه برای جشن می‌پردازیم و امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما جالب و کاربردی باشد.

نکاتی برای آماده کردن خانه برای جشن: برنامه‌ی آسان ۷ روزه

زمانی که لیست کارهای خود برای مهمانی را تهیه می‌کنید، “تمیز کردن منزل و آماده کردن خانه برای جشن” را جزو گزینه‌های ابتدایی قرار دهید اما به آن به چشم کاری مشکل نگاه نکنید. وظایف مربوط به این کار را به بخش‌های کوچک‌تر و قابل حصول تقسیم کنید. با یک برنامه‌ریزی کوچک تمیز کردن منزل و آماده کردن خانه برای جشن برای مهمانی به قدری ساده می‌شود که ترغیب می‌شوید از این نکات به هنگام تمیز کردن خانه در مواقع عادی نیز استفاده کنید.


اگر وقت کافی نداری بسپارش به خدمات نظافت منزل پین‌ورک. روی لینک زیر کلیک کنید و رایگان قیمت بگیرید!


 

برای کاهش استرس جهت آمادگی برای مهمانی و آماده کردن خانه برای جشن کارهای خود را به وظایف کوچک‌تری که می‌توانند در زمان کوتاه‌تری به انجام برسند تقسیم کنید. هر روز را مختص تمیز کردن بخشی خاص قرار دهید و وظیفه‌ی آن روز را در عرض یک ساعت یا کمتر به انجام برسانید. می‌توانید این وظایف را در حالی که وظایف روزمره‌ی بسیار دیگری دارید نیز انجام دهید. بدین صورت شروع کنید:

روز ۱: برنامه‌ریزی

روز ۲: تمیز کردن پنجره‌ها و ورودی

روز ۳: تمیز کردن سرویس بهداشتی

روز ۴: تمیز کردن محل پذیرایی مهمان‌ها

روز ۵: به جان آشپزخانه بیفتید

روز ۶: فضای برگزاری مهمانی را برق بیندازید

روز ۷: نظافت نهایی

آماده‌سازی، نکته‌ی کلیدی برای یک برنامه‌ی بدون استرس جهت مهمانی است. به جای اینکه به هنگام فرا رسیدن مهمان‌ها خسته و ترش‌رو باشید، خود نیز از مهمانی لذت ببرید و برای این کار برنامه‌ی ۷ روزه‌ی “کار هر روز را به همان روز انجام دهید” ما را دنبال کنید. ما در صفحات زیر به برنامه‌ی هر یک از این ۷ روز می‌پردازیم.

 

روز ۱: برنامه‌ریزی برای آماده کردن خانه برای جشن

در روز اول تمیز کردن خانه برای مهمانی، وظیفه‌ی شما ارزیابی اوضاع است: ببینید که باید چه کارهایی انجام شود و برای انجام کارها به روشی مؤثر استراتژی در نظر بگیرید. این سه ترفند ساده را برای دریافتن وظایف مهم به هنگام تمیز کردن منزل به کار بگیرید و برای به انجام رساندن آن‌ها یک استراتژی دست‌یافتنی ترتیب دهید. زمانی که در ابتدای کار دست به برنامه‌ریزی بزنید، برای تمیز کردن وقت خود را ذخیره می‌کنید و می‌توانید در طول هفته پیشرفت خود را شاهد باشید.

تمیز کردن خانه

برای آماده کردن خانه برای جشن تصور کنید یک مهمان هستید.

در میان روزمرگی‌های زندگی معمولاً از گوشه و کنارهای کثیف منزل چشم‌پوشی می‌کنیم. به چشم یک مهمان در منزل راه بروید و از این ترفندها استفاده کنید تا به دید جدیدی از منزل خود برسید. ابتدا عیوب را پیدا کنید.

  • داخل پیاده‌رو بایستید و به در ورودی نگاه کنید. به زباله‌های پیاده‌رو، غبار روی پله‌ها، شاخ و برگ‌هایی که وارد راه ورودی شده‌اند و هر چیز دیگری که مانعی بر سر راه ورود مهمان است دقت کنید.
  • نزدیک در ورودی بایستید. هر چیزی که باید تمیز شود را یادداشت کنید: تارعنکبوت‌های موجود در گوشه و کنار، شیشه‌های لک شده روی در کثیفی‌های موجود بر روی زمین و یا هر کثیفی و آشفتگی دیگر.
  • به راهرو یا بخش ورودی بروید. هر چیزی را که ممکن است مهمان‌ها نامناسب بدانند همچون موانعی که بر سر راه وجود دارد و یا چوب‌لباسی پر از لباس را لیست کنید.
  • به داخل بروید. هر چیزی که خانه را بی‌نظم جلوه می‌دهد را یادداشت کنید: اثرانگشت روی شیشه‌ها، برگ‌های پلاسیده‌ی گیاهان، غبار موجود در قفسه‌های کتاب، لکه‌های روی میزها و یا کثیفی‌ها و لکه‌های روی اسباب منزل. زمانی که به محل اصلی برگزاری مهمانی رسیدید هر چیزی را که نیاز است برای احتیاط جمع کنید را لیست کنید، مثل ظروف شیشه‌ای شکننده.
  • به آشپزخانه سر بزنید. لیستی از نواحی که به توجه ویژه نیاز دارد را تهیه کنید: بالای یخچال و کف آشپزخانه. از آنجایی که دارید پیش از مهمانی لیست تمام کارهایی که می‌خواهید انجام دهید را تهیه می‌کنید، ادامه دهید و یخچال و صفحات روی کابینت‌ها را نیز به لیست اضافه کنید.
  • سرویس‌های بهداشتی را چک کنید. کثیفی موجود بر روی تمام سطوح، وان و دوش را در نظر بگیرید. به کابینت داروها و کمد حوله‌ها توجه ویژه کنید.
  • اتاق‌های خواب و سایر نقاط شخصی را نگاه کنید. شاید توقع نداشته باشید که مهمان‌ها وارد اتاق‌خواب یا اتاق کار بشوند، اما گاهی آن‌ها این کار را انجام می‌دهند. هر چیزی که نیاز به مرتب شدن، تمیز شدن و یا دور انداخته شدن دارد را در نظر بگیرید.

لیست خود را نظم دهید.

حال که به تمام نقاط سر زدید، زمان آن است که وظایف موجود در لیست را به وظایف انجام شدنی تبدیل کنید:

  • وظایف شبیه به هم را ترکیب کنید تا بتوانید تجهیزات مربوط به تمیز کردن منزل مثل جارو برقی را تنها یک یا دو بار در طول کل این دوره‌ی نظافت استفاده کنید.
  • کارها را قسمت به قسمت سازمان‌دهی کنید تا بتوانید یک نقطه را تکمیل کنید، پیشرفت خود را ببینید و به سراغ مورد بعدی در لیست خود بروید.
  • به دنبال راه‌هایی بگردید که بازدهی شما را به حداکثر برساند. برای مثال برنامه‌ریزی کنید تا قالیچه‌ها را اول صبح بشویید، بدین صورت تا زمانی که زمین‌ها را تمیز می‌کنید، قالیچه‌های تمیز نیز آماده‌ی پهن کردن خواهند بود.

تمیز کردن خانه

تقسیم کار کنید.

اعضای خانواده را برای نظافت منزل جهت مهمانی جمع کنید. زمانی که در هر روز وظیفه‌ی خاصی را به هر یک از اعضای خانواده محول کنید، کارها بسیار زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌کنید تمام خواهد شد.

توصیه‌ی سردبیر

نظافت را به یک بازی تبدیل کنید تا بچه‌ها بیشتر به همکاری تمایل پیدا کنند. به هنگام گردگیری مسابقه‌ی رقص راه بیندازید. برای جمع کردن اسباب‌بازی‌ها، لوازم اضافی و به هم ریخته و لباس‌های شسته شده مسابقه‌ی سرعت ترتیب دهید.

روز ۲: تمیز کردن پنجره‌ها و ورودی

در روز دوم نظافت منزل، وقت تمیز کردن کثیفی‌های منزل است. اگر این نکات را رعایت کنید، هر روز فقط یک ساعت یا کمی بیشتر زمان نیاز دارید تا کارها را تکمیل کنید. لیست خود را به همراه داشته باشید. از چیزهایی که حواستان را پرت می‌کنند مثل کشوهای نامرتب و یا دسته‌ای از عکس‌هایی که می‌خواهید به اسکرپ بوک خود اضافه کنید چشم پوشی کنید. این کارهای اضافی وقت شما را می‌گیرد و باعث می‌شود وقت به انجام کارهای موجود در لیست نرسد و برنامه‌ی شما را خراب خواهد کرد. حتماً برای تمیز کردن منزل در روز وقت خاصی را معین کنید.

با بخشیدن ظاهری تمیزتر به کل خانه کار خود را شروع کنید.

  • پنجره‌های موجود در فضایی که مهمانی در آن برگزار می‌شود را تمیز کنید. خیلی جالب است که شیشه‌ی تمیز این‌قدر زیباتر به نظر می‌رسد. حتی اگر مهمانی‌تان در شب است، شیشه‌ها در نور شمع و یا چراغ‌ها می‌درخشند.
  • قاب‌های پنجره‌ها را جاروبرقی بکشید. غبار و تارعنکبوت‌هایی که به پنجره ظاهری چرک و کثیف می‌دهند را تمیز کنید.
  • شیشه‌های موجود بر روی در ورودی را تمیز کنید.
  • ایوان جلویی، پله‌ها و ورودی جلوی در را جارو کنید. تمام تارعنکبوت‌ها را تمیز کنید و هر چیزی که مانعی بر سر راه است را بردارید. به ورودی ظاهری تازه و گرم بدهید تا برای خوشامدگویی مناسب باشد.
  • قرنیزها را با تی نمدار تمیز کنید تا قسمت نزدیک به زمین براق به نظر برسد.
  • پرده‌های پنجره‌ها و حمام را داخل لباسشویی بیندازید و آن‌ها را اتو کنید. بوی تازگی و تمیزی شروع به منتشر شدن در خانه‌تان می‌کند و پرده‌های تمیز و اتوکشیده پنجره‌هایی که به تازگی تمیز شده‌اند را بیشتر به رخ می‌کشند.

تمیز کردن خانه

روز ۳: تمیز کردن سرویس بهداشتی

مهمان‌های خود را با یک سرویس بهداشتی تمیز و براق تحت تأثیر قرار دهید. کثیفی‌ها را از قبل تمیز کنید و در روز مهمانی فقط به یک نظافت کوتاه نیاز خواهید داشت.

  • توالت را به خوبی تمیز کنید.
  • روی پیشخوان‌ها را مرتب کنید. اگر جای کافی برای جمع‌کردن همه‌چیز ندارید لوازم‌آرایش و بهداشتی را داخل یک سبد کوچک جمع کنید. تا روز مهمانی این سبد را برای مصرف روزانه‌ی خود روی پیشخوان قرار دهید. در روز مهمانی این سبد را داخل کمد، زیر تخت یا مکان مخفی دیگری پنهان کنید.
  • وان یا دوش را تمیز کنید و آن‌قدر آن را بسایید تا برق بیفتد. لوازم ضروری حمام را داخل نظم‌دهنده قرار دهید و یا درست پیش از شروع مهمانی آن‌ها را داخل محفظه‌ای قرار دهید تا مخفی بمانند.
  • اقلام موجود در کابینت داروها را مرتب کنید و سطح کابینت را تمیز کنید. مردم طبیعتاً به سرک کشیدن عادت دارند. آن‌ها یواشکی سرک خواهند کشید. هر چیزی را که دوست دارید شخصی بماند را پنهان کنید.
  • اتاق‌ها را تمیز کنید. هر چیزی که باعث به هم ریختگی می‌شود را از جلوی دید بردارید.
مقاله پیشنهادی:  کمک به معلولین در خانواده، اولین گام حضور آن ها در اجتماع!

روز ۴: تمیز کردن محل پذیرایی مهمان‌ها برای آماده کردن خانه برای جشن

در میان نظافت منزل و آماده کردن خانه برای جشن زمان آن می‌رسد که مطمئن شوید مهمان‌ها فضای کافی برای نشست و برخاست کردن در طول مهمانی را دارند.

  • لیست لوازم شکستنی و باارزش خود را مرور کنید. آن‌ها را در مکان‌های امن و در قفسه‌های بالایی قرار دهید و یا آن‌ها را از مکان‌هایی که ممکن است دست به آن‌ها بخورد و یا احتمال افتادن آن‌ها وجود دارد بردارید.
  • محل پذیرایی را جمع و جور کنید. از یک سبد رخت برای جمع کردن خرت و پرت‌ها، لباس‌ها و کفش‌های اضافه، کاغذها، کتاب‌ها، مجلات، اسباب‌بازی‌ها و سایر لوازمی که بر روی زمین و میزها ریخته‌اند استفاده کنید. اگر زمان دارید همین الان هر کدام از آن‌ها را در سر جای مناسب خود قرار دهید. اگر وقت ندارید این سبد را در نقطه‌ی دور از دیدی مثل اتاق رخت‌شویی، کمد، گاراژ یا زیرزمین قرار دهید.
  • قسمت ورودی منزل و کمد مخصوص کت و لباس را مرتب کنید. برای لباس‌های بیرونی مهمانان جا باز کنید. لباس‌های خانواده خود را تا بعد از مهمانی به کمدی دیگر و یا جای دیگری به طور موقت منتقل کنید. برای مهمانان در صورت لزوم چوب‌لباسی‌های اضافه مهیا کنید. کوله‌پشتی‌ها، کیف‌دستی‌ها، کفش‌ها، شال‌گردن‌ها، لوازم ورزشی و سایر اقلامی که معمولاً در ورودی قرار دارند را جمع کنید (استفاده از سبد رخت برای قرار دادن آن‌ها به صورت موقتی انتخاب مناسبی است).
  • به محل پذیرایی نگاه کنید و به دنبال اقلام روزمره‌ای که وجود آن‌ها لزومی ندارد بگردید. حتی چیزهایی که به طور معمول از آن‌ها استفاده می‌کنید ممکن است در طول مهمانی دست و پا گیر باشند. محل‌های رفت و آمد روی میزها را تمیز کنید تا مهمان‌ها به قدر کافی برای قرار دادن بشقاب‌ها و لیوان‌هایشان فضا داشته باشند.
  • قالی‌هایتان را بشویید و تا روز مهمانی آن‌ها را کنار بگذارید.

تمیز کردن خانه

توصیه‌ی سردبیر

از سبدهای رخت به عنوان ابزارهای نظم دهنده استفاده کنید. برای هر کدام از اعضای خانواده یک سبد تعیین کنید. زمانی که وسایل را از داخل پذیرایی جمع می‌کنید وسایل مربوط به هر شخص را در سبد مخصوص خودش قرار دهید. همچنین هر عضو از خانواده می‌تواند وسایل خود را در سبد مخصوص خود قرار دهد.

روز ۵: به جان آشپزخانه بیفتید

به هنگام آماده شدن برای مهمانی آشپزخانه باید در بهترین شرایط خود باشد. الان همه چیز را بسایید و تمیز کنید تا در روز مهمانی برای آماده سازی و سرو غذاها همه چیز آماده باشد. اگر همیشه آشپزخانه‌تان را تمیز نگه می‌دارید، این نظافت اساسی سبک خواهد بود. به نقاطی که معمولاً به هنگام خانه‌تکانی آن‌ها را تمیز می‌کنید توجه کنید و آشپزخانه را در داخل لیست خود خط بزنید. اگر کارهای روزانه باعث شده‌اند تا آشپزخانه کثیف شود الان زمان آن است که با قدرت به تمیز کردن بپردازید. از زمانی که تا روز مهمانی باقی است استفاده کنید تا بتوانید پیشرفت کنید.

  • یخچال را تمیز کنید. غذاهای فاسد و پس‌مانده‌های غذا که دیگر قابل مصرف نیستند را بیرون بریزید. برای غذاهای مهمانی در یخچال جا باز کنید. ظرف‌های بزرگ و چیزهایی که زیاد استفاده نمی‌کنید را در ته یخچال قرار دهید. در فریزر برای یخ‌های مهمانی جا باز کنید.
  • یخچال را دستمال بکشد و قسمت بالایی و تمام لوازم بزرگ و کوچک آن را دستمال بکشید. اگر نیازی به بخش‌ها و لوازم کوچک یخچال ندارید آن‌ها را کنار بگذارید تا در طبقات فضای بیشتری ایجاد شود.
  • اجاق‌گاز و یا گاز صفحه‌ی خود و تمام سطوح و شعله‌ها را تمیز کنید.
  • از یک تمیزکننده‌ی لوازم‌خانگی برای تمیز کردن در کابینت‌ها، قاب‌ها، کشوها و دستگیره‌ها استفاده کنید.
  • زمین را تمیز کنید.
  • سطل‌های زباله را خالی کنید و زباله‌های داخل را به سطل‌های خارج از خانه ببرید و یا مواد قابل بازیافت را محل‌های بازیافت ببرید.

تمیز کردن خانه

روز ۶: فضای برگزاری مهمانی را برق بیندازید

با نزدیک شدن به روز مهمانی زمان خود را به تمیز کردن و آماده کردن خانه برای جشن و نقاطی که مهمان‌ها بیشتر وقت خود را در آنجا می‌گذرانند اختصاص دهید. نگران این فضاها نباشید. لیست خود را دنبال کنید و این ناحیه را پر از مهمان تصور کنید. از این فرصت استفاده کنید تا مطمئن شوید فضای برگزاری مهمانی همان فضایی را که می‌خواهید برای مهمان‌ها فراهم باشد ایجاد خواهد کرد. هر قسمت از فضای مخصوص به مهمانی نوع خاصی از نظافت را می‌طلبد. با این نکات پایه شروع کنید.

  • تمام سطوح از جمله قفسه‌های کتاب، قاب عکس‌ها و قاب‌های آثار هنری، خرت و پرت‌ها، چینی‌های تزئینی و سایر وسایل تزئینی را گردگیری کنید.
  • پنکه‌های سقفی را گردگیری کنید. مهمانان متوجه ظاهر براق‌تر آن‌ها می‌شوند و حتی این کار ممکن است باعث شود هوا کمی تازه‌تر به نظر برسد.
  • راه ورودی را جارو بکشید. اگر می‌خواهید و مایلید در ورودی را کمی تزئین کنید.
  • سینک‌های آشپزخانه را تمیز کنید. آن‌ها را به خوبی بسایید و با این کار حالا فقط کافی است کمی پیش از مهمانی آن‌ها را سریعاً کمی تمیز کنید. آب‌چکان ظرف‌شویی را نیز تمیز کنید.
  • تمام جاهایی که در لیست نظافت خود نوشته‌اید را تمیز کنید. اگر مسئله‌ای در ابتدای کار که در خانه سرک می‌کشیدید اذیتتان می‌کرد، روز پیش از مهمانی به رفع آن بپردازید.

زمان مهمانی در حال نزدیک شدن است. نکات بعدی به شما کمک می‌کند به نظافت‌های سبک و لحظه‌ی آخری بپردازید.

تمیز کردن خانه

روز ۷: نظافت نهایی

برخی چیزها دقیقاً باید پیش از رسیدن مهمان‌ها به اتمام برسند. از این استراتژی هوشمندانه و چک لیست نظافت استفاده کنید تا منزلتان در بیشتر طول مهمانی‌تر و تمیز باشد. تمام این کارها برای این است که نظافت کامل و سنگینی را که از قبل تکمیل کرده‌اید را تازه کنید. برای انجام این کار با سرعت عمل کنید و از خانواده بخواهید تا در این کارهای ساده کمکتان کنند.

برای انجام این کارها معطل نکنید. شما از پیش بخش دشوار کار را به اتمام رسانده‌اید. الان فقط باید یک نظافت کلی و نهایی انجام دهید.

  • از تمیزکننده‌ی لوازم خانه و حوله‌ی کاغذی استفاده کنید تا سطوح موجود در سرویس بهداشتی را به سرعت برق بیندازید. به لکه‌های آب و کثیفی‌های موجود بر روی شیر آب و جا مایعی دقت کنید. لوازم آرایشی و بهداشتی و چیزهایی که روی سطوح سرویس بهداشتی را به‌هم‌ریخته‌اند را جمع کنید و در نقطه‌ای دور از دسترس بگذارید.
  • آینه‌ها سرویس بهداشتی را تمیز کنید. یک آینه‌ی براق نور را انعکاس می‌دهد و همه چیز را روشن‌تر جلوه می‌دهد.
  • با یک حوله‌ی نمدار کف سرویس بهداشتی را تمیز کنید.
  • شوینده‌ی کاسه‌ی توالت را داخل ان بریزید و به سرعت آن را فرچه بکشید.
  • حوله‌های دست خشک کن تازه در سرویس بهداشتی آویزان کنید. صابون دست نو در سرویس بهداشتی قرار دهید و یا جا مایعی را پر کنید.
  • موکت‌ها را جارو بکشید و با غبار گیر سطوح سخت زمین را در محل پذیرایی تمیز کنید.
  • بالش‌ها و کوسن‌های روی مبل‌ها را تکان دهید تا پف‌دار شوند. دسته‌های مجلات یا کتاب‌ها را مرتب کنید. روکش‌ها را تا و یا مرتب کنید. مطمئن شوید که روی میزها به هم ریخته نیست و غباری وجود ندارد.
  • کف آشپزخانه را تی نمدار بکشید.
  • سطح کابینت‌ها، شیرهای آب و سینک‌ها را با شوینده‌ی لوازم منزل و حوله‌ی کاغذی برق بیندازید.
  • تمامی زباله‌های سطل‌ها و محفظه‌های خانه را خالی کنید و سطح سطل‌ها را دستمال بکشید. کیسه‌های زباله‌ی تمیز در سطل قرار دهید. این جزئیات ساده آشپزخانه و تمام فضاهایی که مهمان‌ها در آن رفت و آمد خواهند کرد را تر و تمیز و تازه خواهند کرد.
  • محل مهمانی را آماده کنید. گل‌های تازه قرار دهید. شمع‌ها را روشن کنید. موسیقی بگذارید. میز غذا و نوشیدنی‌های خود را آماده کنید. آماده سازی غذاها را به اتمام برسانید.

تمیز کردن خانه

اجازه ندهید که نظافت و آماده کردن خانه برای جشن زمان مهمانی را از شما بگیرد. نظافت نباید تمام روز وقت شما را بگیرد. از این نکات و توصیه‌ها برای ایجاد یک برنامه‌ی نظافتی استفاده کنید تا بتوانید در خانه‌ای که از تمیزی برق می‌زند احساس آرامش و اعتماد به نفس کنید.


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که اگر کارمند و پر مشغله هستید می‌توانید از نیروی کار خدمتکار کمک بگیرید و به آماده کردن خانه برای جشن به کمک او بپردازید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

11 ماه پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.